Το καλοκαίρι είναι συνυφασμένο με το Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου εδώ και 69 χρόνια, σύμφωνα με την καλλιτεχνική διευθύντρια Κατερίνα Ευαγγελάτου που φέτος βρίσκεται για πέμπτη χρονιά στο τιμόνι του ελληνικού φεστιβάλ. Λίγο πριν κλείσει τα 70 του χρόνια το Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου επιστρέφει "μέσα σε έναν κόσμο που φλέγεται" από 1 Ιουνίου έως 24 Αυγούστου με 93 παραγωγές που απλώνονται σε 85 ημέρες και τη συμμετοχή περίπου 2.500 περφόρμερ και δημιουργών από κάθε γωνιά της γης, έχοντας πάντα ως στόχο να βρίσκεται στο επίκεντρο της κοινωνίας, να προκαλεί συζητήσεις και να ανοίγει τους ορίζοντες του κοινού, επιτρέποντάς του να συνομιλεί ελεύθερα με τη σύγχρονη θεατρική, μουσική και χορευτική πράξη της διεθνούς και εγχώριας σκηνής.
Σημαντικοί καλλιτέχνες του θεάτρου, του χορού και της μουσικής με διεθνή αναγνώριση αλλά και νέα ονόματα στην αιχμή της σύγχρονης πρωτοπορίας πρωταγωνιστούν σε "ένα πρόγραμμα πολυφωνικό, μαχητικό, παρηγορητικό, πολιτικό αλλά χωρίς διδακτισμούς, γεμάτο αληθινή ομορφιά, με ιδιαίτερη έμφαση στο διεθνές του κομμάτι, αλλά και στις γυναίκες δημιουργούς, που δεν φοβάται να μιλήσει για ταμπού θέματα όπως η μοναξιά και τα γηρατειά", όπως τονίζει η Κατερίνα Ευαγγελάτου.
Παραστάσεις χορού, συναυλίες, περφόρμανς, προβολές, συζητήσεις, πάρτι, δράσεις με ελεύθερη είσοδο, τιμητικά αφιερώματα, νέες συνεργασίες, την επιστροφή της πλατφόρμας εξωστρέφειας "Grape", pre-show και post-show talks πριν και μετά τις παραστάσεις, νέα έκθεση στην Επίδαυρο, ένα πολύ δυνατό συμφωνικό - κλασικό πρόγραμμα στο Ηρώδειο (όπως σημειώνει "είχαμε χρόνια να καταφέρουμε κάτι τέτοιο”) και πολλά ακόμη, συνθέτουν το πλουραλιστικό αυτό πρόγραμμα, μέσα από το οποίο η ομάδα του Φεστιβάλ φιλοδοξεί να μας δείξει τον κόσμο κάτω από ένα καινούργιο φως, με στόχο μια δυνατή φεστιβαλική εμπειρία.
Το Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου έχει φέτος πολιτικό προσανατολισμό, συμπεριλαμβάνοντας μάλιστα κι ένα κύκλο για τη Μεταπολίτευση, με τις παραστάσεις από την Πειραιώς 260 ως το Ηρώδειο και τα αρχαία θέατρα της Επιδαύρου να επικεντρώνονται στις προκλήσεις της συμβίωσης στις σύγχρονες κοινωνίες: το αίτημα για Δημοκρατία, Δικαιοσύνη και συμπερίληψη, καθώς και την επιτακτική ανάγκη για συμμετοχή στα κοινά.
