"Γιατί δεν μάθατε ν΄αποφεύγετε το νερό": Μια παράσταση με "ρευστούς ήρωες"

Τρία ατμοσφαιρικά μονόπρακτα αποκαλύπτουν τις τραγικές ζωές των ηρώων του Τενεσί Ουίλιαμς.

Γιορτινοί εξοδούχοι, προσοχή!
Τα θέατρα τροποποιούν τα ωράρια και τις ημέρες των παραστάσεων κατά τη διάρκεια της εορταστικής περιόδου. Πριν την έξοδό σας επιβεβαιώσετε τις όποιες αλλαγές για να οργανώσετε καλύτερα τις θεατρικές σας εξορμήσεις.
Γιατί δεν μάθατε νάποφεύγετε το νερό Τζωρτζίνα Πιτιανούδη©

Μία παράσταση βασισμένη σε τρία άγνωστα μονόπρακατα του Τέννεσσι Ουίλλιαμς  σε διασκευή και σκηνοθεσία του Μάνθου Καλαντζή, έρχεται στο Θέατρο Δρόμος από τις 6 Νοεμβρίου και κάθε Τετάρτη. "Γιατί δεν μάθατε ν΄αποφεύγετε το νερό..;" ο τίτλος της παράστασης στην οποία παίζουν οι Νάγια Καπελιώτη, Μιχάλης Μιχαλάκος και η Μαρία Παπαδάκη. Τα κοστούμια διά χειρός της Μάγδας Καλέμη και ο φωτισμός του Εμμάνουελ Μαύρου.

Εύστοχα λογοπαίζοντας λένε οι Αμερικανοί πως ο Τενεσσί Ουίλιαμς είναι "ένας απ’ τους λίγους τυχερούς που στήριξαν μια τεράστια επιτυχία στην αποτυχία". Πράγματι τα έργα του Ουίλιαμς δραματοποιούν την αποτυχία και τους αποτυχημένους, τα όνειρα και τις απογοητεύσεις, τις ελπίδες και την μάταιη προσδοκία τους. Οι ηρωίδες και οι ήρωές του ζουν την ματαίωση ή την διάψευση ως κατάληξη μετά από ένα ταξίδι φαντασιώσεων και ψευδαισθήσεων προσπαθώντας να ξεγελάσουν τους άλλους και τον εαυτό τους. Κι αυτό κάνει τραγικότερο τον προορισμό τους.

Γιατί δεν μάθατε νάποφεύγετε το νερό
Τζωρτζίνα Πιτιανούδη©

Ο δημιουργός των ηρωίδων γεννήθηκε στο Κολόμπους του Μισισιπή κι είναι εύκολο ανατρέχοντας στην ζωή του ν’ αναγνωρίσουμε τα πρόσωπα του οικογενειακού περιβάλλοντος του συγγραφέα και στα έργα με τα οποία επιλέξαμε ν’ αναμετρηθούμε: "Ο Αδάμ και η Εύα στο καράβι", "Η Λαίδη Φθειροζόλ", "Καλοκαίρι στη λίμνη". Παράδοξα βιογραφική η πένα του, βουτηγμένη στην ομίχλη και την υγρασία της Νέας Ορλεάνης, οδηγεί την γραφή του στον ποιητικό ρεαλισμό όπου όλα υγραίνονται από την γοητεία της φαντασίας. Τα πλάσματά του φέρουν την γοητεία της decadence του ένδοξου Νότου που ζει μονάχα στο μυαλό τους και σβήνει με την ύπαρξή τους. Μια ύπαρξη που "δεν έμαθε ν’ αποφεύγει το νερό" και που μέσα σ’ αυτό βρίσκει την λύτρωση, τον εξαγνισμό, την απόδραση ή τον ίδιο τον θάνατο.

Γιατί δεν μάθατε νάποφεύγετε το νερό
Τζωρτζίνα Πιτιανούδη©

Στο πρώτο μονόπρακτο ένας εκκεντρικός ψυχαναλυτής συναντά μια καταπιεσμένη σεξουαλικά γυναίκα, η οποία πάνω σ’ ένα πλοίο βιώνει την ρευστότητα αλλά και την μαγεία του έρωτα, που την διαβρώνει όπως το θαλασσινό νερό την καρίνα του . Στο δεύτερο, οι δύο ήρωες (ο συγγραφέας και η λαίδη) δείχνουν ανήμποροι να παλέψουν αλλά έτοιμοι να αφεθούν, να παρασυρθούν και να σφιχταγκαλιάσουν την δική τους "αλήθεια" αφού η πραγματικότητα τους έχει προσφέρει μονάχα πόνο και θάνατο. Παραδίδονται στην ανάγκη και μετά την ωραιοποιούν αναζητώντας μέσα από το αλκοόλ όχι την αλήθεια που πληγώνει αλλά την μαγεία που ναρκώνει τις αισθήσεις. Το υγρό στοιχείο διάχυτο στην νοτισμένη κάμαρα όπου εισβάλλει ανελέητα ο ρεαλισμός στο πρόσωπο της σπιτονοικοκυράς, η οποία συνήθως απαιτεί, προσβάλλει, διεκδικεί αλλά δεν παρηγορεί τους απόκληρους αυτής της ζωής. Στο τρίτο, το υγρό στοιχείο – η λίμνη – γίνεται πλέον το σημείο αναφοράς στην συγκρουσιακή σχέση μητέρας και γιού φέρνοντας στο προσκήνιο ένα κομμάτι από τον εαυτό κάθε ονειροπόλου που καταφεύγει στο σκοτάδι όταν το φως του απαγορεύει να ζήσει τα όνειρά του.

