"Στο διπλανό δωμάτιο ή το έργο του δονητή": Δείτε τις πρώτες φωτογραφίες της παράστασης

Ο Κωνσταντίνος Μαρκουλάκης σκηνοθετεί για πρώτη φορά στην Ελλάδα τη δραματική κωμωδία της Σάρα Ρουλ, όπου και πρωταγωνιστεί μαζί με έναν εκλεκτό θίασο.

Στο διπλανό δωμάτιο ή το έργο του δονητή Ελίνα Γιουνανλή©

Μια σοβαρή κωμωδία για τη σεξουαλικότητα, την αγάπη και τον ηλεκτρισμό ανεβαίνει στο θέατρο Βρετάνια. Ο Κωνσταντίνος Μαρκουλάκης, σε συνεργασία με τον Άκη Σακελλαρίου, μεταφράζει και σκηνοθετεί για πρώτη φορά στην Ελλάδα τη δραματική κωμωδία "Στο διπλανό δωμάτιο ή το έργο του δονητή" της Αμερικανίδας Σάρα Ρουλ, που έχει αποσπάσει υποψηφιότητες στα βραβεία Tony και στην τελική λίστα των φιναλίστ για το Βραβείο Pulitzer το 2010. Το έργο παίρνει ιστορικά γεγονότα και τα πλέκει, με χιούμορ, ευφυΐα και τρυφερότητα, σε μια τολμηρή ιστορία αγάπης και κατανόησης. Ο Κωνσταντίνος Μαρκουλάκης πρωταγωνιστεί κιόλας δίπλα στη Γαλήνη Χατζηπασχάλη, λόγω των διαδοχικών ατυχημάτων των δύο πρωταγωνιστών, Άκη Σακελλαρίου και Νάντιας Κοντογεώργη, ενώ τους επόμενους μήνες αναμένεται οι δύο αγαπημένοι ηθοποιοί να επιστρέψουν σε διπλή διανομή. Μαζί τους οι Δημήτρης Σαμόλης, Κωνσταντίνα Κλαψινού, Δημήτρης ΔεγαΐτηςΕλευθερία Μπενοβία και Δανάη Ομορεγκιέ-Νεάνθη.

Στο διπλανό δωμάτιο ή το έργο του δονητή
Ελίνα Γιουνανλή©

Η υπόθεση

Στα τέλη του 1880, μερικά χρόνια μετά την εφεύρεση του ηλεκτρισμού, στην Βικτωριανή Νέα Υόρκη, όπου βασιλεύει η συντήρηση και ο πουριτανισμός, ένας καταξιωμένος γιατρός, αφοσιωμένος επιστήμονας και οικογενειάρχης, ο Δρ. Γκίβινγκς, ανακαλύπτει, με αγνές προθέσεις, με στόχο την θεραπεία της "υστερίας" των γυναικών (και ενίοτε των αντρών) ασθενών του μια εκπληκτική, νέα και πρωτοπόρα συσκευή: τον ηλεκτρικό δονητή. Ο Δρ. Γκίβινγκς θεραπεύει δυστυχισμένες γυναίκες -και σπανιότερα, άνδρες- με αυτή τη νέα ηλεκτρική συσκευή. Είναι ενθουσιασμένος με τα αποτελέσματα, όταν η μηχανή του διεγείρει τις ασθενείς του σ’ αυτό που τότε ονόμαζαν ευτυχισμένους παροξυσμούς (ή, όπως τους ξέρουμε σήμερα, οργασμούς). Ευαίσθητος στην επιστήμη του, είναι αναίσθητος στο ανθρώπινο δράμα που τον περιβάλλει. Ενώ ο γιατρός είναι σε θέση να διεγείρει τους ασθενείς του, αποτυγχάνει να το κάνει για τη γυναίκα του. Στο βικτωριανό σπίτι του, όπου στεγάζεται και το ιατρείο του, η νέα και πανέξυπνη σύζυγος του Κάθριν, απασχολημένη με θέματα που αφορούν τη νεογέννητη κόρη τους, προσπαθεί να καταλάβει τι ακριβώς συμβαίνει στο "διπλανό δωμάτιο". Όταν μια νέα "υστερική" ασθενής κάνει την εμφάνιση της μαζί με τον σύζυγο της, φέρνοντας μαζί τους την προβληματική σχέση τους αλλά και μία τροφό, το ζεύγος Γκίβινγκς θα κληθεί να αναθεωρήσει και τη δική του σχέση, όπως και τι σημαίνει τελικά να αγαπάς κάποιον πραγματικά.

