Αχαρνής

2

Μια οπτικοακουστική φαντασμαγορία, ανοικονόμητη σε σκηνοθετικά και σκηνογραφικά ευρήματα.

Αχαρνής

Μια οπτικοακουστική φαντασμαγορία, ανοικονόμητη σε σκηνοθετικά και σκηνογραφικά ευρήματα. Η παράσταση του Γιάννη Κακλέα «διαβάζει» τον Αριστοφάνη σαν ένα νεο-λαϊκό υπερθέαμα βουτηγμένο στην ατμόσφαιρα μιας μελαγχολικής ουτοπίας γεμάτης αλλόκοτα και φαντεζί ενσταντανέ.

Αχαρνής - εικόνα 1

Έγραφα την προηγούμενη εβδομάδα, με αφορμή τις «Τρωάδες» του Ευριπίδη διά χειρός Σωτήρη Χατζάκη, για την προβληματική σκηνοθετική θέση που πρεσβεύει πως προέχει το «άκουσμα» του έργου. Η «θέση» αυτή μεταφράζεται σε αμήχανες παραστάσεις μουσειακής αντίληψης και φιλολογικής περιγραφικότητας. Οι «Αχαρνής» του Αριστοφάνη από τον Γιάννη Κακλέα θεμελιώνονται σε μια διαμετρικά αντίθετη, αλλά εξίσου προβληματική θέση: εκείνη που προασπίζεται την αναίτια εκκεντρικότητα της όψης εις βάρος του έργου.

Αχαρνής - εικόνα 2

Πολικές αρκούδες, χρυσοποίκιλτα άρματα, ΜΑΤ με αντιασφυξιογόνες μάσκες, golden boys με χαρτόκουτα για κεφάλια, μαύρες νύφες και κλαρινογαμπροί παρελαύνουν από τη σκηνή μαζί με τους εξίσου εξεζητημένα μεταμφιεσμένους πρωταγωνιστές (κοστούμια: Εύα Νάθενα). Ο Κακλέας, όπως κάθε φορά που καταπιάνεται με έργο του Αριστοφάνη, αντιμετωπίζει τους «Αχαρνής» σαν μια οπτικοακουστική εξτρα­βαγκάντσα, ένα grand kitch θέατρο της εικόνας που φλερτάρει με το ultra pop αμερικανικό μιού­ζικαλ, τη δυστοπία της επιστημονικής φαντασίας, το βενετσιάνικο καρναβάλι, την μπαρόκ όπερα και τα κόμικς. Εδώ εισάγει έναν πρόλογο από τον Θουκυδίδη, παρεμβάλλει ένα-δυο ακτιβιστικά συνθήματα, ολοκληρώνει με ένα ποίημα του Τάσου Λειβαδίτη και υιοθετεί μια συνθήκη οπτικοακουστικής υπερδιέγερσης, τυλιγμένης όμως σε έναν πέπλο μελαγχολίας.

Η λογική του μόνο αβάσιμη δεν είναι. Εφαρμόζεται όμως τόσο εκκωφαντικά, ώστε αποπροσανατολίζει από τους θεματικούς πυρήνες του έργου, δίχως να εξάγει νέα συμφραζόμενα από αυτούς. Η σκηνική δράση διογκώνεται ανούσια, το κέντρο βάρους χάνεται και η ασάφεια κερδίζει έδαφος. Οι κωμωδίες του Αριστοφάνη είναι ούτως ή άλλως ένα σύνθετο είδος, ένα μετα-θέατρο γεμάτο διακειμενικές αναφορές (λ.χ. στον Ευριπίδη) και αυτοαναφορικά σχόλια. Οι πολύσημοι και αμφίσημοι «Αχαρνής» γράφτηκαν εν μέσω Πελοποννησιακού Πολέμου από τον εικοσάχρονο τότε Αριστοφάνη, ο οποίος –με πόση τρέλα και θάρρος!– μιλά­ για τις κωμικοτραγικές περιπέτειες­ ενός αγρότη ο οποίος επιθυμεί την ειρήνη και, μη βρίσκοντας άλλον τρόπο, συνάπτει ιδιωτικό ειρηνευτικό συμφωνητικό.

Αχαρνής - εικόνα 3

Ο Βασίλης Χαραλαμπόπουλος ερμηνεύει με σκηνική ευγένεια, αλλά μονόχορδα τον ειρηνοποιό Δικαιόπολι. Υιοθετεί ρομαντικούς τόνους, συναίσθημα και σκέρτσο, όπως περίπου όταν ερμήνευε έναν άλλον πρεσβευτή της ουτοπίας σε σκηνοθεσία Κακλέα, τον Σιρανό. άλλο ήθος όμως, άλλη διάνοια και άλλο ύφος επιτάσσει κάθε ρόλος. Εν τω μεταξύ, η συμπαθητική παρουσία του ίδιου­ και των αξιόλογων συμπρωταγωνιστών του (Άρης Σερβετάλης, Φάνης Μουρατίδης, Λεωνίδας Καλφαγιάννης και Χρήστος Χατζηπαναγιώτης) συνθλίβεται μες στον ορυμαγδό των σκηνογραφικών ευρημάτων (σκηνικά: Μανόλης Παντελιδάκης) και στη γενικευμένη οχλοβοή, με τους υψηλούς φωνητικούς τόνους, το πέρασμα της ατάκας σαν να είναι σλόγκαν και την υπερβολική χρήση της μουσικής (Σταύρος Γασπαράτος).

