Ένα από τα διασημότερα γαλλικά θεατρικά έργα του 19ου αιώνα έκανε πρεμιέρα τον περασμένο Νοέμβριο στο θέατρο Αλκυονίς σε σκηνοθεσία, σκηνογραφία αλλά και φωτισμούς του Γιώργου Νανούρη. Ο πολύπλευρος δημιουργός πειραματίστηκε και καταπιάστηκε με το έμμετρο ρομαντικό δράμα αφήνοντας τον λόγο, τον στίχο και την ποίηση να κυριαρχήσουν στην σκηνή. Με μεγάλο του σύμμαχο μία σπουδαία ομάδα ηθοποιών που μεταμορφώνονται απολαυστικά, ερμηνεύοντας πολλαπλούς ρόλους αλλά κυρίως έχοντας στη διάθεσή του ένα από τους πλέον ακούραστους και "πλαστικούς" ηθοποιούς, τον Μιχάλη Σαράντη, στήνει ένα λιτό αλλά γεμάτο θεατρικότητα σκηνικό.
Όπως επισημαίνει η κριτικός του "α" για την παράσταση: "Ο Γιώργος Νανούρης φαίνεται ότι, με τον 'Συρανό', αναμετρήθηκε με ένα μεγάλο, και ίσως νέο γι’ αυτόν, στοίχημα. Κι αυτό επειδή, ενώ η παράσταση διατηρεί τα χαρακτηριστικά των 'χειροποίητων' προηγούμενων δουλειών του, είναι την ίδια στιγμή και ένα είδος υπερθεάματος. Μάλιστα, ίσως τα στοιχήματα να είναι περισσότερα του ενός, καθώς εδώ ο Νανούρης επιλέγει ένα εκτενές έμμετρο κείμενο του 19ου αι., και επί σκηνής αποδεικνύει πως πίστεψε πολύ στην αξία αυτού του θεάτρου λόγου, ποίησης και μεγάλων παθών".
O κεντρικός ήρωας του έργου, ο ασυμβίβαστος ιππότης και ποιητής Συρανό ντε Μπερζεράκ (Μιχάλης Σαράντης), είναι ερωτευμένος με τη Ρωξάνη (Λένα Παπαληγούρα). Θεωρεί όμως πως εκείνη δεν θα γυρίσει ποτέ να τον κοιτάξει, καθώς νιώθει άσχημος εξαιτίας της μεγάλης μύτης του, που αποτελεί χρόνια το αντικείμενο χλευασμού του. Τη Ρωξάνη πολιορκεί και ο πλούσιος Κόμης Ντε Γκις (Νικόλας Χανακούλας). Εκείνη, ωστόσο, είναι ερωτευμένη με τον όμορφο Κριστιάν (Ιάσονας Παπαματθαίου), από τον οποίο λείπει και το πνεύμα και η ευφράδεια. Ο Κριστιάν ζητά από τον Συρανό να γίνει η σκιά του, η φωνή και οι λέξεις του, ώστε να τον βοηθήσει να την κατακτήσει. Ο Συρανό το δέχεται και μ΄αυτόν τον τρόπο εκφράζει τα δικά του αισθήματα στην αγαπημένη του χωρίς ωστόσο εκείνη να γνωρίζει ποιος πραγματικά κρύβεται πίσω από τα παθιασμένα λόγια.
Το καστ της παράστασης συμπληρώνεται από τους Κωνσταντίνο Γιουρνά, Κωνσταντίνο Γεωργαλή, Χρήστο Πούλο Ρένεση και τον Γιώργο Φασουλά. Το ανέβασμα παντρεύει με μαεστρία την κωμικότητα με το συναίσθημα και είναι γεμάτη ενέργεια. Σε αυτό συμβάλει και η ζωντανή μουσική του Βάιου Πράπα, που μπλέκει με πολύ όμορφο τρόπο διάφορα είδη μουσικής όπως η ραπ, το δημοτικό τραγούδι κ.ά.. Μουσικός επί σκηνής είναι ο Αθηνόδωρος Καρκαφίρης. Η σε -γενικές γραμμές- άδεια σκηνή, με φόντο έναν δισδιάστατο Πύργο του Άιφελ, γεμίζει με σκηνοθετικές και σκηνογραφικές πινελιές που συνδυάζουν τον βωβό κινηματογράφο, το καμπαρέ, το μη ρεαλιστικό θέατρο και κυρίως το σωματικό θέατρο. Οι ηθοποιοί ακολουθούν αυτό το μοτίβο συνθέτοντας ένα άκρως ενδιαφέρον, διασκεδαστικό και τρυφερό θέαμα.
Δεξί χέρι του Γιώργου Νανούρη είναι η Νικήτα Ηλιοπούλου και στο ενδυματολογικό κομμάτι συμπρωταγωνιστούν η Τζίνα Ηλιοπούλου και Λίνα Σταυροπούλου. Τον Εντμόν Ροστάν μετάφραζει και διασκευάζει εξαίσια ο Στρατής Πασχάλης με την συνδρομή του Γιώργου Νανούρη. Την παράσταση φωτογραφίζει η Ελίνα Γιουνανλή και τη γραφιστική επιμέλεια αναλαμβάνει το πρωτοποριακό ντουέτο Χρυσούλα Κοροβέση - Μάριος Γαμπιεράκης, a.k.a. Μαύρα Γίδια.
Περισσότερες πληροφορίες
Συρανό
Πρόκειται για μία ιστορία που διαδραματίζεται στο Παρίσι του 17ου αιώνα, με πρωταγωνιστή έναν δεινό πολεμιστή, τον Συρανό. Ο Συρανό λόγω ενός εξωτερικού του χαρακτηριστικού (της μεγάλης μύτης του) δεν τα πήγαινε πολύ καλά στον τομέα του έρωτα. Συγκεκριμένα, ήταν η Ρωξάνη εκείνη από την οποία δεν είχε ανταπόκριση, καθώς, μάλιστα, αυτή αγαπούσε έναν άλλο άντρα, τον Κριστιάν. Ο τελευταίος, όμως, επειδή δεν διέθετε ευγλωττία και πνευματικό βάθος, ζήτησε από τον Συρανό να «γίνει η φωνή του» μέσα από ερωτικές επιστολές που θα είχαν την υπογραφή του ίδιου αλλά θα ήταν γραμμένες στην πραγματικότητα εκείνον. Τελικά, είναι το πνεύμα ή εξωτερική εμφάνιση που κερδίζει στον έρωτα;