Ο Ρόζενκραντζ και ο Γκίλντενστερν σαρώνουν για 2η σεζόν: μπήκαμε στα καμαρίνια και καταλάβαμε γιατί

Δημιουργικότητα και συντροφικότητα είναι οι δύο λέξεις κλειδιά που εξηγούν τη μεγάλη επιτυχία που γνωρίζει για δεύτερη χρονιά η παράσταση του Στάθη Λιβαθινού στο Θέατρο της Οδού Κυκλάδων. Το Αθηνόραμα βρέθηκε στα καμαρίνια εκεί που ηθοποιοί προετοιμάζονται πριν την είσοδό τους στη σκηνή, μίλησε με τους πρωταγωνιστές και σας μεταφέρει αποκλειστικές εικόνες και video.

Ο Ρόζενκραντζ και ο Γκίλντενστερν είναι νεκροί Ελίνα Γιουνανλή©

Δέος και συγκίνηση νιώθω κάθε φορά που περνώ το κατώφλι του θεάτρου της Οδού Κυκλάδων "Λευτέρης Βογιατζής". Στην καρδιά της Κυψέλης, αυτός ο χώρος είναι φορτισμένος με την κληρονομιά του Λευτέρη Βογιατζή, ενός από τους κορυφαίους δημιουργούς του ελληνικού θεάτρου, που άφησε εδώ το ανεξίτηλο αποτύπωμά του. Η ατμόσφαιρα αποπνέει έναν συνδυασμό νοσταλγίας και έμπνευσης· το πνεύμα του Βογιατζή συνεχίζει να αποτελεί οδηγό για καλλιτέχνες και θεατές.

Πρόβα Ο Ρόζεγκραντ και Γκίλντερστεν
Λεωνίδα Τούμπανος

 

Το θέατρο της Οδού Κυκλάδων φιλοξενεί ξανά την ομάδα του Στάθη Λιβαθινού, που συνεχίζει την παράδοση της υψηλής αισθητικής, της πρωτοπορίας και της βαθιάς καλλιτεχνικής αναζήτησης. Το συγκεκριμένο θέατρο ταιριάζει απόλυτα στη φιλοσοφία του Λιβαθινού, που βασίζεται στον σεβασμό στο θεατρικό κείμενο, στην αναζήτηση της αλήθειας των χαρακτήρων και στη δημιουργία έντονων, ζωντανών παραστάσεων.  Για τις ανάγκες της παράστασης έχει αλλάξει, για πρώτη φορά στην ιστορία του θεάτρου Οδού Κυκλάδων, η διάταξη των θέσεων και η θέση της σκηνής. Η μαύρη κωμωδία "Ο Ρόζενκραντζ και ο Γκίλντενστερν είναι νεκροί" του Τομ Στόπαρντ, στη θρυλική μετάφραση του Μίνου Βολανάκη και σκηνοθεσία Λιβαθινού, γνώρισε μεγάλη επιτυχία την περασμένη χρονιά και επέστρεψε θριαμβευτικά. Πρόκειται για μια παράσταση που παντρεύει τη φιλοσοφική σκέψη με το καυστικό χιούμορ, επιβεβαιώνοντας τη φήμη της ομάδας ως μία από τις πιο σημαντικές στο ελληνικό θεατρικό τοπίο.

Ο Ρόζενκραντζ και ο Γκίλντενστερν είναι νεκροί
Λεωνίδας Τούμπανος
Ο Νίκος Καρδώνης και ο Βασίλης Ανδρέου 

Η θεατρική ομάδα του Λιβαθινού ξεχωρίζει όχι μόνο για τη διάρκεια και συνοχή της –25 χρόνια συνεργασίας– αλλά και για τον μοναδικό της κώδικα επικοινωνίας. Δεν συμβαίνει συχνά να μπαίνεις στα καμαρίνια ενός θεάτρου πριν την παράσταση και να μην βλέπεις την αγωνία στα μάτια των ηθοποιών, αλλά ένα γλυκό βλέμμα και χαμόγελο χαράς.

