"Βερενίκη": Η νέα παράσταση του Ρομέο Καστελούτσι στη Στέγη Ιδρύματος Ωνάση

Με πρωταγωνίστρια την Ιζαμπέλ Ιπέρ, ο μεγάλος Ιταλός σκηνοθέτης επιστρέφει στη χώρα μας με ένα έργο ελεύθερα εμπνευσμένο από τον Ρακίνα, για την τρέλα, την αλήθεια και το ψέμα του να αγαπάς και να αγαπιέσαι.

Βερενίκη ©Jean Michel Blasco

Ο πρωτοπόρος Ευρωπαίος σκηνοθέτης Ρομέο Καστελούτσι, μετά το "Bros, όπως Αδερφοί" όπου ασχολήθηκε με το παγκόσμιο ζήτημα της αστυνομικής βίας, επιστρέφει στη Στέγη Ιδρύματος Ωνάση με τη "Βερενίκη". Είναι ο έρωτας αλήθεια ή συμβαίνει μέσα στο μυαλό μας, διερωτάται ο μεγάλος Ιταλός δημιουργός που σκηνοθετεί την Ιζαμπέλ Ιπέρ και δεκατέσσερις άνδρες σε ένα έργο για την τρέλα, την αλήθεια και το ψέμα του να αγαπάς και να αγαπιέσαι. Την Τετάρτη 5 Μαρτίου στις 5 το απόγευμα ξεκινά η προπώληση για την παράσταση που παίζεται στην Κεντρική Σκηνή της Στέγης από 26 έως 30 Μαρτίου

Η "Βερενίκη" του Ρακίνα, ένα από τα πιο ριζοσπαστικά κείμενα της δυτικής λογοτεχνίας, μεταμορφώνεται από μια Ιζαμπέλ Ιπέρ όπως δεν την έχουμε ξαναδεί, με τους ανδρικούς ρόλους να στέκονται γύρω της ως βουβά πρόσωπα και τον θρήνο του χαμένου έρωτά της να αντηχεί μέσα μας και γύρω μας. Η "Βερενίκη" του Καστελούτσι, ελεύθερα εμπνευσμένη από το πρωτότυπο, μάς κάνει να αναρωτηθούμε: "Τι είναι πιο ζωντανό; Αυτό που ζούμε ή αυτό που φανταζόμαστε;". Είναι η πρώτη φορά που ο Ρομέο Καστελούτσι συνεργάζεται με την Ιζαμπέλ Ιπέρ. Όπως έγραψε το broadwayworld: "Αν θέλετε να δείτε μια ηθοποιό στο απόγειο της τέχνης της, τότε μη χάσετε αυτή την παράσταση". 

Βερενίκη
©Jean Michel Blasco

"Ο έρωτας είναι το Θέατρο της Σκληρότητας" λέει ο Καστελούτσι με αυτή την παράσταση, όπου μια λαβωμένη ηρωίδα απεκδύεται το βασιλικό πέπλο της και δεκατέσσερις άνδρες παίρνουν αποφάσεις ερήμην της. Η Βερενίκη παρουσιάζεται ως το ακίνητο και κεντρικό σημείο του χάους και ως η αρχή ενός τυφώνα που μας συμπαρασύρει. 'Όπως αναφέρει η "Libération": "Η ηθοποιός και ο σκηνοθέτης σκάβουν βαθιά. Εξερευνούν τον εφιάλτη της απουσίας".

Η "Βερενίκη" είναι ένα μανιφέστο έρωτα και απώλειας, που συνορεύει με την αλήθεια και το όνειρο, την τρυφερότητα και την τρέλα. 'Ένα συγκλονιστικό σκηνικό σύμπαν σε δημιουργία του Καστελούτσι, με κοστούμια που μαγνητίζουν από τη διάσημη Ολλανδή σχεδιάστρια μόδας Iris van Herpen, ενώ η μουσική του Scott Gibbons συνθέτει μοναδικά τη μοναξιά και την εγκατάλειψη. 

