Στο μεταίχμιο μεταξύ παιδικότητας και ενηλικίωσης, οι έφηβοι αποζητούν αλλά και χρειάζονται διαφορετικά ερεθίσματα για να χαράξουν το δικό τους δρόμο στη ζωή. Από τις προσφυγιά έως τη δημοκρατία και το φασισμό και από τα κοινωνικά δίκτυα έως τις όψεις της "ομορφιάς", οι παραστάσεις που συγκεντρώσαμε θα βοηθήσουν τους νέους να πλοηγηθούν στην περίπλοκη σημερινή καθημερινότητα. Το δρόμο για το θέατρο, πάντως, τους τον δείχνει η Uber, αφού χάρη στην υπηρεσία Uber for Teens που λάνσαρε πριν από λίγο καιρό, εξασφαλίζει πως οι έφηβοι μπορούν να φτάσουν στο θεατρικό προορισμό τους χωρίς τη συνοδεία ενός ενήλικα, αλλά πάντα με σιγουριά και ασφάλεια, ώστε να απολαύσουν σύγχρονο, επίκαιρο και κατάλληλο για τις ηλικίες 13-17 θέατρο. Με τον εξειδικευμένο λογαριασμό μέσω του οικογενειακού τους προφίλ, μπορούν να κλείνουν διαδρομές με ενισχυμένα χαρακτηριστικά ασφαλείας, υπό την επίβλεψη των γονιών τους και με διαφάνεια σε κάθε βήμα. Την "πλοήγηση" στη ζωή, στη συνέχεια, την αναλαμβάνουν οι δημιουργοί και συντελεστές των παραστάσεων που ακολουθούν.
Παραστάσεις για εφήβους, χρήσιμες και για ενήλικες
Προσανατολισμένες στο εφηβικό κοινό είναι δύο παραστάσεις στο θέατρο Λαμπέτη που αντλούν την υπόθεσή τους από σημαντικά βιβλία. Αφενός, ήδη παίζεται για δεύτερη χρονιά το βραβευμένο μυθιστόρημα του Μαρκ Χάντον "Ποιος σκότωσε το σκύλο τα μεσάνυχτα", στη θεατρική προσαρμογή του Σάιμον Στίβενς που διασκευάζει και σκηνοθετεί ο Νικορέστης Χανιωτάκης. Η υπόθεση εξελίσσεται ως αστυνομικό μυθιστόρημα, μέσα από τα μάτια του Κρίστοφερ Μπουν, ενός 15χρονου αγοριού στο φάσμα του αυτισμού που βρίσκει νεκρό το σκύλο της γειτόνισσάς του. Η ιστορία μας βάζει να κοιτάξουμε μέσα από τα μάτια της νευροδιαφορετικότητας και να συνειδητοποιήσουμε την ανάγκη να μπαίνουμε και στα παπούτσια του άλλου.
Από 1/12, στην ίδια σκηνή θα παίζεται "Το κύμα", το βιβλίο του Τοντ Στράσερ σε διασκευή και σκηνοθεσία επίσης του Νικορέστη Χανιωτάκη. Η βασισμένη σε ένα πραγματικό κοινωνικό πείραμα που πραγματοποιήθηκε το 1967 σε ένα σχολείο της Καλιφόρνια υπόθεση, μιλά για τον Ναζισμό, την εξουσία και το ρόλο απλών και "αμέτοχων" ανθρώπων στην εγκαθίδρυση ολοκληρωτικών καθεστώτων.
Για δεύτερη χρονιά παίζεται και η εφηβική παράσταση της Ελένης Δαφνή "Κρατάς μυστικό;" που θίγει το ζήτημα της σεξουαλικής κακοποίησης των παιδιών. Βασισμένη στο ομότιτλο digital comic της, η σκηνοθέτρια παρουσιάζει στο Θέατρο Κάτω από τη Γέφυρα την ιστορία του Νικόλα, που μαθαίνει πως "το σώμα μας μας ανήκει κι όποιος δεν το καταλαβαίνει του λέμε ένα δυνατό όχι. Μιλάμε πάντα για αυτά που μας ενοχλούν μέχρι να μας ακούσουν".
Το θέμα του ψηφιακού εκφοβισμού προσεγγίζει το "Μετά το πάρτι" της Μαρίας Ζαβάκου που ανεβαίνει στο θέατρο Rex - Σκηνή "Ελένη Παπαδάκη". Το νέο πρωτότυπο έργο αφορμάται από αληθινές μαρτυρίες νέων παιδιών που έχουν πέσει θύματα cyber bullying και μαθαίνει στη γενιά των social media πώς να αντιμετωπίζει, από οποιαδήποτε θέση κι αν βρίσκεται, το επίκαιρο ζήτημα της βίας εντός και εκτός κοινωνικών δικτύων.
