Τα 26α Θεατρικά Βραβεία Κοινού απονεμήθηκαν στην αίθουσα "Χρήστος Λαμπράκης" του Μεγάρου Μουσικής Αθηνών, σε μια λαμπερή βραδιά όπου αναμετρήθηκαν η κοινή λογική και η τεχνητή νοημοσύνη. Ο κόσμος του θεάτρου και το θεατρόφιλο κοινό συναντήθηκαν στο ετήσιο ραντεβού, για να χειροκροτήσουν τους καλύτερους της σεζόν 2023-24. Σύμφωνα με το κόνσεπτ της τελετής, που σκηνοθέτησε η Σμαράγδα Καρύδη, ο Βασίλης Χαραλαμπόπουλος συμπαρουσίασε τη βραδιά μαζί με τον Τάσο Λέκκα, ο οποίος υποδύθηκε μια ψηφιακή 3D μορφή, κάτι μεταξύ ρομπότ και ολογράμματος, που είχε φορτωμένες στο λογισμικό του εκατομμύρια πληροφορίες γύρω από το θέατρο. Η τελετή απονομής των Θεατρικών Βραβείων Κοινού ήταν η πρώτη του δοκιμαστική παρουσίαση, για να διαπιστωθεί με ποιον τρόπο μπορεί να αντεπεξέλθει σε πραγματικές συνθήκες μπροστά σε κοινό. Φυσικά, τίποτα δεν λειτούργησε σωστά, και το όλο εγχείρημα κατέρρευσε άδοξα, σε μια βραδιά γεμάτη χιούμορ, αφιερωμένη στη μαγεία της θεατρικής τέχνης.
Περνώντας στις βραβεύσεις, στη σκηνή ανέβηκαν αγαπημένοι, κορυφαίοι δημιουργοί από κάθε τομέα του θεάτρου, η Μίρκα Παπακωνσταντίνου, ο Γιώργος Κωνσταντίνου, ο Γιάννης Μετζικώφ και ο Βαγγέλης Θεοδωρόπουλος, και απένειμαν βραβεία κάτω από θερμό χειροκρότημα. Η τελετή απονομής των 26ων Θεατρικών Βραβείων Κοινού διεξήχθη με την υποστήριξη της Περιφέρειας Αττικής, με τη Μαρία Κουρή, εντεταλμένη σύμβουλο Πολιτισμού, να εκπροσωπεί τον περιφερειάρχη Νίκο Χαρδαλιά. Στη σκηνή ανέβηκαν επίσης για να παραδώσουν βραβεία στους φετινούς νικητές η Ελένη Χριστοπούλου, διευθύντρια Χορηγιών & Συνεργασιών του Ομίλου ΔΕΗ, η Χριστίνα Κληρίδου, head of Marketing της more.com, η Μαρία Γάσπαρη, διευθύντρια της αθηναϊκής μπουτίκ του ιταλικού brand κοσμημάτων Marco Bicego και η διευθύντρια του "αθηνοράματος", Δέσποινα Ζευκιλή.
Οι εννέα παραστάσεις που βραβεύτηκαν
"Καρδιά του σκύλου"
Πολλαπλά δύσκολο στοίχημα, που αποδεικνύει ότι ένα υψηλών απαιτήσεων καλλιτεχνικό θέαμα μπορεί να έχει και ευρεία απήχηση. Σε δική τους διασκευή, η Έφη Μπίρμπα και ο Άρης Σερβετάλης ανέβασαν τη νουβέλα του Μιχαήλ Μπουλγκάκοφ, μια αλληγορική σάτιρα εκατό ετών, που έχει στον πυρήνα της ένα απίθανο ιατρικό πείραμα: η υπόφυση και τα γεννητικά όργανα ενός νεκρού άνδρα μεταμοσχεύονται σ’ ένα σκύλο, προκειμένου να δημιουργηθεί ένα εξελιγμένο ανθρώπινο είδος. Ο Ρώσος συγγραφέας σχολιάζει την ανθρώπινη φύση, τη διαβρωτική δύναμη της εξουσίας και τα όρια της επιστήμης, ενώ συνεχώς παρούσες είναι οι πολιτικές αναφορές στο σοβιετικό καθεστώς. "Αυτό το πυκνό, βαρύ κείμενο, η Έφη Μπίρμπα το μετουσίωσε σε μια αέρινη –αλλά όχι ελαφριά– παράσταση, που αιωρείται σαν χορογραφία", γράφαμε στην κριτική μας και, τελικά, η μαεστρική σκηνοθεσία, οι συναρπαστικές ερμηνείες με επίκεντρο τον καθηλωτικό Άρη Σερβετάλη και η υψηλή αισθητική δικαιώθηκαν και η "Καρδιά του σκύλου" απέσπασε 5 βραβεία: 1ο βραβείο καλύτερης παράστασης, 1ο βραβείο σκηνοθεσίας για την Έφη Μπίρμπα, στην οποία απονεμήθηκε και το 2ο βραβείο σκηνογραφίας, 1ο βραβείο ανδρικής ερμηνείας στον Άρη Σερβετάλη και 2ο βραβείο ενδυματολογίας στις Βασιλεία Ροζάνα και Έφη Μπίρμπα. Η παράσταση επαναλαμβάνεται φέτος στο Κιβωτός.
