Η Annie Ernaux σόκαρε τους Βρετανούς: Ένας νεοσυντηρητισμός ανατέλλει στο θέατρο;

Έκπληξη μας προκάλεσε η αντίδραση του ανδρικού, κυρίως, κοινού σε μια παραστατική σκηνή άμβλωσης της θεατρικής μεταφορά του “ The Years” της νομπελίστριας Annie Ernaux. Τι μας επιφυλάσσει το μέλλον;

THE YAER, ALEMEIDA THEATER ©Ali Wright / Almeida Theater

Πριν από μερικές ημέρες το κοινό αντέδρασε έντονα σοκαρισμένο και διεκόπη η παράσταση που σκηνοθέτησε η Eline Arbo στο θέατρο Almeida του Λονδίνου. Μια σκηνή άμβλωσης στη θεατρική μεταφορά του μυθιστορήματος " The Years” της βραβευμένης με Νόμπελ Λογοτεχνίας Annie Ernaux (2022) σόκαρε το ανδρικό, κυρίως, κοινό σύμφωνα με την εφημερίδα The Guardian. Ένας κύριος αισθάνθηκε τάση λιποθυμίας και με τη βοήθεια του προσωπικού του θεάτρου μεταφέρθηκε στο χώρο του μπαρ για να συνέλθει, ενώ, την ίδια στιγμή, κάποιοι από τους θεατές άρχισαν να φωνάζουν προς τη σκηνή "ντροπή, ντροπή”, "δεν υπήρχε προειδοποίηση”. Άμεση ήταν η αντίδραση των ηθοποιών Deborah Findlay, Romola Garai, Gina McKee, Anjli Mohindra και Harmony Rose-Bremner, οι οποίες θύμισαν στους θεατές πως υπήρχε προειδοποίηση για την παράσταση και το ίδιο έπραξε το θέατρο Almeida ανεβάζοντας ένα κείμενο στην ιστοσελίδα του, αλλά και στέλνοντας mail σε όσους είχαν αγοράσει εισιτήρια.

Το" The Years” της Ernaux (στα ελληνικά κυκλοφορεί με τον τίτλο "Τα χρόνια", από τις εκδόσεις Μεταίχμιο, σε μετάφραση της Ρίτας Κολαΐτη) είναι ένα από τα πιο επιδραστικά βιβλία που γράφτηκαν στα γαλλικά στον 21ο αιώνα. Η Νορμανδή λογοτέχνις έχει αποκτήσει νέους θαυμαστές που έκαναν πολλά από τα βιβλία της να εξαντληθούν από τα ράφια των βιβλιοπωλείων και τις πλατφόρμες ηλεκτρονικού εμπορίου, αλλά και "εχθρούς”, οι οποίοι δεν δίστασαν να επικρίνουν τη Σουηδική Ακαδημία για την απονομή του Νόμπελ Λογοτεχνίας 2022 που την επαίνεσε για "το θάρρος και την οξύτητα με τα οποία αποκαλύπτει τις ρίζες, τις αποξενώσεις και τους συλλογικούς περιορισμούς της προσωπικής μνήμης".

Η λογοτεχνία για την Ernaux είναι ένα πεδίο έκφρασης της αλήθειας και με τα εργαλεία που της προσφέρει μπορεί να απεικονίσει τα πάντα. Πάνω στη ζωή, την κοινωνία και τις ανθρώπινες στιγμές στοχάζεται η 80 χρονη συγγραφέας σε όλα τα έργα της. Το "The Years” συγκεκριμένα, ξεκινά σαν ένα ταξίδι μνήμης στην μεταπολεμική Ευρώπη και καταλήγει να γίνει μια ελεγεία για το χρόνο που φεύγει, για τη μνήμη που σβήνει, μιλά ανοιχτά για τη σεξουαλικότητα αγγίζοντας θέματα ταμπού. Η προσωπική της αφήγηση στο βιβλίο αυτό οριοθετείται χρονικά την περίοδο 1941-2006.

THE YEAR, ALMEIDA THEATER
©Ali Wright / Almeida Theater

Τρομάζει η λογοκρισία στη τέχνη

Μια σειρά ερωτημάτων γεννιούνται μετά το περιστατικό που σημειώθηκε στο λονδρέζικο θέατρο Almeida. Τι είναι αυτό που ενόχλησε το κοινό της Βρετανίας, της χώρας που καθιέρωσε τη Sarah Kane ως πρωτοπόρο της γραφής της "νέας κτηνωδίας” (new brutalism), όρος που είχε χρησιμοποιεί νωρίτερα και για την πρόωρα χαμένη Βρετανίδα συγγραφέα Andrea Dunbar, της χώρας που ανέδειξε την αισθητική της σκηνικής βίας με το In-Yer-Face Theatre (2000);  Άραγε αρχίζουμε να βρισκόμαστε μπροστά σε ένα νεοσυντηρητισμό που ξεκινά από την αυστηρή κριτική του περιεχομένου ενός έργου και εξαπλώνεται στη σκηνική αναπαράσταση;

