Δεκατέσσερα έργα που λατρέψαμε στο σινεμά θα δούμε φέτος στο θέατρο. Ξεκινάμε με δύο θρυλικά έργα του Τενεσί Ουίλιαμς: το "Λεωφορείο ο Πόθος" ζωντανεύει από τον Δ. Καραντζά, με την Αλεξία Καλτσίκη στο ρόλο της Μπλανς Ντιμπουά και τον Άρη Μπαλή στο ρόλο του Κοβάλσκι (Προσκήνιο), και η "Λυσσασμένη γάτα", σε διασκευή-σκηνοθεσία Δημοσθένη Παπαδόπουλου με τους Γιάννη Βούρο, Μαρία Κατσανδρή, Μάρθα Λαμπίρη Φεντόρουφ, Πέτρο Λαγούτη (Αθηνά). H "Φάλαινα" του Σάμιουελ Ντι Χάντερ –που έγινε ευρύτερα γνωστή από την κινηματογραφική διασκευή του Αρονόφσκι το 2023– ανεβαίνει σε σκηνοθεσία του Πυγμαλίωνα Δαδακαρίδη με τον ίδιο στον πρωταγωνιστικό ρόλο (στον Νέο Ακάδημο). Η πολυσυζητημένη "Αμφιβολία" του Τζον Πάτρικ Σάνλεϊ παίζεται σε σκηνοθεσία Γιώργου Παπαγεωργίου, ενώ τους πρωταγωνιστικούς ρόλους ενσαρκώνουν η Φιλαρέτη Κομνηνού και ο Νικόλας Χανακούλας ("Δημήτρης Χορν").
Το "Brokeback Mountain" της Άνι Πρου ανεβαίνει για πρώτη φορά στην Ελλάδα, σε σκηνοθεσία Κωνσταντίνου Ρήγου, με τους Δημήτρη Καπουράνη, Μιχάλη Ταμπακάκη (Κνωσός) και το "Festen" των Τόμας Βίντερμπεργκ και Μπο Χάνσεν, η πρώτη και ίσως εμβληματικότερη ταινία του Δόγματος 95, σε διασκευή-σκηνοθεσία του Οδυσσέα Παπασπηλιόπουλου με τους Ναταλία Τσαλίκη, Γιώργο Ζιόβα, Προμηθέα Αλειφερόπουλο, Ιωάννα Κολλιοπούλου κ.ά. (Άλμα). Η ιστορία μυστηρίου "Ο αόρατος επισκέπτης" του Οριόλ Πάουλο παίζεται με τους Κάτια Δανδουλάκη, Χρήστο Πλαΐνης, Θανάση Πατριαρχέα, Μελίνα Λεφαντζή, Ντίνο Σπυρόπουλο, Χλόη Μάντζαρη στο θέατρό της, σε σκηνοθεσία της Σοφίας Σπυράτου, ο "Άνθρωπος ελέφαντας, έτσι τον είπαν" της Τζούλιας Διαμαντοπούλου, που εμπνέεται από την ταινία του Ντέιβιντ Λιντς ανεβαίνει σε σκηνοθεσία Δημήτρη Αγιοπετρίτη-Μπογδάνου με τους Άλκη Μπακογιάννη, Βίκυ Παπαδοπούλου, Γιώργο Στάμο και Δημοσθένη Φίλιππα (Άνεσις), αλλά και "Η μέρα της φούστας", διασκευή της Ζωής Χατζηαντωνίου βασισμένη στην ταινία του Ζαν Πολ Λίλιανφιλντ, έρχεται στη σκηνή με τη Θεοδώρα Τζήμου (Δίπυλο).
