Ίσως πρόκειται για ένα από τα αγαπημένα βιβλία της, καθώς αποτέλεσε τομή στην ελληνική πεζογραφία και όχι άδικα καθόρισε μια ολόκληρη γενιά, αποτυπώνοντας μοναδικά την πορεία του νεότερου ελληνισμού. Ο λόγος για την "Αρραβωνιαστικιά του Αχιλλέα" της Άλκης Ζέη, που παίρνει για πρώτη φορά θεατρική μορφή, χάρη στον Φώτη Μακρή. Τιμώντας τα εκατό χρόνια από τη γέννηση της σπουδαίας συγγραφέα, η παράσταση έχει τη μορφή ενός μονολόγου που επωμίζεται η Γιασεμί Κηλαηδόνη και δίνει φωνή σε ένα εμβληματικό έργο που μπλέκει αριστουργηματικά την Ιστορία με το προσωπικό βίωμα, συμπυκνώνοντας τις ταραγμένες δεκαετίες 1940-70, από τη δικτατορία της 4ης Αυγούστου και την Κατοχή μέχρι τη μεταπολίτευση.
Αν, πάλι, προτιμάτε πιο σύγχρονες γραφές και θεματικές, στο Vault ανεβαίνει το νέο έργο της Κικής Μαυρίδου, "Η Ιοκάστη Γιουξουάν στη χώρα της κλιμακτηρίου", που συλλαμβάνει με φρέσκο και διεισδυτικό μάτι τη γυναικεία ψυχοσύνθεση όταν διασχίζει τα πρώτα -ήντα. Πρόκειται για ένα γλυκόπικρο κείμενο με γυναικείους -αλλά που αφορούν όλους- προβληματισμούς, σε μια παράσταση που αποδεικνύεται συνολικά γυναικεία υπόθεση, καθώς η Βάνα Πεφάνη σκηνοθετεί την Άντρια Ράπτη.
Σημαντικά φεμινιστικά ζητήματα θέτουν οι "ΜΑΡΙΚΕΣ #δενπροκειταιγιαδιασημεςπερσονες", ένα έργο της Κατερίνας Αδαμάρα και της Γιώλικας Πουλοπούλου, που προέκυψε ύστερα από έρευνα και συνεντεύξεις με γυναίκες από διαφορετικούς τόπους της Ελλάδας. Τα βιώματα αυτών των γυναικών που μεγάλωσαν μέσα σε αυστηρά πατριαρχικά και βίαια πλαίσια ανασυστήνει η παράσταση που παίζεται στο θέατρο Ελέρ, σε σκηνοθεσία των δύο συγγραφέων. Επίσης, το "Μήδειας μπούρκα" του Ανδρέα Φλουράκη τοποθετεί σε σύγχρονο πλαίσιο τη γνωστή τραγική ηρωίδα και εξετάζει τα πατριαρχικά πρότυπα που καθορίζουν τις ζωές των γυναικών και ειδικά των ξένων γυναικών. Το μονόλογο, που διακρίθηκε πρόσφατα στο φεστιβάλ Θεατρικών Μονολόγων στη Νέα Υόρκη, σκηνοθετεί η Κυριακή Σπανού και ερμηνεύει η Μαρσέλα Λένα στο θέατρο Εν Αθήναις.
Αν προτιμάτε όμως μια χαλαρή, ψυχαγωγική θεατρική έξοδο που θα σας πλημμυρίσει μουσική ενέργεια, χαρούμενα vibes και μπόλικη γλυκόπικρη νοσταλγία, κάντε λίγες μέρες υπομονή για το απόλυτο 80’s πάρτυ που θα γίνει στο μεγάλο σκηνικό reunion της Μαντώς, της Πωλίνας, της Σοφίας Βόσσου και του Κώστα Μπίγαλη, που συναντιούνται με τον Αργύρη Αγγέλου στο "Reunion The musical" δια χειρός της ειδικού του είδους, Θέμιδας Μαρσέλλου (Παλλάς, από 17/5).
