Φέτος ίσως βρήκε απάντηση το ερώτημα "Τι Επίδαυρο θέλουμε"

Ένας απολογισμός της φετινής θεατρικής σεζόν, προτού μπούμε με φόρα σε όσα μας κρύβει η καινούργια.

Ορέστεια (Τερζόπουλος) © Johanna Weber

Το αρχαίο δράμα μπορεί να μην προσφέρεται για τόσο ευφάνταστες ονομασίες φαινομένων όπως το "Barbenheimer" ("Ορέστιδες"; "Όρνιθες οι εν αυλίδι";), όμως βιώνει φέτος τη δική του χρυσή χρονιά, όπως συνέβη πέρυσι με τον κινηματογράφο. Η χειμερινή σεζόν δεν μας είχε προετοιμάσει για συγκινήσεις τέτοιου βεληνεκούς: παρότι υπήρξαν παραστάσεις που συζητήθηκαν πολύ αλλά και sold out εγχειρήματα ("Το πιο όμορφο σώμα που έχει βρεθεί ποτέ σε αυτό το μέρος", "Σαλό, 120 μέρες στα Σόδομα", "Καρδιά του σκύλου"), στην πραγματικότητα ένα μεγάλο μέρος των εισιτηρίων αλλά και των διθυράμβων αφορούσε παλιότερες παραγωγές, οι οποίες συνεχίζουν τους επιτυχημένους κύκλους τους σε επανάληψη ("Οι παίχτες", "Ο τυχαίος θάνατος ενός αναρχικού").

Ενδεικτικό επίσης της ανισορροπίας της περσινής σεζόν είναι το γεγονός ότι, παρότι δεν υπήρξε καμία πεντάστερη παράσταση, το τέσσερα, ο υψηλότερος βαθμός της σεζόν, αποδόθηκε σε ικανό αριθμό παραστάσεων ("Pietà" της Μάρθας Μπουζιούρη, "The humans" του Κωνσταντίνου Μαρκουλάκη, "Η λέξη πρόοδος στο στόμα της μητέρας μου ηχούσε πολύ φάλτσα" της Αικατερίνης Παπαγεωργίου, "Ο άσχημος" του Γιώργου Κουτλή, "Τρεις ψηλές γυναίκες" του Μπομπ Ουίλσον, "Ο πατέρας" της Ελένης Σκότη, "Ο γλάρος" του Δημήτρη Καραντζά, "Καρδιά του σκύλου" της Έφης Μπίρμπα, "Ο Ρόζενκραντζ και ο Γκίλντενστερν είναι νεκροί" του Στάθη Λιβαθινού, "Ονειρόδραμα" της Γεωργίας Μαυραγάνη, "Το πιο όμορφο σώμα που έχει βρεθεί ποτέ σε αυτό το μέρος" της Ζωής Ξανθοπούλου, "Ο αποτυχημένος" του Έκτορα Λυγίζου).

Το πιο όμορφο σώμα που έχει βρεθεί ποτέ σε αυτό το μέρος
Κική Παπαδοπούλου©
"Το πιο όμορφο σώμα που έχει βρεθεί ποτέ σε αυτό το μέρος"


Τον τελικό απολογισμό της σεζόν θα τον μάθουμε τον Νοέμβριο, όταν απονεμηθούν τα Θεατρικά Βραβεία Κοινού του "α"· μέχρι τότε, μπορούμε να ρίξουμε μια ματιά στο καλοκαίρι το οποίο ανέτρεψε όλα τα δεδομένα, καλλιτεχνικά και εμπορικά. Τα τελευταία χρόνια παρατηρούμε γενικώς μια τάση αύξησης της δημοφιλίας των παραστάσεων που ανεβαίνουν στην Επίδαυρο, αλλά φέτος αυτή ξεπέρασε κάθε προηγούμενο. Σημαντικό είναι πως ενώ τις προηγούμενες χρονιές πόλο έλξης αποτέλεσαν ηθοποιοί που αγαπήθηκαν κατά το πέρασμά τους από τη μικρή οθόνη, φέτος αυτή η τάση ατόνισε. Επιπλέον, είχαμε τρεις sold out παραγωγές, κάτι που σπανίως βλέπουμε τα τελευταία χρόνια: η "Ορέστεια" του Θεόδωρου Τερζόπουλου, οι "Όρνιθες" του Άρη Μπινιάρη και οι "Ικέτιδες" της Μαριάννας Κάλμπαρη. Για την τελευταία παραγωγή, μάλιστα, η οποία και έριξε την αυλαία των Επιδαυρίων, η κοσμοσυρροή ξεπέρασε κάθε προηγούμενο, με θέσεις να ανοίγουν σε σημεία του θεάτρου που δεν έχουν χρησιμοποιηθεί ξανά προκειμένου να καλυφθεί η ζήτηση.

