Ένα φεγγάρι για τους καταραμένους

2,5

Η παράσταση επιχειρεί να δικαιώσει ένα έργο που ανήκει σε μια συγγραφική κλάση άλλης εποχής, όχι χωρίς μειονεκτήματα το ίδιο, πετυχαίνοντας αμφίρροπα αποτελέσματα.

Ένα φεγγάρι για τους καταραμένους

Δεν μπορώ να μην παραδεχτώ ότι το κύκνειο άσμα του σπουδαίου Ευγένιου Ο’Νιλ μού ακούστηκε, εβδομήντα πέντε χρόνια μετά τη συγγραφή του, ένα «γερασμένο» έργο, που παρά το φιλόδοξο στόρι δεν αποφεύγει φλυαρίες και μελοδραματισμούς. Γραμμένο ως ξόρκι οδυνηρών οικογενειακών βιωμάτων, με εμφανή την επιρροή της αυστηρής καθολικής ανατροφής του συγγρα­φέα, αναπτύσσεται μέσα από μια ιδιότυπη, «πλατωνικού» χαρακτήρα ερωτική ιστορία και τη συνύπαρξη ανθρώπων που ορίζονται από προσωπικές αμαρτίες και συναισθηματικά βάρη, για να λειτουργήσει τελικά ως μια φορτισμένη παραβολή «εξαγνισμού».

Όπως και να ’χει όμως, ένα έργο που ανήκει στον «πατέρα» και αναμορφωτή του νεότερου αμερικανικού θεάτρου παραμένει ένα στιβαρό κοινωνικό δράμα υψηλών απαιτήσεων, που συχνά παραγνωρίζονται από τη σύγχρονη σκηνική πρακτική της ελλειπτικής έκφρασης και των μεταδραματικών προσεγγίσεων. Το «Φεγγάρι για τους καταραμένους» ανήκει σε εκείνη την παράδοση του ρεαλιστικού θεάτρου που ζητάει σκηνοθέτες (και ηθοποιούς) ασκημένους στο είδος. Οι υπόλοιπες αποχρώσεις του, κυρίως συμβολιστικές, δεν αναιρούν τη ρεαλιστική του ταυτότητα αλλά συμπορεύονται με αυτήν, ευνοούν τη διαχείριση των θεμάτων σε ένα βαθύτερο επίπεδο κι εμπλουτίζουν το δραματουργικό σύμπαν.

Ένα φεγγάρι για τους καταραμένους - εικόνα 1

Η παρουσία του συμβολισμού, πάντως, φαίνεται να λειτουργεί ως κρίκος διασύνδεσης με το έργο για έναν σύγχρονο, νέο σκηνοθέτη· τουλάχιστον αυτό φάνηκε στη σκηνοθεσία της Μαριλίτας Λαμπροπούλου, η οποία έδωσε το προσωπικό της στίγμα επί του έργου στις σκηνές που ευνοούν την απεικόνιση του συμβολικού του υποστρώματος.

Σε ό,τι αφορά όμως την δουλειά που χρειαζόταν ώστε η παράσταση να εμβαθύνει και να αναδείξει περίπλοκες, ελλειμματικές προσωπικότητες και πολυεπίπεδες διαπροσωπικές σχέσεις, το αποτέλεσμα μένει κάπως μετέωρο, ενώ τουλάχιστον μια πιο αποφασιστική σύντ­μηση του έργου θα επενέβαινε στα τρωτά του σημεία και θα ευνοούσε την ευρυθμία της παράστασης. Η σκηνοθέτις φρόντισε για τη δημιουργία σκηνικής ατμόσφαιρας, η οποία όμως μένει στην επιφάνεια, την ίδια στιγμή που οι ηθοποιοί δείχνουν ακαθοδήγητοι στο κομμάτι της προσέγγισης και απόδοσης του ρόλου τους.

Ένα φεγγάρι για τους καταραμένους - εικόνα 2

Βέβαια, η παράσταση έχει στην διάθεσή της μια δυνατή υποκριτική τριάδα, ηθοποιούς που επιτυγχάνουν μέχρις ενός σημείου να φωτίσουν και τις ατομικές ιδιοσυγκρασίες των ηρώων και τις μεταξύ τους σχέσεις: τόσο ο έμπειρος Γιάννης Νταλιάνης και η Ιωάννα Παππά όσο και ο πολύ νεότερος Γιώργος Τριανταφυλλίδης έχουν καλές στιγμές, και μάλιστα σε δύσκολους ρόλους από άποψη συναισθηματικών μεταπτώσεων και περίπλοκης ψυχολογίας, χρειάζονταν όμως ένα στιβαρότερο πλαίσιο δουλειάς – ειδικά ο τελευταίος έχει ήδη αποδείξει πως, όταν αυτό υπάρχει, μπορεί να μεγαλουργήσει. Στους άλλους δύο ρόλους, κατά πολύ μικρότερους σε έκταση και δραματικό εκτόπισμα, εμφανίζονται οι Νίκος Γκελαμέρης και Ιωάννης Κοτίδης.