Αρχαίο δράμα με διεθνείς υπογραφές
Στο πρόγραμμα του 2024 δεσπόζουν οι παραστάσεις τριών δημιουργών που πρωτοστατούν στη διεθνή σκηνή. Ξεκινάμε από τον Τιμοφέι Κουλιάμπιν, που μετά από ανάθεση του Φεστιβάλ, θα παρουσιάσει σε παγκόσμια πρεμιέρα την "Ιφιγένεια εν Αυλίδι” του Ευριπίδη (5-6/7), με Έλληνες ηθοποιούς σε μια σύγχρονη πολιτική ανάγνωση του κλασικού έργου: "η παράσταση εγγράφεται στο πλαίσιο της σταθερής επίδιωξής μας να φέρουμε σε επαφή το ελληνικό θέατρο με εξέχουσες μορφές της σύγχρονης σκηνοθεσίας”. Ο Tiago Rodrigues, Πορτογάλος σκηνοθέτης και νέος διευθυντής του Φεστιβάλ της Αβινιόν, έρχεται με το "Not Hecuba”, έργο όπου ο τραγικός μύθος της Εκάβης πλέκεται με την ιστορία μιας ηθοποιού και μητέρας, σε μια παράσταση που, όπως λέει ο τίτλος της, δεν είναι η Εκάβη του Ευριπίδη και σηματοδοτεί τη νέα κάθοδο της Κομεντί Φρανσέζ στην Επίδαυρο, αμέσως μετά την παγκόσμια πρεμιέρα της παραγωγής στην Αβινιόν.
Ένας κορυφαίος δημιουργός για πρώτη φορά στην Ελλάδα
Με το βλέμμα στραμμένο στη διοργάνωση του 2025, την επέτειο των 70 χρόνων διαδρομής του, το Φεστιβάλ διευρύνει τις συνεργασίες του με ιστορικούς θεσμούς και ποικίλους χώρους στην πόλη, από την αλάνα του ΙΜΕ ως την ιστορική αίθουσα της Παλαιάς Βουλής, από το ΕΜΣΤ και την Εθνική Βιβλιοθήκη ως το Νοσοκομείο Σωτηρία, το Σύγχρονο Θέατρο και το Ωδείο Αθηνών, και από την Ιχθυόσκαλα Κερατσινίου ως το Θέατρο Παλλάς. Στο κεντρικό θέατρο της Αθήνας είναι που θα παρουσιαστεί η θρυλική "Μήδεια” του κορυφαίου δημιουργού Σάιμον Στόουν (9-11/7) από το Internationaal Theater Amsterdam. Ο Στόουν, πολυσχιδής auteur, με παρουσία στις μεγαλύτερες σκηνές θεάτρου και όπερας του κόσμου αλλά και σημαντικό κινηματογραφικό έργο, που έρχεται για πρώτη φορά στην Ελλάδα, υπογράφει μια σύγχρονη μεταφορά του μύθου, υψηλής αισθητικής πνοής, με συνταρακτικές ερμηνείες.
"Πώς να ζήσουμε τη ζωή μας; Πώς να αντέξουμε τη ζωή μας;” αναρωτιόμαστε στην Πειραιώς 260
Οι παραστάσεις που θα συναντήσουμε στους χώρους της Πειραιώς 260 απαντούν μέσα από διαφορετικές σκηνικές γλώσσες στο διπλό ερώτημα "Πώς να ζήσουμε τη ζωή μας; Πώς να αντέξουμε τη ζωή μας;". Αγγίζουν θέματα ταυτότητας, ερευνούν την επίδραση της τεχνολογίας στην καθημερινή μας ζωή, με την ανάπτυξη της τεχνητής νοημοσύνης, μιλούν για το αίσθημα απομόνωσης σ’ έναν κόσμο που ο πολίτης νιώθει αφιλόξενος, για τα γηρατειά αλλά και για τις στιγμές ευδαιμονίας που μπορεί να χαρίσει η συνύπαρξη.
