Η επόμενη μέρα στο Εθνικό Θέατρο | Ο Γιάννης Μόσχος παραδίδει τη σκυτάλη της καλλιτεχνικής διεύθυνσης τον Δεκέμβριο

Μετά από τρία χρόνια στο τιμόνι του Εθνικού Θεάτρου, ο Γιάννης Μόσχος ανακοινώνει ότι δεν θα επιδιώξει την ανανέωση της θητείας του.

Γιάννης Μόσχος Εθνικό Θέατρο Έλλη Πουπουλίδου©

Το Εθνικό Θέατρο ανακοίνωσε σήμερα σε συνέντευξη τύπου το ρεπερτόριό του για τη νέα σεζόν 2024-25. Εμβληματικά έργα της παγκόσμιας δραματουργίας, αλλά και πρωτότυπα νέων δημιουργών, ένα αφιέρωμα στο νεοελληνικό έργο, συλλογικές κειμενικές συνθέσεις, μεταγραφές σημαντικών θεατρικών έργων και λογοτεχνικών κειμένων, σημαντικές συμπαραγωγές με την ΕΛΣ, το Θέατρο Τέχνης και το Θέατρο του Νέου Κόσμου, και άνοιγμα των σκηνών του σε όλη την πόλη, με τη συμμετοχή διακεκριμένων σκηνοθετών και δημιουργών, όπως οι Στάθης Λιβαθινός, Άρης Μπινιάρης, Αλέξανδρος Μυλωνάς, Γιώργος Καπουτζίδης, Γιάννης Μαυριτσάκης, Μαρία Μαγκανάρη, Ελένη Ευθυμίου, Έλενα Μαυρίδου, Θοδωρής Αμπαζής, Έλσα Ανδριανού κ.ά., θα δούμε στις σκηνές του Εθνικού κι όχι μόνο. Ο καλλιτεχνικός διευθυντής Γιάννης Μόσχος μπαίνει στη νέα αυτή χρονιά με την ευχή να ονειρευτούμε όλοι μαζί "έναν κόσμο ανοιχτό” στο Εθνικό Θέατρο, που είναι και το σύνθημα του φετινού προγράμματος, το οποίο περιλαμβάνει 14 νέες παραγωγές, 2 σε επανάληψη και 3 παραγωγές για παιδιά και εφήβους. 

Ο Γιάννης Μόσχος έθεσε την προσοχή μας στο ερώτημα "τι ρόλο μπορεί να παίξει το θέατρο σε αυτή τη δύσκολη πραγματικότητα που ζούμε”. Στεκόμαστε σε μια φράση του Μάθιου Λόπεζ από το έργο "Η Κληρονομιά μας” που δανείστηκε για να δώσει την απάντηση: "Ίσως το θέατρο, λοιπόν, μπορεί να λειτουργήσει σαν ένα καταφύγιο, ένα άσυλο, ένα μέρος ίασης και υπενθύμισης του πόνου, της απώλειας αλλά και του μεγαλείου της ζωής”. Με την ελπίδα το φετινό ρεπερτόριο του Εθνικού Θεάτρου να προσφέρει καταφύγιο στους θεατές, ανακοίνωσε την ολοκλήρωση της θητείας του στο τιμόνι της πρώτης σκηνής της χώρας στις 22 Δεκεμβρίου: "Κλείνει σε λίγους μήνες ένας κύκλος τριών ετών. Είναι μεγάλη χαρά και τιμή που βρέθηκα στο τιμόνι του Εθνικού Θεάτρου σε τρία χρόνια όπου δεν έλειψαν οι αστοχίες, τα λάθη, το άγχος, ήταν όμως πολύ μεγάλες οι χαρές και οι συγκινήσεις. Θα είμαι εδώ, στο πλάι του επόμενου/ης διευθυντή/ντριας για να βοηθήσω στην ομαλή μετάβαση με κάθε τρόπο”, ενώ ξεκαθάρισε ότι η πρόθεση του είναι να μην διεκδικήσει την ανανέωση της θητείας του. Γεγονός που μας απασχολεί εδώ και πολύ καιρό, όσον αφορά το μέλλον του Εθνικού Θεάτρου, καθώς ακόμη δεν γνωρίζουμε ποιος ή ποια θα αναλάβει, αν και έχουν ακουστεί διάφορα ονόματα στους δημοσιογραφικούς κύκλους όπως ο Νίκος Διαμαντής, η Μαριάννα Κάλμπαρη, η Κατερίνα Ευαγγελάτου, ο Μιχαήλ Μαρμαρινός. 