Στο διπλανό δωμάτιο ή το έργο του δονητή
Ελίνα Γιουνανλή©

Το έργο

Το σώμα ως "ανεξερεύνητη χώρα" μπορεί να μοιάζει με μια περίεργη βικτωριανή έννοια, μια αναδρομή στην καταπίεση του 19ου αιώνα, που φορούσε κορσέδες. Ωστόσο, ακόμη και σήμερα, στην απελευθερωμένη εποχή μας, η ιδέα του να είναι κανείς ξένος προς το σώμα και τις επιθυμίες του δεν είναι καθόλου απίθανη. Με σαφείς αναφορές στη σύγχρονη εποχή, η Σάρα Ρουλ μιλάει για τις γυναίκες, για τους άνδρες, για τις κοινωνικές τάξεις, για τον ηλεκτρισμό και την τεχνολογική πρόοδο και, φυσικά, για το σεξ. Το σεξ είναι πάντα περίπλοκο, άρα πάντα αστείο, κι έτσι προκύπτει αβίαστα η κωμωδία, ωστόσο η Ρουλ δεν γελάει ποτέ με τους μπερδεμένους, καταπιεσμένους χαρακτήρες της, οι οποίοι είτε βαρύνονται από απογοητεύσεις που δεν μπορούν να εξηγήσουν είτε βασανίζονται από ανάγκες τις οποίες δεν μπορούν να αρθρώσουν. Στη σημερινή εποχή, έχουμε ονόματα για τα ψυχολογικά προβλήματα που αντιμετωπίζει ο σύγχρονος άνθρωπος: αγχώδεις διαταραχές, επιλόχεια κατάθλιψη, διπολική διαταραχή ή πολύ απλά "κατάσταση της ανθρώπινης φύσης". Κάποτε, αρκετά παλαιότερα, χρησιμοποιούσαν τον όρο "υστερία". Και η συγγραφέας επινοεί ένα ταξίδι στο χρόνο για να μας φέρει σε επαφή με την ανθρώπινη φύση μας και όλα όσα πρέπει να αποδεχτούμε για να εξελιχθούμε, μέσα από την πιο σημαντική μορφή έκφρασης και σύνδεσης: την αγάπη.

Στο διπλανό δωμάτιο ή το έργο του δονητή
Ελίνα Γιουνανλή©

Η υστερία ως ασθένεια

Οι γιατροί χρησιμοποιούσαν συσκευές δόνησης για τη θεραπεία της "υστερίας", την οποία θεωρούσαν ως το πιο κοινό πρόβλημα υγείας μεταξύ των γυναικών της εποχής. Η υστερία ήταν ένας ιατρικός όρος που αναπτύχθηκε για να περιγράψει την εκδήλωση ψυχικής ή συναισθηματικής δυσφορίας μιας γυναίκας, συμπεριφορά που τότε την θεωρούσαν ασθένεια που χρειαζόταν θεραπεία. Αν και η ύπαρξη της υστερίας ως ασθένειας διαψεύστηκε από την Αμερικανική Ψυχιατρική Εταιρεία το 1952, οι ειδικοί ιατροί από την εποχή του Ιπποκράτη μέχρι και τον 20ό αιώνα πίστευαν ότι η υστερία εξέφραζε την αντίδραση της μήτρας κατά της σεξουαλικής στέρησης. Το μασάζ των γεννητικών οργάνων αποτελούσε συνήθη θεραπεία για την υστερία - στόχος του ήταν να προκαλέσει "υστερικό παροξυσμό" (γνωστότερο ως οργασμό) στην ασθενή. Μια τέτοια θεραπεία απαιτούσε τόσο χειρωνακτική επιδεξιότητα όσο και αρκετό χρόνο, οπότε οι γιατροί των αρχών του αιώνα ήταν ενθουσιασμένοι με την αποτελεσματικότητα, την ευκολία και την αξιοπιστία των φορητών δονητών. Υπό το πρίσμα της ιστορικής κληρονομιάς της υστερίας, μπορούμε να δούμε ότι η ταξινόμηση της υστερίας ως ασθένειας ήταν μια άρνηση να αναγνωριστεί η γυναικεία σεξουαλικότητα ως ανθρώπινο χαρακτηριστικό ισότιμο με την ανδρική σεξουαλική λειτουργία, καθώς και μια άρνηση να αναγνωριστεί ο οργασμός ως φυσιολογική λειτουργία της γυναικείας σεξουαλικότητας.

