Παναγιώτης Μπουγιούρης: " Όταν συναντάς ένα τόσο σπουδαίο έργο σαν τον "Θείο Βάνια", συναντιέσαι με τον Θεό"

Ο Παναγιώτης Μπουγιούρης, ο Αστρόφ στον τσεχοφικό “Θείο Βάνια” του Δημοτικού Θεάτρου Πειραιά, μας μιλά για το έργο και τη συνάντηση του με τον σκηνοθέτη και πρωταγωνιστή Δημήτρη Καταλειφό.

Θείος Βάνιας 2024-25 ©Patroklos_Skafidas ©Patroklos_Skafidas

Τι είναι αυτό που μας τραβάει εδώ και περισσότερο από έναν αιώνα προς το φως ή το σκοτάδι που αποπνέουν οι διαχρονικοί χαρακτήρες του "Θείου Βάνια”; 
Ένα έργο τέχνης μπορείς να το προσεγγίσεις είτε φιλοσοφικά, είτε συναισθηματικά και συνήθως τα έργα που έχουν την μεγαλύτερη επίδραση πάνω μας, καταφέρνουν να υπηρετούν και τους δύο σκοπούς, είτε είναι "Ο πόλεμος των άστρων", είτε είναι "Ο Θείος Βάνιας". Όταν συναντάς ένα τέτοιο σπουδαίο έργο, η ψυχή σου αγγίζει την κβαντικότητα. Δεν ξέρεις αν το συναίσθημα οδηγεί τη σκέψη ή η σκέψη το συναίσθημα! Είναι σαν τη δυϊκότητα του φωτός, που άλλοτε συμπεριφέρεται σαν κύμα και άλλοτε ως ύλη αποτελούμενη από σωματίδια. Κάπου εκεί συναντιέσαι με τον Θεό, το Θείο και τον "Θείο Βάνια".
 

"Ο Θείος Βάνιας” είναι σε ένα υπαρξιακό αδιέξοδο;
Η ζωή η ίδια είναι ένα αδιέξοδο, ένα παράλογο, όμως τόσο γλυκό μέσα στον παραλογισμό του. Ξέρετε το Δημοτικό θέατρο του Πειραιά χτίστηκε περίπου την ίδια εποχή που γράφτηκε ο "Θείος Βάνιας" και τώρα ο "Θείος Βάνιας" βρίσκει καταφύγιο εδώ, ενώ η παλιά του γειτονιά, το Κούρσκ και το Χάρκοβο, βομβαρδίζονται.

Θείος Βάνια 2024-25 ©Patroklos_Skafidas
©Patroklos_Skafidas

 

Ο ιδεαλιστής γιατρός Μιχαήλ Αστρόφ που ερμηνεύετε είναι το alter ego του Τσέχοφ; Μιλήστε μας για εκείνον.
Ναι, έτσι πιστεύω και εγώ. Η αγάπη του γιατρού Αστρόφ  για τα δάση και τη φύση, είναι όπως η αγάπη του γιατρού Τσέχωφ για το θέατρο. Άλλη μια παράξενη δυϊκότητα. Ο Αστρόφ θα μπορούσε να είναι και το κεντρικό πρόσωπο στο "Walden” του Χένρυ Ντέιβιντ Θορώ, που γράφτηκε μερικά χρόνια πρωτύτερα και σίγουρα πρέπει να γνώριζε ο Τσέχoφ. Αλλά πέραν αυτού όσο διαβάζω και λέω τα λόγια του Αστρόφ, τόσο αισθάνομαι ότι ο Τσέχοφ, μιλάει για τον εαυτό του. Όπως άλλη μια μικρή μου ανακάλυψη είναι ότι ο καθηγητής Σερεμπριάκωφ βασίζεται πάνω στον ζωγράφο Αϊβαζόφσκι, που αναφέρει ο Τσέχοφ μέσα στο έργο και ο οποίος είχε και πολύ έντονους δεσμούς με την Ελλάδα και τον Πόντο.

Ο Άντον Τσέχοφ μέσα από το έργο του απεικονίζει τη διαρκή φθορά της καθημερινής ζωής στη Ρωσία του 20ού αιώνα. Δίνει όμως μια νότα ελπίδας για το μέλλον;
Χα! Το αστείο είναι ότι αναφέρεται και στον 21ο αιώνα! Νομίζω ότι αφήνει όλα τα ενδεχόμενα ανοιχτά, να διαλέξεις. 