"Ο άσχημος"
Μια δυστοπία δοσμένη ως μαύρη κωμωδία είναι το έργο του Μάριους φον Μάγιενμπουργκ, που έδωσε το έναυσμα στον Γιώργο Κουτλή για ακόμη μία συναρπαστική παράσταση. Ο ταλαντούχος σκηνοθέτης εκμεταλλεύτηκε ένα έργο που στηρίζεται στο παιχνίδι της θεατρικότητας και της συνεχούς εναλλαγής ρόλων και προσωπείων και παρέδωσε ένα θέαμα εκρηκτικής ενέργειας, εξωφρενικού χιούμορ και υπόγειας δραματικότητας, που απέσπασε τα 2α βραβεία καλύτερης παράστασης και σκηνοθεσίας. Ο Ορφέας Αυγουστίδης αποδείχθηκε ξανά ηθοποιός κλάσης, αποτυπώνοντας την τραγική διαδρομή ενός ανθρώπου που χάνει την ατομικότητά του, και κατέκτησε το 3ο βραβείο ανδρικής ερμηνείας, ενώ το σκηνικό του Κωνσταντίνου Σκουρλέτη εξυπηρέτησε άψογα τις φρενήρεις και συνεχείς αλλαγές των χώρων δράσης και τιμήθηκε με το 1ο βραβείο σκηνογραφίας. Η παράσταση συνεχίζεται στο Νέο Θέατρο "Κατερίνα Βασιλάκου-Μαριάννα Τόλη".
"Η λέξη πρόοδος στο στόμα της μητέρας μου ηχούσε πολύ φάλτσα"
"Το σπαρακτικό έργο του Ρουμάνου συγγραφέα, που χωράει μέσα του την αιματοβαμμένη ιστορία των Βαλκανίων, συναντάει μια εμπνευσμένη σκηνοθεσία" γράφαμε για την παράσταση-έκπληξη (3ο βραβείο καλύτερης παράστασης) που σκηνοθέτησε η Αικατερίνη Παπαγεωργίου (3ο βραβείο σκηνοθεσίας) στο θέατρο "Μπέλλος", αποδίδοντας με λοξό αλλά βαθιά δραματικό τρόπο το ολιγοπαιγμένο έργο του Ματέι Βίζνιεκ. Ξεχωριστή η μουσική με τα βαλκανικά και δημοτικά ακούσματα, χάρισε στη Μαρίνα Χρονοπούλου το 2ο βραβείο μουσικής σύνθεσης.
"Το μυστικό της Κοντέσσας Βαλέραινας"
Η επιβλητική παρουσία της Νένας Μεντή (1ο βραβείο γυναικείας ερμηνείας) σφράγισε το ανέβασμα του έργου του Γρηγόριου Ξενόπουλου, όπου ο λόγος της τιμής και οι ηθικές αξίες αντιπαρατίθενται με το χρήμα. Το κλασικό δράμα του θεμελιωτή του νεοελληνικού θεάτρου ανέβηκε από τον Πέτρο Ζούλια στο Θέατρον του Κέντρου Πολιτισμού Ελληνικός Κόσμος, σε μια καλαίσθητη παράσταση που μετέφερε με ακρίβεια την ατμόσφαιρα της παλαιάς Ζακύνθου, αποτυπωμένη χαρακτηριστικά στα σκηνικά της Μαρίας Φιλίππου, τα κοστούμια του Νίκου Χαρλαύτη (1ο βραβείο ενδυματολογίας) και τους δραματικούς, υποβλητικούς φωτισμούς της Μελίνας Μάσχα (1ο βραβείο φωτισμού).