Στο διπλανό δωμάτιο ή το έργο του δονητή
Ελίνα Γιουνανλή©

Σκηνοθετικό σημείωμα

Ποιος θα το περίμενε, ένα θεατρικό έργο να βάζει επί σκηνής "θεραπείες" με ηλεκτρικό δονητή; Ποιος θα περίμενε αυτό το έργο να είναι ταυτόχρονα τόσο αστείο και τόσο τρυφερό; Τόσο διασκεδαστικό και, την ίδια στιγμή, τόσο διεισδυτικό στην ανθρώπινη φύση; Το έργο αυτό μας ταξιδεύει σε μια εποχή όπου οι άνθρωποι ήξεραν περισσότερα για την αφρικανική ήπειρο απ’ όσα ήξεραν για το ίδιο τους το σώμα. Σε μια εποχή όπου η επιστήμη και η τεχνολογία φαίνονταν να καλπάζουν με ρυθμούς ασύλληπτους, όπου κάθε ερώτημα φαινόταν έτοιμο να απαντηθεί και οι άνθρωποι ήταν γεμάτοι βεβαιότητες. Δε διέφεραν, λοιπόν, πολύ από εμάς, σήμερα. Κοιτάζοντάς τους απ’ τον 21ο αιώνα, με αγάπη και συμπόνια για την άγνοιά τους, για τις προκαταλήψεις και τις ιδεοληψίες τους, έχουμε μια ευκαιρία να αναρωτηθούμε για τις δικές μας βεβαιότητες – και να τις επανεξετάσουμε. Κι όλο αυτό, διασκεδάζοντας.

Στο διπλανό δωμάτιο ή το έργο του δονητή
Ελίνα Γιουνανλή©

Η συγγραφέας

Η Σάρα Ρουλ κατάγεται από το Σικάγο. Έλαβε το πτυχίο της από το Πανεπιστήμιο Brown, όπου σπούδασε με την Πόλα Βόγκελ. Τα θεατρικά έργα της περιλαμβάνουν: "Στο διπλανό δωμάτιο ή το έργο του δονητή", "Το καθαρό σπίτι", "Ευριδίκη" κ.ά. Τα έργα της έχουν κάνει πρεμιέρα στο Μπρόντγουεϊ, εκτός Μπρόντγουεϊ καθώς και σε πολλά άλλα θέατρα των ΗΠΑ. Έχουν επίσης παρουσιαστεί στην Ελλάδα (Θέατρο Πορεία, Θέατρο Τ/Θεσσαλονίκη), την Αγγλία, την Πολωνία, τη Γερμανία, το Ισραήλ, τη Νέα Ζηλανδία και την Αυστραλία και έχουν μεταφραστεί στα ισπανικά, τα πολωνικά, τα ρωσικά, τα κορεατικά και τα αραβικά. Ζει στη Νέα Υόρκη με την οικογένειά της.

Στο διπλανό δωμάτιο
Ελίνα Γιουνανλή©

Η μετάφραση και η σκηνοθεσία είναι του Κωνσταντίνου Μαρκουλάκη, η μουσική του Μίνωα Μάτσα, τα σκηνικά της Αθανασίας Σμαραγδή, τα κοστούμια της Κλαιρ Μπρέισγουελ και ο σχεδιασμός φωτισμών της Στέλλας Κάλτσου.

Διαβάστε Επίσης

Διαβάστε Επίσης


 

Περισσότερες πληροφορίες

Στο διπλανό δωμάτιο ή το έργο του δονητή

  • Κωμωδία

Ο Δρ. Γκίβινγκς ανακαλύπτει -με αγνές προθέσεις- μια πρωτοπόρα συσκευή που προσφέρει ανακούφιση στην «υστερία» των γυναικών και ενίοτε και των αντρών ασθενών του, στη «σοβαρή κωμωδία για τη σεξουαλικότητα, την αγάπη και τον ηλεκτρισμό!» που διαδραματίζεται στη Βικτωριανή Νέα Υόρκη, όπου βασιλεύει η συντήρηση και ο πουριτανισμός. Ευαίσθητος στην επιστήμη του, αλλά αναίσθητος στο ανθρώπινο δράμα που τον περιβάλλει, ο γιατρός είναι σε θέση να διεγείρει τους ασθενείς του, αποτυγχάνει όμως να το κάνει για τη γυναίκα του. Στο σπίτι του, όπου στεγάζεται και το ιατρείο του, η νέα και πανέξυπνη σύζυγός του Κάθριν, απασχολημένη με θέματα που αφορούν τη νεογέννητη κόρη τους, προσπαθεί να καταλάβει τι ακριβώς συμβαίνει στο «διπλανό δωμάτιο». Η συγγραφέας παίρνει τα ιστορικά γεγονότα και τα πλέκει, με χιούμορ, ευφυΐα και τρυφερότητα, δημιουργώντας μια ιστορία αγάπης και κατανόησης.