Ο Καστελούτσι σημειώνει: "Πραγματικά εισερχόμαστε στο αληθινό, στο σκοτάδι του σώματος, σε ό,τι παραμένει κρυμμένο από το δέρμα. Ένα θέατρο φτιαγμένο από αληθινά, ψεύτικα και φαντασιωμένα σώματα. Η παιδεία και η αγνότητα σηματοδοτούν τα όρια μιας ερωτικής νοσηρότητας που συνθλίβει τα σώματα: η βία είναι πλέον ενδοκρινική και τα φρένα είναι πιο ισχυρά από το γκάζι. Αυτή η ενέργεια δεν εκρήγνυται, καθώς συγκρατείται από ένα σώμα που δεν έχει πια λόγια. Γι’ αυτό και η "Βερενίκη" είναι ίσως η πιο ακίνητη, στατική και ανησυχαστική "τραγωδία” που έχει συλληφθεί ποτέ. Κι όμως, μας φέρνει δάκρυα στα μάτια, γιατί στη "Βερενίκη" –θα μπορούσε να πει κανείς – "είμαι εγώ"".

Βερενίκη
©Alex Majoli

Περισσότερα για τη "Βερενίκη"

Ρώμη, 79 μ.Χ. – Ο Τίτος, έχοντας επιστρέψει θριαμβευτής από τον Πρώτο Ιουδαϊκό Πόλεμο και μετά τον θάνατο του πατέρα του, Βεσπασιανού, ετοιμάζεται να τον διαδεχθεί ως Ρωμαίος αυτοκράτορας. Κατά τη διάρκεια της πολεμικής εκστρατείας γνώρισε τη Βερενίκη, μια Ιουδαία πριγκίπισσα της Κιλικίας, την οποία ερωτεύτηκε. Όταν εκείνη ανταποκρίνεται στον έρωτά του, αυτός αποφασίζει να επιστρέψει μαζί της στη Ρώμη και της υπόσχεται ότι θα την παντρευτεί. Ο φίλος και σύμμαχός του, Αντίοχος, βασιλιάς της Κομμαγηνής, είναι κι αυτός κρυφά ερωτευμένος με την πριγκίπισσα. Όταν πλησιάζει η μέρα του γάμου ανάμεσα στον Τίτο και τη Βερενίκη, ο Αντίοχος τής αποκαλύπτει τον έρωτά του και της εκμυστηρεύεται ότι θέλει να φύγει από τη Ρώμη για να μη χρειαστεί να παρευρεθεί στη γαμήλια τελετή. Ο Τίτος, στο μεταξύ, πληροφορείται την αντίθεση της Συγκλήτου και του ρωμαϊκού λαού στον γάμο του. Στην αυτοκρατορική Ρώμη, εν γένει, αποδοκιμαζόταν η ένωση του αυτοκράτορα με μια ξένη βασίλισσα και, επιπλέον, η δημοκρατική Σύγκλητος απεχθανόταν κάθε μορφή μοναρχίας. Ο Τίτος αναγκάζεται να αποκηρύξει τον γάμο του με τη Βερενίκη, αλλά επειδή δεν έχει το θάρρος να συζητήσει μαζί της τον λόγο του χωρισμού τους, στέλνει τον Αντίοχο να της ανακοινώσει την απόφασή του. Η Βερενίκη ορμάει τότε στα διαμερίσματα του Τίτου για να βεβαιωθεί ότι δεν πρόκειται για κάποια παρεξήγηση ή λάθος –τόσο σίγουρη ήταν για τον έρωτα του Τίτου στο πρόσωπό της– και εκεί συναντά κάποιους συγκλητικούς που έχουν έρθει για να συγχαρούν τον Τίτο επειδή επέλεξε το συμφέρον του κράτους με την απόφασή του να τη χωρίσει. Η Βερενίκη βρίσκει τον Τίτο να κλαίει. Απελπισμένη, θέλει να αυτοκτονήσει. Ο Τίτος αισθάνεται τότε συντετριμμένος. Η Βερενίκη, αντιλαμβανόμενη το βάθος των συναισθημάτων του Τίτου για εκείνη, επιλέγει να εγκαταλείψει τη Ρώμη και να απαρνηθεί τον έρωτα της ζωής της.