Παραστάσεις για ενήλικες, χρήσιμες και για εφήβους
Η αυτοβιογραφική νουβέλα του Γιάννη Πάσχου "Το χρονικό ενός δυσλεκτικού" επέστρεψε και φέτος στο Θέατρο 104, για να αφηγηθεί μία δύσκολη ιστορία ενηλικίωσης με χιούμορ αλλά και τρυφερότητα. Ο Ντίνος Ψυχογιός σκηνοθετεί τον Δημήτρη Μαμιό στην ιστορία που φέρνει σε πρώτο πλάνο την ανάγκη για συμπερίληψη και θίγει ένα θέμα που ακόμα και σήμερα αντιμετωπίζεται από κάποιους ως ταμπού.
Έπειτα, επίσης για δεύτερη σεζόν, ο "Άσχημος" Ορφέας Αυγουστίδης ανεβάζει μαζί με τον ήρωα του στη σκηνή την εμμονή με την εικόνα και πώς αυτή καθορίζει την ύπαρξή μας. Ο Γιώργος Κουτλής σκηνοθετεί στο Νέο Θέατρο "Κατερίνα Βασιλάκου-Μαριάννα Τόλη" με εκρηκτικό ρυθμό την καυστική σάτιρα του Μάριους φον Μάγιενμπουργκ, σχολιάζοντας μέσα από την ιστορία του Λέττε, που εγχειρίστηκε για να αλλάξει πρόσωπο, τις αθέλητες επιπτώσεις των φίλτρων και των social media.
Για τρίτη σεζόν παίζεται στο Ark η "Άνοδος του Αρτούρο Ούι", η δυστοπική αλληγορία του Μπρεχτ που σκηνοθετεί ο Άρης Μπινιάρης με επικεφαλής τον Γιώργο Χρυσοστόμου. Η υπόθεση εκτυλίσσεται στο Σικάγο του Μεσοπολέμου, παραλληλίζοντας τον αμοραλιστή Ούι που εκμεταλλεύεται τη γενικευμένη ανέχεια μετά το οικονομικό κραχ ώστε να ανέλθει στην εξουσία. Οι παραλληλισμοί με τον Χίτλερ είναι σαφείς, όπως και οι προειδοποιήσεις του έργου για τη γοητεία της δημαγωγίας και του αυταρχισμού καθώς και για τη δύναμη της προπαγάνδας.
Την προσφυγιά φέρνει στο επίκεντρο η αληθινή ιστορία των Αφγανών αδελφών Αμίρι, το "Αγόρι με τις δυο καρδιές" που προσάρμοσε για το θέατρο ο Φιλ Πόρτερ και σκηνοθετεί για δεύτερη χρονιά (φέτος στο Νέο Θέατρο "Κατερίνα Βασιλάκου-Μαριάννα Τόλη") ο Τάκης Τζαμαργιάς. Οι συγγραφείς και πρωταγωνιστές του έργου αναγκάστηκαν να εγκαταλείψουν τη χώρα τους για να γλιτώσουν από τις διώξεις των Ταλιμπάν, όταν η δασκάλα μητέρα τους υπερασπίστηκε τα δικαιώματα των μαθητριών της στο σχολείο όπου δίδασκε. Η διαδρομή τους προς τη Δύση εγείρει αφενός ερωτήματα για το πόσο "πολιτισμένη" είναι η σύγχρονη παγκόσμια κοινωνία, αλλά και μιλά με τρυφερότητα για τις αξίες της ελπίδας, του θάρρους, της εμπιστοσύνης και της αγάπης.
Για ένα ταξίδι ξεκινά και η πρωταγωνίστρια της παράστασης "Εκατό λέξεις για το χιόνι", που σκηνοθετεί η Καλή Βοϊκλή στο Δώμα του Θεάτρου του Νέου Κόσμου. Το βραβευμένο έργο της Τάτι Χένεσι ακολουθεί την Ρόρυ, που όταν χάνει τον πατέρα της ο οποίος πάντα σχεδίαζε ένα ταξίδι στον Βόρειο Πόλο, αποφασίζει να το σκάσει από το σπίτι και να ξεκινήσει ένα απρόβλεπτο και συγκινητικό ταξίδι προς το βορειότερο σημείο της γης. Σημειώστε, πως η συγκεκριμένη παράσταση είναι κατάλληλη για θεατές άνω των 15 ετών.
