"Black Swan": Ο κορυφαίος χορευτής David Motta Soares ανυπομονεί να χορέψει για το ελληνικό κοινό στο Christmas Theater

Με εξομολογητική διάθεση και χιούμορ μίλησε στο “α” ο Βραζιλιάνος χορευτής που έχει κατακτήσει τις σκηνές της Ευρώπης, πρώτα με τα Μπολσόι κι έπειτα με το Κρατικό Μπαλέτο του Βερολίνου, σε μια σπάνια ευκαιρία να δούμε τον κόσμο του κλασικού χορού μέσα από τα μάτια ενός «principal dancer».

David Motta Soares

Είναι μια πραγματικά ενδιαφέρουσα εμπειρία το να συνομιλεί κανείς με έναν κορυφαίο χορευτή διεθνούς βεληνεκούς, καθώς προσφέρει μία σπάνια ευκαιρία να βουτήξουμε στον κόσμο του κλασικού μπαλέτου μέσα από πραγματικά βιώματα που αποκαλύπτουν τι σημαίνει να είναι κάποιος αυτό που ονομάζουμε στη γλώσσα του χορού "principal dancer". Με αφορμή την παρουσίαση του γκαλά μπαλέτου με τίτλο "Black Swan” στην Αθήνα και συγκεκριμένα στο Christmas Theater στις 8 Νοεμβρίου, μιλήσαμε με τον David Motta Soares, πρώτο χορευτή του Κρατικού Μπαλέτου του Βερολίνου (Staatsballett Berlin), σε μια συνέντευξη εφ όλης της ύλης. Ο Βραζιλιάνος χορευτής ήταν ένας από τους καλλιτέχνες που το 2022 αποχώρησαν από τα Μπολσόι μετά τη ρωσική εισβολή στην Ουκρανία. Έχει συναντηθεί στην πορεία του με πολλούς εκ των σπουδαιότερων πρωταγωνιστικών ρόλων του παγκόσμιου ρεπερτορίου σε έργα όπως η "Ζιζέλ”, ο "Καρυοθραύστης” και η "Λίμνη των κύκνων”, ήδη μόλις δύο χρόνια μετά την αποφοίτησή του και το ξεκίνημά του στα Μπολσόι, με τα οποία ταξίδεψε σε Ευρώπη, Ασία, Αμερική και Αυστραλία. 

Στις 8/11 ο David Motta Soares θα μοιραστεί τη σκηνή με μια ομάδα σπουδαίων χορευτών, προερχόμενων από τα μεγαλύτερα μπαλέτα στον κόσμο (Staatsballett Berlin, Dutch National Ballet, Béjart Ballet Lausanne, State Ballet of Georgia, Croatian National Ballet και Hungarian National Ballet) προκειμένου να ερμηνεύσουν μερικές από τις καλύτερες στιγμές της "Λίμνης των κύκνων”, αλλά και συναρπαστικά αποσπάσματα από άλλες χορογραφίες, κλασικές και πιο σύγχρονες. Στο πλευρό του David Motta Soares θα βρεθεί μεταξύ άλλων η πρίμα μπαλαρίνα Πολίνα Σεμιόνοβα, μια από τις πιο διάσημες μπαλαρίνες της εποχής μας, η οποία θα ερμηνεύσει τον ομώνυμο κεντρικό ρόλο της παράστασης. Στο "Black Swan” θα είναι πολλές οι μπαλαρίνες που θα ερμηνεύσουν τον διπλό ρόλο της Οντέτ και της Οντίλ, προσφέροντας μια διαφορετική οπτική στον εμβληματικό ρόλο.

black swan
"Black Swan”

Θα ήθελες να μας πεις λίγα λόγια για το ταξίδι σου μέχρι να γίνεις πρώτος χορευτής;

