Ολοι οι μεγάλοι ποιητές ασχολούνται με το θέμα της εξουσίας και ο Ουίλιαμ Σαίξπηρ το θέτει ως κυρίαρχο θέμα αυτό σε πολλά έργα του. Ένα από αυτά είναι ο "Ριχάρδος ο ΙΙΙ”, η δραματική ιστορία του Άγγλου βασιλιά που διεκδίκησε την εξουσία, με κάθε κόστος, σε μια εποχή εμφύλιου σπαραγμού, γνωστού ως "Πολέμου των δύο Ρόδων". Ο συγγραφέας Ανδρέας Φλουράκης με γνώμονα τη μυθοπλασία έκανε μια νέα σύγχρονη προσέγγιση του κλασικού έργου, με έναν αρκετά επίκαιρο χαρακτήρα για να καταδείξει τις σκοτεινές ιστορίες κατάχρησης εξουσίας πίσω από τις κλειστές πόρτες των προβών σε ένα θέατρο.
Ο ελισαβετιανός συγγραφέας μιλά για την απληστία της εξουσίας, μέσα από τις πράξεις ενός ανθρώπου δύσμορφου σωματικά και κακοποιημένου, που έγινε κακοποιητής στο "Ριχάρδος ο ΙΙΙ” και ο Φλουράκης στο "Ριχάρδο ΙΙΙ*” χρησιμοποιεί αυτή τη συνθήκη για να δημιουργήσει θέατρο μέσα στο θέατρο θέτοντας στο επίκεντρο ένα σκηνοθέτης που κακοποιεί σεξουαλικά έναν νεαρό ηθοποιό που είναι να παίξει στην παράσταση "Ριχάρδος ο ΙΙΙ".
Ο αστερίσκος στον "Ριχάρδο ΙΙΙ*” που παίζεται για δεύτερη χρονιά στο Σύγχρονο Θέατρο σε σκηνοθεσία της Ρουμπίνης Μοσχοχωρίτη με πρωταγωνιστή τον Ορέστη Τζιόβα "καταδεικνύει τις σκοτεινές ιστορίες κατάχρησης εξουσίας πίσω από τις κλειστές πόρτες των προβών, που όλο και πιο συχνά πλέον έρχονται στη δημοσιότητα. Η ελεύθερη αυτή διασκευή είναι προϊόν μυθοπλασίας και δεν αναφέρεται σε αληθινά πρόσωπα και καταστάσεις”.
Η παράσταση
Η σκηνοθέτρια Ρουμπίνη Μοσχοχωρίτη, χρησιμοποιώντας τη συνθήκη του θεάτρου μέσα στο θέατρο, συμπεριλαμβάνει στην παράστση της τρεις παράλληλες ιστορίες: το πρωτότυπο Σαιξπηρικό έργο, τα γεγονότα που συμβαίνουν κατά τη διάρκεια των προβών και την αγωνιώδη προσπάθεια ενός ηθοποιού να καταφέρει να προβάλει την εμπειρία του. Η συνύπαρξη αυτών των αλληλένδετων ιστοριών στοχεύει να αναδείξει τα πάντα κρίσιμα θέματα της ανεξέλεγκτης χρήσης της εξουσίας, της άσκησης βίας του ισχυρού απέναντι στον αδύναμο, καθώς και του ρόλου των ΜΜΕ στη διαμόρφωση της κοινής γνώμης.
Παίζουν οι ηθοποιοί: Ορέστης Τζιόβας, Σπύρος Κυριαζόπουλος, Γιώργης Παρταλίδης, , Δανάη Τάγαρη (σε αντικατάσταση της Ντένια Ψυλλιά), Μαρία Καρακίτσου, Δημήτρης Καραβιώτης, Γιώργος Δεμελίδης. Δραματολόγος της παράστασης είναι η Ξένια Γεωργοπούλου. Την πρωτότυπη μουσική συνέθεσε ο Κώστας Νικολόπουλος, την κίνηση-χορογραφίες έκανε η Σοφία Μαρτίου. Τα σκηνικά και τα κοστούμια είναι της Χαράς Κονταξάκη και ο σχεδιασμός φωτισμών του Γιώργο Αγιαννίτη.
Περισσότερες πληροφορίες
Ριχάρδος III*
Μια ελεύθερη διασκευή του Ανδρέα Φλουράκη πάνω στον “Ριχάρδο III” του Σαίξπηρ. Η σύγχρονη «προοπτική» του κλασικού θεάτρου που ενδιαφέρει την ομάδα και η λοξή ματιά, που αντιμετωπίζει τα κείμενα, ενισχύεται από την επίκαιρη διασκευή του Ανδρέα Φλουράκη. Μετά τον Εμφύλιο Πόλεμο των Ρόδων μεταξύ των οίκων Γιορκ και Λάνκαστερ, η Αγγλία απολαμβάνει μια περίοδο ειρήνης. Όμως, ο μικρότερος αδελφός του βασιλιά, ο Ριχάρδος, καταστρώνει σχέδια εξόντωσης των φυσικών διαδόχων και των αντιπάλων του για να κατακτήσει τον θρόνο της Αγγλίας, σχέδια που στη συνέχεια υλοποιεί με απόλυτη επιτυχία. Κατά τη διάρκεια των πρόβων για το ανέβασμα του σαιξπηρικού “Ριχάρδου III”, ένας σκηνοθέτης φέρεται αυταρχικά και παρενοχλεί τους ηθοποιούς του. Όσο οι πρόβες προχωρούν ο σκηνοθέτης, που έχει κρατήσει για τον εαυτό του και τον πρωταγωνιστικό ρόλο, γίνεται όλο και πιο πιεστικός, ειδικά απέναντι σε έναν νεαρό ηθοποιό, οδηγώντας τις πρόβες στα άκρα. Πολλά χρόνια μετά το ανέβασμα της παράστασης, ο ηθοποιός αποφασίζει να μοιραστεί την ιστορία του.