Κραυγή

3

Ως ένας πειραματιστής, χαοτικός αλλά σπαρακτικά λυρικός, διαφαίνεται εδώ ο μέγας αμερικανός ψυχογράφος και οι Μάνια Παπαδημητρίου-Αλέκος Συσσοβίτης στροβιλίζονται έντεχνα στο οντολογικό καρουζέλ αυτού του άγνωστου έργου του.

Κραυγή

Ως ένας πειραματιστής, χαοτικός αλλά σπαρακτικά λυρικός, διαφαίνεται εδώ ο μέγας αμερικανός ψυχογράφος και οι Μάνια Παπαδημητρίου-Αλέκος Συσσοβίτης στροβιλίζονται έντεχνα στο οντολογικό καρουζέλ αυτού του άγνωστου έργου του.

Κραυγή - εικόνα 1

Δεν είναι έργο ρεπερτορίου η «Κραυγή». Ελάχιστα στοιχεία προδίδουν ότι ο συγγραφέας της είναι εκείνος του «Λεωφορείου ο πόθος». Είναι, μάλλον, ένα «έργο για δύο πρόσωπα» (αυτός ήταν ο αρχικός τίτλος), το οποίο «παραείναι ιδιαίτερο για το ευρύ κοινό» (όπως παραδέχεται ένας από τους ήρωες του). Με πιραντελική υφή και μπεκετική διάθεση, δομικές αδυναμίες («κύκλους», επαναλήψεις, λυρισμό ανάμικτο με κοινοτοπίες, απανωτά φινάλε) κι έναν πολύσημο αλλά συχνά βαρύγδουπο λόγο, ο Ουίλιαμς αφήνει στην «Κραυγή» έναν σπαραξικάρδιο αχό: εκείνον του καταραμένου καλλιτέχνη, του δια θεάτρου σαλού, του «τρελού» που ορίζει την ύπαρξή του στα σανίδια μιας τέχνης τόσο εφήμερη και φευγαλέας όσο η ζωή.

Με τον αχό αυτό κλείνει η «Κραυγή»: «η μαγεία είναι ο εθισμός της ύπαρξής μας» λέει ο ένας εκ των δύο ηρώων. Και τα φώτα σβήνουν. Βασισμένο στη σύμβαση του «θεάτρου μέσα στο θέατρο», η «Κραυγή» καλεί στη σκηνή δύο αδέρφια, ηθοποιούς και θιασάρχες ενός περιοδεύοντος θιάσου, ο οποίος τους εγκαταλείπει, αποκαλώντας τους «τρελούς». Το κοινό, όμως, καταφθάνει κι εκείνοι αποφασίζουν να παίξουν κάτι για αυτό. Θα τους επιτρέψουν, όμως, τα ψυχικά τραύματα της (πραγματικής) ζωής τους να βουτήξουν στο (μη πραγματικό) τραύμα των ρόλων τους;

Κραυγή - εικόνα 2

Μήπως, τελικά, ο Ουίλιαμς επιχείρησε, μετά τα ψυχογραφήματα των ξεπεσμένων καλλονών του, να συνθέσει μια ψυχογραφία του ίδιου του θεάτρου; Σαν μια βουτιά στο τρικυμισμένο υποσυνείδητο του έμμονου –και, δη, αποτυχημένου- καλλιτέχνη φαντάζει η «Κραυγή». Μπορώ να φανταστώ τον Ουίλιαμς, τον αλλοτινό γίγαντα του αμερικανικού θεάτρου αλλά πλέον κάπως «ξεπερασμένο» συγκριτικά με τη ραγδαία τότε ανερχόμενη νεουορκέζικη avant-garde, να το ξεκινά αμέσως μετά το θάνατο του –επί δεκατέσσερα χρόνια- συντρόφου του, το 1963, να το γράφει και να το ξαναγράφει επί μια δεκαετία, να το βλέπει να ανεβαίνει και να κατεβαίνει δίχως καμία απήχηση και, όταν πια παρουσιάζει την τελική εκδοχή του, χαρακτηρίζοντάς το μάλιστα «το πιο αγαπημένο μου μετά το ‘Λεωφορείο», να βιώνει και πάλι την απόρριψή του –από κοινό και κριτικούς.

