Η Εβδομάδα Κυπριακού Θεάτρου έρχεται ξανά στο Εθνικό Θέατρο

Τρεις παραγωγές από την Κύπρο "ταξιδεύουν" αυτόν τον Μάιο στην Αθήνα και τη σκηνή «Νίκος Κούρκουλος» του Εθνικού.

Πριν έρθει ο Γερμανός

Το Εθνικό Θέατρο σε συνεργασία με το Υφυπουργείο Πολιτισμού της Κυπριακής Δημοκρατίας και το Κυπριακό Κέντρο Διεθνούς Ινστιτούτου Θεάτρου (ΚΚΔΙΘ), διοργανώνουν την "Εβδομάδα Κυπριακού Θεάτρου", η οποία θα φιλοξενηθεί στη σκηνή "Νίκος Κούρκουλος", από τις 22 έως τις 26 Μαΐου. Η φετινή -δεύτερη- διοργάνωση της "Εβδομάδας Κυπριακού Θεάτρου" αποτελεί εφεξής συνδιοργάνωση του Υφυπουργείου Πολιτισμού της Κυπριακής Δημοκρατίας και του ΚΚΔΙΘ, η οποία πραγματοποιείται με τη στήριξη του Σπιτιού της Κύπρου στην Αθήνα. Τρεις κυπριακές παραγωγές, οι οποίες γνώρισαν ιδιαίτερη επιτυχία -σε κοινό και κριτικούς- κατά την παρουσίασή τους στην Κύπρο τη θεατρική περίοδο 2022-23, επιλέχτηκαν από τριμελή Επιτροπή Επιλογής για την παρουσίασή τους στο Εθνικό Θέατρο.

Η κίτρινη ταπετσαρία
© Dimitris Loutsios
"Η κίτρινη ταπετσαρία"

Ο κύκλος των παραστάσεων της φετινής διοργάνωσης "Εβδομάδα Κυπριακού Θεάτρου", ανοίγει στις 22 Μαΐου με την παράσταση "Πριν έρθει ο Γερμανός" της Μάρτα Μπαρσελό σε σκηνοθεσία Κώστα Σιλβέστρου, με τους ηθοποιούς Πόπη Αβραάμ και Αντρέα Κουτσόφτα επί σκηνής (παραγωγή HAMM Broductions).  Ακολουθεί, στις 24 Μαΐου η παράσταση "Λόγια στο στόμα" του Κίραν Χέρλι σε σκηνοθεσία Μαρίας Κυριάκου κι επί σκηνής τους ηθοποιούς Ανδρέα Δανιήλ και Μέλανη Στέλιου (παραγωγή Ομάδα "Φερέφωνο"), ενώ η "Εβδομάδα Κυπριακού Θεάτρου" ολοκληρώνεται στις 26 Μαΐου, με την παράσταση "Η κίτρινη ταπετσαρία", έργο βασισμένο στο ομώνυμο διήγημα της Αμερικανίδας συγγραφέως Σάρλοτ Πέρκινς Γκίλμαν, σε διασκευή και σκηνοθεσία Μαρίας Ιόλης Καρολίδου, με την Αντωνία Χαραλάμπους επί σκηνής (παραγωγή Θεατρική Ομάδα Μαρίας Ιόλης Καρολίδου). 

Λόγια στο στόμα
© Dimitris Loutsios
"Λόγια στο στόμα"

Στόχος της διοργάνωσης είναι η προβολή και η γνωριμία της σύγχρονης και συνεχούς εξελισσόμενης κυπριακής θεατρικής δημιουργίας στον ελλαδικό χώρο, η προώθηση αξιόλογων θεατρικών παραγωγών εκτός των κυπριακών συνόρων, καθώς και η δημιουργία ενός καλλιτεχνικού διαλόγου με τα ελλαδικά θεατρικά σχήματα και το ελλαδικό κοινό. Η "Εβδομάδα Κυπριακού Θεάτρου" αποτελεί μετεξέλιξη της "Εβδομάδας Κυπριακού Θεατρικού Έργου στην Αθήνα", η οποία πραγματοποιήθηκε την περίοδο 2009–18 με σύνολο έξι διοργανώσεων.

Πριν έρθει ο Γερμανός
"Πριν έρθει ο Γερμανός"

Οι παραστάσεις

"Πριν έρθει ο Γερμανός" της Μάρτα Μπαρσελό

Ένα σύγχρονο θεατρικό έργο της βραβευμένης Καταλανής συγγραφέα, Μάρτα Μπαρσελό, με θέμα τη νόσο του Αλτσχάιμερ. Το έργο γράφτηκε για ένα τουρνουά δραματουργίας, το οποίο απαγόρευε τις σκηνικές οδηγίες. Ο σκηνοθέτης Κώστας Σιλβέστρος, σε ένα έργο "λευκού καμβά", δημιουργεί ένα μοναδικό σύμπαν για την ηρωίδα του. Πλάι στην Πόπη Αβραάμ, ο Αντρέας Κουτσόφτας, ο οποίος ενσαρκώνει μία πληθώρα ρόλων και μαζί μας παρουσιάζουν τις καθημερινές στιγμές της ηρωίδας.