Το να γίνω πρώτος χορευτής ήταν ένα ταξίδι γεμάτο σκληρή δουλειά, επιμονή και μερικές φορές απογοήτευση. Από την αρχή, στόχευα σε αυτό το επίπεδο — υπήρχε πάντα μια φωτιά μέσα μου. Ξεκίνησα την καριέρα μου όπως κάθε άλλος χορευτής, μπαίνοντας στο Μπαλέτο Μπολσόι στη Ρωσία ως μέλος του corps de ballet. Το ταξίδι αυτό είναι απαιτητικό, και κάθε βήμα προς τα πάνω είναι κάτι που κερδίζεις με αφοσίωση και ανθεκτικότητα. Ως Βραζιλιάνος, η επίτευξη κύριων ρόλων στα Μπολσόι ήταν κάτι σημαντικό για μένα, αφού ήμουν ο πρώτος χορευτής από τη Βραζιλία που ερμήνευσε τέτοιους πρωταγωνιστικούς ρόλους σε ένα τέτοιου υψηλού κύρους ρωσικό χορευτικό συγκρότημα. Όταν ξέσπασε η σύγκρουση μεταξύ Ρωσίας και Ουκρανίας, πήρα την απόφαση να μετακομίσω στο Βερολίνο, όπου μπήκα στο Staatsballett. Εκεί, είχα την τιμή να διοριστώ ως βασικός χορευτής από την αρχή. Αυτό το ταξίδι με δίδαξε πολλά για το τι σημαίνει αφοσίωση, τι σημαίνει πίστη σε ό,τι έρχεται στο μέλλον και την αξία του να αγκαλιάζω κάθε επόμενο βήμα, ανεξαρτήτως από το πόσο αβέβαιο μπορεί να φαίνεται.

"Ανυπομονώ να νιώσω την ενέργεια και την ανταπόκριση του ελληνικού κοινού. Έχω επισκεφτεί την Ελλάδα παλαιότερα για διακοπές, τις οποίες λάτρεψα, αλλά το να βρίσκομαι εδώ ως καλλιτέχνης είναι πραγματικά ξεχωριστό".

Ποιος είναι ο πιο σημαντικός ρόλος που έχεις ερμηνεύσει μέχρι σήμερα;

Για μένα, ο πιο ανταποδοτικός ρόλος της μέχρι τώρα πορείας μου ήταν αυτός του Πρίγκιπα στον "Καρυοθραύστη” στο μπαλέτο Μπολσόι. Αφιέρωσα έναν ολόκληρο χρόνο προετοιμασίας σε αυτό το ρόλο. Τότε ήμουν μόλις στα 19 μου χρόνια, οπότε αισθάνθηκα πως ήταν ένα τεράστιο βήμα στην καριέρα μου. Ήμουν ακόμη επίσημα χορευτής του corps de ballet, οπότε έπρεπε να δουλέψω σκληρά για να αποδείξω ότι μπορούσα να αναλάβω έναν τόσο εμβληματικό και απαιτητικό ρόλο. Ανεβαίνοντας στη σκηνή σε μια τόσο δημοφιλή και σημαντική παραγωγή, ένιωσα μια βαθιά αίσθηση ολοκλήρωσης — σαν να είχα φτάσει όντως στον προορισμό μου. Ένα μεγάλο μέρος αυτής της διαδρομής το οφείλω στον δάσκαλό μου, τον Βλαντιμίρ Νικονόφ. Η καθοδήγησή του ήταν καθοριστική στην προετοιμασία μου και γενικά στην καριέρα μου. Δεν θα ξεχάσω ποτέ τις αμέτρητες ώρες που περάσαμε μαζί στο στούντιο, δουλεύοντας κάθε λεπτομέρεια — όχι μόνο τα τεχνικά σημεία, αλλά και την υποκριτική και την ικανότητα να εκφράζω τα σωστά συναισθήματα στη σκηνή. Αυτή η εμπειρία με διαμόρφωσε βαθιά και αποτελεί μία από τις πιο ουσιαστικές στιγμές μου στο μπαλέτο.
Ακόμη μια αξιοσημείωτη στιγμή στην πορεία μου ήταν όταν χόρεψα τον Πρίγκιπα στη "Λίμνη των Κύκνων” στο πλευρό της εξαιρετικής χορεύτριας Πολίνα Σεμιόνοβα, η οποία θα εμφανιστεί μαζί μας στο γκαλά μπαλέτου "Black Swan” στο Christmas Theater. Θυμάμαι χαρακτηριστικά να παρακολουθώ την Πολίνα να χορεύει όταν ήμουν ακόμη παιδί — ήταν ένα από τα ινδάλματά μου και πάντα θαύμαζα την τέχνη της. Ποτέ δεν φανταζόμουν ότι μια μέρα θα μοιραζόμασταν την ίδια σκηνή, χορεύοντας μαζί σε γκαλά και παραστάσεις, ή ότι θα δουλεύαμε τόσο στενά στην ίδια ομάδα. Το να μοιράζομαι αυτές τις εμπειρίες μαζί της και να μαθαίνω τόσα πολλά από εκείνη ήταν ένα πραγματικό προνόμιο, και είναι μια ανάμνηση που θα κρατήσω για πάντα.