Οι σκοτεινές διαδρομές της ψυχικής ζωής του ατόμου βρήκαν διέξοδο στη θεατρική σκηνή όχι μόνο μέσα από τα έργα της Kane αλλά και των Bryon Lavery ("Frozen”), Rona Mundro ("Iron”), Mark Ravenhill ("Shopping and Fucking”), Eribon Didier (" Η ζωή, τα γηρατειά και ο θάνατος μιας γυναίκας του λαού”), Édouard Louis (" Να τελειώνουμε με τον Εντύ Μπελγκέλ”) και άλλων συγγραφέων. Ακούγεται κλισέ, αλλά, ναι, η τέχνη αφουγκράζεται τη ζωή, παλιά, σύγχρονη, μελλοντική, εκφράζει καταπιεσμένα μας κομμάτια και το να αποφεύγουμε τον ρεαλισμό είναι σαν να αρνούμαστε τη ζωή. Τι να περιμένουμε στο μέλλον; Οι νέες οπτικές του βιολογικού και του κοινωνικού φύλου, όλα τα ζωτικά θέματα διαφυλικού προβληματισμού κινδυνεύουν να μην έχουν θέση στη θεατρική σκηνή; Θα σταματήσουμε να μιλάμε για τολμηρές αναγνώσεις έργων που η βία μπορεί να φιλτραριστεί μέσα από τα κανάλια της θεατρικής, ποιητικής σκέψης και να αποκτήσει τραγική ένταση; Και εν τέλη, τι μας ενοχλεί περισσότερο: το περιεχόμενο ή η κενή οπτική σκηνική παρουσία; Ένα είναι σίγουρο: εμείς, οι θεατές, πάντα γοητευόμαστε από την ισορροπία λόγου και σκηνικής φόρμας, αυτή είναι το κλειδί που μπορεί να αποκαλύψει ποιο είναι το αληθινό και ποιο το προσποιητό σε ένα κόσμο που όλο και περισσότερο μοιάζει με αγαπάει το δήθεν. 

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

Τρένο στο Ρουφ: Νέα μουσικοθεατρικά ταξίδια στη χειμερινή σεζόν 2024-25

Ανακοινώθηκε το πολυσυλλεκτικό πρόγραμμα της χειμερινής περιόδου για έναν από τους πιο ενδιαφέροντες πολιτιστικούς χώρους της πόλης.

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
09/08/2024

Ένας συνταρακτικός μονόλογος με τη Μαριάννα Τουμασάτου

Στο Alex Cinema στο Πόρτο Ράφτη θα παιχτεί "Το μπουφάν της Χάρλεϋ ή πάλι καλά" του Βασίλη Κατσικονούρη με πρωταγωνίστρια τη Μαριάννα Τουμασάτου.

Updated | 15 κωμωδίες σε περιοδεία για το καλοκαίρι του 2024

Φέτος το καλοκαίρι θα βρεις όλα τα είδη κωμωδίας στις ανοικτές θεατρικές σκηνές της Αττικής κι όχι μόνο. Από αριστοφανικές κωμωδίες που κάνουν στάση στην Επίδαυρο, Μολιέρο, επιθεώρηση και σπουδαία έργα του παγκόσμιου ρεπερτορίου, μέχρι ξεκαρδιστικά αστυνομικά μυστήρια και έργα με ελληνική υπογραφή, υπάρχει μια κωμωδία για κάθε θεατή!

Βάκχες

Σκηνοθέτης που έχει παραδώσει εξαιρετικά ενδιαφέρουσες δουλειές, ο Θάνος Παπακωνσταντίνου καταθέτει εδώ μια εντυπωσιακή στην όψη αλλά επιδερμική εντέλει ανάγνωση της ευριπίδειας τραγωδίας ως περφόρμανς ενός queer Διόνυσου.

Πέθανε ο Αντώνης Αντύπας

Την είδηση του θανάτου του σπουδαίου Έλληνα σκηνοθέτη και ιδρυτή του Απλού Θεάτρου έκανε γνωστή η σύζυγός του, Ελένη Καραΐνδρου.

Σε ποιο θεατρικό φεστιβάλ είναι τιμώμενη η Καρυοφυλλιά Καραμπέτη;

Στα σύνορα της χώρας, στον Έβρο, το Πανελλήνιο Φεστιβάλ Ερασιτεχνικού Θεάτρου Νέας Ορεστιάδας για 25η χρονιά συνεχίζει να στηρίζει το θέατρο και τιμά την Εβρίτσισσα κορυφαία ηθοποιό Καρυοφυλλιά Καραμπέτη.

Αποκλειστικό: Μπαλζάκ διασκευάζει και σκηνοθετεί η Κωνσταντίνα Νικολαΐδη

Σε πανελλήνια θεατρική πρώτη θα δούμε το έργο του Ονόρε ντε Μπαλζάκ "Άνθρωπος χωρίς όνομα" (πρωτότυπος τίτλος "Ο Συνταγματάρχης Σαμπέρ") από την σκηνοθέτιδα Κωνσταντίνα Νικολαΐδη.