Ράφτης κυριών

2,5

Φιλότιμο εγχείρημα με μερικές καλές ιδέες και εκτελεσμένο με κέφι, που όμως πέφτει στα συνήθη σφάλματα όσον αφορά στην απόδοση του φαρσικού είδους

Ράφτης κυριών

Φιλότιμο εγχείρημα με μερικές καλές ιδέες και εκτελεσμένο με κέφι, που όμως πέφτει στα συνήθη σφάλματα όσον αφορά στην απόδοση του φαρσικού είδους

Ράφτης κυριών - εικόνα 1

Χαριτωμένο, ευφρόσυνο και εύπεπτο, το είδος της φαρσοκωμωδίας έχει διανύσει μεγαλύτερη του ενός αιώνα σκηνική διαδρομή. Τα έργα της αφορούν κυρίως ιστορίες απιστίας ή κάθε λογής απάτης που περιπλέκονται σε ένα κουβάρι παρεξηγήσεων και μπερδεμάτων, έως ότου επέλθει το «τέλος καλό, όλα καλά», χωρίς καμία απώλεια για απατούντες και απατημένους. Το ενδιαφέρον της δεν οφείλεται στο ιδεολογικό της βάρος, αλλά στα άκρως θεατρικά χαρακτηριστικά της, ειδικά όταν συνυπάρχουν στα καλά δείγματα του είδους: κωμικότητα, πρόσωπα στα όρια της καρικατούρας, συνεχείς ανατροπές, ρυθμός. Αυτό είναι το οπλοστάσιό της, που μπορεί να αποτελέσει μάλιστα πεδίον δόξης λαμπρό για σκηνοθετικές και ερμηνευτικές δοκιμές και «πειράγματα».

Αυτά ακριβώς τα χαρακτηριστικά, όμως, είναι που αποδεικνύονται συχνά επιζήμιοι σύμβουλοι και οι σύγχρονες παραστάσεις εγκλωβίζονται σε ένα στιλ παρερμηνείας που τείνει να αποτελέσει κοινό τόπο: φωνές και εντάσεις στην προσπάθεια να κατακτηθεί ο ρυθμός, υπέρμετρη σκηνοθεσία και πλήθος ευρημάτων, σχετικά και άσχετα με το έργο, που καταλήγουν να το καπελώσουν, ευκολίες στην απόδοση των ρόλων, ίσως και μια αφ’ υψηλού θεώρηση πως το είδος θέλει πολλή «εξωτερική βοήθεια».

Ράφτης κυριών - εικόνα 2

Η παράσταση του «Ράφτη κυριών» που σκηνοθετεί ο Δημήτρης Μυλωνάς, μια τυπική φάρσα συζυγικής απιστίας, πέφτει στα παραπάνω σφάλματα. Αν και η έναρξη είναι υποσχόμενη, με όλο το θίασο επί σκηνής να επιδίδεται σε χορευτικές φιγούρες παίζοντας με τον ρυθμό και το ύφος, και ακολουθεί μια σκηνή δοσμένη χαριτωμένα με γαλλικές φράσεις και λέξεις, προδιαθέτοντας πως κάτι ωραίο θα δούμε, εντέλει η παράσταση ούτε κάποια πρόταση καταθέτει αλλά ούτε και το έργο αναδεικνύει. Το κυριότερο πρόβλημα είναι η εντύπωση πως η σκηνοθεσία -και ακολούθως οι ηθοποιοί- παρωδεί τους τύπους που έχει δημιουργήσει αντί να τους υπερασπίζεται. Έτσι ακόμη και οι καλές ιδέες χαντακώνονται (η πεθερά που αποδίδεται ως Κρουέλα ντε Βιλ ή ο μονίμως τσαντισμένος μπάτλερ), κάποιοι ρόλοι αποδίδονται αναμενόμενα (η ερωμένη και η σύζυγος παίζουν τις γλυκανάλατες «γατούλες»), ενώ άλλοι υπερφορτώνονται με αδικαιολόγητα ευρήματα (όπως η πελάτισσα που παίζει εσκεμμένα ως κακή τραγωδός την Κασσάνδρα).