David Motta Soares
David Motta Soares

Ποιοι χορογράφοι σε έχουν επηρεάσει σημαντικά;

Είχα τη χαρά να συνεργαστώ με τον κορυφαίου Αμερικανού χορογράφου Ουίλιαμ Φόρσαϊθ (William Forsythe). Αν και είχα χορέψει ξανά δική του χορογραφία στη Ρωσία, ήταν εδώ στο Βερολίνο που είχα για πρώτη φορά την ευκαιρία να συνεργαστώ μαζί του προσωπικά. Είναι πραγματικά εξαιρετικός — όχι μόνο ως καλλιτέχνης, αλλά και ως άνθρωπος. Τα έργα του αποτελούν μια μοναδική πρόκληση, ειδικά για κάποιον σαν εμένα, που έχει εκπαιδευτεί στην κλασική ρωσική παράδοση του μπαλέτου. Οι κινήσεις του Φόρσαϊθ απαιτούν μια εντελώς διαφορετική προσέγγιση, καθώς απαιτούν ταυτόχρονα ακρίβεια και ρευστότητα για να δημιουργηθεί αρμονία με τη σύγχρονη μουσική που επιλέγει. Υπάρχει μια τεράστια ικανοποίηση όταν εκτελείς τις κινήσεις του και επιτυγχάνεις τον τέλειο συγχρονισμό με τη μουσική. Δημιουργεί τις χορογραφίες του με μεγάλη μαεστρία. Είναι πάντα προνόμιο και έμπνευση να ζωντανεύω το όραμά του στη σκηνή.

"Ο χορός σε ένα γκαλά είναι μια μοναδική εμπειρία. Χωρίς τα συνηθισμένα σκηνικά και το corps de ballet, το κοινό εστιάζει αποκλειστικά σε εμάς, στην τεχνική και την ακρίβεια σε κάθε μας κίνηση. Η πρόσκληση σε γκαλά μπαλέτου σε διεθνές επίπεδο, είναι ένα σημαντικό ορόσημο για κάθε κύριο χορευτή". 

Ποια είναι η διαφορά του να χορεύεις στο πλαίσιο ενός γκαλά μπαλέτου σε σχέση με μία κλασική παράσταση ενός θιάσου;

Ο χορός σε ένα γκαλά είναι μια μοναδική εμπειρία, διαφορετική από την παράσταση ενός μπαλέτου κανονικής διάρκειας. Χωρίς τα συνηθισμένα σκηνικά και το σύνολο του corps de ballet, το κοινό εστιάζει αποκλειστικά σε εμάς, στην τεχνική και την ακρίβεια σε κάθε μας κίνηση. Η πρόσκληση σε γκαλά μπαλέτου σε διεθνές επίπεδο, είναι ένα σημαντικό ορόσημο για κάθε κύριο χορευτή — είναι την ίδια στιγμή πολύ τιμητικό αλλά και μεγάλη ευθύνη να δίνουμε πάντα τον καλύτερό μας εαυτό. 
Είναι πραγματικά μεγάλη χαρά να μπορώ να χορεύω σε τόσες πολλές χώρες, να συνδέομαι με διαφορετικά κοινά και να παίρνω εμπειρίες από διαφορετικούς πολιτισμούς. Τα τελευταία δύο χρόνια, έχω εμφανιστεί σε περίπου 20 γκαλά σε διάφορες χώρες, όπως η Κίνα, το Μεξικό, η Ελβετία, διάφορες πόλεις στην Ιταλία και τώρα, για πρώτη φορά, στην Αθήνα. Ανυπομονώ να νιώσω την ενέργεια και την ανταπόκριση του ελληνικού κοινού. Έχω επισκεφτεί την Ελλάδα παλαιότερα για διακοπές, τις οποίες λάτρεψα, αλλά το να βρίσκομαι εδώ ως καλλιτέχνης είναι πραγματικά ξεχωριστό.