Αλήθεια τι απομένει όταν πεθαίνουν οι ψευδαισθήσεις;
Ποιος ξέρει; Μπορεί τα πάντα να είναι ένα όνειρο, μια αντανάκλαση στο σπήλαιο του Πλάτωνα ή η προσπάθεια να διαμορφώσει κανείς τη ζωή του χωρίς να παρασυρθεί από ένα υποτιθέμενο πεπρωμένο. Η ζωή είναι όνειρο, όπως λέει ο Καλδερόν δε λα Μπάρκα.

Θείος Βάνιας Δημήτρης Καταλειφός

Η παράστασης που σκηνοθέτησε ο Δημήτρης Καταλειφός στο Δημοτικό Θέατρο Πειραιά είναι μία ατμοσφαιρική εικονογραφία του τσεχοφικού δράματος; Φλερτάρει με την μοντερνικότητα;
Ο μοντερνισμός στο θέατρο για μένα είναι μια παρεξηγημένη έως και παρεξηγήσιμη έννοια, γι’ αυτό αναγκαστήκαμε να ορίσουμε και την έννοια του μεταμοντέρνου. Πάντως για να μη σας μπερδεύω, θα έλεγα ότι η παράστασή μας, και φυσικά αυτή είναι και η πρόταση του Δημήτρη Καταλειφού, είναι ένα κολάζ στοιχείων, σύγχρονων και παλαιότερων που σαν σκοπό έχουν όχι να αποδομήσουν τον Τσέχωφ αλλά να τον συνδέσουν με το "τώρα" με το παρόν!

Ο Δημήτρης Καταλειφός κρατά τον ομώνυμο ρόλο στην παράσταση  και είναι από τους πιο σημαντικούς και αγαπητούς ηθοποιούς του ελληνικού θεάτρου. Τι σημαίνει για εσάς η συνεργασία μαζί του;
Καταρχάς για μένα είναι μεγάλη τιμή γιατί με διάλεξε ο ίδιος και έρχεται να σφραγίσει μια στιγμή ορόσημο για την καριέρα μου, αφού ο Αστρόφ είναι ένας από τους σημαντικότερους ρόλους του παγκόσμιου ρεπερτορίου. Είναι η δεύτερη φορά που μου εμπιστεύονται αυτόν τον ρόλο μετά τον αείμνηστο Γιώργο Μιχαϊλίδη και μάλιστα σε ένα θέατρο που με γεμίζει χαρά να βρίσκομαι αφού έχω γεννηθεί και μεγαλώσει στην πόλη του Πειραιά. Αλλά πέραν αυτού είναι πολύ σημαντικό να συνευρίσκεσαι στο σανίδι με ηθοποιούς που έχουν πολύ καλό γούστο και σκηνική ευφυΐα και ο Δημήτρης Καταλειφός είναι ένας από αυτούς.

Μέσα στα χρόνια έχει αλλάξει ο τρόπος με τον οποίο αντιμετωπίζεται τις καλλιτεχνικές προτάσεις που σας γίνονται;
Όχι! Πρέπει πάντα η ψυχή μου να φτερουγίζει.
 

Υπάρχουν ρόλοι τους οποίους θα θέλατε να ερμηνεύσετε; 
Αγαπώ πολύ το κλασικό ρεπερτόριο και όσο μπορώ θα το υπηρετώ!

Προπώληση: more.com

Διαβάστε Επίσης


 

Περισσότερες πληροφορίες

Ο Θείος Βάνιας

  • Δράμα
  • Διάρκεια: 120 '

