"Η δεξιά, η αριστερά και ο κυρ-Παντελής": Είδαμε πρόβα της νέας παράστασης του Σταμάτη Φασουλή

Μια κωμωδία με αέρα παλιού ελληνικού σινεμά ανεβάζει ο σημαντικός σκηνοθέτης και ηθοποιός . Με αφορμή την πρεμιέρα της παράστασης «Η δεξιά, η αριστερά και ο κυρ-Παντελής» στο Μικρό Παλλάς στις 23/10, είδαμε πρόβα και μιλήσαμε μαζί του. Γιατί επέλεξε αυτό το έργο; Είναι επίκαιρο; Ποια η σημαντική προσθήκη που έκανε και ποιο το ρίσκο που πήρε; Οι απαντήσεις στο κείμενο που ακολουθεί.

Η δεξιά η αριστερά και ο Κυρ-Παντελής © Γιώργος Καβαλλιεράκης

Ένα κινητό βιβλίο ελληνικής θεατρικής ιστορίας: έτσι θα μπορούσε να χαρακτηρίσει κανείς τον Σταμάτη Φασουλή, βλέποντάς τον να μιλά με το θίασο της νέας παράστασης που σκηνοθετεί. Ο λόγος είναι για την κωμωδία των Σακελλάριου-Γιαννακόπουλου "Η δεξιά, η αριστερά και ο κυρ-Παντελής", που έρχεται στη σκηνή του Μικρού Παλλάς. Λίγο πριν την πρεμιέρα στις 23 Οκτωβρίου, βρεθήκαμε στις πρόβες και συνομιλήσαμε με τον σημαντικό ηθοποιό και σκηνοθέτη.

Στο έργο παρακολουθούμε την ιστορία μιας μεσοαστικής οικογένειας από την Απελευθέρωση μέχρι τα Δεκεμβριανά και τη Συνθήκη της Βάρκιζας. Όπως και εκτός, έτσι και εντός του σπιτιού, επικρατεί εμφύλιος, με τον ένα γιο της οικογένειας να είναι δεξιός (Απόστολος Καμιτσάκης) και τον άλλον να είναι αριστερός (Γιώργος Βουρδαμής). Ανάμεσα στα "πυρά" τους βρίσκεται ο πατέρας τους, ο πατριάρχης κυρ-Παντελής (Σταμάτης Φασουλής), η μητέρα τους, η Αθηνά (Ελένη Καστάνη), αλλά και η οικιακή βοηθός τους η Φρόσω (Δέσποινα Πολυκανδρίτου). Η σύγκρουσή των γιων γίνεται αντιληπτή ήδη από την πρώτη σκηνή, στην οποία τσακώνονται γιατί ο ένας "φούντωσε" τον "Ριζοσπάστη" του άλλου για να φτιάξει καφέ.

Από αυτό το "φούντωσε" μέχρι την ταπετσαρία σάπιο μήλο, τον ξύλινο μπουφέ, την κυρα-Αθηνά με τον χειροκίνητο μύλο, αλλά, φυσικά, και τους χαρακτήρες και την πλοκή, όλα στην παράσταση έχουν μια αίσθηση παλιού ελληνικού κινηματογράφου. Ας δούμε, όμως, τι είπε γι’ αυτήν ο ίδιος ο σκηνοθέτης.

Γιατί επιλέξατε το έργο αυτό;
Από τη σεζόν ‘92-’93 ξεκίνησα να ανεβάζω νεοελληνικά έργα, τη στιγμή που δεν το έκανε σχεδόν κανείς εκτός από τον Παπαγεωργίου στη Στοά. Τότε, τα έργα αυτά ήταν στην απέξω. Είδη, βέβαια, όπως το μπουλβάρ είχαν αρχίσει να επανέρχονται – βλέπεις, είχαμε γκώσει στη μαυρίλα μετά την… μπρεχτίτιδα της Μεταπολίτευσης. Ανέβασα 4-5, λοιπόν, και μετά είπα "τελείωσα με αυτό" και τριγύρισα όλο το θέατρο.
Μεγαλώνοντας, όμως, ήθελα να ανεβάσω μια τελευταία μεγάλη επιθεώρηση, όπως έκανα παλιά, αλλά και μια ελληνική κωμωδία. Η πρώτη έγινε το καλοκαίρι. Για τη δεύτερη, ήθελα αρχικά το "Οι Γερμανοί ξανάρχονται", όμως το διάβασα και δεν ήταν αυτό που φανταζόμουν. Έτσι με παρέπεμψαν σε αυτή την κωμωδία, που ήταν άπαιχτη από το ’46. Τότε είχε θριαμβεύσει παρόλο που οι κριτικοί την είχαν σακατέψει. Επειδή αναφέρεται σε αυτά τα γεγονότα, όμως, έκτοτε δεν την άγγιζε κανείς. Αλλά εδώ οι Monty Python έκαναν την κωμωδία "Ένας προφήτης, μα τι προφήτης" με τη σταύρωση του Ιησού, δεν μπορούμε να κάνουμε εμείς μια κωμωδία για τη δική μας "σταύρωση"; Διαβάζοντας το έργο, λοιπόν, ενθουσιάστηκα. Σπάνια βρίσκεις θεατρικά να μιλούν για ένα σοβαρό θέμα και συγχρόνως να είναι αστεία.

