Χριστούγεννα και Πρωτοχρονιά 2024 με έργα, παραστάσεις και ερμηνείες που βραβεύτηκαν και κατέκτησαν μια ξεχωριστή θέση στις προτιμήσεις του θεατρόφιλου κοινού έρχονται στο Θέατρο Σταθμός, πάντα με βασικούς άξονες την ελληνική δραματουργία και την ετερότητα.
Το "Γάλα", το έργο-σταθμός του Βασίλη Κατσικονούρη που σύμφωνα με τον συγγραφέα ανέβηκε σε μια παράσταση "που πραγματικά το μόνο που μπορεί να την χαρακτηρίσει είναι η ψυχή", συνεχίζεται σε σκηνοθεσία Μάνου Καρατζογιάννη και Ερμίνας Κυριαζή, με τον πρώτο και τους Στέλλα Γκίκα, Δημήτρη Πασσά, Ελένη Σακκά. Η συγκλονιστική οικογενειακή ιστορία μιας μητέρας από την πρώην Σοβιετική ένωση και των δύο γιων της, που ζουν σαν πρόσφυγες ανάμεσα σε δύο πατρίδες.
Τον συγκινητικό μονόλογο "Όταν μεγαλώσω θα γίνω Νάνα Μούσχουρη" του Νταβίντ Λελέ - Ελό, σε σκηνοθεσία Ελισσαίου Βλάχου, ερμηνεύει ξανά ο Μάνος Καρατζογιάννης. Στο έργο παρακολουθούμε τον Μιλού, που μεγαλώνει σε μια επαρχιακή πόλη τη δεκαετία του ’80, ο οποίος ανέκαθεν διέφερε από τους συνομηλίκους του. Ακούγοντας στην τηλεόραση της φωνή της Νάνας Μούσχουρη αποφασίζει: "Θα γίνω Νάνα Μούσχουρη!", βρίσκοντας το δρόμο προς τον πραγματικό του εαυτό.
Ασταμάτητες είναι και οι "Γριές που μαζεύουν την τσουκνίδα" του Κωνσταντίνου Ντέλλα, που ξεκίνησε από την Πειραματική Σκηνή του Θεσσαλικού Θεάτρου και περιόδευσε σε όλη την Ελλάδα, αντλώντας έμπνευση από μυστικιστικές και αληθινές ιστορίες γυναικών, σε μουσική του Αλέξανδρου Κτιστάκη, με τους Μανούσο Γεωργόπουλο, Πλάτωνα-Γιώργο Περλέρο, Μιχάλη Αναγνώστου.
Το "Γκιακ" του Δημοσθένη Παπαμάρκου που έκανε μόλις πρεμιέρα με την ίδια σκηνοθετική υπογραφή, αποκαλύπτοντας την μετατραυματική διάσταση του πολέμου, παρουσιάζεται σε εναλλασσόμενο ωράριο στη σκηνή του Θεάτρου Σταθμός, μαζί με τις υπόλοιπες παραστάσεις υψηλού συγκινησιακού φορτίου που θα δώσουν άλλη διάσταση στις γιορτινές μέρες. Οι ήρωες του "Γκιακ", βετεράνοι της Μικρασιατικής Εκστρατείας, δέσμιοι του ρόλου που τους δόθηκε, προσπαθούν να βρουν την ταυτότητά τους. Ο Κωνσταντίνος Ντέλλας επανέρχεται στο πολυβραβευμένο έργο με τους Δημοσθένη Ξυλαρδιστό, Γιώργο Σύρμα, Ευθύμη Χαλκίδη και Αντώνη Χρήστου.
Όσον αφορά το θέατρο για παιδιά, η ομάδα Ονειρόδραμα παρουσιάζει έξτρα εορταστικές παραστάσεις με το "Μπες στα παπούτσια μου”, την παράσταση - βιωματικό εργαστήριο που μέσα από τη διάθεση του παιχνιδιού εμπνέει τα παιδιά να εκφράσουν τις σκέψεις τους και να μάθουν τι σημαίνει ενσυναίσθηση, και το "Μια τελεία… είναι μόνο η αρχή!", εμπνευσμένη από το γνωστό βιβλίο "Η Τελεία" του Πίτερ Ρέινολντς. Η ομάδα Hippo Theatre Group συνεχίζει επίσης με την παράσταση "Το δίλημμα του αυτοκράτορα”, αντλώντας από το κλασικό παραμύθι του Χανς Κρίστιαν Άντερσεν "Ο Αυτοκράτορας και το Αηδόνι", η οποία μιλά για τη σχέση μας με την τεχνολογία.