Σε επανάληψη παίζονται "Τα πικρά δάκρυα της Πέτρα Φον Καντ" του Ράινερ Βέρνερ Φασμπίντερ, με τη Βίκυ Βολιώτηη, την Κατερίνα Αγγελίτσα και τον Αντώνη Καρναβά (Ελέρ), σε σκηνοθεσία Έφης Ρευματά, "Ο θάνατος του εμποράκου" του Άρθουρ Μίλερ, σε σκηνοθεσία Γιώργου Νανούρη, με τον Βλαδίμηρο Κυριακίδη, την Έφη Μουρίκη, τον Ρένο Ρώτα, τον Δημήτρη Γεροδήμο κ.ά. (Ζίνα), το "Underground" του Εμίρ Κουστουρίτσα, σε διασκευή-σκηνοθεσία Νικίτα Μιλιβόγιεβιτς, με τους Βασίλη Χαραλαμπόπουλο, Γιάννη Τσορτέκη, Αλεξάνδρα Αϊδίνη (Ακροπόλ), το "The humans" του Στίβεν Κάραμ, σε σκηνοθεσία Κωνσταντίνου Μαρκουλάκη με τους Θέμιδα Μπαζάκα, Λάζαρο Γεωργακόπουλο, Κωνσταντίνο Ασπιώτη, Μαρία Πετεβή, Ειρήνη Μακρή, Ξένια Καλογεροπούλου (Μουσούρη), αλλά και το "Play it again, Sam", του Γούντι Άλεν, σε σκηνοθεσία Γιώργου Ζαχαράκη, με τους Σοφία Κικιλίντζια, Αρμάν Εδουάρδος Μενετιάν, Χρήστο Ντόβα, Τάσο Προβιά, Αλεξάνδρα Τσιάγκα (Faust).
Προπώληση: more.com
Περισσότερες πληροφορίες
Τα πικρά δάκρυα της Πέτρα φον Καντ
Μέσα σ’ ένα ατελιέ, με φόντο έναν πίνακα μπαρόκ, ανάμεσα σε κούκλες βιτρίνας και υπέρλαμπρα φορέματα, παρακολουθούμε ένα παιχνίδι εξουσίας με πρόσχημα τον έρωτα. Οι ρόλοι αντιστρέφονται πολύ γρήγορα, το θύμα γίνεται θύτης, ο θύτης θύμα, ο έρωτας γίνεται μίσος, το ψέμα αλήθεια, οι χαρακτήρες ξεδιπλώνονται, οι κούκλες απογυμνώνονται. «Μ’ αρέσει να πηγαίνω σινεμά, να βλέπω αισθηματικά έργα, με πόνο και κλάματα…» λέει η Κάριν το φιλόδοξο μοντέλο όταν γνωρίζει την γνωστή σχεδιάστρια Πέτρα φον Καντ και εκείνη την ερωτεύεται παράφορα. Το θεατρικό έργο του Φασμπίντερ είναι ακριβώς αυτό: ένα αισθηματικό έργο με πόνο και κλάματα για όσους ξέρουν να κατακτούν κι όχι ν’ αγαπούν.
Play it again, Sam (πρώην «Ωραίος και σέξι»)
Nέα Υόρκη 1969. Ο νευρωτικός, παράξενος και αδέξιος κριτικός κινηματογράφου Άλαν Φέλιξ, προσπαθώντας να ξεπεράσει το πρόσφατο διαζύγιό του, φαντάζεται τον Χάμφρει Μπόγκαρτ να ζωντανεύει μέσα από τα πόστερ της ταινίας Καζαμπλάνκα και να τον συμβουλεύει. Καταφεύγει στο φιλικό του ζευγάρι, τον Ντικ και τη Λίντα, οι οποίοι τον βοηθούν κανονίζοντας του ραντεβού με διάφορες γυναίκες. Οι απανωτές αποτυχημένες προσπάθειες τον κάνουν να φαντασιώνεται διάφορα ερωτικά σενάρια ακόμα και με τη γυναίκα του καλύτερού του φίλου. Ο αδέξιος Άλλαν Φέλιξ, η πρώην του Νάνσυ, ο καλύτερος του φίλος Ντικ, η γυναίκα του Λίντα, 7 ατυχέστατες γυναίκες και ο Χάμφρεϊ Μπόγκαρτ σας περιμένουν για να αναφωνήσετε κι εσείς στον πιανίστα «Play it again, Sam!».
