Τη θεατρική παράσταση "Οδυσσέας" υποδέχεται το Μικρό Γκλόρια τον Οκτώβριο

Μια παράσταση που εμπνέεται από αληθινή ιστορία και έχει θέμα τη νόσο Αλτσχάιμερ έρχεται τη νέα σεζόν, με πρωταγωνιστή τον Τάσο Παλαντζίδη.

Οδυσσέας © Nicky Economou

Το θέατρο Μικρό Γκλόρια υποδέχεται το φθινόπωρο την παράσταση "Οδυσσέας" (τα μπλε σου μάτια και ο πατέρας της θάλασσας του φανταστικού) σε σκηνοθεσία Λύσανδρου Σπετσιέρη και κείμενο του ίδιου και της Ραφαέλας Μαρτίνεζ. Στο έργο, που κάνει πρεμιέρα στις 4 Οκτωβρίου, κεντρικός ήρωας είναι ο κύριος Φώτης (Τάσος Παλαντζίδης). Εκείνος, οδηγημένος μέσω από τη νόσο Αλτσχάιμερ από την οποία πάσχει σε έναν ιδιότυπο απολογισμό της ζωής, δημιουργεί ένα σύμπαν μέσα στο οποίο αντιμετωπίζει, επανεξετάζει, σβήνει και ξαναγράφει την προσωπική του διαδρομή. Όντας αμνήμων και κλεισμένος στο διαμέρισμά του, βουτάει θαρραλέα στα βαθιά ταραγμένα νερά ενός φαντασιακού αγώνα επιβίωσης. Συνοδοιπόροι σε αυτό το ταξίδι είναι οι δύο άνθρωποι που απαρτίζουν τον κόσμο του (Νικόλ Δημητρακοπούλου, Κωνσταντίνος Παπαθεοδώρου).

Οδυσσέας
© Nicky Economou

Το έργο παρουσιάζει στιγμές από την καθημερινότητα του Φώτη καθώς απομακρύνεται όλο και πιο πολύ από την κοινή λογική, πηγαινοέρχεται μεταξύ χρονικών περιόδων, μεταξύ ονείρου και πραγματικότητας, αφού η γραμμή που χωρίζει αυτά τα σχεδόν κβαντικά σύμπαντα δύσκολα είναι πια διακριτή. Παρακολουθεί επίσης την σχέση γιου και πατέρα, ως μία σχέση αντιστροφής της ισχύος.

Οδυσσέας
© Nicky Economou

Η διαδρομή του Οδυσσέα στο έργο υμνεί την επιθυμία του ανθρώπου να κρατηθεί στη ζωή – και ως ζωή ορίζει την ποιητική σκέψη, τη συνεχή λειτουργία του πνεύματος μέσω της φαντασίας. Ενώ η νόσος του Αλτσχάιμερ σβήνει με ταχύ ρυθμό κάθε πληροφορία που χαρακτηρίζει μία προσωπικότητα έως ότου δεν αφήσει κανένα ίχνος μνήμης, ο Οδυσσέας βυθίζεται σε αυτό το σκοτάδι και αναδημιουργεί μνήμες και πληροφορίες για να μην καταλήξει ως Κανένας στον πάτο του πνευματικού βυθού του.

Οδυσσέας
© Nicky Economou

Ο ομηρικός Οδυσσέας και το Αλτσχάιμερ

 

"Το Αλτσχάιμερ είναι γλώσσα, μιαν άλλη γλώσσα, κι η γλώσσα είναι Νέκυια, μιαν άλλη Νέκυια, κι ο Οδυσσέας είναι αυτός που επέστρεψε από κει, απ’ τη Νέκυια της γλώσσας, που επέστρεψε άλλος. Η γλώσσα είναι μια νόσος, που εγκαταλείπει αμήχανο το υποκείμενο της στην ακρότατη θέση της. Κι ο ήρωας της παράστασης, πάσχων από Αλτσχάιμερ, είναι καθηλωμένος σ’ αυτήν ακριβώς την εκστατική θέση της γλώσσας, παραδομένος στο εκφυλιστικό της παράσιτο που τη διασύρει.