Στα μειονεκτήματα εμπίπτει και η παρουσίαση σχεδόν όλων των αντιπαθητικών προσώπων σαν τρυφηλών ομοφυλόφιλων. Δεν ακυρώνω τη συνολική πρόθεση. η επιμονή του Γιάννη Κακλέα να αναζητά μια προσωπική φόρμουλα για τις αριστοφανικές κωμωδίες μπορεί κάποια στιγμή να αποφέρει μια παράσταση-υπόδειγμα. Και αυτό θα είναι μεγάλο κέρδος.

Η παράσταση περιοδεύει στα ανοιχτά θέατρα των δήμων της Αττικής.

Περισσότερες πληροφορίες

Αχαρνής

  • Κωμωδία
  • Διάρκεια: 100 '

Μεσούντος του Πελοποννησιακού Πολέμου, ο Αριστοφάνης θέλησε να μιλήσει ξανά για την ειρήνη, βάζοντας τον Δικαιόπολι να συνάψει ιδιωτικό συμφωνητικό ειρήνης, καθώς βαρέθηκε τα δεινά του πολέμου με τη Σπάρτη.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

Αισχύλεια 2024: Ανακοινώθηκε το φετινό πρόγραμμα που θα μας οδηγήσει στην Ελευσίνα

49 χρόνια συμπληρώνει φέτος ο θεσμός που διοργανώνει ο Δήμος Ελευσίνας και το πρόγραμμά του περιλαμβάνει από "Πλούτο", "Ικέτιδες" και "Ηρακλή Μαινόμενο" μέχρι Ελεονώρα Ζουγανέλη, Usurum και Χαΐνηδες, δύο φετινές ταινίες που συζητήθηκαν και πολλά ακόμη.

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
18/07/2024

Μάριο Μπανούσι: "Το "Taverna Miresia" αποτελείται από χώμα, μνήμη και ωραίους συνεργάτες"

Διαβάστε τη συζήτηση που είχαμε πέρσι με τον 26χρονο καλλιτέχνη που έχει ταράξει τα νερά της θεατρικής Αθήνας, με αφορμή τη δουλειά που επιστρέφει στο φεστιβάλ Αθηνών.

Η "Καραϊσκάκενα" και η Σοφία Καψούρου βραβεύονται στην Έφεσο

Για δεύτερη φορά η ηθοποιός και συγγραφέας επιστρέφει με μια ακόμη διεθνή διάκριση στις βαλίτσες της από την 17η Συνάντηση Τουρκικών Θεάτρων, με αφορμή τον μονόλογο "Καραϊσκάκενα, o Θρύλος" σε δικό της κείμενο, σκηνοθεσία του Δημήτρη Καρατζιά και μουσική του Μάνου Αντωνιάδη.

Η "Μήδεια" παρουσιάζεται στο γυμνάσιο όπου ο Αριστοτέλης δίδαξε τον Μέγα Αλέξανδρο

Όλα τα χορικά της τραγωδίας του Ευριπίδη ενώνονται από τον σκηνοθέτη Θοδωρή Γκόνη σε μια παράσταση που εγκαινιάζει την έναρξη της έρευνας στο αρχαίο γυμνάσιο της Μίεζας.

Τι θα δούμε τις επόμενες μέρες στο Θέατρο Βράχων "Μελίνα Μερκούρη"

Το φεστιβάλ στη σκιά των Βράχων παρουσιάζει 4 παραστάσεις στα τέλη Ιουλίου που δημιουργούν ερωτήματα και "εκπαιδεύουν" το κοινό. Φεστιβάλ στη σκιά των βράχων: Αρχαίες τραγωδίες αλλιώς και κλασικά θεατρικά έργα

Ορέστεια

Ο Θεόδωρος Τερζόπουλος δοκίμασε τα όρια της μεθόδου του σε ένα τιτάνιο έργο και, αν και σε σημεία προδόθηκε, παρέδωσε μια παράσταση με στοιχεία μυσταγωγίας και "ιερού μεγαλείου", που θα εγγραφεί στις σπουδαιότερες της σύγχρονης παραστασιογραφίας του αρχαίου δράματος.

"Lemon" και "Όμορφη πόλη μαγική": Δύο θεατρικές παραστάσεις σε ιδιαίτερους χώρους

Μία παράσταση που περιοδεύει στα πιο απίθανα μέρη αλλά και ένα νέο έργο με τις μελωδίες του Μίκη Θεοδωράκη φιλοξενούνται αυτήν την εβδομάδα σε δύο μοναδικές τοποθεσίες.