"Ματαρόα στον ορίζοντα": Εθνικό Θέατρο και Λυρική Σκηνή φτιάχνουν μουσικό θέατρο για το πλοίο-θρύλος

Θοδωρής Αμπαζής και Νίκος Κυπουργός ενώνουν τις δυνάμεις τους σε μια νέα μουσικοθεατρική μυθοπλασία, εμπνευσμένη από την αληθινή ιστορία του πλοίου «Ματαρόα», που μετέφερε Έλληνες διανοούμενους στη Γαλλία μετά τον Β΄ Παγκόσμιο Πόλεμο.

Ματαρόα στον ορίζοντα Ανδρέας Σιμόπουλος©

H Εναλλακτική Σκηνή της Εθνικής Λυρικής Σκηνής, σε συμπαραγωγή με το Εθνικό Θέατρο, παρουσιάζει τη φιλόδοξη νέα παράσταση μουσικού θεάτρου "Ματαρόα στον ορίζοντα”, σε σύλληψη και σκηνοθεσία Θοδωρή Αμπαζή. Ο μουσικός και σκηνοθέτης συνυπογράφει τη μουσική με τον Νίκο Κυπουργό. Η αληθινή ιστορία του πλοίου "Ματαρόα", που μετέφερε Έλληνες διανοούμενους στη Γαλλία μετά τον Β΄ Παγκόσμιο Πόλεμο, εμπνέει μια νέα μουσικοθεατρική μυθοπλασία, εμπνευσμένη από τα ιστορικά γεγονότα και τη σχέση τους με το σήμερα. To έργο έρχεται σε πρώτη παρουσίαση στην Εναλλακτική Σκηνή της ΕΛΣ στο ΚΠΙΣΝ από τις 14 Δεκεμβρίου και για 21 παραστάσεις έως και τις 12 Ιανουαρίου 2025.

Στην παράσταση συμμετέχει ένα εκλεκτό καστ πολυδύναμων ηθοποιών, χορευτών και μουσικών. Με πρώτη ύλη το πρωτότυπο κείμενο της Έλσας Ανδριανού, ένα υβρίδιο πολιτικού και ποιητικού θεάτρου που ακροβατεί δεξιοτεχνικά ανάμεσα στο έμμετρο κείμενο και την πρόζα αποδίδοντας την πρόσφατη νεοελληνική εμπειρία ως πικρά κωμική Βαβέλ από αλληλοσυγκρουόμενες φωνές, ο Θοδωρής Αμπαζής σκηνοθετεί ένα σύγχρονο και συναρπαστικό έργο καθαρού μουσικού θέατρου, όπου η μνήμη συνδέει το παρόν με το παρελθόν.

Ματαρόα στον ορίζοντα
Ανδρέας Σιμόπουλος©
Μανώλης Μαυροματάκης, Αγγελική Στελλάτου, Δημήτρης Ξανθόπουλος

Το έργο προβάλλει τις κατακερματισμένες μνήμες μιας χώρας με τραυματικό παρελθόν στην οθόνη ενός δυστοπικού παρόντος. Το πλοίο-θρύλος υπόσχεται μια ονειρική έξοδο. Μια έξοδο αναγκαία για κάποιους, άβολη και μάταιη για άλλους, αμφίβολη για όλους. Άνθρωποι σε αέναη μετακίνηση μέχρι τελικής πτώσεως, φυγάδες ενός σαπισμένου κόσμου, περιμένουν το πλοίο για έναν τόπο που υπόσχεται δικαιοσύνη και επιτρέπει τα όνειρα. Κληρονόμοι της ήττας και της ακύρωσης των ονείρων, στοιχειωμένοι στο "μεταξύ" των κόσμων, κολλημένοι στο άχρονο, περιμένουν με τη σειρά τους την ελπίδα ενός ταξιδιού, το λυτρωτικό μέλλον, την άφιξη στη γη της ελευθερίας. Το πεδίο για την ουτοπία παραμένει ανοιχτό, μόνο που ο ορίζοντας είναι άδειος, χωρίς σημάδι. Πού βρίσκεται σήμερα η Γη της Επαγγελίας; Υπάρχει ακόμα; Και, αν ναι, ποιοι είναι αυτοί που θα επιβιβαστούν στην κιβωτό της ελευθερίας;