Η δεξιά η αριστερά και ο Κυρ-Παντελής
© Γιώργος Καβαλλιεράκης

Θεωρείτε ότι υπάρχει στη σύγχρονη ελληνική κοινωνία η πόλωση που περιγράφει το έργο;
Εμ, δεν υπάρχει; Πολλά σημεία είναι λες και τα ακούς τώρα. Αλλά νομίζω ότι το πόσο επίκαιρο είναι ένα έργο δεν έγκειται στο αν η εποχή στην οποία διαδραματίζεται έχει σχέση με τη σημερινή. Έχει να κάνει με το αν φαίνεται σύγχρονο τη στιγμή που παίζεται. Κι αυτό είναι θέμα ανεβάσματος.

Έχετε παρέμβει καθόλου στο κείμενο;
Σε πολύ λίγα σημεία. Ένα από αυτά είναι μια παρέμβαση, εκτός έργου, στο τέλος της παράστασης. Πρόκειται για μια παράβαση, όπου οι ηθοποιοί μιλούν στο κοινό και λένε τι έγινε μετά.

Μιλήστε μας για το ρόλο που ερμηνεύετε.
Ο κυρ-Παντελής είναι από τους τύπους που δεν είναι πολιτικοποιημένοι, αλλά καθορίζουν την πολιτική κατάσταση. Δεν είναι τυχαίο ότι το όνομά του έγινε σε πρόσφατες εκλογές μια φράση που αντιπροσώπευε τον μέσο Έλληνα. Οι κυρ-Παντελήδες δεν είναι στρατευμένοι στη δεξιά, την αριστερά ή το κέντρο, αλλά ψηφίζουν κάθε φορά τον καλύτερο για την ησυχία και εξέλιξή τους.

Το ρόλο της ΕΛΑΣίτισσας πρόκειται να τον παίξει η ίδια ηθοποιός που θα παίξει και την Εθνικίστρια. Γιατί κάνατε αυτή την επιλογή;
Διότι πρόκειται για τις δύο όψεις του ίδιου νομίσματος. Πιστεύω ότι ο ελληνικός λαός ξεγελάστηκε και από τους Άγγλους, τους Αμερικάνους και τους δεξιούς –την κορυφή, δηλαδή– και από τους Σοβιετικούς. Εκείνος έτρεξε με την καρδιά του, κι αυτοί με στρατηγικά σχέδια. Είναι μια κατάσταση που είχε προδοθεί από πάνω.

Πιστεύετε ότι το κοινό είναι έτοιμο για ένα έργο με ένα θέμα-ταμπού όπως ο εμφύλιος;
Δεν ξέρω. Είναι ένα ρίσκο. Ελπίζω το κοινό να είναι έτοιμο να γελάσει και με τα δράματά του.

Τα σκηνικά και τα κοστούμια φρόντισε ο Πάρις Μέξης. Τους φωτισμούς σχεδίασε η Χριστίνα Θανάσουλα. Βοηθός σκηνοθέτρια η Αιμιλία Καραντζούλη. Το θίασο συμπληρώνουν οι: Γιώργος Δεπάστας, Γιώργος Κορομπίλης, Μαρία Καραβά.