Έπειτα, επικρατούν σταδιακά η ευκολία των ανεβασμένων τόνων σε φωνή και κίνηση και η έλλειψη μέτρου και ισορροπιών, που ακυρώνουν κάθε αίσθηση λεπτότητας (η οποία, όμως, δεν λείπει από το φαρσικό είδος), ξεχειλώνουν τον ρυθμό και αλλοιώνουν τη σπιρτάδα του έργου. Οι ηθοποιοί εγκλωβίζονται σε ένα αμετάβλητο και, κυρίως, εξωτερικό ερμηνευτικό ύφος, που εντέλει ζημιώνει ακόμη και τις καλές ερμηνείες. Το απλό, λειτουργικό σκηνικό με τις μετακινούμενες πόρτες βοηθάει τη δράση (Αμαλία Αντώνη), ενώ τα κοστούμια (Μiltos), με ελάχιστες εξαιρέσεις, προσθέτουν στην ωραία όψη.

ΑΠΟ ΜΗΧΑΝΗΣ ΘΕΑΤΡΟ, Ακαδήμου 13, Μεταξουργείο, 2105232097. Διάρκεια: 90΄.

Περισσότερες πληροφορίες

Ράφτης κυριών

  • Κωμωδία
  • Διάρκεια: 90 '

Κλασική φαρσοκωμωδία γεμάτη ίντριγκες, συζυγικές απιστίες και διασκεδαστικές ανατροπές που δεν έχουν τέλος.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

Τι σχεδιάζει το Υπουργείο Πολιτισμού για το βιομηχανικό συγκρότημα της Πειραιώς 260;

Ολοκληρώθηκε η στρατηγική μελέτη για τη διαμόρφωση του περιβάλλοντος χώρου του Βιομηχανικού Συγκροτήματος Ε.Β.Μ.Ε. Α.Ε. (πρώην Τσαούσογλου), επί της Πειραιώς 260.

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
17/07/2024

Φεστιβάλ Αθηνών: Οκτώ παραστάσεις με ελληνική υπογραφή φιγουράρουν στην πλατφόρμα εξωστρέφειας "grape"

Η Greek Agora of Performance επιστρέφει για δεύτερη χρονιά για να παρουσιάσει ό,τι καλύτερο έχει να προσφέρει η σύγχρονη ελληνική δημιουργία του θεάτρου και του χορού.

Την ερχόμενη σεζόν υποδεχόμαστε το νέο Θέατρο Ψυρρή

Νέα προσθήκη αναμένεται στον θεατρικό χάρτη της Αθήνας με τη νέα χειμερινή σεζόν και η έναρξη θα γίνει με επιτυχημένη παράσταση-έκπληξη, που επιστρέφει ανανεωμένη ύστερα από χρόνια.

"Ζωρζ & Φρεντερίκ: Ποιητές του ονείρου": Το Ηρώδειο τον Οκτώβριο έχει αέρα Παρισιού

Για μία μόνο βραδιά, το ρωμαϊκό ωδείο υποδέχεται τη μουσικοθεατρική παράσταση, με τον Δημήτρη Λάλο και τη Μαριλίτα Λαμπροπούλου να υποδύονται τους φλογερά ερωτευμένους Φρεντερίκ Σοπέν και Ζωρζ Σαντ.

Πώς το Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας έχει καταφέρει να κάνει έναν Γάλλο να αναφωνεί "Η Καλαμάτα είναι πλέον οι διακοπές μας!"

Άργησα 30 χρόνια να πάω στο Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας αλλά επιβεβαιώνω και από πρώτο χέρι ότι ο καλλιτεχνικός αυτός θεσμός που έχει κάνει τη Μεσσηνιακή πόλη προορισμό για τους.ις απανταχού λάτρεις του χορού είναι μια πρώτης τάξεως ευκαιρία για πολιτιστικό τουρισμό.

Υπουργείο Πολιτισμού: Αύξηση χρηματοδότησης για το Διεθνές Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας

Υπογραφή νέας σύμβασης αξίας 1.270.000 ευρώ για το Διεθνές Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας, στο πλαίσιο της 30ής επετειακής χρονιάς του, ενισχύοντας την πολιτιστική ζωή και τη διεθνή προβολή της πόλης.

Γιατί η "Ορέστεια" από τον Θεόδωρο Τερζόπουλο εγγράφεται στις σπουδαιότερες σύγχρονες αναγνώσεις του αρχαίου δράματος;

Η πολυαναμενόμενη πρώτη συνεργασία του Έλληνα σκηνοθέτη με το Εθνικό Θέατρο έκανε πρεμιέρα στο αρχαίο θέατρο της Επιδαύρου με μία μυσταγωγική παράσταση της αισχυλικής τριλογίας.