Αχαρνής

2

Μια οπτικοακουστική φαντασμαγορία, ανοικονόμητη σε σκηνοθετικά και σκηνογραφικά ευρήματα.

Αχαρνής

Μια οπτικοακουστική φαντασμαγορία, ανοικονόμητη σε σκηνοθετικά και σκηνογραφικά ευρήματα. Η παράσταση του Γιάννη Κακλέα «διαβάζει» τον Αριστοφάνη σαν ένα νεο-λαϊκό υπερθέαμα βουτηγμένο στην ατμόσφαιρα μιας μελαγχολικής ουτοπίας γεμάτης αλλόκοτα και φαντεζί ενσταντανέ.

Αχαρνής - εικόνα 1

Έγραφα την προηγούμενη εβδομάδα, με αφορμή τις «Τρωάδες» του Ευριπίδη διά χειρός Σωτήρη Χατζάκη, για την προβληματική σκηνοθετική θέση που πρεσβεύει πως προέχει το «άκουσμα» του έργου. Η «θέση» αυτή μεταφράζεται σε αμήχανες παραστάσεις μουσειακής αντίληψης και φιλολογικής περιγραφικότητας. Οι «Αχαρνής» του Αριστοφάνη από τον Γιάννη Κακλέα θεμελιώνονται σε μια διαμετρικά αντίθετη, αλλά εξίσου προβληματική θέση: εκείνη που προασπίζεται την αναίτια εκκεντρικότητα της όψης εις βάρος του έργου.

Αχαρνής - εικόνα 2

Πολικές αρκούδες, χρυσοποίκιλτα άρματα, ΜΑΤ με αντιασφυξιογόνες μάσκες, golden boys με χαρτόκουτα για κεφάλια, μαύρες νύφες και κλαρινογαμπροί παρελαύνουν από τη σκηνή μαζί με τους εξίσου εξεζητημένα μεταμφιεσμένους πρωταγωνιστές (κοστούμια: Εύα Νάθενα). Ο Κακλέας, όπως κάθε φορά που καταπιάνεται με έργο του Αριστοφάνη, αντιμετωπίζει τους «Αχαρνής» σαν μια οπτικοακουστική εξτρα­βαγκάντσα, ένα grand kitch θέατρο της εικόνας που φλερτάρει με το ultra pop αμερικανικό μιού­ζικαλ, τη δυστοπία της επιστημονικής φαντασίας, το βενετσιάνικο καρναβάλι, την μπαρόκ όπερα και τα κόμικς. Εδώ εισάγει έναν πρόλογο από τον Θουκυδίδη, παρεμβάλλει ένα-δυο ακτιβιστικά συνθήματα, ολοκληρώνει με ένα ποίημα του Τάσου Λειβαδίτη και υιοθετεί μια συνθήκη οπτικοακουστικής υπερδιέγερσης, τυλιγμένης όμως σε έναν πέπλο μελαγχολίας.

Η λογική του μόνο αβάσιμη δεν είναι. Εφαρμόζεται όμως τόσο εκκωφαντικά, ώστε αποπροσανατολίζει από τους θεματικούς πυρήνες του έργου, δίχως να εξάγει νέα συμφραζόμενα από αυτούς. Η σκηνική δράση διογκώνεται ανούσια, το κέντρο βάρους χάνεται και η ασάφεια κερδίζει έδαφος. Οι κωμωδίες του Αριστοφάνη είναι ούτως ή άλλως ένα σύνθετο είδος, ένα μετα-θέατρο γεμάτο διακειμενικές αναφορές (λ.χ. στον Ευριπίδη) και αυτοαναφορικά σχόλια. Οι πολύσημοι και αμφίσημοι «Αχαρνής» γράφτηκαν εν μέσω Πελοποννησιακού Πολέμου από τον εικοσάχρονο τότε Αριστοφάνη, ο οποίος –με πόση τρέλα και θάρρος!– μιλά­ για τις κωμικοτραγικές περιπέτειες­ ενός αγρότη ο οποίος επιθυμεί την ειρήνη και, μη βρίσκοντας άλλον τρόπο, συνάπτει ιδιωτικό ειρηνευτικό συμφωνητικό.

Αχαρνής - εικόνα 3

Ο Βασίλης Χαραλαμπόπουλος ερμηνεύει με σκηνική ευγένεια, αλλά μονόχορδα τον ειρηνοποιό Δικαιόπολι. Υιοθετεί ρομαντικούς τόνους, συναίσθημα και σκέρτσο, όπως περίπου όταν ερμήνευε έναν άλλον πρεσβευτή της ουτοπίας σε σκηνοθεσία Κακλέα, τον Σιρανό. άλλο ήθος όμως, άλλη διάνοια και άλλο ύφος επιτάσσει κάθε ρόλος. Εν τω μεταξύ, η συμπαθητική παρουσία του ίδιου­ και των αξιόλογων συμπρωταγωνιστών του (Άρης Σερβετάλης, Φάνης Μουρατίδης, Λεωνίδας Καλφαγιάννης και Χρήστος Χατζηπαναγιώτης) συνθλίβεται μες στον ορυμαγδό των σκηνογραφικών ευρημάτων (σκηνικά: Μανόλης Παντελιδάκης) και στη γενικευμένη οχλοβοή, με τους υψηλούς φωνητικούς τόνους, το πέρασμα της ατάκας σαν να είναι σλόγκαν και την υπερβολική χρήση της μουσικής (Σταύρος Γασπαράτος).