"Μπορεί η τέχνη να σώσει τον κόσμο; Ή μήπως η επιθυμία των καλλιτεχνών να αφήσουν το στίγμα τους μέσα από την τέχνη είναι ουτοπική;" – αυτό είναι το ερώτημα που προτάσσει ο Κριστόφ Βαρλικόφσκι στη νέα του παράσταση "Επτά μαθήματα και πέντε παραβολές” (5-7/6), με αφετηρία βιβλία του νομπελίστα συγγραφέα Τζ. Μ. Κουτσί. "Πώς μπορεί κανείς να αποσυνδέσει τη διεκδίκηση της διαφορετικότητας από μια ευρύτερα πολιτική στάση;", ρωτά ο Κορνέλ Μουντρούτσο στο "Parallax” (14-15/7), ενώ η Caroline Guiela Nguyen στο "Lacrima” (13-14/6) υφαίνει μια ιστορία για την κοινωνική καταπίεση, με όχημα τη δημιουργία ενός βασιλικού ενδύματος.
Συνομιλώντας με την πλούσια παράδοση της αφρικανικής κουλτούρας, ο χορογράφος Serge Aimé Coulibaly από την Μπουρκίνα Φάσο μιλάει, από την πλευρά του, για την επιθυμία της εξέγερσης και το γκρέμισμα του παλιού κόσμου ("C la vie”, 12-13/6). Ο Λιβανέζος καλλιτέχνης Rabih Mroué παρουσιάζει μια αποκαλυπτική ανατομία κυβερνητικής διαφθοράς ("Looking for a Missing Employee / Ένας υπάλληλος αγνοείται”, 17-18/6), ενώ η Susanne Kennedy επιστρέφει στο Φεστιβάλ και μαζί με τον εικαστικό Markus Selg παρουσιάζει το "ANGELA (a strange loop)" (4-5/7), ένα μετα-ανθρωπιστικό φουτουριστικό σχόλιο επάνω στη σχέση ανθρώπου και τεχνολογίας. Σε ανάλογο πνεύμα, οι Forced Entertainment και ο Tim Etchells γιορτάζουν τα 40 χρόνια της ιδιαίτερης παρουσίας τους στις διεθνείς σκηνές με ένα νέο έργο, που σκιαγραφεί τον εγκλωβισμό του σύγχρονου ανθρώπου μέσα σ’ ένα περιβάλλον τεχνητής νοημοσύνης ("Signal to noise”, 26-27/6).
Το νέο έργο της Βαλέριας Δημητριάδου, "Ενενήντα" (15-18/6), έχει πρωταγωνιστή έναν ηλικιωμένο άνδρα που αρνείται να γεράσει, ενώ επιστρέφει μια περσινή επιτυχία, τα "Τραγούδια του ελληνικού λαού - Drag Oratorio” από τον Γιάννη Σκουρλέτη και τους bijoux de kant (15-18/6).
Δυνατοί μονόλογοι
Οι φωνές ανθρώπων μόνων "ενώνονται" στον Κύκλο Μονόλογοι, που περιέχει τέσσερις παραγωγές: Στην Πειραιώς 260 θα συναντήσουμε την "Αγαπημένη του κυρίου Λιν” (21-26/6) σε σκηνοθεσία του διακεκριμένου Βέλγου Γκι Κασίερς με τον Κωνσταντίνο Μαρκουλάκη. Η Νικαίτη Κοντούρη παρουσιάζει ένα έργο με τίτλο "Κρυπτόγαμα” (17-18/6) του πεζογράφου Μιχάλη Αλμπάτη, που πρώτη φορά γράφει θέατρο, μετά από πρόσκληση του Φεστιβάλ.
