Δεν υπάρχει ερμηνευτής, συνθέτης, καλλιτεχνικό σχήμα και φορέας που να μη θέλει να πατήσει τη σκηνή του Ηρωδείου, του δεύτερου καλύτερου θεάτρου παγκοσμίως σύμφωνα με παλαιότερο δημοσίευμα της έγκριτης εφημερίδας "Globe and Mail". Μπορεί τα αιτήματα για παραχώρηση του ρωμαϊκού ωδείου να είναι πολλά κάθε χρόνο, αλλά κάποιοι μένουν μετεξεταστέοι. Το νήμα των εκτός του προγράμματος της ΑΕ Ελληνικά Φεστιβάλ αιτημάτων ξεμπλέκει το Κεντρικό Αρχαιολογικό Συμβούλιο (ΚΑΣ), το αρμόδιο όργανο υπό την εποπτεία του υπουργείου Πολιτισμού. Φέτος ήταν μεγάλη η ζήτηση των καλλιτεχνικών φορέων για το Ηρώδειο και τα αιτήματα που υποβλήθηκαν ήταν συνολικά 96 έναντι 78 την περασμένη χρονιά. Σε ό,τι αφορά το θέατρο και τον χορό, ο αρμόδιος φορέας με βασικά κριτήρια τον σεβασμό στο μνημείο, την πληρότητα των κατατεθειμένων φακέλων, την ποιότητα της παραγωγής κ.ά. έδωσε το "πράσινο φως" σε δύο μετακλήσεις σχημάτων από το εξωτερικό.
Συγκεκριμένα, οι πρώτοι χορευτές μερικών από τα μεγαλύτερα συγκροτήματα μπαλέτου στην Ευρώπη θα πρωταγωνιστήσουν στο "The stars shine under the Acropolis". Οι κορυφαίοι etoiles χορευτές της Όπερας του Παρισιού (Mathieu Ganio & Hannah O’ Neill), του βρετανικού Βασιλικού Μπαλέτου του Κόβεντ Γκάρντεν (Fumi Kaneko & Vadim Muntagirov), του Κρατικού Μπαλέτου του Βερολίνου (Daniil Simkin), της Κρατικής Όπερας της Βιέννης (Kiyoka Hashimoto & Davide Dato), του Βασιλικού Μπαλέτου της Δανίας (Emma Riiskofoed & Ryan Tomash) και του American Ballet Theater (Elizabeth Beyer) θα παρουσιάσουν ένα πανόραμα χορογραφιών μοντέρνου όσο και κλασικού ρεπερτορίου (22/9).
Στις 2 Οκτωβρίου η Ορχήστρα, η Χορωδία και το Μπαλέτο της Εθνικής Όπερας Οδησσού θα παρουσιάσουν το δημοφιλές συμφωνικό-χορωδιακό έργο του 20ού αιώνα, τα "Carmina Burana" του Γερμανού συνθέτη και μουσικοπαιδαγωγού Καρλ Ορφ, που ξεχωρίζει για τον άμεσο χαρακτήρα της μουσικής, τα μεγαλοπρεπή χορωδιακά και τα εντυπωσιακά φωνητικά σόλο. Το έργο είναι βασισμένο σε μεσαιωνικά ποιήματα του 12ου και 13ου αιώνα, γράφτηκε το 1935 και μιλά για τον έρωτα.
Εννέα είναι οι ελληνικές θεατρικές παραγωγές που θα φιλοξενήσει το Ηρώδειο. Τον κύκλο των παραστάσεων ανοίγει ο "Ηρακλής μαινόμενος", του Ευριπίδη, η τραγωδία που μας δείχνει ξεκάθαρα πως όταν θυμώνουν οι θεοί, η ζωή των ανθρώπων περνάει σε δεύτερη μοίρα. Η παράσταση έχει τη σκηνοθετική υπογραφή του Δημήτρη Καραντζά και πρωταγωνιστούν οι Πυγμαλίωνας Δαδακαρίδης, Γιώργος Γάλλος, Στεφανία Γουλιώτη, Ηρώ Μπέζου, Άννα Καλαϊτζίδου, Αινείας Τσαμάτης, Νίκος Μήλιας και ο μουσικός Φώτης Σιώτας σε εξέχοντα ρόλο επί σκηνής (1/9).