Περισσότερες πληροφορίες
Ποιος σκότωσε το σκύλο τα μεσάνυχτα;
Το «Ποιος σκότωσε το σκύλο τα μεσάνυχτα;», το βιβλίο του Μαρκ Χάντον που έρχεται σε θεατρική μορφή, αποτελεί το ημερολόγιο που κρατά με τη παρότρυνση της αγαπημένης του δασκάλας, ο Κρίστοφερ Μπουν, ένα δεκαπεντάχρονο αγόρι στο φάσμα του αυτισμού. Η ιστορία του ξεκινά ως ένα αστυνομικό μυθιστόρημα. Ένα βράδυ βρίσκει νεκρό τον Ουέλινγκτον, το σκύλο της γειτόνισσάς του κι αποφασίζει να εξιχνιάσει το μυστήριο. Η έρευνα όμως αυτή, αναπάντεχα, θα τον οδηγήσει στην ανακάλυψη μιας μεγάλης αλήθειας για την χαμένη από καιρό μητέρα του. Σε όλη αυτή την απρόσμενη περιπέτεια, ο Κρίστοφερ καλείται να αποκωδικοποιήσει τον ακατανόητο κόσμο των «μεγάλων» και να επιβιώσει μέσα σε αυτόν.
Το χρονικό ενός δυσλεκτικού
Η ομότιτλη νουβέλα στη σκηνή. Ο ήρωάς της μεγαλώνει σε ένα ορεινό χωριό της Ηπείρου. Ονειρεύεται και ανακαλύπτει τον κόσμο σχεδόν όπως κάθε παιδί, μα ένα “λάθος” που κουβαλάει τον στιγματίζει, τον απομονώνει και την ίδια στιγμή τον πεισμώνει. Με όχημα την μοναδική του ματιά για τα πράγματα, το χιούμορ αλλά και την αγάπη των ανθρώπων του, αντιμετωπίζει καταστάσεις που μοιάζουν να συνθέτουν το ψηφιδωτό ενός παράξενου, μαγικού κόσμου. Το παιδί ενηλικιώνεται, αλλά πόσα “λάθη” χωράνε σε ένα κόσμο γεμάτο “σωστούς” ανθρώπους; Θα καταφέρει άραγε να κατακτήσει την πιο ψηλή κορφή της φαντασίας του; Θα μπορέσει να είναι ποτέ σαν όλους τους άλλους;
Η άνοδος του Αρτούρο Ούι
Οι μηχανισμοί που στηρίζουν και εκτρέφουν το φασισμό βρίσκονται στο στόχαστρο της μπρεχτικής παραβολής που μεταφέρει τη δράση από τη χιτλερική Γερμανία στο γκανγκστερικό περιβάλλον της Αμερικής του Μεσοπολέμου. Ανεβαίνει σε μία παράσταση ολοκληρωμένης αισθητικής και αξιοσημείωτου δυναμισμού, που ακολουθεί τη σκηνική θεωρία του Μπρεχτ για ένα θέατρο αφύπνισης αλλά όχι διδακτικό και εκτυλίσσεται ως μία γκροτέσκα μασκαράτα που κρούει τον κώδωνα του κινδύνου για την "(ανα)γέννηση του τέρατος".
Το αγόρι με τις δύο καρδιές
Πρόκειται για την αληθινή ιστορία μίας οικογένειας Αφγανών προσφύγων –αυτής των συγγραφέων– που αναγκάστηκαν να εγκαταλείψουν τη χώρα τους, μετά την κατάληψη του μεγαλύτερου μέρους της από τους Ταλιμπάν. Μία ιστορία για την αγωνία της προσφυγιάς, τις αναπάντεχες στιγμές χαράς, τις στιγμές απελπισίας αλλά και το χιούμορ και τη φαντασία που είναι απαραίτητα συστατικά για την αντιμετώπιση ενός άγνωστου καινούργιου κόσμου που πρέπει να γίνει «η νέα πατρίδα». «Το αγόρι με τις δυο καρδιές» είναι μία ανθρώπινη ιστορία ελπίδας, θάρρους, εμπιστοσύνης και αγάπης, ένας ύμνος στην αλληλεγγύη και στη θέληση κάθε ανθρώπου που αγωνίζεται για μια θέση σε αυτόν τον κόσμο.
