"Ο τελευταίος Ασπροκόρακας": Η απολαυστική κωμωδία-ορόσημο του Αλέξη Σολομού από το Εθνικό Θέατρο

Η Έλενα Μαυρίδου συνεργάζεται φέτος με το Εθνικό Θέατρο, σκηνοθετώντας σε μια νέα ανατρεπτική εκδοχή το απολαυστικά καυστικό έργο του σκηνοθέτη, συγγραφέα και θεωρητικού του θεάτρου για την «ανθρωποφαγία» και την κοινωνική υποκρισία.

Ο τελευταίος ασπροκόρακας Πάτροκλος Σκαφίδας©

Οι περίοδοι κρίσης έρχονται και… δεν παρέρχονται. Εκεί που αναρωτιόμαστε αν έχουμε χάσει όλες μας τις βεβαιότητες, φαίνεται να απομένει κάτι σημαντικό: η αγάπη. Ή μήπως όχι; Πάνω σε αυτό το ερώτημα πατά η κωμωδία-ορόσημο του Αλέξη Σολομού "Ο τελευταίος Ασπροκόρακας” που ανεβαίνει σε μια απολύτως ανατρεπτική εκδοχή σε σκηνοθεσία της Έλενας Μαυρίδου. Το έργο του σπουδαίου σκηνοθέτη, συγγραφέα και θεωρητικού του θεάτρου είναι μια βαθιά σαρκαστική κωμωδία για την υποκρισία της μεγαλοαστικής τάξης αλλά και της ελληνικής "αγίας οικογένειας", η οποία θεωρεί το όνομα, τους ένδοξους προγόνους και τις οικογενειακές παραδόσεις, πιο σημαντικά από την αγάπη, τη χαρά της ζωής και τον έρωτα. Πρωταγωνιστούν οι Μαργαρίτα Αλεξιάδη, Γιάννης Αναστασάκης, Χριστίνα Θύμη, Στέργιος Κοντακιώτης, Δήμητρα Κούζα, Μάξιμος Μουμούρης, Κωνσταντίνος Μωραΐτης, Αγορίτσα Οικονόμου, Σωτήρης Τσακομίδης, Μαρία Χάνου.

Ο τελευταίος ασπροκόρακας
Πάτροκλος Σκαφίδας©

Η υπόθεση του "Τελευταίου Ασπροκόρακα"

Οι Ασπροκόρακες, τα τελευταία μέλη μιας μεγαλοαστικής ελληνικής οικογένειας με περισπούδαστα επιτεύγματα, συνέρχονται σε οικογενειακό συμβούλιο γύρω από το επιβλητικό άγαλμα του αείμνηστου Ευστάθιου Ασπροκόρακα, του βιολόγου, που αφιέρωσε τη ζωή του στην ανακάλυψη της πεντάποδης μύγας "Ασπροκόρακα". Το συμβούλιο της οικογένειας αναθέτει στον γιο, Νικηφόρο Ασπροκόρακα, να συνεχίσει τις έρευνες για τον εντοπισμό του σπάνιου εντόμου. Αλίμονο! Ο Νικηφόρος αρνείται, διότι είναι ερωτευμένος με τη Ρόζα, μία νέα που εργάζεται τις νύχτες σε κέντρο αμφιβόλου ηθικής. Απ' τη μια πλευρά, ένα αυστηρό σπίτι κι απ' την άλλη, ένα γεμάτο μουσική και χορό κέντρο. Ποιος θα βγει άραγε νικητής; Η αγάπη ή το καθήκον;

Ο τελευταίος ασπροκόρακας
Πάτροκλος Σκαφίδας©

Οι Ασπροκόρακες πεινασμένοι για τη διατήρηση ενός μεγαλοαστικού ονόματος, πλάθουν μια εικόνα για τον εαυτό τους εντελώς πλασματική, λειτουργώντας "ανθρωποφαγικά" απέναντι στον έρωτα και την αγάπη, απέναντι σε όλα τα συναισθήματα. Το επίθετο "Ασπροκόρακας" φανερώνει πως η οικογένεια θεωρεί τον εαυτό της διαφορετική, ανώτερη από τους άλλους, σ’ έναν κόσμο, όμως, κοινών μαύρων κορακιών.

Ο τελευταίος ασπροκόρακας
Πάτροκλος Σκαφίδας©

Ο Αλέξης Σολομός γράφει την κωμωδία "Ο τελευταίος Ασπροκόρακας” το 1943, έπειτα από αίτημα του Κάρολου Κουν, που τη σκηνοθετεί έναν χρόνο αργότερα στο Θέατρο Τέχνης. Βρισκόμαστε στο τέλος της Κατοχής, μία εποχή καταπίεσης και "ανθρωποφαγίας". Τι μας θυμίζουν άραγε όλα αυτά; 81 χρόνια μετά, "Ο τελευταίος Ασπροκόρακας” παίρνει σάρκα και οστά στο Εθνικό Θέατρο σε μια παράσταση αλληγορική, απολαυστικά χιουμοριστική και ταυτόχρονα εξόχως καυστική πάνω στην διαχρονική, αήττητη μέχρι τις μέρες μας "ανθρωποφαγία".