Η Τζούλια, μια γυναίκα γύρω στα 60, χήρα, έχει από καιρό καταλάβει ότι κάτι δεν πάει καλά με τη μνήμη της. Οι ιατρικές εξετάσεις επιβεβαιώνουν τις υποψίες της: πάσχει από Αλτσχάιμερ. Είναι ζήτημα χρόνου πότε θα χάσει εντελώς την προσωπικότητά της και πότε θα πάψει να αναγνωρίζει ακόμη και τους γιους της. Αποφασίζει λοιπόν, να φτιάξει μια λίστα με όλα όσα θέλει πραγματικά να κάνει, όσο είναι ακόμη σε θέση να παίρνει η ίδια τις αποφάσεις για τη ζωή της. Θέλει να απολαύσει κάθε πολύτιμο λεπτό, προτού ο "Γερμανός" κυριεύσει για πάντα το μυαλό της. Ένα έργο για το φως, για την αγάπη, για όσα αξίζει κανείς να ζει.

Η μετάφραση του έργου είναι της Μαρίας Χατζηεμμανουήλ, τα σκηνικά και τα κοστούμια του Γιώργου Γιάννου, η μουσική του Κωνσταντίνου Λεμέσιου και τα φώτα του Βασίλη Πετεινάρη. Η παράσταση είναι κατάλληλη για άτομα άνω των 16 ετών. 

"Λόγια στο στόμα" του Κίραν Χέρλι

Το έργο του βραβευμένου Σκωτσέζου συγγραφέα Κίραν Χέρλι σε σκηνοθεσία Μαρίας Κυριάκου παρουσιάστηκε σε πανελλήνια πρώτη τον Δεκέμβριο του 2022 στην Κύπρο. Η Λίμπι είναι σαράντα έξι. Είναι συγγραφέας. Ήταν συγγραφέας. Η Λίμπι στέκεται στην άκρη του λόφου, πίνει και βλέπει τα φώτα της πόλης να ανάβουν. Αναρωτιέται… "Πόσο γρήγορα πέφτει ένα σώμα;". Ο Ντέκλαν είναι δεκαεφτά. Κάθεται στην άκρη του λόφου, κοιτάει την πόλη και ζωγραφίζει. Ο Ντέκλαν βλέπει ένα σώμα έτοιμο να πέσει. "Έιιιιι!". Εδιμβούργο. Σούρουπο. Μια γυναίκα. Ένα αγόρι. Μια απροσδόκητη συνάντηση. Δύο εντελώς διαφορετικοί άνθρωποι. Και στο βάθος η πόλη. Ο Ντέκλαν γεννά στη Λίμπι την ανάγκη να γράψει ξανά. Η Λίμπι δίνει στον Ντέκλαν τη δυνατότητα να ελπίζει. Ο Ντέκλαν λέει στη Λίμπι την ιστορία του. Η Λίμπι δίνει φωνή στον Ντέκλαν. 

Ειλικρινές, συμπαγές και με απροσδόκητο χιούμορ, το έργο ρίχνει μια ματιά σε δύο διαφορετικές πλευρές μιας πόλης οι οποίες συνυπάρχουν αγνοώντας η μια την άλλη και θέτει το ερώτημα πώς γίνεται να πεις την ιστορία κάποιου άλλου χωρίς να τον εκμεταλλευτείς στην πορεία. Το έργο γράφτηκε το 2018, και ανέβηκε για πρώτη φορά στο Θέατρο Traverse στο Εδιμβούργο. Έλαβε διθυραμβικές κριτικές και το 2019 μεταφέρθηκε στο Soho Theatre στο Λονδίνο. Το "Λόγια στο στόμα" είναι η πρώτη παρουσίαση του έργου στα ελληνικά.

Η μετάφραση είναι του Μάριου Κωνσταντίνου, τα σκηνικά και τα κοστούμια της Κωνσταντίνας Ανδρέου, η μουσική του Πάνου Μπάρτζη και οι φωτισμοί του Βασίλη Πετεινάρη. Παίζουν: Ανδρέας Δανιήλ, Μέλανη Στέλιου. Η παράσταση είναι κατάλληλη για άτομα άνω των 15 ετών.