Βασισμένο στη σύμβαση του «θεάτρου μέσα στο θέατρο», η «Κραυγή» καλεί στη σκηνή δύο αδέρφια, ηθοποιούς και θιασάρχες ενός περιοδεύοντος θιάσου. Στην έντεχνη σκηνοθεσία της, η Έλλης Παπακωνσταντίνου, δίχως να ενδώσει στο φορμαλισμό κι αποφεύγοντας το ψυχολογικό ρεαλισμό, επέλεξε τη γραμμή ενός λοξού θεατρικού παιχνιδιού, στα όρια του γκροτέσκο. Ίσως, ωστόσο, μπορούσε, με ένα δραστικό «κόψιμο» ή μια ανασύνθεση του έργου, να αναδείξει περαιτέρω την υβριδική performative διάστασή του. Ο Αλέκος Συσσοβίτης παίζει με πηγαία ενέργεια στο πλευρό της Μάνιας Παπαδημητρίου, η οποία αποδεικνύει περίτρανα πόσο σπουδαία ηθοποιός είναι: ένα «παιδί» που κουβαλά στις πλάτες του θαρρείς την ίδια την προϊστορία του θεατρίνου.

FAUST Αθηναίδος 12 & Καλαμιώτου 11, 2103234095. Διάρκεια: 100΄.

Περισσότερες πληροφορίες

Κραυγή

  • Δράμα
  • Διάρκεια: 100 '

Ο Φελίς και η Κλερ, ηθοποιοί και αδέρφια στη ζωή, χάνουν τα όρια ανάμεσα στην πραγματικότητα και την ψευδαίσθηση.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

Πώς το Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας έχει καταφέρει να κάνει έναν Γάλλο να αναφωνεί "Η Καλαμάτα είναι πλέον οι διακοπές μας!"

Άργησα 30 χρόνια να πάω στο Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας αλλά επιβεβαιώνω και από πρώτο χέρι ότι ο καλλιτεχνικός αυτός θεσμός που έχει κάνει τη Μεσσηνιακή πόλη προορισμό για τους.ις απανταχού λάτρεις του χορού είναι μια πρώτης τάξεως ευκαιρία για πολιτιστικό τουρισμό.

ΓΡΑΦΕΙ: ΔΕΣΠΟΙΝΑ ΖΕΥΚΙΛΗ
16/07/2024

Υπουργείο Πολιτισμού: Αύξηση χρηματοδότησης για το Διεθνές Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας

Υπογραφή νέας σύμβασης αξίας 1.270.000 ευρώ για το Διεθνές Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας, στο πλαίσιο της 30ής επετειακής χρονιάς του, ενισχύοντας την πολιτιστική ζωή και τη διεθνή προβολή της πόλης.

Γιατί η "Ορέστεια" από τον Θεόδωρο Τερζόπουλο εγγράφεται στις σπουδαιότερες σύγχρονες αναγνώσεις του αρχαίου δράματος;

Η πολυαναμενόμενη πρώτη συνεργασία του Έλληνα σκηνοθέτη με το Εθνικό Θέατρο έκανε πρεμιέρα στο αρχαίο θέατρο της Επιδαύρου με μία μυσταγωγική παράσταση της αισχυλικής τριλογίας.

"Hecuba, not Hecuba": Στην Επίδαυρο η παράσταση του αντισυμβατικού Τιάγκο Ροντρίγκες που πλέκει το μύθο με μια αληθινή ιστορία

Ο μύθος της "Εκάβης" του Ευριπίδη συναντά την αληθινή ιστορία μιας οργισμένης μητέρας που παλεύει ενάντια στη συγκάλυψη της εξουσίας και την έλλειψη απόδοσης δικαιοσύνης.

Το "Μπορντέλο της Μαντάμ Ρόζας" και ο "Μπογιατζής" βάζουν τα... καλοκαιρινά τους

Οι δύο παραστάσεις που παρουσιάστηκαν τον χειμώνα συνεχίζουν την πορεία τους και τη θερινή περίοδο στην αυλή του θεάτρου Από Κοινού.

Ορέστεια

Ο Θεόδωρος Τερζόπουλος δοκίμασε τα όρια της μεθόδου του σε ένα τιτάνιο έργο και, αν και σε σημεία προδόθηκε, παρέδωσε μια παράσταση με στοιχεία μυσταγωγίας και "ιερού μεγαλείου", που θα εγγραφεί στις σπουδαιότερες της σύγχρονης παραστασιογραφίας του αρχαίου δράματος.

Η "Ορέστεια" του Θεόδωρου Τερζόπουλου πηγαίνει περιοδεία

Μάθετε σε ποιους σταθμούς θα παρουσιαστεί η τριλογία του Αισχύλου μετά την παρουσίασή της στο κατάμεστο Αρχαίο Θέατρο της Επιδαύρου (από όπου μπορείτε να δείτε εντός φωτογραφίες).