Ο Κωνσταντίνος Ντέλλας δίνει φωνή στις γυναίκες της υπαίθρου μέσα από τις "Γριές που μαζεύουν την τσουκνίδα", ένα work in progress πάνω στο διάλογο της παραστασιακής τέχνης με την κοινωνική ανθρωπολογία με βασικούς άξονες τους κοινωνικούς ρόλους και τις έμφυλες διαστάσεις της τροφής και των λαϊκών μαγικοθρησκευτικών πρακτικών. Ξεκίνησε τη διαδρομή του ως παράσταση της Πειραματικής Σκηνής του Θεσσαλικού Θεάτρου, σε έρευνα, δραματουργική επεξεργασία και σκηνοθεσία του Κωσταντίνου Ντέλλα. Έχοντας πραγματοποιήσει από τον Μάρτιο του 2023 ένα μεγάλο αριθμό παραστάσεων σε Θεσσαλία και Μακεδονία, ήρθε στην Αθήνα και το θέατρο Σταθμός από την Τετάρτη 4 Οκτωβρίου για οχτώ μόνο παραστάσεις και τελικά, μετά από την μεγάλη ανατπόκριση του κοινού θα συνεχίζει να παίζεται έως τις 9 Δεκεμβρίου Δευτερότριτα.
Τρεις ηθοποιοί, ο Μανούσος Γεωργόπουλος, ο Πλάτωνας Γιώργος Περλέρος και ο Γιάννης Σανιδάς προσεγγίζουν σκηνικά το γυναικείο σώμα, μέσα από αναφορές στις δικές τους γιαγιάδες. Στήνουν μία τελετουργική διαδικασίας με εκφραστικά εργαλεία τη μάσκα, το λόγο και το σώμα. Εξερευνούν τις τεχνικές του storytelling και μας οδηγούν στη μυστική Θεσσαλία της μαγείας και της μαγειρικής.
Η παράσταση μας φανερώνει έναν άγνωστο, αλλά κατά ένα τρόπο υπαρκτό κόσμο. Μεταξύ άλλων μαθαίνουμε πως οι Θεσσαλές "πέρα από τις υπόλοιπες εργασίες, με τις οποίες συνέβαλλαν στην οικονομική παραγωγή της οικογένειας και της κοινότητας ως εργάτριες, είχαν και την ευθύνη της τροφοδοσίας των μελών της οικογένειάς τους, πάντα όμως εντός του οίκου. Έτσι, ανέπτυξαν έναν μυστικό κώδικα, μια λανθάνουσα εξουσία, που στηριζόταν στη χρήση της μαγείας, των "πρακτικών", του ξεματιάσματος και άλλων δεξιοτήτων, μέσα από τη χρήση των υλικών που χρησιμοποιούσαν και στη μαγειρική, τα βότανα και τα χόρτα της περιοχής, το λάδι, το νερό και το αλεύρι. Στη Θεσσαλία, η παράδοση θέλει τις μάγισσες της περιοχής να έχουν παραλάβει τις μυστικές δεξιότητές τους από τη Μήδεια και να ειδικεύονται στο "κατέβασμα" του φεγγαριού”.
Προπώληση: more.com
Περισσότερες πληροφορίες
Οι γριές που μαζεύουν την τσουκνίδα
Η παράσταση της Πειραματικής Σκηνής του Θεσσαλικού Θεάτρου αξιοποιεί τις μυστικές ιστορίες των γυναικών της Θεσσαλίας του 19ου και 20ου αιώνα σε μια σκηνική προσέγγιση με βασικούς άξονες τους κοινωνικούς ρόλους και τις έμφυλες διαστάσεις των μαγικοθρησκευτικών πρακτικών. Το γυναικείο σώμα της τρίτης ηλικίας και η σύνδεσή του με τη λαϊκή μαγεία, τη μαγειρική και τις τελετουργικές πρακτικές βρίσκεται στο επίκεντρο. Τρεις θηλυκές μορφές, που ερμηνεύονται από τρία αρσενικά νεαρά σώματα, περνώντας τη ζωή τους στη σκιά της κυρίαρχης ανδροκρατικής εξουσίας, συνδιαλέγονται μεταξύ του οικείου και του αρχετυπικού, της ακίνδυνης «γιαγιάς» και της επικίνδυνης θεραπεύτριας και μιλάνε για τις ζωές τους, γι’ αυτά που έμαθαν από τις παλιές. αυτά που έπαθαν ως γυναίκες και αυτά που παραδίδουν στις επόμενες.