"Συρανό"
Η ιστορία του Εντμόν Ροστάν έγινε παράσταση-αποθέωση της θεατρικότητας από τον Γιώργο Νανούρη, στο Αλκυονίς. Στο ρόλο του ρομαντικού ήρωα με τη μεγάλη μύτη συνάρπασε ο αεικίνητος, εύπλαστος Μιχάλης Σαράντης (2ο βραβείο ανδρικής ερμηνείας), ενώ ισότιμη συμπρωταγωνίστρια αποδείχθηκε η μουσική του Βάιου Πράπα (1ο βραβείο μουσικής σύνθεσης & βραβείο σχεδιασμού ήχου), που άντλησε απολαυστικά από τη ραπ ως το δημοτικό τραγούδι.
"The Doctor"
Η Κατερίνα Ευαγγελάτου μάς σύστησε το πολύ ενδιαφέρον έργο του Ρόμπερτ Άικ για τη σύγκρουση ορθολογισμού και πίστης, τις έμφυλες ταυτότητες, αλλά και την "κουλτούρα της ακύρωσης", και η Στεφανία Γουλιώτη (2ο βραβείο γυναικείας ερμηνείας) προχώρησε σε μια βαθιά μελετημένη ερμηνεία μιας Γιατρού που τιμωρείται για την απόφασή της. Η σκληρότητα και η ψυχρότητα του δραματικού περιβάλλοντος εκφράστηκε εξαίσια και στους φωτισμούς του Νίκου Βλασόπουλου (3ο βραβείο φωτισμού). Η παράσταση παίζεται και φέτος στο "Αμφι-θέατρο".
"Μαντάμ Μποβαρί"
Στο μυθιστόρημά του, ο Γκιστάβ Φλομπέρ αφηγείται την ιστορία της νεαρής Έμα, που λαχταράει την απόδραση από τη μίζερη καθημερινότητα και το γάμο της με έναν αφοσιωμένο αλλά χαμηλών τόνων γιατρό, αναζητώντας να ζήσει κάτι μεγαλύτερο. Η Λίλλυ Μελεμέ το ανέβασε στο Αποθήκη, σε θεατρική διασκευή της Έλσας Ανδριανού, αποδίδοντας το πληθωρικό ταμπεραμέντο μιας γυναίκας που αρνείται να υποταχθεί και να εκπληρώσει τους ρόλους που της έχουν επιβληθεί. Στο ρόλο της Έμα, η Πέγκυ Τρικαλιώτη παρέδωσε μια φλογισμένη, σωματική ερμηνεία που της χάρισε το 3ο βραβείο γυναικείας ερμηνείας.
"Ο Ιμπρεσάριος από τη Σμύρνη"
Μια ευφρόσυνη παράσταση συνόλου έστησε στην Κεντρική Σκηνή του Εθνικού Θεάτρου ο Βασίλης Παπαβασιλείου πάνω στην κωμωδία του Κάρλο Γκολντόνι, που βλέπει από την ευτράπελη πλευρά της την καλλιτεχνική κοινότητα. Μέσα στο πολύχρωμο pop art σκηνικό, με τα έντονα, κωμικά κοστούμια που δημιούργησε ο Άγγελος Μέντης (3α βραβεία ενδυματολογίας & σκηνογραφίας), τη μουσική του Γιώργου Δούσου και τους ωραίους φωτισμούς του Λευτέρη Παυλόπουλου (2ο βραβείο φωτισμού), οι ήρωες του έργου –πριμαντόνες, βαρύτονοι, θιασάρχες και φιλότεχνοι– προσπάθησαν μάταια να συστήσουν ένα θίασο όπερας, περνώντας μέσα από τραγελαφικές καταστάσεις.
"Η εκατομμυριούχος"
Η κωμωδία του Τζορτζ Μπέρναρντ Σο ανέβηκε στο Παλλάς από τον Γιάννη Κακλέα ως ένα μουσικοθεατρικό υπερθέαμα. Καίρια λειτούργησε η μουσική σύνθεση του Βάιου Πράπα (3ο βραβείο μουσικής σύνθεσης) και τα τραγούδια σε στίχους της Σάννης Μπαλτζή, που μετασχημάτισαν το feelgood ρομάντζο του Βρετανού συγγραφέα, από το οποίο δεν λείπει η σκωπτική διάθεση, σε σύγχρονο μιούζικαλ. Επί σκηνής, η Ελεωνόρα Ζουγανέλη και ο Νίκος Κουρής, στους ρόλους μίας πάμπλουτης κληρονόμου και ενός ιδεαλιστή γιατρού που ερωτεύονται.