Ο Ρόζενκραντζ και ο Γκίλντενστερν είναι νεκροί
Λεωνίδας Τούμπανος
Ο Βασίλης Ανδρέου, που υποδύεται τον Ρόζενκραντζ κοιτάζει τις τελευταίες λεπτομέρειες στο κοστούμι του

Όπως αναφέρει ο Νίκος Καρδώνης, που ερμηνεύει τον Γκίλντενστερν:
"Ο Στάθης Λιβαθινός είναι ένας υπέροχος μαέστρος. Όταν ξεκίνησε την Πειραματική Σκηνή το 2001, συγκέντρωσε ισχυρές προσωπικότητες και, μέσα από πολλή δουλειά, δημιουργήσαμε έναν κοινό κώδικα. Πριν καταπιαστούμε με ένα συγκεκριμένο έργο, δουλέψαμε σκληρά για να αποκτήσουμε κοινή γλώσσα. Αυτή η πορεία με επηρέασε βαθιά, τόσο προσωπικά όσο και καλλιτεχνικά, ο πήχης μπήκε πολύ ψηλά. Αυτή η ομάδα είναι για μένα σημείο αναφοράς."

Ο Βασίλης Ανδρέου, που υποδύεται τον Ρόζενκραντζ, συμπληρώνει:
"Μεγαλώσαμε μαζί, σαν οικογένεια. Η σχέση μας είναι δώρο. Οι ρόλοι μοιράζονται και υπάρχει μια όμορφη σχέση ανταλλαγής. Αυτό δημιουργεί φοβερή συναδελφικότητα. Κάθε φορά είσαι σίγουρος ότι θα είσαι μέρος μιας εξαιρετικής παράστασης. Μέσα από ενεργητικές αναγνώσεις και καθοδηγούμενους αυτοσχεδιασμούς, ανακαλύπτουμε το θέμα κάθε έργου. Κάθε παράσταση με αυτή την ομάδα είναι μια εμπειρία εμπιστοσύνης και αρμονίας."

Ο Ρόζενκραντζ και ο Γκίλντενστερν είναι νεκροί
Λεωνίδας Τούμπανος
Ο Πάρης Αλεξανδρόπουλος (θεατρίνος), η Πολυξένη Παπακωνσταντίνου (Οφηλία) και ο Βασίλης Ζαφειρόπουλος (Κλαύδιος)

Τα καμαρίνια του θεάτρου λίγο πριν την παράσταση γεμίζουν ζωή. Η ατμόσφαιρα είναι γεμάτη συγκέντρωση και δημιουργικότητα. Οι ηθοποιοί προετοιμάζονται: άλλοι επαναλαμβάνουν ατάκες, άλλοι κάνουν διατάσεις ή ασκήσεις αναπνοής. Τα κοστούμια που έχει επιμεληθεί η Ελένη Μανωλοπούλου κρέμονται στις κρεμάστρες, ενώ ο χώρος μοσχοβολά από πούδρα και θεατρικό μακιγιάζ. Λίγο πριν την έξοδο στη σκηνή ο Στάθης Λιβαθινός μπορεί να περάσει για να δώσει κάποια μικρή λεπτομέρεια που θα ενισχύσει τη μαγική ισορροπία μεταξύ του κωμικού και του τραγικού στοιχείου του έργου και απευθύνεται με τον ίδιο τρόπο στους παλαιότερους και στους νεότερους ηθοποιούς.

Ο Ρόζενκραντζ και ο Γκίλντενστερν είναι νεκροί
Λεωνίδας Τούμπανος
Τον ρόλο του Άμλετ κρατά ο Στάθης Κόικας (αριστερά)