Όπως ο Οδυσσέας που θαλασσοδέρνεται στα κύματα της επιστροφής που, έτσι κι ο Φώτης / Οδυσσέας της παράστασης ξεβράζεται αλύπητα μια στις αχαρτογράφητες ακτές ενός απόκρημνου φαντασιακού, και μια στις όχθες ενός αδιάθετου πραγματικού, σε θαμπές μνήμες που δεν παραδίνονται. Τα κύματα αυτής της περιδίνησης θα ’ναι αλύπητα, κύματα που θα τον απομειώνουν συνεχώς, θα τον εκμηδενίζουν, θα τον διαγράφουν ως μια απόλυτη διαθεσιμότητα, το πιο ανίσχυρο ίχνος ενός απολεσμένου εαυτού, κυριολεκτικά έναν άλλον. Η θεατρική σκηνή, το κοίλο αυτής της σκηνής, γίνεται εδώ και το προνομιούχο πεδίο αυτών των αδύνατων αντηχήσεων, ένα πεδίο που εγείρει έναν αδύνατο λόγο, αυτή την εκπεφρασμένη σιωπή του.

Ο Φώτης / Οδυσσέας μέσα σ’ αυτή την αδυναμία του γίνεται κι ένας μοναδικός μάρτυρας, ο μάρτυρας μιας αλήθειας, μιας αλήθειας του ανθρωπίνου. Όλα τα πρόσωπα κι όλες οι σχέσεις του βρίσκονται σε μια διαταραχή, ανακτούν ένα άλλο νόημα, μιαν άλλη προοπτική, αυτή την προοπτική του θανάτου. Σ’ αυτή την ακρώρεια που δοκιμάζονται όλα, και πάλιν σ’ αυτή που όλα διασώζονται".

Αποστόλης Αρτινός/Συγγραφέας και Επιμελητής εκθέσεων σύγχρονης τέχνης

Οδυσσέας
© Nicky Economou

Οι συντελεστές

Τα σκηνικά και τα βίντεο επιμελήθηκε ο Διονύσης Χριστοφιλογιάννης, τα κοστούμια σχεδίασε η Κωνσταντίνα Κρίγκου, ενώ τη μουσική συνέθεσε ο Αλέξανδρος Δημητρόπουλος.

*Οι φωτογραφίες της παράστασης είναι από τις πρώτες πρόβες του θιάσου.

Διαβάστε Επίσης

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

Ορέστεια

Ο Θεόδωρος Τερζόπουλος δοκίμασε τα όρια της μεθόδου του σε ένα τιτάνιο έργο και, αν και σε σημεία προδόθηκε, παρέδωσε μια παράσταση με στοιχεία μυσταγωγίας και "ιερού μεγαλείου", που θα εγγραφεί στις σπουδαιότερες της σύγχρονης παραστασιογραφίας του αρχαίου δράματος.

ΓΡΑΦΕΙ: ΤΩΝΙΑ ΚΑΡΑΟΓΛΟΥ
15/07/2024

Η "Ορέστεια" του Θεόδωρου Τερζόπουλου πηγαίνει περιοδεία

Μάθετε σε ποιους σταθμούς θα παρουσιαστεί η τριλογία του Αισχύλου μετά την παρουσίασή της στο κατάμεστο Αρχαίο Θέατρο της Επιδαύρου (από όπου μπορείτε να δείτε εντός φωτογραφίες).

Οι παραγωγές της Στέγης Ιδρύματος Ωνάση ταξιδεύουν σε όλον τον κόσμο

Η βρετανική εφημερίδα The Stage πλέκει το εγκώμιο της Στέγης που προωθεί και στηρίζει την εξακτίνωση της σύγχρονης ελληνικής δημιουργίας του θεάτρου και του χορού στην Ευρώπη - κι όχι μόνο.

Θεσσαλικό Θέατρο: Ο Ορέστης Τάτσης νέος καλλιτεχνικός διευθυντής

Το Θεσσαλικό Θέατρο εμπιστεύεται τα ηνία του θεσμού στο νέο αίμα του ελληνικού θεάτρου.

Το αφιέρωμα "60 Χρόνια Εουτζένιο Μπάρμπα – Odin Teatret" έρχεται σε Φάμπρικα και Ρεκτιφιέ

Η σημαντική φυσιογνωμία του παγκόσμιου θεάτρου Εουτζένιο Μπάρμπα έρχεται στην Αθήνα τον Σεπτέμβριο για μία σειρά καλλιτεχνικών και εκπαιδευτικών δράσεων οργανωμένων από την ομάδα τέχνης Fabrica Athens.

Φεστιβάλ Αθηνών: Στην Παλαιά Βουλή έρχεται η παράσταση "Ετυμολογίες"

Ρένη Πιττακή και Αγγελική Παπούλια πρωταγωνιστούν στο νέο έργο του Ευθύμη Φιλίππου σε ένα κτίριο-ορόσημο της ελληνικής ιστορίας.