Κοιτάζοντας πίσω μας, στο μονοπάτι που συνδέει το θέατρο με το σινεμά, θα δούμε το νήμα που ενώνει τις δύο τέχνες, την ειδική σχέση που διαμορφώνεται στο άκουσμα και μόνο του όρου σενάριο, που σημαίνει "μικρή σκηνή”, είναι δανεισμένος από το θέατρο και συγκεκριμένα από την Κομέντια Ντελ Άρτε. Είναι πολλές οι φορές που αγαπημένα σενάρια μεταφέρθηκαν στο θέατρο ή θεατρικά έργα που έγιναν ταινίες και είναι εξίσου αρκετές οι φορές, που η μεταφορά αυτή έγινε πηγή διαφωνίας ανάμεσα στους κινηματογραφιστές, τους συγγραφείς και τους σκηνοθέτες. Αν αναλογιστούμε πως κάθε τέχνη έχει τα δικά της εκφραστικά μέσα, η διαφωνία αυτή δεν είναι ουσιώδης, είναι ένα τεχνητό ζήτημα που δεν θα πρέπει να μας επηρεάζει ως θεατές. Με αυτήν την πεποίθηση θα υποδεχτούμε τη νέα θεατρική σεζόν, που επισήμως ανοίγει τον Οκτώβριο, την οσκαρική "Φάλαινα” ("The Whale”).
Είναι ένα αριστουργηματικό σχόλιο πάνω στις διαλυμένες ανθρώπινες σχέσεις, τη μεταμέλεια, τη συγχώρεση, την αγάπη, βασίζεται στο ομώνυμο θεατρικό έργο του Σάμιουελ Χάντερ, διασκευάστηκε σε κινηματογραφικό σενάριο από τον ίδιο και προβλήθηκε στη μεγάλη οθόνη, το 2022, σε σκηνοθεσία του Ντάρεν Αρονόφσκι. Στο ανθρωποκεντρικό δράμα, ο Τσάρλι, ένας καθηγητής αγγλικών, ένα αυτοκαταστροφικό άτομο που πάσχει από σοβαρή παχυσαρκία, παλεύει να συμφιλιωθεί με την αποξενωμένη κόρη του και με τα λάθη του παρελθόντος. Η ταινία που στην 95η απονομή των βραβείων Όσκαρ, βραβεύτηκε με τα Όσκαρ Α΄ Ανδρικού Ρόλου και Όσκαρ Καλύτερου Μακιγιάζ και Κομμώσεων απαίτησε τη σωματική μεταμόρφωση του πρωταγωνιστή Μπρένταν Φρέιζερ. Δεν γίνεται, λοιπόν, να μην έχουμε αυξημένο ενδιαφέρον μας για την εμφάνιση του Πυγμαλίωνα Δαδακαρίδη, ως Τσάρλι! Την μεταμόρφωση του σε Τσάρλι, καθώς και όλα τα εφέ της παράστασης επιμελήθηκαν οι Αδελφοί Αλαχούζοι και τα μαλλιά και μακιγιάζ η Εύα Τόμπρου (Le Boudoir). Η εταιρία Happy Productions εξασφάλισε τα δικαιώματα και παρουσιάζει κατ’ αποκλειστικότητα στη σκηνή του Νέου Ακάδημου, τo αριστούργημα του Σάμιουελ Ντι Χάντερ σε σκηνοθεσία του πρωταγωνιστή, ο οποίος επέλεξε να έχει μαζί του στη σκηνή τους ηθοποιούς Ευσταθία Tσαπαρέλη, Γιώργο Μπένο, Ασημένια Βουλιώτη, Τζωρτζίνα Παλαιοθόδωρου. Η θεατρική απόδοση είναι του Αντώνη Γαλέου, η πρωτότυπη μουσική σύνθεση του Θοδωρή Οικονόμου, τα σκηνικά της Αθανασίας Σμαραγδή, τα κοστούμια του Άγη Παναγιώτου και οι φωτισμοί της Μελίνας Μάσχα.