Ακολουθεί η τρίωρη παράσταση που μαγνήτισε το κοινό ξεκινώντας από την Επίδαυρο. Η "Ορέστεια" του Αισχύλου σε σκηνοθεσία Θόδωρου Τερζόπουλου και παραγωγή του Εθνικού Θεάτρου είναι sold out (4 & 5/9). Μόνο από ακύρωση θα βρείτε εισιτήριο, ενώ αν είστε τυχεροί αναζητήστε εισιτήριο για τις παραστάσεις στο Σχολείον της Αθήνας "Ειρήνη Παπά" (8, 11, 13 &14/9). Μία ακόμη επιδαύρια παράσταση έρχεται στο Ηρώδειο: η "Ιφιγένεια η εν Αυλίδι" του Ευριπίδη σε σκηνοθεσία Τιμοφέι Κουλιάμπιν (9/9). Ο Ρώσος σκηνοθέτης τοποθέτησε σε σύγχρονο πλαίσιο την τραγωδία, καταδεικνύοντας τις ιμπεριαλιστικές πολιτικές που γεννούν τους πολέμους, με πρωταγωνιστές τους Ανθή Ευστρατιάδου, Μαρία Ναυπλιώτου, Νίκο Ψαρρά, Νικόλα Παπαγιάννη, Θάνο Τοκάκη και Δημήτρη Παπανικολάου.
Τρία κλασικά αριστουργήματα μας θυμίζουν πανανθρώπινες αξίες. Στον λογοτεχνικό "Δον Κιχώτη", ο ήρωας του Θερβάντες διδάσκει τις αρχές της ιπποσύνης χωρίς να μένει στην επιφάνεια των πραγμάτων. Δείτε το σε σκηνοθεσία του Γιάννη Μπέζου με πρωταγωνιστές τους Βλαδίμηρο Κυριακίδη, Θανάση Τσαλταμπάση, Νάντια Κοντογεώργη, Παρθένα Χοροζίδου (23/9). Στον "Κατά φαντασίαν ασθενή" ο Μολιέρος επιβεβαιώνει πως το πνεύμα είναι ανώτερο από τα διάφορα γιατροσόφια. Οι Αιμίλιος Χειλάκης και Μανώλης Δούνιας συνσκηνοθετούν, ενώ ο πρώτος πρωταγωνιστεί μαζί με τους Αθηνά Μαξίμου, Μυρτώ Αλικάκη, Θοδωρή Ρωμανίδη, Νίκο Γκέλια, Παναγιώτη Γαβρέλα, Βίκυ Διαμαντοπούλου, Γιώργο Ζυγούρη, Δημήτρη Φιλιππίδη (26/9). Ο διχασμός ανάμεσα στην παθητική συναίνεση και την ανάγκη για εκδίκηση οδηγεί στην απόλυτη τραγωδία στον σαιξπηρικό "Άμλετ" που σκηνοθέτησε ο Θέμης Μουμουλίδης με πρωταγωνιστές τους Αναστάση Ροϊλό, Ιωάννα Παππά, Μιχάλη Συριόπουλο, Θοδωρή Σκυφτούλη, Θανάση Δόβρη, Μαρούσκα Παναγιωτοπούλου (30/9).
Τέλος, οι "Οκτώ γυναίκες", η απίθανη αστυνομική κωμωδία του Ρομπέρ Τομά, σε σκηνοθεσία του Χρήστου Σουγάρη με τις Υρώ Μανέ, Γιώτα Φέστα, Τάνια Τρύπη, Φωτεινή Ντεμίρη, Ευγενία Δημητροπούλου, Ιωάννα Τριανταφυλλίδου, Ευγενία Ξυγκόρου, Μαρίζα Τσάρη θα παιχτούν για για μία μόνο βραδιά (11/9) το ρωμαϊκό ωδείο, όπως επίσης και η μουσικοθεατρική παράσταση "Ζωρζ & Φρεντερίκ: Ποιητές του Ονείρου". Ο Δημήτρης Λάλος και η Μαριλίτα Λαμπροπούλου υποδύονται τους φλογερά ερωτευμένους Φρεντερίκ Σοπέν και Ζωρζ Σαντ, σε σκηνοθεσία του διακεκριμένου Πολωνού συνθέτη Γιαρόσλαφ Κίλιαν, μόνιμου σκηνοθέτη της Όπερας της Βαρσοβίας (6/10).