Ο θάνατος του εμποράκου
Γραμμένο το 1949, το έργο αυτό θεωρείται το κορυφαίο του Άρθουρ Μίλερ. Πραγματεύεται τη ζωή του Γουίλι Λόμαν, ο οποίος είναι ένας πλανόδιος πωλητής, που ζει μπερδεμένος ανάμεσα στο παρόν και το παρελθόν. Ο Γουίλι αισθάνεται εγκλωβισμένος στις επιταγές του ᾱπατηλού αμερικανικού ονείρου, το οποίο υπόσχεται την επιτυχία. Το κυνήγι της επιβίωσης είναι για αυτόν δυσβάσταχτο, καθώς τον αναγκάζει να ζει και να προσπαθεί συνεχώς να εκπληρώνει τα πρότυπα τα οποία του επιτάσσει η άκρως καπιταλιστική κοινωνία της εποχής του. Η κατάσταση αυτή τον οδηγεί σταδιακά και με έναν παραληρηματικό τρόπο προς την πλήρη διάλυση ολόκληρης της ζωής του. Το έργο του Αμερικανού συγγραφέα ανεβαίνει σε μία ατμοσφαιρική παράσταση με δυναμικό ρυθμό που φωτίζει τις αποχρώσεις του και μεταδίδει συναισθήματα υψηλής θερμοκρασίας στην πλατεία.
The Humans
Η συναρπαστική, βραβευμένη με Τόνι τραγικωμωδία βουτά στην ανθρώπινη ψυχή, καθώς ξετυλίγει το κουβάρι της ζωής της οικογένειας Μπλέικ, προσκαλώντας το κοινό να παρακολουθήσει από κοντά τις αγωνίες, τα όνειρα και τους ανομολόγητους φόβους τους. Το έργο του καταξιωμένου Αμερικανού συγγραφέα που γράφτηκε το 2014, αποτυπώνει την ουσία και τις ατέλειες της ανθρώπινης ύπαρξης με ακρίβεια, συμπόνια και απαράμιλλη αυθεντικότητα, διεισδύοντας στις σχέσεις και τα συναισθήματα. Η υπόθεση εκτυλίσσεται κατά τη διάρκεια ενός απογεύματος την ημέρα των Ευχαριστιών. Οι γονείς, Έρικ και Ντίντρι, μαζί με τη μητέρα του πρώτου, Μόμο, που είναι σε αναπηρικό καροτσάκι και πάσχει από άνοια, και τη μεγάλη τους κόρη Έιμι, επισκέπτονται τη μικρότερη Μπρίτζετ και τον σύντροφό της Ρίτσαρντ στο διαμέρισμα τους στην Τσάιναταουν της Νέας Υόρκης.
Underground
Η εμβληματική ταινία, βραβευμένη με Χρυσό Φοίνικα (1995) και βασισμένη στο πρωτότυπο θεατρικό έργο «Άνοιξη τον Ιανουάριο» και στo μυθιστόρημα «Μια φορά κι έναν καιρό ήταν μια χώρα» του Ντουσάν Κοβάσεβιτς, ανεβαίνει στη σκηνή και αφηγείται την επική ιστορία δύο φίλων, του Μπλάκι και του Μάρκο, με φόντο την πολιτική αναταραχή και τον πόλεμο στην πρώην Γιουγκοσλαβία. Με μια δυναμική θεατρική προσέγγιση και υπό τον γνώριμο βαλκανικό ήχο, το «Underground» μεταφέρει το κοινό σε έναν κόσμο σουρεαλισμού, σκοτεινού χιούμορ και ειλικρινούς συγκίνησης, όπου ο παραλογισμός και η τραγωδία συναντούν την απίστευτη ανθεκτικότητα της ανθρώπινης ψυχής αλλά και το εκτυφλωτικό φως της ελπίδας.
Αμφιβολία
Το πολυσυζητημένο έργο, βραβευμένο με Ολίβιε και Τόνι, παρακολουθεί τις κατηγορίες της αδελφής Αλοΐσιους, διευθύντριας ενός καθολικού σχολείου, προς τον προοδευτικό πατέρα Φλιν για τη σεξουαλική παρενόχληση ενός δωδεκάχρονου μαύρου μαθητή, με φόντο την ταραγμένη Αμερική της δεκαετίας του '60. Στην ιστορία, που έγινε ευρέως γνωστή μέσα από την ομώνυμη κινηματογραφική ταινία με την Μέριλ Στριπ και τον Φίλιπ Σέιμουρ Χόφμαν και απέσπασε πολλές υποψηφιότητες για Όσκαρ, ο πατέρας Φλιν υπερασπίζεται τον εαυτό του και τις πράξεις του. Ισχυρίζεται πως επιθυμία του είναι η εκκλησία του Θεού να είναι ανοιχτή σε όλο τον κόσμο και το εκπαιδευτικό σύστημα να γίνει πιο προοδευτικό.