Δύο ακόμα μονόλογοι θα παρουσιαστούν στη Μικρή Επίδαυρο σε μια ενιαία βραδιά (5-6/7), στο πλαίσιο του Κύκλου Contemporary Ancients, που συνεχίζεται για τέταρτη χρονιά και συνομιλεί με έργα που θα συναντήσουμε και στο Αρχαίο Θέατρο Επιδαύρου: "Εγώ, μια δούλα” του Βαγγέλη Χατζηγιαννίδη, εμπνευσμένο από την "Εκάβη” του Ευριπίδη, σε σκηνοθεσία του Νίκου Χατζόπουλου και "Ιφιγένεια / Βορά” της Βίβιαν Στεργίου, εμπνευσμένο από την "Ιφιγένεια εν Αυλίδι” του Ευριπίδη με την υπογραφή της Αικατερίνης Παπαγεωργίου. Εξάλλου, συνεχίζεται και η Πάροδος, το επιτυχημένο διακαλλιτεχνικό ερευνητικό πρόγραμμα (studio residency) που εγκαινιάστηκε το 2021, με συντονιστή φέτος τον σκηνοθέτη Σίμο Κακάλα, o οποίος θα δουλέψει με νέες καλλιτέχνιδες και νέους καλλιτέχνες πάνω στον "Ορέστη” του Ευριπίδη.
Ο χορός σε όλες του τις εκφάνσεις
Στο Ηρώδειο επιστρέφει φέτος ο χορός μετά από πολλά χρόνια με ένα μεγάλο καλλιτεχνικό γεγονός, τη νέα δημιουργία της Anne Teresa De Keersmaeker και των Rosas, σε μια χορογραφία που θα κατακλύσει τη σκηνή με την εκρηκτική της ενέργεια ("EXIT ABOVE – after the tempest ”, 25/6).
Θέματα κοινότητας και συμμετοχής αναδεικνύει το πρόγραμμα του χορού της Πειραιώς 260, που ανοίγει αυλαία με το "À la carte” (5-6/6) του διεθνούς Έλληνα χορογράφου Γιάννη Μανταφούνη και την Dresden Frankfurt Dance Company. "Μπορούμε να εφεύρουμε καινούργιους χορούς σε μια γιορτή που μας ενώνει;", διερωτάται η Τζένη Αργυρίου με την καινούργια της χορογραφία "ΜΙΝΤΑΤΙ” (3-4/7), ενώ η Αργεντίνα χορογράφος Ayelen Parolin, που έρχεται για πρώτη φορά στην Ελλάδα, ενορχηστρώνει με χιούμορ την αγωνιώδη προσπάθεια συμπόρευσης των ανθρώπων σ’ έναν διαρκώς μεταβαλλόμενο κόσμο στο "Zonder" (29-30/6).
Η καθημερινή κίνηση μιας φοβισμένης κοινωνίας κυριαρχεί στην παράσταση του Ηλία Χατζηγεωργίου, "Scared” (9-11/7), ενώ το "Strong Born” (13-14/7) της Kat Válastur συνομιλεί με τον μύθο της Ιφιγένειας σε μια δυναμική τελετουργική παράσταση, εμπνευσμένη από την αρχαία ηρωίδα που κατέχει εξέχουσα θέση στο φετινό πρόγραμμα. Η Αναστασία Βαλσαμάκη, με την παράσταση χορού "The Verso” (5-7/6), αντιστέκεται στην κλασική μετωπική απεύθυνση και δημιουργεί κινούμενα τοπία, ενώ η Ερμίρα Γκόρο επιστρέφει στην Πειραιώς 260 με ένα σόλο εμπνευσμένο από την έννοια του τέλους, σε μια σπονδυλωτή σύνθεση τεσσάρων χορογράφων (Maria Hassabi, Hannes Langolf, Ιωάννα Παρασκευοπούλου, Ερμίρα Γκόρο) με τίτλο "TELOS” (9-11/7). Τέλος, στις 15-16/6 επιστρέφουν τα "Hip hop” και "All styles battle” για τέταρτη χρονιά μετά τις επιτυχημένες διοργανώσεις του τα προηγούμενα χρόνια στο πλαίσιο του AEF Urban Dance Contest, που μύησε το κοινό της Πειραιώς 260 στο σύμπαν του hip hop και του street dance, με επιμέλεια πάντα του χορευτή και χορογράφου Ηλία Χατζηγεωργίου και του συνοδοιπόρου του χορευτή, Περικλή Πετράκη.