Σκηνικός χώρος, η προβλήτα ενός λιμανιού και μια θάλασσα από αμέτρητα σημαιάκια, όπου οι ήρωες του έργου, επίδοξοι ταξιδιώτες ενός νέου Ματαρόα, δεν σταματούν να τραγουδούν, να χορεύουν, να παίζουν τα μουσικά τους όργανα και να ονειρεύονται, παλεύοντας παράλληλα με τις αντιφάσεις και το βάρος της μετεμφυλιακής κληρονομιάς και της νεότερης ευρωπαϊκής τους εμπειρίας. Όσο βρίσκονται σε μια κατάσταση αμφίβολης αναχώρησης, ο κόσμος και η ιστορία ανοίγονται μπροστά τους, επιβεβαιώνοντας πως "τα όνειρα, κι όταν μικραίνουν, είναι μονάχα για να μεγαλώσουν πάλι" και ότι οι αποτυχίες, οι κίνδυνοι και η οδύνη υπάρχουν για να δίνουν νόημα στη συγχώρεση, τη νίκη και τη χαρά.

Ματαρόα στον ορίζοντα
Ανδρέας Σιμόπουλος©
Μουσικοί: Θάνος Πολυμενέας-Λιοντήρης (κοντραμπάσο), Χαρούλα Τσαλπαρά (πιάνο), Θοδωρής Βαζάκας (κρουστά), Μαρίνος Γαλατσινός (κλαρινέτο, σαξόφωνο)

Ήταν ένα μικρό καράβι…

Το πλοίο λεγόταν "Ματαρόα" και απέπλευσε από την Ελλάδα τα ξημερώματα της 22ας Δεκεμβρίου του 1945. Στην πιο δύσκολη περίοδο της νεοελληνικής ιστορίας, τις παραμονές του Εμφυλίου, μέσα σε ένα ζοφερό σκηνικό διώξεων και φόβου, ο φιλέλληνας Οκτάβιος Μερλιέ, διευθυντής του Γαλλικού Ινστιτούτου, σε συνεργασία με τον υποδιευθυντή Ροζέ Μιλλιέξ, διαβλέποντας τις δυσοίωνες πολιτικές εξελίξεις φυγάδευσε τη νεότερη πνευματική ελίτ της Ελλάδας στο Παρίσι μέσω του θεσμού των υποτροφιών του γαλλικού κράτους.

Το βρετανικό καράβι "Ματαρόα", που κατά μία εκδοχή σημαίνει, στα πολυνησιακά, "γυναίκα με μεγάλα μάτια", ενώ κατά άλλες υποδηλώνει τη διορατικότητα, την ανησυχία, την ελπίδα, το να είσαι ζωντανός, πήρε μαζί του 125 νέους Έλληνες επιστήμονες και καλλιτέχνες για να τους γλιτώσει από τη "λευκή τρομοκρατία" που ξεκίνησε μετά τα Δεκεμβριανά. Μεταξύ τους, οι Κορνήλιος Καστοριάδης, Κώστας Παπαϊωάννου, Μιμίκα Κρανάκη, Κώστας Αξελός, ο ιστορικός Νίκος Σβορώνος, οι φοιτητές αρχιτεκτονικής Εμμανουήλ Κινδύνης, Αριστομένης Προβελέγγιος, Αθανάσιος Γάττος, Κωνσταντίνος Μανουηλίδης, Νικόλας Χατζημιχάλης, Γιώργος Κανδύλης, Πάνος Τσολάκης, Τάκης Ζενέτος, ο κινηματογραφιστής Μάνος Ζαχαρίας, ο γλύπτης Μέμος Μακρής, ο ζωγράφος Ντίκος Βυζάντιος, ο μουσικός Δημήτρης Χωραφάς, ο τεχνοκριτικός Άγγελος Προκοπίου, οι γιατροί Ανδρέας Γληνός και Ευάγγελος Μπρίκας, η συγγραφέας Έλλη Αλεξίου, η ποιήτρια Μάτση Χατζηλαζάρου, ο ποιητής Ανδρέας Καμπάς, οι φιλόλογοι Εμμανουήλ Κριαράς και Σταμάτιος Καρατζάς, και πολλοί άλλοι.