David Motta Soares
David Motta Soares

Μπορείς να μας πεις για το κομμάτι που θα χορέψεις στο γκαλά "Black Swan” και γιατί το επέλεξες;

Είμαι ενθουσιασμένος που θα χορέψω δίπλα στην ταλαντούχα πρώτη χορεύτρια Anna Ol στο υπέροχο "Penumbra”, σε χορογραφία του Ρεμί Βορτμέιερ. Σε μουσική του Ραχμάνινοφ, αυτό το ντουέτο συνδυάζει μοναδικά την τεχνική δεξιότητα με το συναίσθημα, και ελπίζουμε να αγγίξει το κοινό όσο και εμάς. Επιπλέον, θα ερμηνεύσω την εμβληματική σκηνή του Λευκού Κύκνου ως Πρίγκιπας Ζίγκφριντ, έναν ρόλο γεμάτο βάθος και κομψότητα, που συμπληρώνει ιδανικά το θέμα της βραδιάς. Το τελευταίο κομμάτι έχει ιδιαίτερη σημασία για μένα: το "Le Bananier” του Γκότσαλκ, το οποίο χορογραφήθηκε αρχικά για το American Ballet Theatre. Αυτή η μουσική φέρει έναν λατινοαμερικάνικο χαρακτήρα που αισθάνομαι πολύ κοντά στην καρδιά μου ως Βραζιλιάνος. Αυτό το ντουέτο, που ερμηνεύω μαζί με τον Πάβελ Σάβιν από το Κροατικό Μπαλέτο, είναι ένα σπάνιο ανδρικό ντουέτο για γκαλά, κάτι που το κάνει μοναδικό. Με τον Πάβελ το προετοιμάσαμε μαζί στο Βερολίνο, σχεδιάζοντας να παρουσιάσουμε έναν συνδυασμό διασκεδαστικών και απαιτητικών κινήσεων, που φέρνουν κάτι ζωντανό και φρέσκο στη σκηνή. Ανυπομονούμε να ζήσετε μαζί μας όλες αυτές τις εμπειρίες!

"Αξιοσημείωτη στιγμή στην πορεία μου ήταν όταν χόρεψα στη "Λίμνη των Κύκνων” στο πλευρό της εξαιρετικής χορεύτριας Πολίνα Σεμιόνοβα, η οποία θα εμφανιστεί μαζί μας στο γκαλά μπαλέτου "Black Swan”. Ήταν πάντα ένα από τα ινδάλματά μου και ποτέ δεν φανταζόμουν ότι μια μέρα θα μοιραζόμασταν την ίδια σκηνή". 

Έχεις κάποιο τελετουργικό που σε βοηθά να παραμείνεις γειωμένος πριν την παράσταση;

Στην πραγματικότητα, δεν έχω συγκεκριμένες τελετουργίες πριν από την παράσταση, κάτι που είναι αρκετά ασυνήθιστο για έναν κύριο χορευτή. Για μένα, τα πιο σημαντικά πράγματα είναι να τρώω καλά και να κοιμάμαι όσο το δυνατόν περισσότερο. Οι απαιτήσεις της παράστασης —ειδικά με όλα τα γκαλά που έχουμε— μπορεί να είναι δύσκολες και μερικές φορές περνάνε μήνες χωρίς ούτε μία μέρα άδειας. Έτσι, επικεντρώνομαι στη διατήρηση μιας υγιούς ρουτίνας με το να κοιμάμαι καλά, να τρώω θρεπτικά γεύματα και να κάνω τακτικά μασάζ για να παραμένω σε άριστη κατάσταση.
Λίγο πριν από μια σημαντική παράσταση, πηγαίνω συχνά για ψώνια ή περπατάω στις πόλεις που επισκέπτομαι, εξερευνώντας μουσεία ή άλλα τουριστικά σημεία. Μπορεί να ακούγεται ασυνήθιστο, αλλά προσπαθώ να κρατήσω τη ζωή μου όσο πιο φυσιολογική γίνεται. Πιστεύω ότι αυτή η προσέγγιση με βοηθά να αντιλαμβάνομαι τη δουλειά μου με μια φυσικότητα και να μην αισθάνομαι υπερβολικά νευρικός που θα είμαι στη σκηνή.