Φάκελος: Δημοκρατία / Δικαιοσύνη / Αρχείο
Θέματα Αρχείου και Ιστορίας απασχόλησαν ιδιαίτερα τη φετινή διοργάνωση. Ο Καταλανός Roger Bernat θα παρουσιάσει τη δική του οπτική πάνω στη θρυλική χορογραφία της Πίνα Μπάους "The Rite of Spring” (Πειραιώς 260, 28-30/6). Στον ίδιο χώρο στο πλαίσιο ενός αφιερώματος στον Λευτέρη Βογιατζή (21-23/6), για τα 80 χρόνια από τη γέννησή του, θα προβληθεί η αρχειακή βιντεοσκόπηση της ιστορικής "Αντιγόνης” που σκηνοθέτησε στην Επίδαυρο (2006 και 2007), ενώ στενοί του συνεργάτες θα μοιραστούν στιγμές από τη δημιουργία της παράστασης.
Με έμφαση στη διάσταση του Αρχείου, δημιουργήθηκε ένας κύκλος που είναι αφιερωμένος στη Μεταπολίτευση: Η Ξένια Καλπακτσόγλου, ο Χριστόφορος Μαρίνος και ο Χρήστος Χρυσόπουλος αναβιώνουν τη θρυλική τηλεοπτική εκπομπή του Ροβήρου Μανθούλη "Μια ταινία, μια συζήτηση" (ΕΡΤ, 1976 - 1982), σε μια σκηνική εγκατάσταση που ζωντανεύει τη διαλεκτική της Μεταπολίτευσης μέσα από ανοιχτές συζητήσεις, περφόρμανς και προβολές (5-7/6). Ο Μάνος Καρατζογιάννης, με αφορμή την πρόσφατη επέτειο της εξέγερσης του Πολυτεχνείου, σκηνοθετεί την παράσταση "50 χρόνια, μια νύχτα" (26-29/6), που επιχειρεί μια σύγχρονη ανάγνωση της οριακής αυτής στιγμής από τη σκοπιά του θεάτρου.
Η Δημοκρατία και η Δικαιοσύνη ως διαχρονικές διεκδικήσεις αποτελούν λέξεις-κλειδιά για το πρόγραμμα του Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου 2024: "Τι οφείλουμε στη δημοκρατία” είναι ο τίτλος μιας τριήμερης πλατφόρμας δράσεων σε συμπαραγωγή με το Δημοτικό Θέατρο Πειραιά και σκηνοθεσία του Νίκου Διαμαντή, που εστιάζοντας στο τρίπτυχο Υγεία - Γλώσσα - Τροφή θα διεξαχθεί στο Νοσοκομείο Σωτηρία (5/7), στην Εθνική Βιβλιοθήκη (6/7) και στην Ιχθυόσκαλα Κερατσινίου (7/7).