Η μοναδική παράσταση που παίχτηκε σε μισογεμάτο θέατρο ήταν η "Εκάβη, όχι Εκάβη" της Κομεντί Φρανσαίζ σε σκηνοθεσία Τιάγκο Ροντρίγκεζ, η οποία ωστόσο αποτέλεσε μια πρόταση υψηλής αξίας. Οι υπόλοιπες παραγωγές της σεζόν είχαν επιτυχία στο box office του θεάτρου, αλλά και στη συνείδηση του κοινού. Η "Ιφιγένεια εν Αυλίδι" του Τιμοφέι Κουλιάμπιν, η οποία άνοιξε το φεστιβάλ και σε γενικές γραμμές δίχασε το κοινό, οι "Όρνιθες" και η "Ορέστεια" αξιολογήθηκαν με τέσσερα αστεράκια, ο "Πλούτος" του Γιάννη Κακλέα με τρία και μόνο οι "Βάκχες" του Θάνου Παπακωνσταντίνου με 2,5, καθώς ήταν "μια εντυπωσιακή στην όψη αλλά επιδερμική εντέλει ανάγνωση της ευριπίδειας τραγωδίας".

Όρνιθες Αρης Μπινιάρης
©Τσούτσας Λάσκαρης
"Όρνιθες"


Φέτος, λοιπόν, μάλλον βρήκαμε "Τι Επίδαυρο θέλουμε", το ερώτημα που μας απασχόλησε όσο λίγα το περσινό καλοκαίρι. Μία που να επικοινωνεί εξίσου με το παρελθόν και το μέλλον, να φιλοξενεί ενδιαφέρουσες, φρέσκες ματιές στο αρχαίο δράμα και να επικοινωνεί με το σήμερα και όσα συμβαίνουν στο τώρα, χωρίς αυτό να λειτουργεί σε βάρος της φόρμας. Εύκολο δεν ακούγεται σίγουρα, αλλά τα δεδομένα δείχνουν πως είμαστε σε πολύ καλό δρόμο. 

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

Χριστούγεννα με Παπαδιαμάντη: Ο Θανάσης Σαράντος επιστρέφει με τον "Αμερικάνο"

Τέσσερις παραστάσεις στο Θέατρο Ροές σας περιμένουν για να ταξιδέψετε με το αριστουργηματικό έργο του Αλέξανδρου Παπαδιαμάντη, "Ο Αμερικάνος", σε ερμηνεία Θανάση Σαράντου. Αξιοποιήστε την ειδική τιμή προπώλησης €10 για όλες τις παραστάσεις έως τις 28 Δεκεμβρίου.

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
12/12/2025

"Καραμέλες Ούζου": "Δοκιμάστε" την σπαρταριστή κωμωδία μυστηρίου με το ανατρεπτικό φινάλε!

Το έργο του Γιάννη Γαλανόπουλου, με τον Σταύρο Νικολαΐδη και τον Βασίλη Κούκουρα, γεμίζει γέλιο τα Δευτερότριτά μας στο Από Μηχανής Θέατρο.

6 κωμωδίες που δεν πρέπει να χάσετε

Από τον κλασικό Μολιέρο ως το ελληνικό θέατρο του 21ου αι., αυτές οι κωμωδίες δεν προσφέρουν μόνο ανάλαφρες στιγμές αλλά και την απόδειξη πως το χιούμορ είναι ο καλύτερος τρόπος για να ειπωθούν τα πιο σοβαρά πράγματα.

Χριστουγεννιάτικη προσφορά για τις έξι τελευταίες παραστάσεις του "Match"

Η Χριστουγεννιάτικη προσφορά για τις έξι τελευταίες παραστάσεις του "Match" είναι μια ιδανική ευκαιρία να ζήσουμε μια σύγχρονη, ανατρεπτική κωμωδία που μιλά για τον έρωτα, την τεχνολογία και τη δύναμη της ανθρώπινης σύνδεσης.

"Μαρτυρία μιας κλεμμένης εφηβείας": Η ιστορία μιας νεαρής που αγωνίζεται να αμφισβητήσει το άδικο

Η ελληνική θεατρική σκηνή υποδέχεται για πρώτη φορά το "Le Consentement" της Vanessa Springora. Με τίτλο "Μαρτυρία μιας κλεμμένης εφηβείας" και σκηνοθεσία Ειρήνης Λαμπρινοπούλου, η παράσταση φωτίζει εξουσία, ευαλωτότητα και τα όρια της συναίνεσης μέσα από ζωντανή αφήγηση και μουσική.

Ποια είναι τα κορίτσια που έρχονται "Με δύναμη από την Κηφισιά" στον Σταθμό;

Ποιοι είναι οι τέσσερις γυναίκες πίσω από τις ιστορίες, τα πάθη και τα μυστικά της Κηφισιάς; Στο "Με δύναμη από την Κηφισιά" του Δημήτρη Κεχαΐδη, οι ηθοποιοί μοιράζονται πώς οι ρόλοι τους έγιναν προσωπική υπόθεση, ανακαλύπτοντας μέσα από τις ηρωίδες τις δικές τους αλήθειες και αδυναμίες.

Ακύλλας Καραζήσης: "Τα ‘Χρόνια’ της Ανί Ερνό λένε αυτά που δεν αρθρώνονται"

Με αφορμή το πρώτο ανέβασμα του εμβληματικού μυθιστορήματος "Τα χρόνια" της νομπελίστριας Ανί Ερνό, μιλήσαμε με τον Ακύλλα Καραζήση για τη θεατρική παράσταση στο θέατρο Θησείον, το "Όταν έκλαψε ο Νίτσε" και την Πειραματική Σκηνή του Εθνικού Θεάτρου.