Το ανήσυχο αυτό "πολύτιμο φορτίο" θα αναζητούσε διέξοδο σωτηρίας στα γαλλικά πανεπιστήμια και, αργότερα, θα άλλαζε με τα έργα του την πορεία της σκέψης, της επιστήμης, των γραμμάτων και των τεχνών σε ολόκληρη την Ευρώπη. Από τότε, όμως, άλλαξαν πολλά. Τώρα, ογδόντα χρόνια μετά, τι; Για πού; Και γιατί;

Ματαρόα στον ορίζοντα
Ανδρέας Σιμόπουλος©
Γιάννης Εγγλέζος, Ηλέκτρα Καρτάνου, Αντιγόνη Φρυδά, Στέφανος Πίττας, Λένα Μποζάκη, Περικλής Σιούντας, Βασίλης Παπαδόπουλος, Μάριος Κρητικόπουλος, Ελίτα Κουνάδη

"Τα αεροπλάνα χάνονται στα σύννεφα. Τα πλοία χάνονται στον χρόνο…"

H παράσταση μουσικού θεάτρου "Ματαρόα στον ορίζοντα” σηματοδοτεί την πρώτη συμπαραγωγή της Εναλλακτικής Σκηνής της Εθνικής Λυρικής Σκηνής με το Εθνικό Θέατρο. Τη σύλληψη και τη σκηνοθεσία υπογράφει ο Θοδωρής Αμπαζής, ένας πολύπειρος και σημαντικός δημιουργός, συνθέτης και σκηνοθέτης, οι δουλειές του οποίου συνδυάζουν τη θεατρική και τη σύγχρονη μουσική γλώσσα σε αγαστή σύμπνοια. Για τη σύνθεση της πρωτότυπης μουσικής της παράστασης, ο Θοδωρής Αμπαζής συνεργάζεται εκ νέου με τον διακεκριμένο συνάδελφό του Νίκο Κυπουργό, έναν από τους δημοφιλέστερους σύγχρονους Έλληνες μουσικούς, με πολύχρονη παρουσία και πολυσχιδή προσφορά στη θεατρική μουσική και το μουσικό θέατρο. Οι δυο συνθέτες δημιουργούν από κοινού ένα ιδιαίτερο ηχητικό σύμπαν το οποίο περνά ανεπαίσθητα από τη θεατρική εξωστρέφεια και τη σαρκαστική οξύτητα στο λεπτό χιούμορ και τη νοσταλγική μελωδικότητα. Η δουλειά τους συνδυάζει αφηρημένους ήχους και λυρικές εμπνεύσεις σε ένα εκφραστικό μουσικοθεατρικό μάγμα που ταυτόχρονα συνομιλεί με τη μουσικότητα και τον εσωτερικό ρυθμό του λόγου και της κίνησης των βιρτουόζων ηθοποιών που αναλαμβάνουν το δύσκολο έργο της επιτέλεσής του.

Οι συντελεστές

Τα σκηνικά και τα κοστούμια υπογράφει ο Κέννυ ΜακΛέλλαν, την κίνηση η Σταυρούλα Σιάμου και τον σχεδιασμό φωτισμών ο Νίκος Βλασόπουλος. Συνεργάτιδα σκηνοθέτρια είναι η Ελεάνα Τσίχλη, ενώ την ιστορική έρευνα και τη δραματουργική συνεργασία ανέλαβε η Ελίτα Κουνάδη.

Τους ρόλους της παράστασης ερμηνεύουν οι: Δημήτρης Ξανθόπουλος, Μανώλης Μαυροματάκης, Αγγελική Στελλάτου, Γιάννης Εγγλέζος, Ηλέκτρα Καρτάνου, Ελίτα Κουνάδη, Μάριος Κρητικόπουλος, Λένα Μποζάκη, Βασίλης Παπαδόπουλος, Στέφανος Πίττας, Περικλής Σιούντας, Αντιγόνη Φρυδά.