Τι θα δούμε στην Επίδαυρο
Και το ρεπερτόριο στο Αρχαίο Θέατρο Επιδαύρου, όμως, φωτίζει αυτές τις έννοιες. Εκτός από τις διεθνείς υπογραφές του Τιμοφέι Κουλιάμπιν με την "Ιφιγένεια εν Αυλίδι" (5-6/7) και τη θριαμβευτική επιστροφή της Κομεντί Φρανσέζ με τον πολυσυζητημένο Πορτογάλο σκηνοθέτη Τιάγκο Ροντρίγκες και το "Not Hecuba” (26-27/7), σε συμπαραγωγή του Φεστιβάλ της Αβινιόν, τη μεγάλη του επιστροφή στην Επίδαυρο κάνει φέτος και ο Θεόδωρος Τερζόπουλος με την "Ορέστεια” που ανεβάζει με το Εθνικό Θέατρο (12-13/7), θέτοντας ξανά το θεμελιώδες οντολογικό ερώτημα "περί τίνος πρόκειται". Ένα έργο που ασκεί τρομακτική έλξη, επειδή, σύμφωνα με τον μεγάλο θεατράνθρωπο στον άνθρωπο υπάρχει η ανάγκη για μια βαθύτερη σχέση με τον Μύθο. Μεταξύ των ηθοποιών που θα δούμε επί σκηνής, πιστοί συνεργάτες του Θεάτρου Άττις, είναι οι Έβελυν Ασουάντ, Σάββας Στρούμπος, Σοφία Χιλλ, Αγλαΐα Παππά κ.ά. Η πρώτη σκηνή της χώρας (που δεν θα κατεβάσει φέτος κωμωδία) παρουσιάζει επίσης τις "Βάκχες” του Ευριπίδη σε σκηνοθεσία του Θάνου Παπακωνσταντίνου (2-3/8), την τραγωδία όπου "ο θεός του θεάτρου, της ετερότητας, του διαμελισμού και της συγχώνευσης, της ευδαιμονίας και της καταστροφής, ο Διόνυσος, στήνει ένα παιχνίδι που ο Ευριπίδης θέλησε να τελειώσει με ένα διαμελισμένο σώμα που δεν θα μαζέψει κανείς”. Πρωταγωνιστούν οι Κωνσταντίνος Αβαρικιώτης, Μαριάννα Δημητρίου, Αλεξία Καλτσίκη, Θέμης Πάνου και Αργύρης Πανταζάρας.
Ο Γιάννης Κακλέας σκηνοθετεί για το Κρατικό Θέατρο Βορείου Ελλάδος τον "Πλούτο” του Αριστοφάνη (19-20/7), σε δική του μετάφραση. Στη νέα πραγματικότητα που περιγράφει η κωμωδία, όπου οι κοινωνικές αξίες, οι ιδέες και η ηθική έχουν εκπέσει, "Ο ποιητής μας, με τον δικό του, μοναδικά σατιρικό τρόπο, μας δείχνει ένα δρόμο διαχείρισης των υλικών αγαθών, πάντα όμως με γνώμονα το συμφέρον της Πόλης. Μιας Πόλης με δίκαιους, έντιμους και ενάρετους πολίτες. Ουτοπική σκέψη; Ίσως. Αλλά ο Αριστοφάνης διατηρεί το δικαίωμα να ονειρεύεται!", σημειώνει ο σκηνοθέτης που δίνει το ρόλο του Χρεμύλου στον Μάνο Βακούση, που τιμήθηκε πρόσφατα με το Μεγάλο Βραβείο Θεάτρου "Κάρολος Κουν". Στο θίασο συμμετέχει η Αλεξάνδρα Παλαιολόγου, ενώ στο μουσικό μέρος της παράστασης παίρνουν μέρος οι Χατζηφραγκέτα και η Nalyssa Green.
Στις 9 και 10 Αυγούστου ακολουθεί ο Άρης Μπινιάρης αυτή τη φορά με τους αριστοφανικούς "Όρνιθες”. Η σκηνοθεσία τοποθετεί το έργο σε ένα προ-τραγικό περιβάλλον προσεγγίζοντάς το σαν αρχέγονη τελετή, δημιουργώντας μια παράσταση – συναυλία. Με σύμμαχο την εκρηκτικότητα της μουσικής και της κίνησης, ο Άρης Μπινιάρης δημιουργεί μια σύγχρονη σάτιρα, που φωτίζει τα κρίσιμα ζητήματα της πόλης, με τους Κωνσταντίνα Τάκαλου, Οδυσσέα Παπασπηλιόπουλο, Γιώργο Χρυσοστόμου, Μιχάλη Βαλάσογλου, Στέλιο Ιακωβίδη, Κώστα Κορωναίο κ.ά.