Η μέρα της φούστας
Η απόγνωση της Σόνιας, μιας καθηγήτριας λογοτεχνίας σε ένα δημόσιο λύκειο με παραβατικούς μαθητές, οδηγεί το καταιγιστικό έργο που βασίζεται στην ομότιτλη ταινία του Ζαν-Πολ Λίλιενφελντ. Η ηρωίδα στοχοποιείται γιατί δε συμμορφώνεται με τις υποδείξεις του Διευθυντή να μην φορούν φούστα οι καθηγήτριες και οι μαθήτριες. Ένα τυχαίο συμβάν κάποιο πρωί θέτει σε κίνηση μια σειρά απρόβλεπτων εξελίξεων. Η Σόνια κρατά ομήρους τους μαθητές της τάξης και τους κάνει μάθημα θεάτρου διά της βίας. Η κατάσταση ξεφεύγει από τον έλεγχό της καταλήγοντας σε ένα μεταδραματικό φινάλε. Το έργο με στοιχεία ψυχολογικού θρίλερ, επικού θεάτρου και δομή αρχαίου δράματος, εκτυλίσσεται μέσα από μια σειρά κωμικοτραγικών επεισοδίων όπου οι ρόλοι θυτών και θυμάτων εναλλάσονται διαρκώς γεννώντας ερωτήματα που αφορούν τη δύναμη της βίας και τη διαχείριση της ανθρώπινης ελευθερίας.
Η φάλαινα
Η ιστορία κάθαρσης, αυτογνωσίας και συγχώρεσης, γνωστή από την οσκαρική κινηματογραφική της εκδοχή από τον Ντάρεν Αρονόφσκι με τον Μπρένταν Φρέιζερ (με πρωτότυπο τίτλο «The Whale»), με κεντρικό πρόσωπο τον αυτοκαταστροφικό παχύσαρκο Τσάρλι, παρουσιάζεται για πρώτη φορά στην ελληνική σκηνή. Ο ήρωας έχει χάσει την επαφή του με τον έξω κόσμο και την επιθυμία του για ζωή, ενώ παλεύει να συμφιλιωθεί με την αποξενωμένη κόρη του και το παρελθόν του.
Brokeback mountain
Η πρωτόπαικτη θεατρική διασκευή του διηγήματος της Άνι Πρου, που έγινε ευρέως γνωστό από την ομώνυμη ταινία, για την απαγορευμένη αγάπη ανάμεσα σε δύο καουμπόηδες που κράτησε μια ζωή. Οι εικοσάχρονοι Ένις ντελ Μαρ και Τζακ Τουίστ γνωρίζονται μέσα σε ένα γραφείο εύρεσης εργασίας, όταν πιάνουν εποχική δουλειά ως βοσκοί στα άγρια βουνά του Γουαϊόμινγκ. Μέσα στην απομόνωση του τοπίου, στα βοσκοτόπια και τις κορυφές όπου το καλοκαίρι δεν φτάνει ποτέ, τα δυο αγόρια αναπτύσσουν μια βαθιά και απροσδόκητη σύνδεση. Η παράσταση συλλαμβάνει την ωμή και οικεία ουσία της πρωτότυπης ιστορίας, μεταφέροντας ατόφιο το βίωμα των δύο ηρώων μέσα από το πρίσμα των κοινωνικών περιορισμών.
Η λυσσασμένη γάτα
Το κορυφαίο ψυχογράφημα διαδραματίζεται στα γενέθλια του άρρωστου πατέρα του άκληρου και αλκοολικού Μπρικ, που περνά κρίση στη σχέση με τη φιλόδοξη σύζυγό του, Μάγκι, γνωστή και ως «λυσσασμένη γάτα», όταν ο μεγαλύτερος αδελφός του, ο Κούπερ, παντρεμένος με πέντε παιδιά, διεκδικεί ένα μεγάλο μέρος της περιουσίας. Το ψέμα, η υποκρισία, η σκληρότητα και η βία αρχίζουν αυτό το βράδυ να βγαίνουν στην επιφάνεια. Το βραβευμένο με Πούλιτζερ έργο εξερευνά τα βάθη της ανθρώπινης ψυχής με σκληρή ειλικρίνεια και αποκαλύπτει τις σκοτεινές πτυχές των σχέσεων, τα ανείπωτα πάθη και τις κοινωνικές συμβάσεις που καταπνίγουν τα αληθινά συναισθήματα.