Βρετάνια

Πανεπιστημίου 7

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

"Ματαρόα στον ορίζοντα": Εθνικό Θέατρο και Λυρική Σκηνή φτιάχνουν μουσικό θέατρο για το πλοίο-θρύλος

Θοδωρής Αμπαζής και Νίκος Κυπουργός ενώνουν τις δυνάμεις τους σε μια νέα μουσικοθεατρική μυθοπλασία, εμπνευσμένη από την αληθινή ιστορία του πλοίου "Ματαρόα", που μετέφερε Έλληνες διανοούμενους στη Γαλλία μετά τον Β΄ Παγκόσμιο Πόλεμο.

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
27/11/2024

"Μια ζωή" παίρνει σάρκα και οστά με τη Νένα Μεντή

Ο σκηνοθέτης επιτυχιών Πέτρος Ζούλιας έγραψε το μονόλογο "Μια ζωή" και τον σκηνοθετεί στο θέατρο Ιλίσια-Βολανάκης με πρωταγωνίστρια τη Νένα Μεντή.

Τέσσερις θεατρικές παραστάσεις σε επανάληψη

Το ενδιαφέρον μιας παράστασης δεν χάνεται στην επανάληψη· αντίθετα, μεγαλώνει, προσκαλώντας μας να την ανακαλύψουμε ξανά και ξανά. Αυτές είναι τέσσερις επαναλήψεις που κάνουν πρεμιέρα αυτήν την εβδομάδα.

Νέες φωτογραφίες από την παράσταση "Στο σώμα της"

Ένα σύγχρονο μανιφέστο η παράσταση "Στο σώμα της" μέσα από την κίνηση, τη μουσική, τα βιωματικά κείμενα και την ερμηνεία δώδεκα γυναικών, εξερευνά ζητήματα που συνδέονται με τη βία, την καταπίεση, και την ελευθερία του γυναικείου σώματος.

Η Ζωή Χατζηαντωνίου μας μιλά για τη "Μέρα της Φούστας" σε ένα δημόσιο σχολείο

"Η Μέρα της Φούστας" του Ζαν-Πολ Λίλιενφελντ δίνει μια εξαιρετική αφορμή για να ανοίξει μια ουσιαστική συζήτηση γύρω από τη βία στα σχολεία και τις αιτίες της. Η σκηνοθέτρια Ζωή Χατζηαντωνίου μας μίλησε για το καθηλωτικό κοινωνικό δράμα που, μέσω της ιστορίας μιας καθηγήτριας (ενσαρκωμένη από την Θεοδώρα Τζήμου), εξετάζει πώς οι προκαταλήψεις και η έλλειψη επικοινωνίας μπορούν να οδηγήσουν σε ακραίες καταστάσεις.

"Σκότωσα τον νταή του απαρτχάιντ": Η ιστορία του Έλληνα ομογενή που άλλαξε την πορεία της Νότιας Αφρικής

Έναν μονόλογο αφιερωμένο στον Δημήτρη Τσαφέντα ερμηνεύει ο Νίκος Ιωαννίδης, σε κείμενο Γιώργου Δαμιανού και σκηνοθεσία Κοραή Δαμάτη.

Προεδρικό Διάταγμα 85: Οι Δραματικές Σχολές παραμένουν στην τριτοβάθμια εκπαίδευση | Στην Ολομέλεια του ΣτΕ η τελική απόφαση για τα πτυχία των ηθοποιών

Ιστορική χαρακτήρισε την απόφαση του Γ’ Τμήματος του Συμβουλίου της Επικρατείας η Πανελλήνια Ομοσπονδία Θεάματος Ακροάματος, η οποία παρέπεμψε στην Ολομέλεια του Ανώτατου Διοικητικού Δικαστηρίου το ζήτημα της συνταγματικότητας των διατάξεων του ΠΔ 85/2022.