Στα μειονεκτήματα εμπίπτει και η παρουσίαση σχεδόν όλων των αντιπαθητικών προσώπων σαν τρυφηλών ομοφυλόφιλων. Δεν ακυρώνω τη συνολική πρόθεση. η επιμονή του Γιάννη Κακλέα να αναζητά μια προσωπική φόρμουλα για τις αριστοφανικές κωμωδίες μπορεί κάποια στιγμή να αποφέρει μια παράσταση-υπόδειγμα. Και αυτό θα είναι μεγάλο κέρδος.

Η παράσταση περιοδεύει στα ανοιχτά θέατρα των δήμων της Αττικής.

Περισσότερες πληροφορίες

Αχαρνής

  • Κωμωδία
  • Διάρκεια: 100 '

Μεσούντος του Πελοποννησιακού Πολέμου, ο Αριστοφάνης θέλησε να μιλήσει ξανά για την ειρήνη, βάζοντας τον Δικαιόπολι να συνάψει ιδιωτικό συμφωνητικό ειρήνης, καθώς βαρέθηκε τα δεινά του πολέμου με τη Σπάρτη.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

Κατερίνα Λέχου: " Δεν σκηνοθετώ τη ζωή μου· τη ζω"

Η Κατερίνα Λέχου μας μιλά για την ηρωίδα που ενσαρκώνει στο έργο "Linda", αναδεικνύει τη δύναμη της τέχνης να μετακινεί, να εμπνέει και να θέτει ερωτήματα για τη ζωή, ενώ μοιράζεται προσωπικές σκέψεις για την ισορροπία ανάμεσα στην επαγγελματική επιτυχία και την προσωπική ευτυχία.

ΓΡΑΦΕΙ: ΜΑΡΙΑ ΚΡΥΟΥ
23/11/2024

Υπάρχει συνταγή για την "Υψηλή Μαγειρική των Σχέσεων";

Η Βίλη Σωτηροπούλου επανέρχεται με την "Υψηλή Μαγειρική των Σχέσεων", μια κωμωδία που συνδυάζει το χιούμορ με τη βαθύτερη ανάλυση των δυναμικών που αναπτύσσονται ανάμεσα στις σχέσεις.

Όσα μάθαμε για τον χορογράφο Δημήτρη Μυτιληναίο και το "REDUNDANCes"

Ο χορογράφος Δημήτρης Μυτιληναίος μας μιλά για τον χορό, τη φιλοσοφία και τα σχέδια του με αφορμή την νέα του δουλειά "REDUNDANCes" ένα χορογραφικό κολάζ από διασκευασμένες variations που παρουσιάζεται στο ΠΛΥΦΑ.

Αποκλειστικό: Ποιο είναι το νέο θεατρικό της Ηρώς Μπέζου που έρχεται το 2025 στο Θέατρο Τέχνης;

Οι έννοιες της μεταμόρφωσης και της ελευθερίας αποτελούν τον βασικό κορμό του δεύτερου θεατρικού της νέας και αγαπημένης ηθοποιού, που αυτή τη φορά παίρνει ρόλο συγγραφέα και σκηνοθέτη.

Η θεατρική "Αίθουσα αναμονής" επιστρέφει στο Σωματείο Οδηγών Ταξί Αττικής

Στο Σ.Ο.Τ.Α. συνεχίζει για δεύτερο κύκλο φέτος η δραματική κωμωδία που ξετυλίγει το πολυσύνθετο και αντιφατικό ζήτημα της γυναικείας αφήγησης σήμερα.

Η Ταμίλα Κουλίεβα μάς μεταφέρει στο 2028 με ένα θεατρικό "Απόρρητο"

Το αριστούργημα του Ιβάν Βιριπάγιεφ διερευνά τα πιο φλέγοντα ερωτήματα που απασχολούν την ανθρωπότητα και τη δύναμη της αλήθειας σε έναν κόσμο που ορίζει η τεχνητή νοημοσύνη, μέσα από την ιστορία τριών επιστημόνων.

"Αν ήμουν κόκκινο": Μια παράσταση για τα 50 χρόνια Πολυτεχνείο στο θέατρο Σημείο

Η αιρετική δραματουργός Λούλα Αναγνωστάκη και τα πενήντα χρόνια Μεταπολίτευσης ενέπνευσαν ένα σύγχρονο ελληνικό έργο κατά παραγγελία του θεάτρου Σημείο, σε σκηνοθεσία του Αλέξανδρου Διαμαντή.