Συμμετέχουν οι μουσικοί: Μαρίνος Γαλατσινός (κλαρινέτο, σαξόφωνο), Θάνος Πολυμενέας-Λιοντήρης (κοντραμπάσο), Θοδωρής Βαζάκας (κρουστά), Χαρούλα Τσαλπαρά (πιάνο).

Διαβάστε Επίσης

Διαβάστε Επίσης

Περισσότερες πληροφορίες

Εθνική Λυρική Σκηνή - Εναλλακτική Σκηνή

Κέντρο Πολιτισμού - Ίδρυμα «Σταύρος Νιάρχος», Λεωφ. Συγγρού 364, Καλλιθέα

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

"Μια ζωή" παίρνει σάρκα και οστά με τη Νένα Μεντή

Ο σκηνοθέτης επιτυχιών Πέτρος Ζούλιας έγραψε το μονόλογο "Μια ζωή" και τον σκηνοθετεί στο θέατρο Ιλίσια-Βολανάκης με πρωταγωνίστρια τη Νένα Μεντή.

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
27/11/2024

Τέσσερις θεατρικές παραστάσεις σε επανάληψη

Το ενδιαφέρον μιας παράστασης δεν χάνεται στην επανάληψη· αντίθετα, μεγαλώνει, προσκαλώντας μας να την ανακαλύψουμε ξανά και ξανά. Αυτές είναι τέσσερις επαναλήψεις που κάνουν πρεμιέρα αυτήν την εβδομάδα.

Νέες φωτογραφίες από την παράσταση "Στο σώμα της"

Ένα σύγχρονο μανιφέστο η παράσταση "Στο σώμα της" μέσα από την κίνηση, τη μουσική, τα βιωματικά κείμενα και την ερμηνεία δώδεκα γυναικών, εξερευνά ζητήματα που συνδέονται με τη βία, την καταπίεση, και την ελευθερία του γυναικείου σώματος.

Η Ζωή Χατζηαντωνίου μας μιλά για τη "Μέρα της Φούστας" σε ένα δημόσιο σχολείο

"Η Μέρα της Φούστας" του Ζαν-Πολ Λίλιενφελντ δίνει μια εξαιρετική αφορμή για να ανοίξει μια ουσιαστική συζήτηση γύρω από τη βία στα σχολεία και τις αιτίες της. Η σκηνοθέτρια Ζωή Χατζηαντωνίου μας μίλησε για το καθηλωτικό κοινωνικό δράμα που, μέσω της ιστορίας μιας καθηγήτριας (ενσαρκωμένη από την Θεοδώρα Τζήμου), εξετάζει πώς οι προκαταλήψεις και η έλλειψη επικοινωνίας μπορούν να οδηγήσουν σε ακραίες καταστάσεις.

"Σκότωσα τον νταή του απαρτχάιντ": Η ιστορία του Έλληνα ομογενή που άλλαξε την πορεία της Νότιας Αφρικής

Έναν μονόλογο αφιερωμένο στον Δημήτρη Τσαφέντα ερμηνεύει ο Νίκος Ιωαννίδης, σε κείμενο Γιώργου Δαμιανού και σκηνοθεσία Κοραή Δαμάτη.

Προεδρικό Διάταγμα 85: Οι Δραματικές Σχολές παραμένουν στην τριτοβάθμια εκπαίδευση | Στην Ολομέλεια του ΣτΕ η τελική απόφαση για τα πτυχία των ηθοποιών

Ιστορική χαρακτήρισε την απόφαση του Γ’ Τμήματος του Συμβουλίου της Επικρατείας η Πανελλήνια Ομοσπονδία Θεάματος Ακροάματος, η οποία παρέπεμψε στην Ολομέλεια του Ανώτατου Διοικητικού Δικαστηρίου το ζήτημα της συνταγματικότητας των διατάξεων του ΠΔ 85/2022.

"Στο διπλανό δωμάτιο ή το έργο του δονητή": Δείτε τις πρώτες φωτογραφίες της παράστασης

Ο Κωνσταντίνος Μαρκουλάκης σκηνοθετεί για πρώτη φορά στην Ελλάδα τη δραματική κωμωδία της Σάρα Ρουλ, όπου και πρωταγωνιστεί μαζί με έναν εκλεκτό θίασο.