Πολλές συζητήσεις γίνονται για τη θεατρική μεταφορά της ταινίας "Το μυστικό του Brokeback Mountain” κι ας μην υπάρχει ακόμα επίσημη ανακοίνωση από την εταιρία παραγωγή. Από το ρεπορτάζ μαθαίνουμε πως ο Κωνσταντίνος Ρήγος θα καθοδηγήσει σκηνοθετικά δυο νέους, ωραίους ηθοποιούς, τους Μιχαήλ Ταμπακάκη και Δημήτρη Καπουράνη, τους οποίους είδαμε πρόσφατα να συμπρωταγωνιστούν στη σειρά του Mega "Το Ναυάγιο”. Αν θυμάστε, η ταινία του Tαϊβανέζου σκηνοθέτη, Ανγκ Λι (2005), είχε συζητηθεί πολύ όχι μόνο για τις ερμηνείες των δυο πρωταγωνιστών, του Χιθ Λέτζερ και του Τζέικ Τζίλενχαλ, αλλά και για το λιτό, διακριτικό τρόπο, που διηγήθηκε μια ερωτική ιστορία μεταξύ δύο καουμπόηδων ομοφυλόφιλων γεμίζοντας τη μεγάλη οθόνη με εντυπωσιακά "δραματικά" πλάνα. Η βαθιά συγκινητική ιστορία που σπάει τα ταμπού και υπερβαίνει τις εποχές και τα φύλα, δημοσιεύτηκε στο διήγημα της η Ανι Προυλξ (δημοσίευσή του στο περιοδικό "The New Yorker", το 1997) και σ’ αυτό βασίστηκε η σεναριογράφος Ντιάνα Οσάνα για να γίνει η ταινία.
Μπορεί "Ο Άνθρωπος Ελέφαντας" του Μπερνάρντ Πόμερανς, έργο βασισμένο στη ζωή του Τζον Μέρρικ, να πρωτοανέβηκε στο Broadway, το 1979, όμως η μεγαλύτερη μερίδα του κοινού λάτρεψε την ιστορία μέσα από τη μεγάλη οθόνη και τη δραματική ταινία του Ντέιβιντ Λιντς με τον Άντονι Χόπκινς να υπηρετεί πειστικά τον πρωταγωνιστικό ρόλο (1980). Το έργο μας διακτινίζει στην Αγγλία του 1884, όπου ένας φριχτά παραμορφωμένος νέος, επιδεικνύεται σε πανηγύρια, ως ο "άνθρωπος ελέφαντας". Ενας γιατρός τον παίρνει στην κλινική του και προσπαθεί να συγκινήσει την καλή κοινωνία. Συγκλονιστικό το έργο, καταδικάζει την αδηφάγα αδιακρισία των ανθρώπων που είναι διαφορετικοί! Στην Ελλάδα παρουσιάστηκε το 1980 από το θέατρο Έρευνας του Δημήτρη Ποταμίτη σε μια παράσταση- σταθμό για το θέατρο και την καριέρα του, το 2019, το είδαμε σε σκηνοθεσία Κοραή Δαμάτη και από τις 23 Οκτωβρίου θα το δούμε στο Άνεσις κάτω από τον τίτλο ""Ο άνθρωπος ελέφαντας” έτσι τον είπαν” σε κείμενο της Τζούλιας Διαμαντοπούλου και σκηνοθεσία του Δημήτρη Αγιοπετρίτη-Μπογδάνου. Πρωταγωνιστούν οι Άρης Λεμπεσόπουλος, Βίκυ Παπαδοπούλου, Γιώργος Στάμος, Μιχάλης Συριόπουλος. Την πρωτότυπη μουσική συνθέτει ο Αλέξανδρος Δράκος-Κτιστάκης, η σκηνογραφία είναι της Μαριάνθης Ράδου και του σκηνοθέτη, τα κοστούμια της Αρχοντούλας Τσατσουλάκη και οι φωτισμοί της Σοφίας Αλεξιάδου.