Βερενίκη
©Alex Majoli

O Ρομέο Καστελούτσι για την Ιζαμπέλ Ιπέρ

"Πάνω στη σκηνή, σαν απλανής αστέρας, η Ιζαμπέλ Ιπέρ υποδύεται τη Βερενίκη, στην ιδιάζουσα και οντολογική μοναξιά του θεατρικού χαρακτήρα και του ανθρώπου. Μόνο δύο άλλοι ηθοποιοί θα είναι παρόντες, που υποδύονται τον Τίτο και τον Αντίοχο, καθώς και λίγοι Ρωμαίοι συγκλητικοί. Όλα τα λόγια τους θα είναι ακατάληπτα και θολωμένα από τη φωνή της ίδιας της Βερενίκης. Σχεδόν όλοι οι ήχοι της παράστασης –είτε ακούγονται είτε όχι– παράγονται από τη φωνή της Ιζαμπέλ Ιπέρ, μετά από επεξεργασία από τον καλλιτέχνη Scott Gibbons. Η Ιζαμπέλ Ιπέρ είναι η συνεκδοχή της τέχνης του Δυτικού θεάτρου· είναι η ηθοποιός, αλλά και ο ηθοποιός, εξ ορισμού. Η Ιζαμπέλ Ιπέρ είναι η "αναπαράσταση καθαυτή" (κάποιος πηγαίνει στο θέατρο για να δει την Ιζαμπέλ Ιπέρ να παίζει τη Βερενίκη), είναι η φλόγα που μας καλεί να συγκεντρωθούμε. Είναι το Θέατρο".

Εκτός από τους δύο ηθοποιούς που περιοδεύουν με την Ιπέρ, Cheikh Kébé και Giovanni Armando Romano, δώδεκα ακόμη άνδρες εμφανίζονται στη σκηνή σε κάθε χώρα, που επιλέγονται μετά από open call. Στη Στέγη πάνω από 200 άτομα έστειλαν αιτήσεις συμμετοχής. 

Η παράσταση είναι στη γαλλική γλώσσα με ελληνικούς και αγγλικούς υπέρτιτλους. Περιλαμβάνει γυμνό και δυνατή ένταση μουσικής. 

Διαβάστε Επίσης

Διαβάστε Επίσης

Περισσότερες πληροφορίες

Βερενίκη

  • Μονόλογος
  • Διάρκεια: 90 '

Στην ερωτική τραγωδία του Ρακίνα για τον χαμένο έρωτα και την πάλη της αγάπης με το νόμο του κράτους, η Ιζαμπέλ Ιπέρ ερμηνεύει την ομώνυμη ηρωίδα πλάι σε 14 βωβούς άνδρες, σε μια ελεύθερη διασκευή του έργου, όπου αποτυπώνεται ο γλωσσικός πλούτος και η ακρίβεια της πένας ενός από τους μεγαλύτερους συγγραφείς του γαλλικού δραματολογίου του 17ου αιώνα. Ο Ρακίνας εμπνεύστηκε τη «Βερενίκη» από ένα πραγματικό ιστορικό γεγονός, τον έρωτα του Τίτου, γιου του Ρωμαίου αυτοκράτορα Βεσπασιανού, για τη Βερενίκη, Ιουδαία πριγκίπισσα της Κιλικίας, την οποία γνώρισε κατά τον Πρώτο Ιουδαϊκό Πόλεμο και την έφερε μαζί του στη Ρώμη για να την παντρευτεί. Οι συγκλητικοί και ο ρωμαϊκός λαός όμως είναι αντίθετοι με αυτό το γάμο. Εκείνος αποκηρύσσει το γάμο, αλλά επειδή δεν έχει το θάρρος να της μιλήσει για τον λόγο του χωρισμού, στέλνει τον Αντίοχο, φίλο και σύμμαχό του και βασιλιά της Κομμαγηνής, να της ανακοινώσει την απόφασή του, ο οποίος είναι επίσης κρυφά ερωτευμένος μαζί της. Ένα μανιφέστο έρωτα και απώλειας που παρουσιάζεται μέσα από τη ματιά του καταξιωμένου Ιταλού σκηνοθέτη Ρομέο Καστελούτσι.