Ο Λιβαθινός ανανεώνει διαρκώς την ομάδα με νέα μέλη κι απ’ ότι φαίνεται οι παλιότεροι απολαμβάνουν να βλέπουν νέες δυνάμεις να ενσωματώνονται. Στον πυρήνα της ομάδας ανήκουν οι δύο πρωταγωνιστές της παράστασης Βασίλης Ανδρέου και Νίκος Καρδώνης, η Μαρία Σαββίδου και ο Άρης Τρουπάκης, ενώ τα νέα μέλη είναι οι Πάρης Αλεξανδρόπουλος, Βασίλης Ζαφειρόπουλος, Στάθης Κόικας, Φοίβος Μαρκιανός, Πολυξένη Παπακωνσταντίνου, Στράτος Σωπύλης. Η προετοιμασία δεν είναι μόνο εξωτερική· οι ηθοποιοί όταν σταματούν τα πειράγματα μεταξύ τους βυθίζονται στους χαρακτήρες τους, αφήνοντας πίσω την καθημερινότητα.

Ο Ρόζενκραντζ και ο Γκίλντενστερν είναι νεκροί
Λεωνίδας Τούμπανος
Η Μαρία Σαββίδου (Γερτρούδη) και ο  Άρης Τρουπάκη (θιασάρχης) ανήκουν στον πυρήνα της ομάδας του Στάθη Λιβαθινού

Οι δύο πρωταγωνιστές συνήθως συναντιούνται μία ώρα πριν στο θέατρο λένε κάποιες στιχομυθίες έτσι, για να ζεσταθούν και να θυμηθούν διαλόγους. Ο Νίκος Καρδώνης και ο Βασίλης Ανδρέου έχουν αδελφική σχέση, μετά από τόσα χρόνια και είναι εκπληκτικός ο τρόπος με τον οποίο συμπληρώνουν ο ένας τον άλλο στο καμαρίνι, αλλά και στην παράσταση χαρίζοντας μας ένα ανεπανάληπτο ντουέτο. 

Ο Ρόζενκραντζ και ο Γκίλντενστερν είναι νεκροί
Λεωνίδας Τούμπανος
Η δεμένη ομάδα ηθοποιών χαρίζει ένα θέατρο πραγματικού συνόλου όταν βγαίνει στη σκηνή  
Ο Ρόζενκραντζ και ο Γκίλντενστερν είναι νεκροί
Λεωνίδας Τούμπανος
Απολαυστικοί ως θεατρίνοι ο Πάρης Αλεξανδρόπουλος και ο Φοίβος Μαρκιανός

Το έργο "Ο Ρόζενκραντζ και ο Γκίλντενστερν είναι νεκροί" ανατρέπει την οπτική του "Άμλετ", βάζοντας στο επίκεντρο δύο δευτερεύοντες χαρακτήρες. Ο Στόπαρντ, με το έξυπνο χιούμορ και την υπαρξιακή διάθεση που τον χαρακτηρίζει, εξερευνά θέματα όπως το πεπρωμένο, η ελεύθερη βούληση και η αδυναμία κατανόησης της πραγματικότητας. Οι  δύο φίλοι του Άμλετ, δύο απλοί άνθρωποι, παρασύρονται από γεγονότα που τους ξεπερνούν.  Βρίσκονται παγιδευμένοι σε έναν κόσμο όπου η ζωή τους καθορίζεται από γεγονότα που δεν κατανοούν πλήρως. Παρά τον φιλοσοφικό του χαρακτήρα, το έργο "Ο Ρόζενκραντζ και ο Γκίλντενστερν είναι νεκροί” έχει έντονο κωμικό στοιχείο, γεμάτο έξυπνους διαλόγους και λεκτικές ακροβασίες και στην παράσταση του Στάθη Λιβαθινού έχουν αναδειχθεί το χιούμορ και τα λογοπαίγνια.

Ο Ρόζενκραντζ και ο Γκίλντενστερν είναι νεκροί
Λεωνίδας Τούμπανος
Ο Βασίλης Ανδρέου και ο Νίκος Καρδώνης έχουν τον δικό τους χώρο για την προετοιμασία 

Όπως λέει ο Νίκος Καρδώνης:
"Παίζουμε μια τραγωδία με κωμικά στοιχεία. Οι χαρακτήρες μας είναι απλοί άνθρωποι, χαμένοι μέσα σε ένα καταιγισμό γεγονότων. Ζούμε το χρονικό ενός προαναγγελθέντος θανάτου."
Ο Βασίλης Ανδρέου προσθέτει:
"Όταν τα βουβάλια μαλώνουν, τα βατράχια την πληρώνουν. Ο Ρόζενκραντζ και ο Γκίλντενστερν είναι δύο θύματα της εξουσίας, μπλεγμένα σε κάτι πολύ μεγαλύτερο από αυτούς. Το έργο μάς υπενθυμίζει τη σημασία του να λέμε 'όχι' την κατάλληλη στιγμή."