Σε συμπαραγωγή του Θεάτρου Τέχνης Καρόλου Κουν και του Θεάτρου του Νέου Κόσμου, η Μαριάννα Κάλμπαρη σκηνοθετεί τις "Ικέτιδες” του Αισχύλου (23-24/8), εξήντα χρόνια μετά την πρώτη παρουσίαση του έργου στην Επίδαυρο: ένα ποιητικό αλλά και βαθιά πολιτικό έργο για την έννοια του ασύλου σε μια δημοκρατική κοινωνία – ιδιαίτερα όταν στη θέση του διωκόμενου βρίσκονται οι γυναίκες. Η παράσταση ενώνει τις φωνές των αρχαίων ηρωίδων με εκείνες των σημερινών, μέσα από έναν εντυπωσιακό Χορό πενήντα νέων κοριτσιών από τη χορωδία Chóres, τη Δραματική Σχολή του Θεάτρου Τέχνης και τη χορευτική-ακροβατική ομάδα "Κι όμως κινείται". Παίζουν οι Λυδία Κονιόρδου, Λουκία Μιχαλοπούλου, Λένα Παπαληγούρα, Άρης Σακελλαρίου, Γιάννης Τσορτέκης, η Μαρίνα Σάττι ως σολίστ και η χορογράφος Χριστίνα Σουγιουλτζή.
Το θεατρικό πρόγραμμα της Επιδαύρου θα συνοδεύσει η περιοδική έκθεση "Ιππόλυτος – Φαίδρα” (5/7-24/8), με αφορμή τη συμπλήρωση 70 χρόνων από την άτυπη έναρξη των Επιδαυρίων το 1954 με τον "Ιππόλυτο” του Ευριπίδη σε σκηνοθεσία Δημήτρη Ροντήρη από το Εθνικό Θέατρο με τον Αλέκο Αλεξανδράκη στον ομώνυμο ρόλο, στον εκθεσιακό χώρο που εγκαινιάστηκε το 2023. Οι δύο αυτοί εμβληματικοί ήρωες παρουσιάζονται όπως τους γνωρίσαμε στο Αρχαίο Θέατρο της Επιδαύρου τα 69 χρόνια λειτουργίας του. Πολύτιμα τεκμήρια από το αρχείο του Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου και πολλών ακόμη πολιτιστικών οργανισμών και θιάσων καλούν τον επισκέπτη σε ένα ταξίδι μέσα από κοστούμια, μάσκες, μακέτες, παρτιτούρες και οπτικοακουστικό υλικό.
Παράλληλα, αξίζει να σημειωθεί ότι οι "Μικροί Ιχνευτές" θα βρίσκονται και φέτος στην Επίδαυρο για να προσφέρουν δημιουργική απασχόληση στα παιδιά 5-12 ετών μέσα από το επιτυχημένο θεατροπαιδαγωγικό πρόγραμμα που προσεγγίζει το περιεχόμενο του έργου που παρακολουθούν την ίδια ώρα οι μεγάλοι (κάθε Παρ. & Σάβ. κατά τη διάρκεια των παραστάσεων στο Αρχαίο Θέατρο Επιδαύρου).
"grape” – Greek Agora of Performance: "Μπορούμε να αντιστρέψουμε για λίγο την οπτική του κόσμου;".
Η καινοτόμα πρωτοβουλία "grape” για τη συστηματική προώθηση και προβολή του ελληνικού θεάτρου και χορού, που άρχισε ήδη να δίνει τους πρώτους καρπούς της, συνεχίζεται και φέτος. Οκτώ έργα θα παρουσιαστούν σε ένα συμπυκνωμένο πενθήμερο (21 - 25 Ιουλίου) για επαγγελματίες, διεθνείς καλεσμένους του Φεστιβάλ, αλλά και για το αθηναϊκό κοινό. "Για εμάς, η αποστολή του Φεστιβάλ είναι διττή: να παρουσιάσουμε σημαντικούς ξένους καλλιτέχνες στο ελληνικό κοινό αλλά και να δημιουργήσουμε τις συνθήκες, τα εργαλεία, για την ανάδειξη Ελλήνων δημιουργών στις διεθνείς σκηνές”.