Περισσότερες πληροφορίες
Ο άσχημος
Ο Λέττε είναι άσχημος. Πολύ άσχημος. Αλλά δεν το ξέρει. Όταν, εξαιτίας προβλημάτων στη δουλειά του, όλοι γύρω του αναγκάζονται να του εξομολογηθούν την απερίγραπτη έκταση της ασχήμιας του, αποφασίζει να πάρει δραστικά μέτρα. Να αλλάξει πρόσωπο. Η εγχείρηση πηγαίνει υπερβολικά καλά και πλέον το ανείπωτα όμορφο πρόσωπό του, θα γίνει το διαβατήριό του για μια νέα ζωή - μια ζωή γεμάτη γυναίκες, δόξα, λεφτά... Όταν όμως το πρόσωπό του γίνεται προϊόν προς πώληση, τα πράγματα θα πάρουν μια πραγματικά άσχημη τροπή. Μια σαρδόνια σκοτεινή κωμωδία του ανατρεπτικού δημιουργού της Σαουμπίνε που καυτηριάζει τη σύγχρονη ναρκισσιστική κοινωνία, με τέσσερις ηθοποιούς να ερμηνεύουν οκτώ ρόλους.
The doctor
Το έργο, που σπάει τα ταμεία στο West End, αποτελεί ένα θρίλερ ιδεών, που βασίζεται πολύ ελεύθερα στο κείμενο “Καθηγητής Μπερνάρντι” του Άρτουρ Σνίτσλερ, ανεβαίνει σε μια σαρωτική παράσταση για δεύτερη χρονιά. Όταν μία έφηβη μεταφέρεται σε κρίσιμη κατάσταση στο Ινστιτούτο “Ελίζαμπεθ” μετά από μια αυτοσχέδια έκτρωση, η Καθηγήτρια Ρουθ Γουλφ αρνείται την είσοδο ενός ιερέα στο θάλαμο του κοριτσιού, διότι δεν διαθέτει επαρκείς πληροφορίες για τις θρησκευτικές πεποιθήσεις της ασθενούς. Γύρω από αυτήν την απόφαση, ξεσπά ένα σκάνδαλο που σύντομα λαμβάνει ανεξέλεγκτες διαστάσεις στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης. Οι διαστρεβλώσεις κάθε είδους διαδέχονται η μία την άλλη, αναδεικνύοντας την περιπλοκότητα της κατάστασης. Όλοι έχουν γνώμη. Kαι την εκφράζουν με πάθος μέσα σε αυτήν τη δίνη που νομοτελειακά βυθίζει μαζί της όποιον βρεθεί στο επίκεντρό της. Η πορεία προς την αποκαθήλωση φαντάζει μη αναστρέψιμη. Μέσα από αντιπαραθέσεις και αντιφάσεις η ιστορία ξετυλίγεται σαν ένα καυστικό νοητικό πείραμα, το οποίο αναδεικνύει όχι μόνο τα ηθικά διλήμματα και τα αδιέξοδα της πολιτικής ταυτοτήτων (identity politics), αλλά και την ανθρωποφάγα «κουλτούρα της ακύρωσης» (cancel culture), που λογοκρίνει, εξοστρακίζει και αποκαθηλώνει με εργαλείο τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης.
Καρδιά του σκύλου
Η ιστορία του έργου περιστρέφεται γύρω από τον καθηγητή Πρεομπραζένσκι που μαζί με τον βοηθό του, δόκτορα Μπρομεντάλ, επιχειρούν ένα τολμηρό ιατρικό πείραμα. Μεταμοσχεύουν την υπόφυση και τους όρχεις ενός νεκρού άνδρα σε έναν αδέσποτο σκύλο ονόματι Σάρικ με τη φιλοδοξία να δημιουργήσουν ένα νέο μοντέλο ανθρώπου. Το πείραμα δεν έχει την αναμενόμενη έκβαση, καθώς ο σκύλος Σάρικ μετατρέπεται σταδιακά σε άνθρωπο αγροίκο που διαλύει τη γαλήνη της καθημερινότητας και θέτει σε κίνδυνο την κοινωνική θέση και την επιστημονική υπόσταση του δημιουργού του. Η ιδιοσυγκρασιακή καλλιτέχνιδα προσεγγίζει το έργο αυτό με την ιδιαίτερη ματιά της που αναδεικνύει έξοχα τον παραλογισμό της βίαιης αλλαγής της ανθρώπινης φύσης, αποκαλύπτοντας τους κινδύνους της απόλυτης συμμόρφωσης του ανθρώπου στις κοινωνικές επιταγές.