Περισσότερες πληροφορίες
Ιφιγένεια εν Αυλίδι
Η παράσταση αναδεικνύει τη σχέση της ευριπίδειας τραγωδίας, όπου ο Αγαμέμνονας αποφασίζει να θυσιάσει την κόρη του στο βωμό της εκστρατείας προς την Τροία, με τις σύγχρονες δυστοπίες.
Carmina Burana
Η εμπνευσμένη από μεσαιωνικά τραγούδια σκηνική καντάτα του Γερμανού μουσικοσυνθέτη Καρλ Ορφ παρουσιάζεται σε ένα υπερθέαμα με 45μελή χορωδία, τρεις καταξιωμένους σολίστ, μια εντυπωσιακή ορχήστρα, έντεκα υπέροχους χορευτές μπαλέτου και μια επιβλητική ενορχήστρωση. Η βάση της σκηνικής καντάτας «Carmina Burana» (1936 - 1937) του Κάρλ Όρφ ήταν 24 ποιήματα από την ομώνυμη συλλογή μεσαιωνικής ποίησης. Το όνομα «Carmina Burana» στα λατινικά σημαίνει «Τραγούδια του Μπόγερν» και αντιστοιχεί στο όνομα του αρχικού χειρογράφου «Codex Buranus», το οποίο βρέθηκε το 1803 στο μοναστήρι των Βενεδικτίνων του Boyern. Οι αριθμοί τραγουδιών και ορχήστρας, αντιπαρατιθέμενοι μεταξύ τους, αντιπροσωπεύουν μια ποικιλία εικόνων του κόσμου και μιλούν για τον ρόλο της Τύχης στην ανθρώπινη ζωή, για τον ερχομό και τις ομορφιές της Άνοιξης, για την τρέλα της κοσμικής διασκέδασης και, με αθυρόστομο συχνά τρόπο, τις χάρες του έρωτα…
Ο κατά φαντασίαν ασθενής
Η κοινωνικοπολιτική σάτιρα του σπουδαίου Γάλλου κωμωδιογράφου που αποτελεί και το κύκνειο άσμα του, καυτηριάζει την άκρατη πίστη στη νέα θρησκεία, την επιστήμη και την ιατρική, μέσα από την ιστορία του φιλάργυρου αριστοκράτη Αργκάν που γίνεται θύμα τσαρλατάνων και κομπογιαννιτών γιατρών, οι οποίοι εκμεταλλεύονται τον ανθρώπινο φόβο και λυμαίνονται το ιατρικό επάγγελμα. Ο ίδιος ζει μια άνετη ζωή μέσα στον πλούτο και στα προνόμια. Θεωρεί τον εαυτό του το κέντρο του κόσμου και καταδυναστεύει τους γύρω του απαιτώντας να υπηρετούν τις παραξενιές και τα καπρίτσια του. Παρόλα αυτά, υποφέρει καθώς νιώθει ότι κάτι του φταίει. Τρομερά υποχόνδριος και αρρωστοφοβικός είναι πεπεισμένος ότι το πρόβλημά του είναι η πολύ κλονισμένη υγεία του. Γι’ αυτό και έχει καλέσει όλους τους γιατρούς για να του βρουν θεραπεία. Δοκιμάζουν πάνω του όλες τις δοκιμασμένες και πειραματικές θεραπείες με σκοπό να τον απαλλάξουν από την «άγνωστη» ασθένειά του, ενώ ταυτόχρονα του ζητούν τεράστια χρηματικά ποσά ως αμοιβή. Καθώς βλέπει ότι οι «επιστήμονες» προσπαθούν να τον εκμεταλλευτούν, αποφασίζει να παντρέψει την κόρη του με ένα γιατρό προκειμένου να έχει δωρεάν ιατρική φροντίδα, αδιαφορώντας αν εκείνη είναι ερωτευμένη με άλλον.