Festen
Θεατρική μεταφορά της σινεφίλ ταινίας του κινήματος «Δόγμα 95», «Οικογενειακή Γιορτή» του Τ. Βίντερμπεργκ, με θέμα την ενδοοικογενειακή σεξουαλική κακοποίηση, που σπάσει τα όρια μεταξύ θεατή και ηθοποιού. Πρόκειται για την ιστορία μιας οικογενειακής γιορτής, παρουσία όλης της οικογένειας καθώς και πλήθους φίλων, για τα εξηκοστά γενέθλια του πατέρα. Όλοι τον αγαπούν και τον σέβονται. Ή μήπως όχι; Κατά την διάρκεια της γιορτής ο μεγαλύτερος γιος, ο Κρίστιαν, αποκαλύπτει το μυστικό που κρύβει από την παιδική του ηλικία και που πιθανότατα υπήρξε και ο λόγος αυτοκτονίας της δίδυμης αδελφής του.
Ο αόρατος επισκέπτης
Ένας επιτυχημένος νεαρός επιχειρηματίας κατηγορείται για το φόνο της ερωμένης του. Μια δαιμόνια δικηγόρος καλείται να αποκαλύψει τι πραγματικά έχει συμβεί, έχει όμως μόνο δύο ώρες στη διάθεσή της.
Λεωφορείο ο Πόθος
Η έκπτωτη μεγαλοαστή Μπλανς Ντιμπουά αντιπαρατίθεται με τον Πολωνό σύζυγο της αδερφής της Στέλλας, Στάνλεϊ Κοβάλσκι, όταν καταφθάνει ξαφνικά στη Νέα Ορλεάνη για να μείνει μαζί τους. Η συντριπτική σύγκρουση των δύο κόσμων, αυτού των ψευδαισθήσεων και της προσκόλλησης στο παρελθόν, στη φαντασίωση της ευημερίας, κι εκείνου της επιβίωσης, της ορμής και του πραγματισμού, εγείρει μεγάλα ερωτήματα περί κοινωνικής, φυλετικής και ταξικής ανισότητας. Η Μπλανς σ’ αυτόν τον τερματικό σταθμό που την αφήνει το λεωφορείο με το παράδοξο όνομα "Πόθος", θα έρθει αντιμέτωπη με το τραύμα της και όλες τις ανεκπλήρωτες επιθυμίες της.
Ο Άνθρωπος Ελέφαντας, έτσι τον είπαν
Η αληθινή συγκινητική ιστορία του «Ανθρώπου Ελέφαντα», ενός φρικτά παραμορφωμένου άνδρα, που έγινε γνωστή από την πολυβραβευμένη κινηματογραφική ταινία του Ντέιβιντ Λιντς. Η νέα θεατρική εκδοχή της που επιχειρεί να φωτίσει τα πιο σκοτεινά ερωτήματα της ανθρώπινης φύσης, βασίζεται στα τεκμήρια που άφησαν πίσω τους οι πραγματικοί πρωταγωνιστές της ιστορίας, με τους ηθοποιούς να αφηγούνται όλοι μαζί όλα όσα έζησε ο Τζόζεφ Μέρικ, ο εμβληματικός αντιήρωας του οποίου το μονοπάτι είναι αφενός σπαρακτικό αφετέρου σύμβολο ελπίδας. Σε μια εποχή που αντιμετώπιζε τη διαφορετικότητα με φόβο και αποστροφή, ο Τζόζεφ Μέρικ αντιστάθηκε με σπάνια ψυχική ανθεκτικότητα και αξιοπρέπεια στις αντιλήψεις και τις προκαταλήψεις της κοινής γνώμης. Η οδύσσεια αυτού του ανθρώπου που αναγκάστηκε κατά τη διαδρομή του να αμφισβητήσει κάθε εγγενές χαρακτηριστικό του αλλά και που τελικά είχε τη γενναιότητα να σταθεί ακέραιος μπροστά στον καθρέφτη του, αποτελεί φάρο για κάθε πλάσμα που διαφέρει από την πλειοψηφία.