Ο υφυπουργός Πολιτισμού Ιάσονας Φωτήλας που βρέθηκε στη συνέντευξη τύπου, τόνισε πως δεν θεωρεί ότι είναι η κατάλληλη στιγμή να θίξει το θέμα της επόμενης μέρας της καλλιτεχνικής διεύθυνσης του Εθνικού Θεάτρου, λέγοντας χαρακτηριστικά ότι "αυτή δεν είναι μια ‘ωραία’ ερώτηση, με την έννοια ότι πρέπει να γίνεται στην ώρα της”. Βέβαια ακόμη δεν έχει γνωστοποιηθεί από το Υπουργείο Πολιτισμού ούτε η διαδικασία επιλογής ούτε αν θα γίνει απευθείας ανάθεση

Εθνικό Θέατρο Κτίριο Τσίλερ

Στον φετινό προγραμματισμό ο Γιάννης Μόσχος θα σκηνοθετήσει, σε δική του μετάφραση, την "Κληρονομιά μας" του Μάθιου Λόπεζ στη σκηνή "Νίκος Κούρκουλος" (από 7/2/25). Έργο βραβευμένο με Τόνι (2020) και Ολίβιε (2019), που αντλεί έμπνευση από το μυθιστόρημα του E.M. Φόρστερ "Επιστροφή στο Χάουαρντς Εντ". Χωρισμένο σε δύο μέρη, εξερευνά τη ζωή και την ταυτότητα των γκέι ανδρών στη Νέα Υόρκη και η ιστορία επικεντρώνεται σε μια ομάδα νεαρών και τις περίπλοκες σχέσεις τους, καθώς προσπαθούν να κατανοήσουν την κληρονομιά που τους άφησε η προηγούμενη γενιά, η οποία στιγματίστηκε βαθιά από την επιδημία του AIDS. Ερμηνεύουν οι: Στέφανος Μουαγκιέ, Κώστας Μπερικόπουλος, Άγγελος Μπούρας, Κώστας Νικούλι, Θέμης Πάνου, Αλεξάνδρα Σακελλαροπούλου, Γιώργος Χριστοδούλου κ.ά.

Έξι σημεία που αξίζει να σταθούμε από την ανακοίνωση του προγράμματος του Εθνικού Θεάτρου

 

*Τι ρόλο μπορεί να παίξει το θέατρο σε αυτή τη δύσκολη πραγματικότητα που ζούμε 

Οι δραματουργίες και της φετινής χρονιάς θίγουν κρίσιμα κοινωνικά και πολιτικά ζητήματα της εποχής μας όπως η προάσπιση της δημοκρατίας, η απόδοση δικαιοσύνης, ο παραλογισμός του πολέμου, η θέση της γυναίκας, τα δικαιώματα των μειονοτήτων, τα στεγανά της ελληνικής οικογένειας, η περιθωριοποίηση της τρίτης ηλικίας, η βία στο διαδίκτυο. 
Το Μικρό Εθνικό εμπλουτίζει φέτος τη δραστηριότητά του με νέα εργαστήρια και νέες θεματικές. Την ίδια στιγμή, ιδιαίτερη σημασία δίνεται και σε δράσεις κοινωνικού χαρακτήρα όπως ο θεσμός του Επισκεπτηρίου στα νοσοκομεία, τα θεατρικά εργαστήρια σε σωφρονιστικά ιδρύματα και σε άτομα που βρίσκονται στο στάδιο της απεξάρτησης. Επιπλέον, στο πλαίσιο του προγράμματος της Πολιτιστικής Συνταγογράφησης προσφέρουμε για πρώτη φορά εργαστήρια δραματοθεραπείας σε ανθρώπους που αντιμετωπίζουν προβλήματα ψυχικής υγείας. Ενώ συνεχίζονται και φέτος οι παραστάσεις καθολικής προσβασιμότητας.