Ορέστεια
Tο 458 π.Χ., σε μια εποχή βίαιων κοινωνικών και πολιτικών ανατροπών, o Αισχύλος παρουσιάζει στη γιορτή των Διονυσίων την Ορέστεια (“Αγαμέμνων”, “Χοηφόροι”, “Ευμενίδες”), τη μοναδική σωζόμενη τριλογία αρχαίου δράματος. Κεντρικός άξονας της τριλογίας είναι το τραγικό βραχυκύκλωμα του Ορέστη που διαχέεται σε όλα τα πρόσωπα του δράματος και στον χορό μέσα από διαδοχικά στάδια: από την αποσταθεροποίηση στο αδιέξοδο, στην τρέλα. Στα δύο πρώτα μέρη της τριλογίας, στον “Αγαμέμνονα” και τις “Χοηφόρους”, οι δολοφονίες που βάζουν τέλος στις τυραννικές εξουσίες του Αγαμέμνονα και της Κλυταιμνήστρας αποτελούν την κορύφωση μιας νέας περιόδου κρίσης και αποσταθεροποίησης που αντανακλάται στις “Ευμενίδες”. Οι Ερινύες, οι χθόνιες θεότητες, εκπροσωπώντας τα ένστικτα και τις παρορμήσεις διαφυλάσσουν τη μνήμη. Η Αθηνά προσπαθεί με κάθε τίμημα να συνάψει «σύμφωνο ειρήνης» ανάμεσα στους θεούς και εκείνες, προσφέροντας ανταλλάγματα και προνόμια. Για να πετύχει τη συνθηκολόγηση, μεταφέρει τη βία στο πεδίο της γλώσσας. Οι Ερινύες υποκύπτουν με τη θέλησή τους, ανακηρύσσονται σε Ευμενίδες και οδηγούνται στη λήθη. Το δημοκρατικό πολίτευμα έχει εγκαθιδρυθεί. Ό,τι είναι ασύμβατο με το νέο καθεστώς –το μέρος του ζωντανού σώματος που συνδέεται με τη μνήμη, τα ένστικτα, τη ζωική ορμή– έχει εξοριστεί. Η παράσταση αυτή σηματοδοτεί την πρώτη συνεργασία του Εθνικού Θεάτρου με τον Θεόδωρο Τερζόπουλο.
Ηρακλής μαινόμενος
Ο Ευριπίδης, σε αυτό το σπάνια παιζόμενο έργο του, βάζει στο επίκεντρο τον Ηρακλή. Το μυθικό αυτό πρόσωπο θα κατρακυλήσει στην πιο επώδυνη συντριβή και από ημίθεος θα γίνει μίασμα, μέσα από ένα ανελέητο παιχνίδι των Θεών. Σ’ αυτό, το πιο σκοτεινό και πιο ανθρώπινο έργο του Ποιητή, τόπος δράσης είναι η Θήβα, που βρίσκεται σε καθεστώς τυραννίας από τον Λύκο, αφότου ο Ηρακλής έφυγε για τον τελευταίο του άθλο. Ο πατέρας και η σύζυγος του Ηρακλή, εξόριστοι και μελλοθάνατοι, δεν έχουν καμία ελπίδα. Το ίδιο και ο Χορός που βρίσκεται ξαφνικά δούλος στο καθεστώς του Τυράννου Λύκου. Όταν ο Ηρακλής έρχεται από τον Άδη έχοντας καταφέρει όλους τους άθλους, ανατρέπει τον Λύκο και όλα δείχνουν ότι το τέλος τους θα είναι αίσιο. Αλλά η βούληση των Θεών - η Τυραννία του Ηρακλή - βάφει τα χέρια του ήρωα με το πιο νοσηρό αίμα. Το αίμα της γυναίκας και των παιδιών του, που θα σκοτώσει κεντρισμένος από τη μανία της Λύσσας.
Δον Κιχώτης
Το κλασικό αριστούργημα μεταφέρεται στο θέατρο σε διασκευή Άκη Δήμου και ετοιμάζεται να παρουσιαστεί σε μεγάλη περιοδεία. Η ιστορία του ονειροπόλου Ιππότη Δον Κιχώτη από τη Μάντσα, του συντρόφου του Σάντσο Πάντσα και της αγαπημένης του Δουλτσινέας ξαναζωντανεύει. "Το σατιρικό ρομάντζο του Θερβάντες μάς υπενθυμίζει τη μεγάλη ανάγκη του ανθρώπου γι' αυτό που τον ξεπερνά. Κι όταν καταθέτει ο ήρωάς μας την ευαισθησία του και τη μεγάλη του φαντασία, οι άλλοι χλευάζουν και γελούν. Κι όμως, έτσι είναι. Η φαντασία και η ποίηση, για να περάσουν, πρέπει να πληρώσουν διόδια. Μερικές φορές πολύ ακριβά. Ας γελάσουμε λοιπόν με τα παθήματα του Δον Κιχώτη, αλλά ταυτόχρονα ας αναλογιστούμε μήπως η, έτσι κι αλλιώς, μικρή ζωή μας θα ήταν ανυπόφορη χωρίς αυτόν", αναφέρει ο σκηνοθέτης του έργου.