Τρία μονόπρακτα – τρεις εικόνες με την ρευστότητα του νερού στο φόντο μας κάνουν ν’ αναρωτιόμαστε "γιατί δεν μάθαμε ν’ αποφεύγουμε το νερό" όταν όλα γύρω και μέσα μας δείχνουν ότι αυτό θα είναι η καταστροφή μας; Είναι έτσι;  Όλα είναι αβέβαια· το μόνο βέβαιο είναι πως η ποίηση και η αγωνία των έργων του Τενεσσί ευτυχώς θα μας καταδιώκουν πάντα.

Διαβάστε Επίσης

Περισσότερες πληροφορίες

Γιατί δεν μάθατε ν' αποφεύγετε το νερό..;

  • Σκηνική Σύνθεση
  • Διάρκεια: 75 '

Η σκηνική σύνθεση της ομάδας Γέφυρα έχει αλληγορικό τίτλο και είναι εμπνευσμένη από τρία άγνωστα μονόπρακτα του Τενεσί Ουίλιαμς, που συμπυκνώνουν τις τραυματικές πορείες ζωής των ανθρώπων. Το μονόπρακτο «Ο Αδάμ και η Εύα στο καράβι», παρακολουθεί την συνάντηση ενός εκκεντρικού ψυχαναλυτή με μια καταπιεσμένη σεξουαλικά γυναίκα, στη “Λαίδη Φθειροζόλ» ένας άντρας και μία γυναίκα παραδίδονται στην ανάγκη και μετά την ωραιοποιούν αναζητώντας μέσα από το αλκοόλ τη αλήθεια, ενώ στο «Καλοκαίρι στη λίμνη», το υγρό στοιχείο γίνεται σημείο αναφοράς στην συγκρουσιακή σχέση μητέρας και γιού.

Δρόμος

Αγ. Μελετίου 25

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

Περιμένοντας τον Γκοντό

Παράσταση συνόλου και υψηλής αισθητικής από τον Θωμά Μοσχόπουλο, που επιβεβαιώνει πως το κλασικό πια δράμα του Μπέκετ μπορεί να λάβει τόσες ερμηνείες όσες και οι παραστάσεις του. Εξαιρετικές ερμηνείες από τους ηθοποιούς και κορυφαίους τους Πάνο Παπαδόπουλο και Τάσο Ροδοβίτη στο βασικό πρωταγωνιστικό δίδυμο.| Powered by Uber

ΓΡΑΦΕΙ: ΤΩΝΙΑ ΚΑΡΑΟΓΛΟΥ
02/01/2025

Linda

Σαν σε μια σύγχρονη, θηλυκή εκδοχή του "Θανάτου του εμποράκου", η Βρετανίδα συγγραφέας γράφει για μια επιτυχημένη επαγγελματία που παραγκωνίζεται από το σύστημα, το οποίο πίστεψε, μάταια, πως θα κατάφερνε να αλλάξει. Το βλέπουμε από την Ελένη Σκότη σε πανελλήνια πρώτη, με σημείο αιχμής την ερμηνεία της Κατερίνας Λέχου. | Powered by Uber

"Μην περάσεις το ποτάμι": Ένας μεγάλος θεατρικός έρωτας με φόντο την μετεμφυλιακή Ελλάδα

Το βραβευμένο μυθιστόρημα της Βέρας Βασιλείου-Πέτσα που μιλά για μια απαγορευμένη αγάπη που οραματίζεται την ελευθερία, μεταφέρεται στο θέατρο.

Οι θεατρικές πρεμιέρες που θα δούμε τον Ιανουάριο του 2025

Από νέες αναγνώσεις κλασικών κειμένων μέχρι κωμωδίες, μονολόγους και μεγάλα θεάματα, το δεύτερο κομμάτι της σεζόν 2024-2025 ξεκινά και επίσημα με πολλές επιλογές για τη θεατρική μας ατζέντα.

Η Χρύσα Διαμαντοπούλου της ομάδας Μικρός Νότος θυμάται τον μπαμπά της να της διαβάζει την "Ντενεκεδούπολη"

Η καλλιτεχνική διευθύντρια του αγαπημένου θιάσου που εξειδικεύεται στο εκπαιδευτικό δράμα αλλά και στη δημιουργία ζεστών, χειροποίητων θεατρικών παραστάσεων, μίλησε στο "α" για την "Ντενεκεδούπολη ξανά! Το μεγάλο ταξίδι του Μελένιου" που παίζεται στο Ίδρυμα "Μιχάλης Κακογιάννης".

"MANOLIS / καρδιά σε τέσσερις χορδές": Πρώτες εικόνες και βίντεο από την παράσταση για τον Μανώλη Χιώτη στο ΚΘΒΕ

Όσα είπε ο γιος του Μανώλη Χιώτη για τη μουσικοθεατρική παράσταση που υπογράφουν η Ιόλη Ανδρεάδη και ο Άρης Ασπρούλης για τον μεγαλοφυή και πρωτοπόρο Έλληνα μουσικό στο Κρατικό Θέατρο Βορείου Ελλάδος.

Τελευταίες παραστάσεις για τον βραβευμένο "Οιδίποδα" του Θανάση Σαράντου

Η πιο γνωστή τραγωδία του Σοφοκλή δια χειρός Θανάση Σαράντου παίζεται για λίγο ακόμα στο θέατρο Από Μηχανής και προσθέτει επιπλέον παράσταση την ημέρα των Φώτων.