Περισσότερες πληροφορίες
Η Ιοκάστη Γιουξουάν στη Xώρα της Κλιμακτηρίου
Πώς είναι να ξυπνάς μια μέρα και να συνειδητοποιείς ότι δεν είσαι, ούτε κοριτσάκι, ούτε κοπέλα; Πώς είναι να συμπληρώνεις μισό αιώνα και να περνάς στην αντίστροφη μέτρηση; Πόσο κόπο, χρόνο, ψυχραιμία και ώριμη σκέψη θέλει, για να καταλάβεις ότι τα πράγματα δεν τελειώνουν, αλλά αλλάζουν μορφή και πορεία; Πόσα είναι αυτά που ρωτήσατε μια γυναίκα και δεν πήρατε απάντηση; Τι λένε οι φίλες ψιθυριστά σε δημόσιους χώρους; Υπάρχουν απαγορευμένα γυναικεία θέματα; Τι γίνεται όταν η Ιοκάστη Γιουξουάν, αποφασίζει να σπάσει τη σιωπή της και να έρθει αντιμέτωπη με τα «απαγορευμένα»; Να βγει μπροστά και να μιλήσει για όσα οι άλλοι δεν τολμούν;
Μαρίκες #δενπροκειταιγιαδιασημεςπερσονες
Η παράσταση εκκινεί από την ιστορία της Μαρίκας, μιας γυναίκας που έζησε στην ελληνική επαρχία από τη δεκαετία του ’30 έως και τις αρχές του 21ου αιώνα. Το ενδιαφέρον επικεντρώνεται στα νεανικά της χρόνια –τα οποία συνέπεσαν με την περίοδο του Εμφυλίου– και τις κρυφές συναντήσεις με τον μεγάλο της έρωτα, ο οποίος ήταν αντάρτης στα γύρω βουνά. Ακολούθησε γάμος από προξενιό˙ για να ξεπλύνει την «ντροπή». Η ζωή της άγνωστης αυτής γυναίκας αποτελεί την αρχή της ιστορίας της παράστασης. Πραγματοποιήθηκε έρευνα*, έγιναν συνεντεύξεις και καταγράφηκαν προσωπικές μαρτυρίες γυναικών από διαφορετικές πόλεις στην Ελλάδα και με διαφορετικό κοινωνικό υπόβαθρο. Τα ηχητικά ντοκουμέντα από την ιστορία της Μαρίκας αποτελούν τη ραχοκοκαλιά της παράστασης, που στόχο έχει να αναδείξει το υλικό των συνεντεύξεων. Με βάση τις μαρτυρίες, η παράσταση αφηγείται ιστορίες γυναικών, που στην πλειονότητά τους υπήρξαν σε βίαια, νοσηρά και τοξικά περιβάλλοντα. Μέσα από τις αφηγήσεις, το χιούμορ και τις προσωπικές τους ανατάσεις, την ευαισθησία και τον αυτοσαρκασμό τους αποτυπώνεται το ατομικό και συλλογικό γυναικείο βίωμα. Η εμβόλιμη χρήση λογοτεχνικών αναφορών, μουσικής και βίντεο, ενισχύουν τη σκηνική αφήγηση.
Η αρραβωνιαστικιά του Αχιλλέα
Πρώτη φορά μεταφέρεται στη σκηνή το ομώνυμο εμβληματικό μυθιστόρημα της Άλκης Ζέη που συμπυκνώνει την ιστορία μιας γενιάς που στις ταραγμένες δεκαετίες 1940-1970 προσπάθησε με βαρύ τίμημα, να αλλάξει τον κόσμο. Σε όλη αυτή τη διαδρομή η ηρωίδα ανατρέχει στις μνήμες και τις εμπειρίες της από την προπολεμική Ελλάδα, από την δικτατορία της 4ης Αυγούστου, από την Κατοχή, την Αντίσταση, τον Εμφύλιο, τη μετεμφυλιακή περίοδο και την Χούντα των Συνταγματαρχών, αλλά και στη σύγχρονη εποχή. Η παράσταση ανεβαίνει με αφορμή τα 100 χρόνια από την γέννηση της συγγραφέα.
Μήδειας μπούρκα
Η καλλιτεχνική διευθύντρια του θεάτρου σκηνοθετεί την βραβευμένη παραγωγή για την ηρωίδα-σύμβολο. Το κείμενο τοποθετείται σε ένα σύγχρονο κοινωνικοπολιτικό πλαίσιο και χτίζεται γύρω από την ιδέα των συνεχόμενων μεταμορφώσεων της γυναίκας για να επιβιώσει σε έναν πατριαρχικό και ξένο κόσμο. Το τι σημαίνει για μια γυναίκα με διαφορετική καταγωγή, πολιτισμό και θρησκεία, να πρέπει να εγκαταλείψει την ταυτότητά της έτσι ώστε να μην ξεχωρίζει από τις γυναίκες του δυτικού κόσμου, είναι το βασικό ερώτημα που θέτει η παράσταση που ταξίδεψε μέχρι τη Νέα Υόρκη, όπου και διακρίθηκε.
Reunion The Musical
Μια μέρα σαν όλες τις άλλες, πέντε άνθρωποι τελείως διαφορετικοί μεταξύ τους, δέχονται ένα απρόσμενο τηλεφώνημα από ένα δικηγόρο ο οποίος τους καλεί να τον επισκεφθούν άμεσα στο γραφείο του. Ο λόγος; Μια διαθήκη η οποία τους αφορά -και μάλιστα πολύ. Η ζωή των πέντε ηρώων, τουλάχιστον μέχρι εκείνη τη στιγμή, δείχνει να κυλάει αρκετά ομαλά και χωρίς μεγάλες εκπλήξεις. Κι όμως, το παρελθόν τους έχει άλλα σχέδια για το μέλλον τους. Οι πρωταγωνιστές, σταρ του πενταγράμμου που μεσουράνησαν κατά την περίοδο των δεκαετιών του 80 και του 90, συγκεντρώνονται ξανά και παίζουν στην παράσταση ερμηνεύοντας μεγάλες τους επιτυχίες.