Οκτώ γυναίκες
Οκτώ γυναίκες βρίσκονται αποκλεισμένες σε ένα απομονωμένο σπίτι με αφορμή μια οικογενειακή συνάντηση. Ξαφνικά έρχονται αντιμέτωπες με έναν φόνο - αλλά και με τα πιο καλά κρυμμένα μυστικά τους. Η Γκαμπί, σύζυγος του μεγαλοαστού Μαρσέλ, οι δυο του κόρες, Σουζόν και Κατρίν, η κουνιάδα του, Ογκουστίν, η πεθερά του, Μαμή, η απρόσκλητη και ανεπιθύμητη αδελφή του, Πιερέτ, η επιστήθια οικονόμος, μαντάμ Σανέλ, και η όμορφη καμαριέρα Λουίζ. Είναι όλες ύποπτες. Ο οικοδεσπότης Μαρσέλ, μοναδικός άνδρας του σπιτιού, βρίσκεται άγρια δολοφονημένος στο δωμάτιό του. Καθώς κανείς δεν εισήλθε στο σπίτι την προηγούμενη νύχτα, οι υποψίες για τη δολοφονία, βαραίνουν εκείνες - και μόνο εκείνες. Κατά τη διαδικασία της εξιχνίασης της υπόθεσης, αποκαλύπτονται μυστικά και ψέματα για τη σχέση των γυναικών με τον δολοφονημένο, σύζυγο, πατέρα, αδελφό, εργοδότη και γαμπρό. Ήταν τελικά ο αγαθός, μειλίχιος οικογενειάρχης, τον οποίο καταπίεζαν αφόρητα οι γυναίκες που πλαισίωναν τη ζωή του, ή ο κλασικός άντρας εκμεταλλευτής, άπιστος και κακοποιητής τους; *Παρακαλείται το κοινό να μην αποκαλύπτει το τέλος του έργου μετά την παρακολούθηση της παράστασης!
The stars shine under the Acropolis
Οι κορυφαίοι χορευτές από τα μεγαλύτερα μπαλέτα του κόσμου (Opera de Paris, The Royal Ballet Covent Garden, Berlin State Ballet, Wiener Staatsoper, The Royal Danish Ballet, American Ballet Theater) έρχονται για να χαρίσουν μια μοναδική βραδιά μπαλέτου μοντέρνου και κλασικού ρεπερτορίου κάτω από τη σκιά του βράχου της Ακρόπολης. Μια ονειρική βραδιά που θα περιλαμβάνει ένα πανόραμα χορογραφιών με τα αριστουργήματα των μεγαλύτερων χορογράφων (“La Sylphide”, “Le Lac des cygnes” act III, ”Signes”, Romeo and Juliet “Balcony Pas de Deux”, “Il Corsaro”, “Pas de Deux from Diamonds”, “Le Lac des cygnes” act II, ‘’Who cares ?’’, “Les bourgeois”, ‘’Don Quichotte’’).
Ζωρζ & Φρεντερίκ: Ποιητές του ονείρου
Η Γεωργία Σάνδη, ως μία από τις πιο αξιόλογες συγγραφείς και εκπροσώπους του Ρομαντισμού στην Ευρώπη ζωντανεύει στη σκηνή μαζί με τον κορυφαίο ροαμντικό συνθέτη, Φρεντερίκ Σοπέν. Δραματοποιημένα αποσπάσματα από τα λογοτεχνικά έργα της παρουσιάζονται επι σκηνής και αναδεικνύουν τον έρωτα, αλλά και την βαθιά πνευματική σχέση που δημιουργήθηκε μεταξύ εκείνης και του Σοπέν και αποτέλεσε έμπνευση για τα παγκόσμια μουσικά αριστουργήματα του δεύτερου.