Το αναλυτικό εορταστικό πρόγραμμα
Δευτέρα 23, 30 Δεκεμβρίου - Τετάρτη 1 Ιανουαρίου, 9 μ.μ. - Δευτέρα 6 Ιανουαρίου, 9.15 μ.μ.: "Οι γριές που μαζεύουν την τσουκνίδα”
Τετάρτη 25 Δεκεμβρίου - Σάββατο 28 Δεκεμβρίου, 4 Ιανουαρίου - Κυριακή 29 Δεκεμβρίου, 5 Ιανουαρίου, 9 μ.μ.: "Γκιακ”
Παρασκευή 27 Δεκεμβρίου, 3 Ιανουαρίου, 9 μ.μ. - Δευτέρα 6 Ιανουαρίου, 6.15 μ.μ. - Σάββατο 28 Δεκεμβρίου, 4 Ιανουαρίου - Κυριακή 29 Δεκεμβρίου, 5 Ιανουαρίου, 6 μ.μ.: "Το γάλα”
Πέμπτη 26 Δεκεμβρίου, 2 Ιανουαρίου, 9 μ.μ.: "Όταν μεγαλώσω θα γίνω Νάνα Μούσχουρη”
Σάββατο 28 Δεκεμβρίου, 3 μ.μ.: "Μια τελεία είναι μόνο η αρχή!”
Κυριακή 29 Δεκεμβρίου, 5 Ιανουαρίου, 11.30 π.μ.: "Μπες στα παπούτσια μου”
Κυριακή 29 Δεκεμβρίου, 5 Ιανουαρίου, 3 μ.μ.: "Το δίλημμα του αυτοκράτορα”
Προπώληση εισιτηρίων: more.com
Περισσότερες πληροφορίες
Μια τελεία… είναι μόνο η αρχή!
Η παράσταση-εργαστήρι, που μέσα από τη βιωματική μάθηση βοηθά τα παιδιά να αναπτύξουν την αυτοπεποίθηση και την αυτοεκτίμησή τους, είναι εμπνευσμένη από το βιβλίο του Πίτερ Ρέινολντς «Η τελεία». Ο Πέρι, ο ήρωας της ιστορίας μας, δεν έχει μεγάλη αυτοπεποίθηση και συχνά́ τα παρατάει με την πρώτη δυσκολία. Δε μιλάει για τα προβλήματά του σε κανέναν, παρά μόνο στην κούκλα του, τον Πουκ. Μια μέρα αρχίζει να του απαντάει η κούκλα (!) και όλα αλλάζουν στην ζωή́ του.
Όταν μεγαλώσω, θα γίνω Νάνα Μούσχουρη!
Η αληθινή ιστορία του Γάλλου συγγραφέα που μεγάλωσε σε μια επαρχιακή πόλη τη δεκαετία του ’80, περιγράφει με ειλικρίνεια, χιούμορ και ζεστασιά τα εφηβικά του χρόνια, τη διαφοροποίησή του από τους συνομηλίκους του και την αγάπη του στις μεταμφιέσεις. Η φωνή της Νάνας Μούσχουρη τον σημάδεψε, ακούγοντάς την για πρώτη φορά στην τηλεόραση στα δεκατέσσερα του χρόνια. Η Ελληνίδα καλλιτέχνιδα με τη διεθνή ακτινοβολία, που εκείνη την εποχή μεσουρανούσε στη Γαλλία, έγινε το ίνδαλμά του και τον βοήθησε να βρει τον πραγματικό του εαυτό. Στην πορεία έγραψε πολλές βιογραφίες διάσημων γυναικών, όπως οι Εβίτα Περόν, Μαρία Κάλλας, Δαλιδά κ.ά. Το 2019 παρουσίασε με μεγάλη επιτυχία στο Φεστιβάλ της Αβινιόν τον μονόλογο που αφιέρωσε στη Νάνα Μούσχουρη στον οποίο παράλληλα με την ιστορία του ανασυνθέτει την εικόνα της μεγάλης σταρ, ενώ μέχρι σήμερα διατηρεί μαζί της μια στενή φιλική σχέση.
Οι γριές που μαζεύουν την τσουκνίδα
Η παράσταση της Πειραματικής Σκηνής του Θεσσαλικού Θεάτρου αξιοποιεί τις μυστικές ιστορίες των γυναικών της Θεσσαλίας του 19ου και 20ου αιώνα σε μια σκηνική προσέγγιση με βασικούς άξονες τους κοινωνικούς ρόλους και τις έμφυλες διαστάσεις των μαγικοθρησκευτικών πρακτικών. Το γυναικείο σώμα της τρίτης ηλικίας και η σύνδεσή του με τη λαϊκή μαγεία, τη μαγειρική και τις τελετουργικές πρακτικές βρίσκεται στο επίκεντρο. Τρεις θηλυκές μορφές, που ερμηνεύονται από τρία αρσενικά νεαρά σώματα, περνώντας τη ζωή τους στη σκιά της κυρίαρχης ανδροκρατικής εξουσίας, συνδιαλέγονται μεταξύ του οικείου και του αρχετυπικού, της ακίνδυνης «γιαγιάς» και της επικίνδυνης θεραπεύτριας και μιλάνε για τις ζωές τους, γι’ αυτά που έμαθαν από τις παλιές. αυτά που έπαθαν ως γυναίκες και αυτά που παραδίδουν στις επόμενες.