Στέγη Ιδρύματος Ωνάση

Λεωφ. Συγγρού 107, Νέος Κόσμος
  • Βινιέτες Τεχνών - City life

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

Λόγω επιτυχίας, το "Λέμονγκρας" συνεχίζεται και τον Μάιο

Οι παραστάσεις του έργου "Λέμονγκρας" της Ηρώς Κισσανδράκη, συνεχίζονται στο Θέατρο 104. Βασισμένο σε μία αληθινή ιστορία, λειτουργεί ως μια υπενθύμιση ότι η μνήμη, όσο κι αν ξεθωριάζει, δεν παύει ποτέ να διεκδικεί τη θέση της.

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
28/04/2025

Η Βενετσιάνα Καλαμπαλίκη, συνθέτει την κίνηση του ήχου με το "Sonic Dances"

Με το "Sonic Dances", γνωρίζουμε τη χορογράφο Βενετσιάνα Καλαμπαλίκη, μια νέα φωνή στον χώρο του σύγχρονου χορού. Μέσα από ένα έργο για την ηχώ, τη δόνηση και την πολυρυθμία, η Καλαμπαλίκη δημιουργεί ένα περιβάλλον ακρόασης και κίνησης στο χώρο ΦΙΑΤ.

Η ταλαντούχα Νατάσα Εξηνταβελώνη ερμηνεύει το σπαρακτικό "Girls & Boys"

Η ηθοποιός της νέας γενιάς που έχει ξεχωρίσει με τις ερμηνείες της, συναντά την ηρωίδα του γνωστού στο ελληνικό κοινό Ντένις Κέλι μέσα σ’ ένα γοητευτικό οπτικοακουστικό περιβάλλον που βουτά στην γυναικεία ψυχοσύνθεση.

"Family secrets" αποκαλύπτονται στο θέατρο Αλκμήνη

Αλέξανδρος Λιακόπουλος και Γιώργης Κοντοπόδης ανεβάζουν για πρώτη φορά στη χώρα μας την ιταλική μαύρη κωμωδία του Ενρίκο Λούτμαν για το δικαίωμα στην αυτοδιάθεση και την επιλογή, όπως μάθαμε αποκλειστικά.

Με αφορμή το Φεστιβάλ Αθηνών: Γιατί ο Ουίλιαμ Κέντριτζ συνεχίζει να μας γοητεύει

Η παρουσία του Ουίλιαμ Κέντριτζ στο φετινό Φεστιβάλ Αθηνών με την παράσταση "Ο Φάουστ στην Αφρική!" σε συνεργασία με την Handspring Puppet Company, γίνεται η αφορμή να ξαναθυμηθούμε γιατί το έργο του παραμένει τόσο ουσιαστικό και συγκλονιστικό.

Ασπασία Κράλλη: "Οι βρικόλακες κρύβονται στην ντουλάπα σε όλες τις τάξεις και τις εποχές"

Με αφορμή τη συμμετοχή της στους "Βρυκόλακες" του Ίψεν, που ανεβαίνει στο Ελέρ (από 2/5) η σπουδαία ηθοποιός Ασπασία Κράλλη μιλά για τη δύναμη του ρόλου της κυρίας Άλβινγκ, τη σημασία του "θεάτρου της σιωπής", τη συνεργασία της με τον Κοραή Δαμάτη, αλλά και την ουσία της θεατρικής πράξης που όπως λέει "βάζει τους θεατές σε σκέψεις, σε επανεκτιμήσεις και επιβεβαιώσεις.

Καρολίνα Μπιάνκι: 8+1 facts για τη ρηξικέλευθη Βραζιλιάνα περφόρμερ που θα δούμε για πρώτη φορά στην Αθήνα

Προκάλεσε σοκ στο Φεστιβάλ Αβινιόν, με το βιωματικό τρόπο που κατέδειξε επί σκηνής το θέμα του βιασμού και τώρα έρχεται για πρώτη φορά στην Ελλάδα, στο πλαίσιο του Φεστιβάλ Αθηνών, με την παράσταση "Η νύφη και το 'καληνύχτα, Σταχτοπούτα'". Διαβάστε όλα όσα πρέπει να ξέρετε για τη Βραζιλιάνα καλλιτέχνιδα και την ομάδα της Cara de Cavalo.