*Η μεγάλη πρόκληση του Rex

Το Εθνικό Θέατρο έχει να αντιμετωπίσει τον χειμώνα τη μεγάλη πρόκληση της εκ βάθρων ανακαίνιση της Σκηνής "Μαρίκα Κοτοπούλη" στο Θέατρο Rex. Ένα μεγάλο έργο, που σχεδιάζεται και θα υλοποιηθεί από το Υπουργείο Πολιτισμού, εντασσόμενο στο Ταμείο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας. Με τα έως τώρα δεδομένα και οι τρεις σκηνές του Rex θα κλείσουν, προσωρινά, από τα μέσα Ιανουαρίου του 2025 μέχρι και τα τέλη του έτους. 

*Οικονομικός απολογισμός

Σύμφωνα με τον Γιάννη Μόσχο "από 1η Ιανουαρίου έως 1η Δεκεμβρίου του 2023 τα έσοδα του οργανισμού έκαναν ρεκόρ δεκαετίας. Αν συγκρίνουμε τα έσοδα του διαστήματος από 10 Σεπτεμβρίου 2023 έως 10 Σεπτεμβρίου 2024 με τα αντίστοιχα του 2022-23, η αύξηση αγγίζει το 70%, ενώ σε σχέση με το αντίστοιχο διάστημα της σεζόν 2021-22, φτάνει το 178%.

*Το ιστορικό αρχείο του Εθνικού Θεάτρου ανανεώνεται

Σε λίγες εβδομάδες ολοκληρώνεται ένα έργο πνοής: η ψηφιοποίηση και τεκμηρίωση του ιστορικού αρχείου του Εθνικού Θεάτρου. Σύντομα θα είναι διαθέσιμα on line νέα εργαλεία: πολύτιμο νέο αρχειακό υλικό, ψηφιακές περιηγήσεις στο κτίριο του Τσίλλερ και στα κοστούμια του ιστορικού βεστιαρίου, αλλά και πολλές άλλες δυνατότητες.

*Διεθνές Θεατρικό Συνέδριο της European Theatre Convention

Το Εθνικό Θέατρο θα διοργανώσει τον Απρίλιο του 2025, για πρώτη φορά στην ιστορία του, το Διεθνές Θεατρικό Συνέδριο της European Theatre Convention (ETC), του σημαντικού αυτού δικτύου θεάτρων της Ευρώπης, μέλος του οποίου είναι και το Εθνικό, φιλοξενώντας εκπροσώπους θεατρικών οργανισμών από 30 και πλέον χώρες.

*Showcase

Όπως είπε ο Γιάννης Μόσχος για το Showcase που θα επιστρέψει τον Απρίλιο παράλληλα με τη διοργάνωση του Διεθνούς Θεατρικού Συνεδρίου της European Theatre Convention: "Η οργάνωση ενός ετήσιου Showcase, για πρώτη φορά στην ιστορία του Εθνικού, βοήθησε σημαντικά να γνωρίσουν οι ξένοι συνάδελφοι τη δραστηριότητά μας. Παράλληλα έγινε συστηματική προσπάθεια για καλλιέργεια των διεθνών μας σχέσεων με συνεχή ταξίδια στο εξωτερικό, επαφές που είμαι σίγουρος ότι θα δώσουν καρπούς τα επόμενα χρόνια. Ήδη παραστάσεις μας άρχισαν να ταξιδεύουν ανά τον κόσμο και να γνωρίζουν τη διεθνή αποδοχή”.

>> Διαβάστε εδώ το αναλυτικό ρεπερτόριο των θεατρικών παραστάσεων που θα δούμε φέτος στις σκηνές του Εθνικού Θεάτρου
 