Ο Ρόζενκραντζ και ο Γκίλντενστερν είναι νεκροί
Λεωνίδας Τούμπανος

Όταν ο χρόνος μετρά αντίστροφα, η σιωπή πέφτει. Μια τελευταία γουλιά νερό, μια τελευταία ματιά στον καθρέφτη, και ο πρώτος από τους ηθοποιούς κατευθύνεται στα παρασκήνια. Από τη στιγμή που τα φώτα της σκηνής ανάψουν, οι ήρωες του Σαίξπηρ και του Στόπαρν παίρνουν ζωή, έτοιμοι να μας ταξιδέψουν στο σύμπαν τους.  Με την καθοδήγηση του Στάθη Λιβαθινού και τις εξαιρετικές ερμηνείες των δύο πρωταγωνιστών του Βασίλη Ανδρέου και του Νίκου Καρδώνη, αλλά και όλου του θιάσου που παίζει με πάθος και άνεση, η παράσταση προσφέρει στο κοινό μια μοναδική εμπειρία θεάτρου, συνδυάζοντας το κωμικό με το τραγικό, το φιλοσοφικό με το ανθρώπινο. Η παράσταση έχει ιδιαίτερη θεατρικότητα που ενισχύεται από τη μουσική του Θοδωρή Αμπαπζή που παίζεται ζωντανά από τους Θοδωρή Κοτεπάνο (πιάνο), Φίλανδρο Μάριο Καρρά (κλαρινέτο), Δημήτρη Κοτταρίδη (τσέλο) και τους φωτισμούς του Αλέκο Αναστασίου.

Διαβάστε Επίσης

Περισσότερες πληροφορίες

Ο Ρόζενκραντζ και ο Γκίλντενστερν είναι νεκροί

  • Κωμωδία
  • Διάρκεια: 100 '

Ο Ρόζενκραντζ και ο Γκίλντενστερν, παλιοί συμφοιτητές του Άμλετ, καλούνται από τον βασιλιά Κλαύδιο στο παλάτι με σκοπό να παρασύρουν τον μελαγχολικό πρίγκιπα σε διασκεδάσεις ώστε να μάθουν επιτέλους ποιο είναι αυτό το σκοτεινό μυστικό που βασανίζει την ψυχή του. Στη διάρκεια της αποστολής τους, οι δύο αθώοι αυλικοί συνοδεύουν τον Άμλετ στην Αγγλία και μεταφέρουν μαζί τους ένα κλειστό γράμμα, στο οποίο δίνεται η διαταγή για την άμεση εκτέλεση του. Ο Άμλετ αντικαθιστά το γράμμα με ένα άλλο, ζητώντας από τον Άγγλο Βασιλιά τη δική τους εκτέλεση. Μέρες μετά, ο Άγγλος πρέσβης μπαίνει στο παλάτι και ανακοινώνει: «Ο Ρόζενκραντζ και ο Γκίλντενστερν είναι νεκροί». Αυτή είναι με λίγα λόγια η περίληψη του έργου που αντιστρέφει για πρώτη φορά την αρχετυπική ιστορία του “Άμλετ”, ρίχνοντας το βάρος από την εξουσία στο περιθώριο και δημιουργώντας μια ανεπανάληπτη τραγική φάρσα στην οποία πρωταγωνιστούν όλοι οι ήρωες του έργου του Σαίξπηρ. Επιπλέον, με αφορμή τη συγκεκριμένη παράσταση, για πρώτη φορά στην ιστορία του Θεάτρου της Οδού Κυκλάδων, πρόκειται να αλλάξει ριζικά η διαρρύθμιση των καθισμάτων και της σκηνής.