Οι βαθιά ανθρώπινοι «τσεχοφικοί» ήρωες νιώθουν παγιδευμένοι σε μια κατάσταση ματαιότητας και απογοήτευσης, στο σπουδαίο έργο που σκιαγραφεί με επιδεξιότητα τις μεγάλες κοινωνικές αλλαγές που κυοφορούνται και οραματίζεται ένα μέλλον πιο κοντά στις ανθρώπινες αξίες και μιλά για την ανεκπλήρωτη αγάπη, το θάνατο και το νόημα της ύπαρξής μας. Η υπόθεση του έργου διαδραματίζεται σε μια αγροτική έπαυλη στη Ρωσία. Η ιστορία επικεντρώνεται στον Θείο Βάνια, ο οποίος έχει αφιερώσει τη ζωή του στη διαχείριση του κτήματος της οικογένειας για λογαριασμό του κουνιάδου του, του συνταξιούχου πλέον καθηγητή Σερεμπριάκοφ. Όταν ο Σερεμπριάκοφ, μαζί με τη νεαρή και όμορφη σύζυγό του Γιελένα, έρχεται να ζήσει στο κτήμα, η παρουσία του προκαλεί ταραχή. Ο Βάνιας, απογοητευμένος από τη ζωή του και την ανούσια αφοσίωσή του στον καθηγητή, συνειδητοποιεί ότι έχει σπαταλήσει τα χρόνια του σε μάταιες προσπάθειες. Παράλληλα, ο γιατρός Αστρόβ, που συχνά επισκέπτεται το κτήμα, γοητεύεται από την Γιελένα, ενώ η Σόνια, κόρη του καθηγητή από τον πρώτο του γάμο, είναι ερωτευμένη με τον Αστρόβ.

Δημοτικό Θέατρο Πειραιά

Ηρώων Πολυτεχνείου & Βασ. Γεωργίου

Δημοτικό Θέατρο Πειραιά

Ηρώων Πολυτεχνείου & Βασ. Γεωργίου

Δημοτικό Θέατρο Πειραιά

Ηρώων Πολυτεχνείου & Βασ. Γεωργίου

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

"Θέλω να σου κρατάω το χέρι": Παράταση και εορταστικές παραστάσεις

Με προσθήκες νέων παραστάσεων για τις γιορτές εξακολουθεί να παίζεται το επιτυχημένο έργο του Τάσου Ιορδανίδη "Θέλω να σου κρατάω το χέρι" στη σκηνή του Άλφα-"Ληναίος-Φωτίου".

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
21/11/2024

Η ομάδα Εν Δυνάμει και το νέο συμπεριληπτικό art project "Ι Got it Tho" | "Κι όμως Το’χω"

Μια σπονδυλωτή καλλιτεχνική πρωτοβουλία με στόχο την προώθηση της πολιτιστικής αφήγησης που εστιάζει στην ενδυνάμωση, την ανθεκτικότητα και την ενωτική δύναμη που προσφέρει η σύγχρονη τέχνη.

Εναέριες ακροβατικές χορογραφίες στο Christmas Theater

Το "Flying Fairy Chinese Acrobatic Show" έρχεται από την μακρινή Κίνα, φιλοξενείται στο Christmas Theater και απευθύνεται σε όλη την οικογένεια.

Ο Δημήτρης Μυλωνάς μας μιλά για τη συνάντηση του με τους "Ήρωες"

Ποιοι είναι οι "Ήρωες" που έγιναν η αφορμή να βρεθούν στη σκηνή οι βετεράνοι ηθοποιοί Αρζόγλου, Βαλαβανίδης και Σκουρολιάκος; Ο σκηνοθέτης της παράστασης που παίζεται στο Από Μηχανής Θέατρο μας τους συστήνει.

Οι νέες παραστάσεις της εβδομάδας

Συγκεντρώσαμε τις παραστάσεις που σηκώνουν αυλαία από 21 έως 27 Νοεμβρίου και αξίζουν.

Η αξία της ζωής

Ο πόνος είναι αναπόφευκτος, όμως η αξία της ζωής είναι αδιαπραγμάτευτη μοιάζει να λέει η Αμερικανίδα συγγραφέας, μέσα από την ιστορία δύο ζευγαριών που βιώνουν πολλαπλές απώλειες. Το σκηνοθετεί ο Σωτήρης Τσαφούλιας δίνοντας προβάδισμα στις ερμηνείες. | Powered by Uber

Γυάλινος κόσμος

Πολύ ενδιαφέρουσα, αν και συζητήσιμη, προσέγγιση του αριστουργήματος του Τενεσί Ουίλιαμς. Μέσα σε μια απογυμνωμένη συνθήκη, το έργο κατεβαίνει στην πλατεία ακέραιο, δείχνει σαν να φωτίζεται εκ νέου, ενώ οι ερμηνείες κάνουν το όλο εγχείρημα να δικαιώνεται. | Powered by Uber