Γιατί ο Αλέξανδρος Διαμαντής επιλέγει να στραφεί σε μια σύγχρονη ελληνική δραματουργία;

Ο σκηνοθέτης Αλέξανδρος Διαμαντής μοιράζεται σκέψεις και εμπειρίες από την πορεία του στο θέατρο, καθώς και τη φιλοσοφία που διαμόρφωσε τη νέα του δουλειά, το "Αν ήμουν κόκκινο" του Άκη Δήμου που παίζεται στο θέατρο Σημείο.

Αλέξανδρος Διαμαντής

Έχοντας κατά κάποιον τρόπο ολοκληρώσει έναν κύκλο μαθητείας στα κλασικά έργα που άνοιξε με την πρώτη παράσταση που σκηνοθέτησα, τον "Βέρθερο" του Γκαίτε, συνεχίστηκε με τον "Κοριολανό" του Σαίξπηρ και τον "Ντον Ζουάν" του Μολιέρου κι ολοκληρώθηκε με την περυσινή μου σκηνοθεσία του "Γλάρου" του Τσέχωφ, μου φάνηκε πια σωστό να προσπαθήσω να συνομιλήσω με μια σύγχρονη θεατρική φωνή από την εποχή μου και από τη χώρα μου. Θεωρώ ότι τώρα, περισσότερο από ποτέ άλλοτε, είναι ουσιώδες να δούμε στο θέατρο έργα σημερινά, γραμμένα από Έλληνες συγγραφείς, καθώς πράγματι έχουμε την τύχη -την όχι απολύτως ζηλευτή, θα έλεγε κανείς- να ζούμε σε μια εποχή που αξίζει να καταγραφτεί και να διασωθεί το αποτύπωμά της στο μέλλον. Θα είμαι πραγματικά πολύ περήφανος αν η παράσταση αυτή του νέου έργου που παραγγείλαμε, ως Θέατρο Σημείο, από τον Άκη Δήμου, κατορθώσει να συνδράμει με τον τρόπο της προς αυτή την κατεύθυνση.

Αν ήμουν κόκκινο, θέατρο σημείο 2024-25
Κική Παπαδοπούλου

Αν και στον πυρήνα του έργου βρίσκεται η Λούλα Αναγνωστάκη, επεδίωξα στη σκηνοθεσία μου ν’ αποφύγω την ευθεία αναφορά στην γνωστή της μορφή με το τσιγάρο και τα μαύρα γυαλιά, αντίθετα να την αντιμετωπίσω, κατά το δυνατόν, ως το χαρακτηριστικό παράδειγμα, αν θέλετε, ενός συγγραφέα γενικά, που εν προκειμένω είναι η "Λούλα", θα μπορούσε όμως να είναι κι οποιοσδήποτε άλλος. Θεωρώ ότι κάθε συγγραφέας αναμετριέται πρώτα απ’ όλα με τον εαυτό του – κάθε άνθρωπος, εδώ που τα λέμε, όχι μόνο οι συγγραφείς. Αυτό είναι ένα στοιχείο που υπάρχει έντονο στο κείμενο κι επιχείρησα στην σκηνοθεσία μου να εστιάσω σ’ αυτό. Ουσιαστικά, η παράσταση (ελπίζω να) έχει κάτι από τον "Φάουστ": ο δημιουργός που ζει σ’ έναν κόσμο περίκλειστο κι απομονωμένο, στον οποίο εισβάλει "το πνεύμα που τα πάντα αρνείται", που στην περίπτωσή μας ευτυχώς δεν είναι ο διάβολος, αλλά η "Άννα", δηλαδή η προσωποποίηση της έμπνευσης: ακατέργαστη, πεισματάρα, γοητευτική, φτιαγμένη από φαντασία κι αναμνήσεις.

Αν ήμουν κόκκινο 2024-25

Είχα την τύχη στην παράσταση αυτή να συνεργαστώ για δεύτερη φορά με τη μητέρα μου, Ιωάννα Μακρή, και για πρώτη με μια πολύ παλιά μου φίλη, την Ελίνα Παπαθεοδώρου. Δεν είναι εύκολο να σκηνοθετεί κανείς τον γονιό του, αλλά δεν είναι και δύσκολο. Στην πραγματικότητα, πρόκειται, θα έλεγα, για μια σπάνια ευκαιρία στη ζωή ενός καλλιτέχνη, την έναρξη μιας αντιμετώπισης των παλαιότερων, των πιο αρχέγονων από τις μνήμες μας. Αισθάνομαι πραγματική χαρά που μου δόθηκε μια τέτοια τύχη. Η θερμή, ουσιωδώς φιλική παρουσία της Ελίνας σ’ όλο αυτό, ήταν ακριβώς το συστατικό που μας επέτρεψε και στους τρεις να δημιουργήσουμε μια παράσταση χειροποίητη κι ως εκ τούτου, τουλάχιστον για ‘μας τους ίδιους παρήγορη. Ελπίζω να σας αρέσει.