Λίλα λόγια για τον Γιάννη Μόσχο

Άνθρωπος χαμηλών τόνων και σκηνοθέτης υψηλών επιδόσεων ο Γιάννης Μόσχος ξεκίνησε ως βοηθός σκηνοθέτη των Γιάννη Χουβαρδά και Τάσου Μπαντή και από το 2002, τη χρονιά που ξεκίνησε να σκηνοθετεί, έχει τραβήξει την προσοχή τόσο με τις επιλογές των σύγχρονων κυρίως έργων που καταγράφουν την πραγματικότητα των σχέσεων σήμερα αλλά και για τον τρόπο με τον οποίο "μπαίνει" στο σύμπαν του συγγραφέα. Ο Γιάννης Μόσχος γεννήθηκε στη Θεσσαλονίκη και είναι Διδάκτωρ Θεατρικών Σπουδών του Τμήματος Θεάτρου του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης, καθώς και πτυχιούχος του Τμήματος Θεάτρου και της Φαρμακευτικής Σχολής του ίδιου πανεπιστημίου. Έχει συνεργαστεί μεταξύ άλλων με το Εθνικό Θέατρο, το Κρατικό Θέατρο Βορείου Ελλάδος, το Φεστιβάλ Αθηνών και Επιδαύρου, το Δημοτικό Θέατρο Πειραιά, το Θέατρο του Νότου Αμόρε, το Εμπρός, το Θέατρο Πόρτα, την Πειραματική Σκηνή της Τέχνης Θεσσαλονίκης, το ΔΗΠΕΘΕ Καβάλας κ.ά. Έχει μεταφράσει και διασκευάσει πλήθος έργων. Την περίοδο 2001- 2004 ήταν διευθυντής παραγωγής στο Θέατρο του Νότου (Αμόρε), ενώ την περίοδο 2003-2005 συνεργαζόταν στην Καλλιτεχνική Διεύθυνση του ίδιου θεάτρου. Κατά τη διάρκεια της θητείας του ως καλλιτεχνικός διευθυντής στο Εθνικό Θέατρο ανέβασε τις παραστάσεις:


 

Διαβάστε Επίσης

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

"Θέλω να σου κρατάω το χέρι": Παράταση και εορταστικές παραστάσεις

Με προσθήκες νέων παραστάσεων για τις γιορτές εξακολουθεί να παίζεται το επιτυχημένο έργο του Τάσου Ιορδανίδη "Θέλω να σου κρατάω το χέρι" στη σκηνή του Άλφα-"Ληναίος-Φωτίου".

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
21/11/2024

Η ομάδα Εν Δυνάμει και το νέο συμπεριληπτικό art project "Ι Got it Tho" | "Κι όμως Το’χω"

Μια σπονδυλωτή καλλιτεχνική πρωτοβουλία με στόχο την προώθηση της πολιτιστικής αφήγησης που εστιάζει στην ενδυνάμωση, την ανθεκτικότητα και την ενωτική δύναμη που προσφέρει η σύγχρονη τέχνη.

Εναέριες ακροβατικές χορογραφίες στο Christmas Theater

Το "Flying Fairy Chinese Acrobatic Show" έρχεται από την μακρινή Κίνα, φιλοξενείται στο Christmas Theater και απευθύνεται σε όλη την οικογένεια.

Ο Δημήτρης Μυλωνάς μας μιλά για τη συνάντηση του με τους "Ήρωες"

Ποιοι είναι οι "Ήρωες" που έγιναν η αφορμή να βρεθούν στη σκηνή οι βετεράνοι ηθοποιοί Αρζόγλου, Βαλαβανίδης και Σκουρολιάκος; Ο σκηνοθέτης της παράστασης που παίζεται στο Από Μηχανής Θέατρο μας τους συστήνει.

Οι νέες παραστάσεις της εβδομάδας

Συγκεντρώσαμε τις παραστάσεις που σηκώνουν αυλαία από 21 έως 27 Νοεμβρίου και αξίζουν.

Η αξία της ζωής

Ο πόνος είναι αναπόφευκτος, όμως η αξία της ζωής είναι αδιαπραγμάτευτη μοιάζει να λέει η Αμερικανίδα συγγραφέας, μέσα από την ιστορία δύο ζευγαριών που βιώνουν πολλαπλές απώλειες. Το σκηνοθετεί ο Σωτήρης Τσαφούλιας δίνοντας προβάδισμα στις ερμηνείες. | Powered by Uber

Γυάλινος κόσμος

Πολύ ενδιαφέρουσα, αν και συζητήσιμη, προσέγγιση του αριστουργήματος του Τενεσί Ουίλιαμς. Μέσα σε μια απογυμνωμένη συνθήκη, το έργο κατεβαίνει στην πλατεία ακέραιο, δείχνει σαν να φωτίζεται εκ νέου, ενώ οι ερμηνείες κάνουν το όλο εγχείρημα να δικαιώνεται. | Powered by Uber