Διαβάστε Επίσης

Διαβάστε Επίσης

Περισσότερες πληροφορίες

Η δεξιά, η αριστερά και ο κυρ-Παντελής

  • Κωμωδία
  • Διάρκεια: 90 '

Η πορεία μιας οικογένειας, που από την απελευθέρωση περνάει στα Δεκεμβριανά και τελειώνει μετά τη συνθήκη της Βάρκιζας, σε μια σπάνια πολιτική στιγμή του μεταπολεμικού θεάτρου. Όπως και εκτός, έτσι και εντός του σπιτιού, επικρατεί εμφύλιος, με τον ένα γιο της οικογένειας να είναι δεξιός και τον άλλον να είναι αριστερός. Ανάμεσα στα "πυρά" τους βρίσκεται ο πατέρας τους, ο πατριάρχης κυρ-Παντελής, η μητέρα τους, η Αθηνά, αλλά και η οικιακή βοηθός τους η Φρόσω.

Μικρό Παλλάς

Αμερικής 2 (City Link)

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

Βασίλης Μαυρογεωργίου: "Η περιέργεια είναι στη φύση μας, αλλά κρύβει τον σπόρο της αυτοκαταστροφής"

Ο ηθοποιός, σκηνοθέτης και συγγραφέας Βασίλης Μαυρογεωργίου μιλά για τη μετάβαση από το θέατρο στη μικρή οθόνη με το "Έχω παιδιά", την τέχνη της κωμωδίας, τα βαθιά υπαρξιακά ερωτήματα που θίγει μέσα από το σκοτεινό θρίλερ του "Καταραμένος κόσμος", αλλά και τη συνάντηση του με το λαϊκό τραγούδι στην παράσταση που θα σκηνοθετήσει τον Μάρτιο "Τα πήρες όλα και έφυγες – Η ζωή του Στράτου Διονυσίου".

ΓΡΑΦΕΙ: ΜΑΡΙΑ ΚΡΥΟΥ
21/12/2024

"Clown Christmas" στο Θέατρο Μικρός Κεραμεικός

Δύο επιτυχημένες παραστάσεις θεατρικού κλόουν, το συγκινητικό "cLOwNELY day" και το κωμικοτραγικό "I am Leaving", έρχονται να ξορκίσουν τη μοναξιά και να ενωθούν σε μια γιορτινή παράσταση γεμάτη χιούμορ και συναίσθημα.

"Και πάμε πρίμα…": Μια επίκαιρη εξωφρενική κωμωδία στο θέατρο Αλεξάνδρεια

Ο Βασίλης Βλάχος ανεβάζει στη σκηνή ένα σύγχρονο έργο για την κοινωνικοπολιτική παρακμή που χαρακτηρίζει τη σημερινή εποχή.

Έρχεται το Εθνικό Τσίρκο της Κούβας

Ένας εορτασμός της ζωής, της τέχνης και της δράσης με το Εθνικό Τσίρκο της Κούβας, που έρχεται για πρώτη φορά στη χώρα μας ανήμερα Χριστούγεννα, για να μας χαρίσει μαγεία και δεξιοτεχνία.

"Το αγόρι με τις δυο καρδιές": Μια βαθιά ανθρώπινη και συγκινητική ιστορία για τις γιορτές σε σκηνοθεσία Τάκη Τζαμαργιά στο Νέο Θέατρο "Κατερίνα Βασιλάκου"

Η παράσταση του Τάκη Τζαμαργιά που μάς σύστησε πέρυσι την αληθινή ιστορία των Αφγανών συγγραφέων Χάμεντ και Χεσαάμ Αμίρι, οι οποίοι μαζί με την οικογένειά τους αναγκάστηκαν να εγκαταλείψουν την πατρίδα τους, παίζεται για δεύτερη συνεχή χρονιά.

Συζητήσεις για την εξάλειψη της βίας κατά των γυναικών με αφορμή την παράσταση "Ο πόλεμος δεν έχει πρόσωπο γυναίκας"

Δύο συζητήσεις που θα ακολουθήσουν την παράσταση "Ο πόλεμος δεν έχει πρόσωπο γυναίκας", στοχεύουν στην ευαισθητοποίηση και την ενημέρωση του κοινού σχετικά με τη βία κατά των γυναικών.

"Μεμοράντουμ": Η παρανοϊκή πολιτική κωμωδία του Θεάτρου "Μπέλλος" είναι ό,τι πρέπει για τις ημέρες των γιορτών

Ένα εξαιρετικό καστ πρωταγωνιστεί στο έργο του Βάτσλαβ Χάβελ που αναδεικνύει την πιο κωμική, γελοία αλλά και τρομακτική πλευρά του συστήματος της δημόσιας διοίκησης και της κεντρικής εξουσίας, σε σκηνοθεσία Αικατερίνης Παπαγεωργίου.