Θέατρο Οδού Κυκλάδων «Λευτέρης Βογιατζής»

Κυκλάδων 11 & Κεφαλληνίας, Κυψέλη

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

"Ματαρόα στον ορίζοντα": Εθνικό Θέατρο και Λυρική Σκηνή φτιάχνουν μουσικό θέατρο για το πλοίο-θρύλος

Θοδωρής Αμπαζής και Νίκος Κυπουργός ενώνουν τις δυνάμεις τους σε μια νέα μουσικοθεατρική μυθοπλασία, εμπνευσμένη από την αληθινή ιστορία του πλοίου "Ματαρόα", που μετέφερε Έλληνες διανοούμενους στη Γαλλία μετά τον Β΄ Παγκόσμιο Πόλεμο.

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
27/11/2024

"Μια ζωή" παίρνει σάρκα και οστά με τη Νένα Μεντή

Ο σκηνοθέτης επιτυχιών Πέτρος Ζούλιας έγραψε το μονόλογο "Μια ζωή" και τον σκηνοθετεί στο θέατρο Ιλίσια-Βολανάκης με πρωταγωνίστρια τη Νένα Μεντή.

Τέσσερις θεατρικές παραστάσεις σε επανάληψη

Το ενδιαφέρον μιας παράστασης δεν χάνεται στην επανάληψη· αντίθετα, μεγαλώνει, προσκαλώντας μας να την ανακαλύψουμε ξανά και ξανά. Αυτές είναι τέσσερις επαναλήψεις που κάνουν πρεμιέρα αυτήν την εβδομάδα.

Νέες φωτογραφίες από την παράσταση "Στο σώμα της"

Ένα σύγχρονο μανιφέστο η παράσταση "Στο σώμα της" μέσα από την κίνηση, τη μουσική, τα βιωματικά κείμενα και την ερμηνεία δώδεκα γυναικών, εξερευνά ζητήματα που συνδέονται με τη βία, την καταπίεση, και την ελευθερία του γυναικείου σώματος.

Η Ζωή Χατζηαντωνίου μας μιλά για τη "Μέρα της Φούστας" σε ένα δημόσιο σχολείο

"Η Μέρα της Φούστας" του Ζαν-Πολ Λίλιενφελντ δίνει μια εξαιρετική αφορμή για να ανοίξει μια ουσιαστική συζήτηση γύρω από τη βία στα σχολεία και τις αιτίες της. Η σκηνοθέτρια Ζωή Χατζηαντωνίου μας μίλησε για το καθηλωτικό κοινωνικό δράμα που, μέσω της ιστορίας μιας καθηγήτριας (ενσαρκωμένη από την Θεοδώρα Τζήμου), εξετάζει πώς οι προκαταλήψεις και η έλλειψη επικοινωνίας μπορούν να οδηγήσουν σε ακραίες καταστάσεις.

"Σκότωσα τον νταή του απαρτχάιντ": Η ιστορία του Έλληνα ομογενή που άλλαξε την πορεία της Νότιας Αφρικής

Έναν μονόλογο αφιερωμένο στον Δημήτρη Τσαφέντα ερμηνεύει ο Νίκος Ιωαννίδης, σε κείμενο Γιώργου Δαμιανού και σκηνοθεσία Κοραή Δαμάτη.

Προεδρικό Διάταγμα 85: Οι Δραματικές Σχολές παραμένουν στην τριτοβάθμια εκπαίδευση | Στην Ολομέλεια του ΣτΕ η τελική απόφαση για τα πτυχία των ηθοποιών

Ιστορική χαρακτήρισε την απόφαση του Γ’ Τμήματος του Συμβουλίου της Επικρατείας η Πανελλήνια Ομοσπονδία Θεάματος Ακροάματος, η οποία παρέπεμψε στην Ολομέλεια του Ανώτατου Διοικητικού Δικαστηρίου το ζήτημα της συνταγματικότητας των διατάξεων του ΠΔ 85/2022.