Γκιακ
Οι βετεράνοι της Μικρασιατικής Εκστρατείας ζωντανεύουν μέσα από τη συλλογή διηγημάτων του συγγραφέα, ως πρόσωπα μετέωρα σε μια αλληλουχία αρρενωπότητας που διατρέχει τις γενιές μέχρι σήμερα. Δέσμιοι του ρόλου που τους δόθηκε ως φύλακες της πατρίδας, της θρησκείας και της οικογένειας, τα άλλοτε περήφανα ευζωνάκια επιβιώνουν ξεχασμένα, αφού επιτέλεσαν το έργο τους, προσπαθώντας να βρουν την ταυτότητά τους, να κατευνάσουν τις ορμές τους και να κρύψουν τις ρωγμές τους, ακόμα και μεταξύ τους. Το μόνο που τους τρέφει είναι οι αναμνήσεις μιας παιδικότητας εμποτισμένης με τα πρότυπα των παλαιών αρσενικών και η πεποίθηση ενός ηρωικού άλλοθι που παρασημοφορεί μαζικούς θανάτους και εγκλήματα πολέμου.
Το γάλα
Το γάλα στα ρωσικά λέγεται «μαλακό». Έτσι, περίεργα, μια άλλη ελληνική λέξη, σπαρμένη μέσα σε μια άλλη γλώσσα, δίνει εκεί, στο ξένο χωράφι, πολύ πιο άμεσα και ανάλαφρα την αίσθηση του πράγματος, απ’ ότι η αντίστοιχη που το ονοματίζει στα ελληνικά. Γι’ αυτήν ακριβώς την αίσθηση θέλει να μιλήσει «Το γάλα» και οι ήρωες του. Μια μητέρα από την πρώην Σοβιετική ένωση και οι δυο της γιοι συνθέτουν μια συγκλονιστική οικογενειακή ιστορία όπου φωτίζεται δεξιοτεχνικά από τον συγγραφέα ο συναισθηματικός κόσμος των ηρώων και οι ανησυχίες τους, όπως αυτές πηγάζουν μέσα από το κοινωνικό τους περιβάλλον, αλλά κυρίως η αίσθηση που έχει κανείς πως όλα μέσα του μαλακώνουν και ζεσταίνονται, όταν σταματάει πια να κλαίει και να πονάει γιατί δέχεται την τροφή του. Αγαπιέται... Κι όταν αυτό δε συμβαίνει, τότε νιώθει ξένος. Σαν πρόσφυγας ανάμεσα σε δυο πατρίδες. Ξένες κι αυτές.
Μπες στα παπούτσια μου
Το κωμικό έργο μάς βάζει για τρίτη χρονιά στη θέση του άλλου, εξηγώντας έννοιες όπως η ενσυναίσθηση, η διαφορετικότητα και ο σχολικός εκφοβισμός. Η πρωτότυπη διαδραστική ιστορία παρουσιάζει φανταστικούς χαρακτήρες από γνωστά παραμύθια δοσμένους με χιούμορ και φαντασία, ενώ συνοδεύεται από εργαστήριο εκπαιδευτικών δράσεων. Μέσα από την ενεργό συμμετοχή και τη διάθεση του παιχνιδιού «μπαίνοντας στα παπούτσια του άλλου», τα παιδιά καλούνται να εξωτερικεύσουν πιο εύκολα τις σκέψεις τους και παράλληλα να ερευνήσουν τα συναισθήματα των άλλων.
Το δίλημμα του Αυτοκράτορα
Η διεθνώς βραβευμένη παράσταση εμπνέεται από το κλασικό παραμύθι του Χανς Κρίστιαν Άντερσεν «Ο Αυτοκράτορας και το Αηδόνι» και μιλάει για τη σχέση της τεχνολογίας με την καθημερινή μας ζωή και τι μπορεί αυτή να μας προσφέρει, καθώς και τη φιλία. Ο αυτοκράτορας της Κίνας, Τσενγκ Του Τε, είναι βαριά θλιμμένος και ο μόνος τρόπος για να ξαναγίνει χαρούμενος είναι να ακούσει το θεραπευτικό τραγούδι ενός σπάνιου μαγικού αηδονιού. Αυλικοί και υπηρέτες τρέχουν στα πέρατα της Κίνας, το βρίσκουν και το πείθουν να έρθει στο παλάτι για να σώσει τον αυτοκράτορά τους. Ο αυτοκράτορας όντως γίνεται καλά. Μια μέρα όμως δέχεται ως δώρο από τον αυτοκράτορα της Ιαπωνίας ένα μηχανικό αηδόνι που τραγουδάει εξίσου καλά με το δικό του. Το μηχανικό αηδόνι, αν και δεν νιώθει αληθινά συναισθήματα, έχει αξιοζήλευτα πλεονεκτήματα: δεν κουράζεται και δεν βραχνιάζει ποτέ. Ο Τσενγκ Του Τε είναι σε δίλημμα. Ποιο από τα δύο αηδόνια να κρατήσει;