"Η κίτρινη ταπετσαρία" της Σάρλοτ Πέρκινς Γκίλμαν

Η ιστορία του έργου είναι βασισμένη στο ομώνυμο διήγημα της Αμερικανίδας συγγραφέως Σάρλοτ Πέρκινς Γκίλμαν και αποτελεί μια συλλογή από εγγραφές ημερολογίου γραμμένες από μια νεαρή γυναίκα που φαίνεται να πάσχει από επιλόχεια κατάθλιψη. Ο σύζυγος-γιατρός της την απομονώνει σε ένα εξοχικό σπίτι με σκοπό να της επιβάλει μια θεραπεία ανάπαυσης. Κλείνοντάς την στο παιδικό δωμάτιο του σπιτιού, της απαγορεύει κάθε δημιουργική εργασία και της επιβάλλει μια αυστηρή διατροφική και φαρμακευτική αγωγή καθώς και τη χρήση ηλεκτροθεραπείας. Της στερεί επίσης την επαφή με όλα τα οικεία της πρόσωπα, ακόμη και με το μωρό της.

Χωρίς κανένα άλλο ερέθισμα εκτός από την ταπετσαρία στο δωμάτιο, η γυναίκα της ιστορίας επικεντρώνεται στα σχέδια και τα μοτίβα της ταπετσαρίας, που σταδιακά μεταμορφώνονται σε μια αυτόνομη οντότητα με την οποία η αφηγήτρια θα αναπτύξει μια σχέση καταλυτική, ιδιαίτερα όσον αφορά την αντίληψη της έμφυλης ταυτότητάς της και των περιορισμών που επιβάλλονται από το κυρίαρχο πατριαρχικό αφήγημα.

Η μετάφραση και η σκηνοθεσία είναι της Μαρίας Ιόλης Καρολίδου. Τα σκηνικά είναι της Άννας Φωτιάδου, τα κοστούμια της Μαρίας Γεωργίου και οι φωτισμοί του Σταύρου Τάρταρη. Ερμηνεύει η Αντωνία Χαραλάμπους. Η παράσταση είναι κατάλληλη για άτομα άνω των 12 ετών. 

Διαβάστε Επίσης

Διαβάστε Επίσης

Περισσότερες πληροφορίες

Εθνικό Θέατρο

Αγ. Κωνσταντίνου 22-24

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

"Θέλω να σου κρατάω το χέρι": Παράταση και εορταστικές παραστάσεις

Με προσθήκες νέων παραστάσεων για τις γιορτές εξακολουθεί να παίζεται το επιτυχημένο έργο του Τάσου Ιορδανίδη "Θέλω να σου κρατάω το χέρι" στη σκηνή του Άλφα-"Ληναίος-Φωτίου".

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
21/11/2024

Η ομάδα Εν Δυνάμει και το νέο συμπεριληπτικό art project "Ι Got it Tho" | "Κι όμως Το’χω"

Μια σπονδυλωτή καλλιτεχνική πρωτοβουλία με στόχο την προώθηση της πολιτιστικής αφήγησης που εστιάζει στην ενδυνάμωση, την ανθεκτικότητα και την ενωτική δύναμη που προσφέρει η σύγχρονη τέχνη.

Εναέριες ακροβατικές χορογραφίες στο Christmas Theater

Το "Flying Fairy Chinese Acrobatic Show" έρχεται από την μακρινή Κίνα, φιλοξενείται στο Christmas Theater και απευθύνεται σε όλη την οικογένεια.

Ο Δημήτρης Μυλωνάς μας μιλά για τη συνάντηση του με τους "Ήρωες"

Ποιοι είναι οι "Ήρωες" που έγιναν η αφορμή να βρεθούν στη σκηνή οι βετεράνοι ηθοποιοί Αρζόγλου, Βαλαβανίδης και Σκουρολιάκος; Ο σκηνοθέτης της παράστασης που παίζεται στο Από Μηχανής Θέατρο μας τους συστήνει.

Οι νέες παραστάσεις της εβδομάδας

Συγκεντρώσαμε τις παραστάσεις που σηκώνουν αυλαία από 21 έως 27 Νοεμβρίου και αξίζουν.

Η αξία της ζωής

Ο πόνος είναι αναπόφευκτος, όμως η αξία της ζωής είναι αδιαπραγμάτευτη μοιάζει να λέει η Αμερικανίδα συγγραφέας, μέσα από την ιστορία δύο ζευγαριών που βιώνουν πολλαπλές απώλειες. Το σκηνοθετεί ο Σωτήρης Τσαφούλιας δίνοντας προβάδισμα στις ερμηνείες. | Powered by Uber

Γυάλινος κόσμος

Πολύ ενδιαφέρουσα, αν και συζητήσιμη, προσέγγιση του αριστουργήματος του Τενεσί Ουίλιαμς. Μέσα σε μια απογυμνωμένη συνθήκη, το έργο κατεβαίνει στην πλατεία ακέραιο, δείχνει σαν να φωτίζεται εκ νέου, ενώ οι ερμηνείες κάνουν το όλο εγχείρημα να δικαιώνεται. | Powered by Uber