Προπώληση εισιτηρίων: more.com

Διαβάστε Επίσης

Περισσότερες πληροφορίες

Αν ήμουν κόκκινο

  • Κοινωνικό

Μια παράσταση για τα πενήντα χρόνια Μεταπολίτευσης, με αφορμή την επέτειο των 50 χρόνων από την εξέγερση του Πολυτεχνείου και με έμπνευση τη θρυλική θεατρική συγγραφέα Λούλα Αναγνωστάκη. Το έργο περιγράφει μια απρόσμενη συνάντηση. Η Λούλα έχει απομονωθεί σ’ ένα δωμάτιο ξενοδοχείου κι εκεί αναμετράται με τον μεγαλύτερο εχθρό όλων των συγγραφέων, την λευκή σελίδα. Ξαφνικά, ακούγεται ένα χτύπημα στην πόρτα και μια άγνωστη εισβάλει στο δωμάτιο, η Άννα. Φοράει στο λαιμό λευκά διαμάντια και στο χέρι της κρατάει ένα ζευγάρι γόβες, κατακόκκινες. Στο ίδιο χρώμα «του πάθους και της ήττας» είναι και οι κουβέντες των δυο γυναικών, για συζύγους κι εραστές, για την Αριστερά και τον Εμφύλιο, για την επανάσταση και το συμβιβασμό, για τον έρωτα και το θάνατο. Στο φόντο, η Ελλάδα και ο Κόσμος του 1989.

Σημείο

Χαριλάου Τρικούπη 4

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

Χριστούγεννα με Παπαδιαμάντη: Ο Θανάσης Σαράντος επιστρέφει με τον "Αμερικάνο"

Τέσσερις παραστάσεις στο Θέατρο Ροές σας περιμένουν για να ταξιδέψετε με το αριστουργηματικό έργο του Αλέξανδρου Παπαδιαμάντη, "Ο Αμερικάνος", σε ερμηνεία Θανάση Σαράντου. Αξιοποιήστε την ειδική τιμή προπώλησης €10 για όλες τις παραστάσεις έως τις 28 Δεκεμβρίου.

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
12/12/2025

"Καραμέλες Ούζου": "Δοκιμάστε" την σπαρταριστή κωμωδία μυστηρίου με το ανατρεπτικό φινάλε!

Το έργο του Γιάννη Γαλανόπουλου, με τον Σταύρο Νικολαΐδη και τον Βασίλη Κούκουρα, γεμίζει γέλιο τα Δευτερότριτά μας στο Από Μηχανής Θέατρο.

6 κωμωδίες που δεν πρέπει να χάσετε

Από τον κλασικό Μολιέρο ως το ελληνικό θέατρο του 21ου αι., αυτές οι κωμωδίες δεν προσφέρουν μόνο ανάλαφρες στιγμές αλλά και την απόδειξη πως το χιούμορ είναι ο καλύτερος τρόπος για να ειπωθούν τα πιο σοβαρά πράγματα.

Χριστουγεννιάτικη προσφορά για τις έξι τελευταίες παραστάσεις του "Match"

Η Χριστουγεννιάτικη προσφορά για τις έξι τελευταίες παραστάσεις του "Match" είναι μια ιδανική ευκαιρία να ζήσουμε μια σύγχρονη, ανατρεπτική κωμωδία που μιλά για τον έρωτα, την τεχνολογία και τη δύναμη της ανθρώπινης σύνδεσης.

"Μαρτυρία μιας κλεμμένης εφηβείας": Η ιστορία μιας νεαρής που αγωνίζεται να αμφισβητήσει το άδικο

Η ελληνική θεατρική σκηνή υποδέχεται για πρώτη φορά το "Le Consentement" της Vanessa Springora. Με τίτλο "Μαρτυρία μιας κλεμμένης εφηβείας" και σκηνοθεσία Ειρήνης Λαμπρινοπούλου, η παράσταση φωτίζει εξουσία, ευαλωτότητα και τα όρια της συναίνεσης μέσα από ζωντανή αφήγηση και μουσική.

Ποια είναι τα κορίτσια που έρχονται "Με δύναμη από την Κηφισιά" στον Σταθμό;

Ποιοι είναι οι τέσσερις γυναίκες πίσω από τις ιστορίες, τα πάθη και τα μυστικά της Κηφισιάς; Στο "Με δύναμη από την Κηφισιά" του Δημήτρη Κεχαΐδη, οι ηθοποιοί μοιράζονται πώς οι ρόλοι τους έγιναν προσωπική υπόθεση, ανακαλύπτοντας μέσα από τις ηρωίδες τις δικές τους αλήθειες και αδυναμίες.

Ακύλλας Καραζήσης: "Τα ‘Χρόνια’ της Ανί Ερνό λένε αυτά που δεν αρθρώνονται"

Με αφορμή το πρώτο ανέβασμα του εμβληματικού μυθιστορήματος "Τα χρόνια" της νομπελίστριας Ανί Ερνό, μιλήσαμε με τον Ακύλλα Καραζήση για τη θεατρική παράσταση στο θέατρο Θησείον, το "Όταν έκλαψε ο Νίτσε" και την Πειραματική Σκηνή του Εθνικού Θεάτρου.