David Motta Soares
David Motta Soares

Το "Black Swan” είναι συνυφασμένο στο μυαλό μας με μια πιο σκοτεινή πλευρά. Έχεις ερμηνεύσει ποτέ ένα ρόλο που απαιτούσε να εμβαθύνεις στα πιο σκοτεινά κομμάτια σου;

Όταν χόρεψα τον ρόλο του Κακού Μάγου στη "Λίμνη των κύκνων”, είχα τη μοναδική εμπειρία να φέρω στη σκηνή αυτή τη σκοτεινή πλευρά. Θυμάμαι ότι κατά τη διαδικασία ενσάρκωσης του ρόλου, τόσο μετά τις πρόβες όσο και μετά τις παραστάσεις, χρειαζόμουν λίγο χρόνο — κάποιες φορές ακόμα και λίγες εβδομάδες — για να ξαναβρώ τον έλεγχο των σκέψεων και των συναισθημάτων μου. Ήταν πρόκληση να επιστρέψω στον κανονικό μου εαυτό, εμβαθύνοντας εκείνη την περίοδο στη σκοτεινή φύση του χαρακτήρα. Ελπίζω να μην ενόχλησα κανέναν εκείνη την περίοδο, και ζητώ συγγνώμη αν το έκανα!

Προπώληση εισιτηρίων: more.com

Διαβάστε Επίσης

Διαβάστε Επίσης

Περισσότερες πληροφορίες

Black Swan

  • Μπαλέτο
  • Διάρκεια: 105 '

Έντεκα κορυφαίοι χορευτές από φημισμένα μπαλέτα ενώνουν τις δυνάμεις τους σ' ένα εντυπωσιακό γκαλά που συνδυάζει τις καλύτερες στιγμές της “Λίμνης των κύκνων” και συναρπαστικά αποσπάσματα από άλλες χορογραφίες, κλασικές και πιο σύγχρονες.

City Theater (Κλειστό Γήπεδο Γαλατσίου)

Λεωφ. Βεΐκου 139, Γαλάτσι

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

Εναέριες ακροβατικές χορογραφίες στο Christmas Theater

Το "Flying Fairy Chinese Acrobatic Show" έρχεται από την μακρινή Κίνα, φιλοξενείται στο Christmas Theater και απευθύνεται σε όλη την οικογένεια.

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
21/11/2024

Ο Δημήτρης Μυλωνάς μας μιλά για τη συνάντηση του με τους "Ήρωες"

Ποιοι είναι οι "Ήρωες" που έγιναν η αφορμή να βρεθούν στη σκηνή οι βετεράνοι ηθοποιοί Αρζόγλου, Βαλαβανίδης και Σκουρολιάκος; Ο σκηνοθέτης της παράστασης που παίζεται στο Από Μηχανής Θέατρο μας τους συστήνει.

Οι νέες παραστάσεις της εβδομάδας

Συγκεντρώσαμε τις παραστάσεις που σηκώνουν αυλαία από 21 έως 27 Νοεμβρίου και αξίζουν.

Η αξία της ζωής

Ο πόνος είναι αναπόφευκτος, όμως η αξία της ζωής είναι αδιαπραγμάτευτη μοιάζει να λέει η Αμερικανίδα συγγραφέας, μέσα από την ιστορία δύο ζευγαριών που βιώνουν πολλαπλές απώλειες. Το σκηνοθετεί ο Σωτήρης Τσαφούλιας δίνοντας προβάδισμα στις ερμηνείες. | Powered by Uber

Γυάλινος κόσμος

Πολύ ενδιαφέρουσα, αν και συζητήσιμη, προσέγγιση του αριστουργήματος του Τενεσί Ουίλιαμς. Μέσα σε μια απογυμνωμένη συνθήκη, το έργο κατεβαίνει στην πλατεία ακέραιο, δείχνει σαν να φωτίζεται εκ νέου, ενώ οι ερμηνείες κάνουν το όλο εγχείρημα να δικαιώνεται. | Powered by Uber

Γιώργος Μπένος: "Δεν υπάρχει λόγος να ανέβουμε πάνω σε μία σκηνή αν δεν έχουμε να πούμε κάτι στον κόσμο"

Ο νέος και πολύ ταλαντούχος ηθοποιός Γιώργος Μπένος μάς μίλησε σε μια συζήτηση εφ όλης της ύλης για τις θεατρικές παραστάσεις "Blue train" και "Φάλαινα" που πρωταγωνιστεί φέτος αλλά και την πολυαναμενόμενη επιστροφή του "Maestro".

Στον Ιανό για "Μια εκδήλωση στη μνήμη της Μαρίνας Καραγάτση"

Αφιέρωμα στην πολυτάλαντη Μαρίνα Καραγάτση, γνωστή κυρίως για το έργο της ως ιστορικός και συγγραφέας και ταυτόχρονη παρουσίαση του βιβλίου "Στη μνήμη του συμπατριώτη μου Υπάτιου Περδίου" που αποτελεί το τελευταίο ολοκληρωμένο της κείμενο.