Ο άσχημος
Ο Λέττε είναι άσχημος. Πολύ άσχημος. Αλλά δεν το ξέρει. Όταν, εξαιτίας προβλημάτων στη δουλειά του, όλοι γύρω του αναγκάζονται να του εξομολογηθούν την απερίγραπτη έκταση της ασχήμιας του, αποφασίζει να πάρει δραστικά μέτρα. Να αλλάξει πρόσωπο. Η εγχείρηση πηγαίνει υπερβολικά καλά και πλέον το ανείπωτα όμορφο πρόσωπό του, θα γίνει το διαβατήριό του για μια νέα ζωή - μια ζωή γεμάτη γυναίκες, δόξα, λεφτά... Όταν όμως το πρόσωπό του γίνεται προϊόν προς πώληση, τα πράγματα θα πάρουν μια πραγματικά άσχημη τροπή. Μια σαρδόνια σκοτεινή κωμωδία του ανατρεπτικού δημιουργού της Σαουμπίνε που καυτηριάζει τη σύγχρονη ναρκισσιστική κοινωνία, με τέσσερις ηθοποιούς να ερμηνεύουν οκτώ ρόλους.
Κρατάς μυστικό;
Ο Νικόλας, 26 ετών πια, αφηγείται την δική του προσωπική ιστορία. Μαθητής της Τετάρτης δημοτικού και μέλος της παιδικής ορχήστρας (παίζει κιθάρα) γνωρίζει τον κύριο Θοδωρή. Είναι ο οδηγός που τον μεταφέρει από το σχολείο στο σπίτι. Στην αρχή θα τον εμπιστευθεί και οι δυο τους θα γίνουν στενοί φίλοι. Σιγά σιγά όμως η συμπεριφορά του κυρίου Θοδωρή θα μπερδέψει τον Νικόλα. Τα “μυστικά” που θα δημιουργηθούν θα τον οδηγήσουν σταδιακά να χάσει την όρεξη του όχι μόνο για τη μουσική που τόσο αγαπάει αλλά και για την ίδια τη ζωή. Για καλή του τύχη η αλλαγή της συμπεριφοράς του δεν θα μείνει απαρατήρητη. Η δασκάλα μουσικής θα μιλήσει στα παιδιά της ορχήστρας για το σώμα τους, το πόσο σημαντικό είναι να λένε όχι σε ό,τι δεν τους αρέσει και φυσικά στο να ζητούν βοήθεια. Ο Νικόλας παίρνοντας δύναμη από τα λόγια της δασκάλας θα καταφέρει να ξεπεράσει τους φόβους του και να μιλήσει ανοιχτά για αυτό που του συνέβη. Τώρα πια γνωρίζει και μεταφέρει το μήνυμα παντού “το σώμα μας μας ανήκει κι όποιος δεν το καταλαβαίνει του λέμε ένα δυνατό όχι. Μιλάμε πάντα για αυτά που μας ενοχλούν μέχρι να μας ακούσουν”. Βασισμένο στο ομότιτλο digital comic της Ελένης Δαφνή.
Εκατό λέξεις για το χιόνι
Μια διόλου συνηθισμένη ιστορία ενηλικίωσης είναι αυτή της Ρόρυ, που αποφασίζει να κάνει ένα ταξίδι ζωής στον Βόρειο Πόλο, ακολουθώντας το όνειρο του πατέρα της. Ο μπαμπάς της Ρόρυ ήταν καθηγητής Γεωγραφίας, αλλά πάντα ονειρευόταν και σχεδίαζε αυτό το ταξίδι. «Όταν μεγαλώσεις θα πάμε μαζί» της έλεγε πάντα. Όταν πέθανε ξαφνικά, η Ρόρυ με πυξίδα το όνειρό του, το σκάει απ’ το σπίτι και ξεκινάει το απρόβλεπτο και συγκινητικό ταξίδι της προς το βορειότερο σημείο της γης. Το βραβευμένο έργο είναι μια συναρπαστική περιπέτεια στην άκρη του κόσμου, ένα ταξίδι γεμάτο χιονοθύελλες και λευκά πολικά τοπία, μικρά θαύματα και μεγάλες περιπλανήσεις, μια εξερεύνηση στις αχαρτογράφητες περιοχές που υπάρχουν βαθιά μέσα μας.
Μετά το πάρτι
Αληθινές μαρτυρίες νέων παιδιών που έχουν πέσει θύματα cyberbullying ενέπνευσαν την παράσταση για εφήβους που μιλά για τις προκλήσεις που αντιμετωπίζει η νέα γενιά μέσα από μια ιστορία ενηλικίωσης. Τα «likes», οι κόκκινες καρδούλες, η ανωνυμία, η παραβίαση της ιδιωτικότητας αλλά και τα δικαιώματα στο διαδίκτυο, το ακανθώδες ζήτημα του ψηφιακού και σχολικού εκφοβισμού, της ψυχικής υγείας, της πρόληψης και της αντιμετώπισης του φαινομένου της βίας είναι κάποια από τα θέματα γύρω από τα οποία ανοίγει τη συζήτηση η παράσταση που διερωτάται “Εσείς, αλήθεια, πόσο ασφαλείς νιώθετε;”.