Ο τελευταίος ασπροκόρακας
Πάτροκλος Σκαφίδας©

Η Έλενα Μαυρίδου υπογράφει, εκτός από τη σκηνοθεσία, και την κίνηση, η Κατερίνα Διακουμοπούλου τη δραματουργική επεξεργασία, ο Πάρις Μέξης τα σκηνικά και τα κοστούμια, ο Γιώργος Μαυρίδης τη μουσική και ο Περικλής Μαθιέλλης τους φωτισμούς.

Ο τελευταίος ασπροκόρακας
Πάτροκλος Σκαφίδας©

Λίγα λόγια για τον Αλέξη Σολομό

Ο Αλέξης Σολομός (1918-2012) γεννήθηκε στην Αθήνα το 1918. Έδωσε νέα πνοή στο ελληνικό θέατρο μέσα από το πολύπλευρο έργο του ως σκηνοθέτης, δάσκαλος, μεταφραστής, θεωρητικός και μελετητής, αλλά και διευθυντής καλλιτεχνικών φορέων. Η πορεία του θα συνδεθεί στενά με το Εθνικό Θέατρο, όπου θα υπογράψει περισσότερες από 100 παραστάσεις, ενώ θα αναλάβει δύο φορές την καλλιτεχνική του διεύθυνση: αρχικά την περίοδο 1980-1982 και μετέπειτα το 1991-1992. Το 1997 ο Σολωμός αναγορεύτηκε επίτιμος διδάκτωρ του Τμήματος Θεατρικών Σπουδών του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών.  

Διαβάστε Επίσης

Διαβάστε Επίσης

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

Ο παγκοσμίου φήμης ηθοποιός Τόνι Σερβίλο στο Ολύμπια με τις "Φωνές του Δάντη"

Μια παράσταση που μέσα από το βαθιά προσωπικό κείμενο του Τζουζέπε Μοντεσάνο μάς φέρνει πιο κοντά στο έργο του Δάντη.

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
14/11/2024

"Είμαι η γυναίκα μου": Ο Λουδάρος ερμηνεύει τον συγκλονιστικό μονόλογο μιας τρανς στην Ανατολική Γερμανία

Ο Αντώνης Λουδάρος σκηνοθετεί και πρωταγωνιστεί στο βραβευμένο με Pulitzer έργο "Είμαι η γυναίκα μου" του Doug Wright.

Στην πρόβα της παράστασης "Καρένινα"

Βρεθήκαμε στην πρόβα της Καρένινα" στο Θησείον από την Ιώ Βουλγαράκη, σε κείμενο του Αργύρη Ξάφη, και μεταφέρουμε τις εντυπώσεις μας από τη συζήτηση με τους συντελεστές της παράστασης που ανεβάζει η ομάδα ΠΥΡ, από τις 15 Νοεμβρίου.

Ποια μαύρη κωμωδία εγκαινιάζει το ART 63;

Μέσα στη Δραματική Σχολή Θεοδοσιάδη στεγάζεται το ολοκαίνουργιο θέατρο ART 63, όπου ποδαρικό κάνει η παράσταση "'Ο Επιθεωρητής Ντρέικ και η Μαύρη Χήρα" του David Tristram.

Τέσσερις επαναλήψεις που αξίζει να δείτε

Τέσσερις παραστάσεις που αξίζουν να τις ζήσετε ξανά επιστρέφουν δυναμικά στα θέατρα Χώρα, Τρένο στο Ρουφ και Olvio.

40 χρόνια Θέατρο Άττις και πρεμιέρα με το "Alarme"

Το "Alarme" του Θεόδωρου Τερζόπουλου, μια παράσταση-γεγονός, ανοίγει τις εκδηλώσεις για τον εορτασμό των 40 χρόνων από την ίδρυση του Θεάτρου Άττις.

"Μεταμόρφωση": Η Σίσσυ Δουτσίου μας μίλησε για την επιστροφή της στον ίδιο ρόλο για 5η χρονιά

Ο ρόλος του Γκρέγκορυ Σάμσα έχει γίνει "δεύτερη φύση" για τη Σίσσυ Δουτσίου, η οποία τον ερμηνεύει για 5η χρονιά. Τη ρωτήσαμε για τη δική της προσωπική σύνδεση με τον ήρωα, αλλά και με το έργο Μεταμόρφωση του Φραντς Κάφκα, και εκείνη μας απάντησε.