ΠΟΡΕΙΑ ΑΤ VICTORIA Τρικόρφων 3-5 & 3ης Σεπτεμβρίου 69, Πλ. Βικτωρίας, 2108210991. Διάρκεια: 140΄.

Περισσότερες πληροφορίες

Ένα φεγγάρι για τους καταραμένους

  • Δράμα
  • Διάρκεια: 120 '

Με αφετηρία τις σπαρακτικές σχέσεις των προσώπων, η παράσταση επιχειρεί να διανοίξει έναν νέο φαντασιακό χώρο στο ρεαλισμό του Ο’Νιλ.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

Την ερχόμενη σεζόν υποδεχόμαστε το νέο Θέατρο Ψυρρή

Νέα προσθήκη αναμένεται στον θεατρικό χάρτη της Αθήνας με τη νέα χειμερινή σεζόν και η έναρξη θα γίνει με επιτυχημένη παράσταση-έκπληξη, που επιστρέφει ανανεωμένη ύστερα από χρόνια.

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
16/07/2024

"Ζωρζ & Φρεντερίκ: Ποιητές του ονείρου": Το Ηρώδειο τον Οκτώβριο έχει αέρα Παρισιού

Για μία μόνο βραδιά, το ρωμαϊκό ωδείο υποδέχεται τη μουσικοθεατρική παράσταση, με τον Δημήτρη Λάλο και τη Μαριλίτα Λαμπροπούλου να υποδύονται τους φλογερά ερωτευμένους Φρεντερίκ Σοπέν και Ζωρζ Σαντ.

Πώς το Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας έχει καταφέρει να κάνει έναν Γάλλο να αναφωνεί "Η Καλαμάτα είναι πλέον οι διακοπές μας!"

Άργησα 30 χρόνια να πάω στο Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας αλλά επιβεβαιώνω και από πρώτο χέρι ότι ο καλλιτεχνικός αυτός θεσμός που έχει κάνει τη Μεσσηνιακή πόλη προορισμό για τους.ις απανταχού λάτρεις του χορού είναι μια πρώτης τάξεως ευκαιρία για πολιτιστικό τουρισμό.

Υπουργείο Πολιτισμού: Αύξηση χρηματοδότησης για το Διεθνές Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας

Υπογραφή νέας σύμβασης αξίας 1.270.000 ευρώ για το Διεθνές Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας, στο πλαίσιο της 30ής επετειακής χρονιάς του, ενισχύοντας την πολιτιστική ζωή και τη διεθνή προβολή της πόλης.

Γιατί η "Ορέστεια" από τον Θεόδωρο Τερζόπουλο εγγράφεται στις σπουδαιότερες σύγχρονες αναγνώσεις του αρχαίου δράματος;

Η πολυαναμενόμενη πρώτη συνεργασία του Έλληνα σκηνοθέτη με το Εθνικό Θέατρο έκανε πρεμιέρα στο αρχαίο θέατρο της Επιδαύρου με μία μυσταγωγική παράσταση της αισχυλικής τριλογίας.

"Το τάβλι" σκηνοθετεί ο Αλέξανδρος Ρήγας αυτό το καλοκαίρι

Το θεατρικό του Δημήτρη Κεχαΐδη θα παρουσιαστεί σε ανοιχτά θέατρα της Αττικής, με τον σκηνοθέτη και τον Αντώνη Κρόμπα στους ρόλους δύο λαμόγιων που παίζουν μια παρτίδα τάβλι με απρόβλεπτη εξέλιξη.

"Hecuba, not Hecuba": Στην Επίδαυρο η παράσταση του αντισυμβατικού Τιάγκο Ροντρίγκες που πλέκει το μύθο με μια αληθινή ιστορία

Ο μύθος της "Εκάβης" του Ευριπίδη συναντά την αληθινή ιστορία μιας οργισμένης μητέρας που παλεύει ενάντια στη συγκάλυψη της εξουσίας και την έλλειψη απόδοσης δικαιοσύνης.