Όλα τα έργα του "grape” θέτουν, κατά κάποιον τρόπο, το ερώτημα "Μπορούμε να αντιστρέψουμε για λίγο την οπτική του κόσμου;". Είτε αγγίζουν θέματα πολιτικοκοινωνικά, είτε υπαρξιακά, μέσα από μια πιο ποιητική οπτική, με εργαλεία τον μύθο και τη λαϊκή παράδοση, οι παραστάσεις αυτές φωτίζουν, η καθεμιά με τη δική της καλλιτεχνική γλώσσα, τη σχέση μας με το σήμερα. Συμμετέχουν οι Ανέστης Αζάς ("Τα σκυλιά”, 19-21/7), Κατερίνα Ανδρέου ("Bless this mess”, 23-25/7), Μάριο Μπανούσι ("Taverna Miresia – Mario, Bella, Anastasia”, 24-25/7) που επαναλαμβάνεται για δεύτερη χρονιά), Χαρά Κότσαλη ("Borborygmi”, 19-21/7), Γιολάντα Μαρκοπούλου - Ομάδα Station Athens ("Σφάλμα σύνδεσης”, 23-25/7), Ευθύμης Φιλίππου - Αγγελική Παπούλια (Ετυμολογίες, 18-22/7), Ζωή Χατζηαντωνίου ("Amalia melancholia, η βασίλισσα των φοινίκων”, παράσταση που ξεκίνησε εκτός Φεστιβάλ και παίχτηκε δύο σεζόν, 20-22/7) και Αργυρώ Χιώτη ("Αναψυκτήριο”, 23-25/7).
Μια νέα συνεργασία με το Εθνικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης ξεκινάει μέσα από τον κύκλο συζητήσεων "Future Perfect - Η εποχή της αμηχανίας”. Γνωστά ονόματα της ελληνικής indie και alternative σκηνής θα φιλοξενήσει το Indie Playground Festival, που διοργανώσαμε πρώτη φορά πέρυσι, σε συνεργασία με το Κέντρο Πολιτισμού "Ελληνικός Κόσμος" και τη United We Fly, και επιστρέφει φέτος στον βιομηχανικό χώρο Playground 260.
Οι συναυλίες του Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου 2024
Το μουσικό μέρος του φετινού προγραμματισμού του Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου 2024 αναπτύσσεται στις γνωστές κατευθυντήριες, με έμφαση στα μίνι φεστιβάλ που γνωρίσαμε τα τελευταία χρόνια και επιστρέφουν με ανανεωμένη δυναμική (Subset Festival, Indie Playground Festival, Tζαζ στην Πλατεία) αλλά και διεθνείς προσκεκλημένους από τον χώρο της όπερας, της τζαζ, της κλασικής, της σύγχρονης και της πειραματικής μουσικής. Η αυλαία στο Ηρώδειο θα ανοίξει με την καθιερωμένη σύμπραξη του Φεστιβάλ με την Εθνική Λυρική Σκηνή, στην αναβίωση της "Τόσκα" του Ούγκο ντε Άνα (1-11/6). Το ρωμαϊκό ωδείο θα φιλοξενήσει της επόμενες μέρες κορυφαίους σολίστες της κλασικής μουσικής (Νέεμε Γιάρβι, Ιμάνιουελ Αξ, Λεωνίδας Καβάκος, Γιο-Γιο Μα, Κάτια Μπουνιατισβίλι, Γιάκουμπ Γιοζέφ Ορλίνσκι) και σημαντικά ορχηστρικά σύνολα - όπως την περίφημη Philharmonia του Λονδίνου (18/6), την Chamber Orchestra of Europe (30/6), την Φιλαρμονική Ορχήστρα του Γκρατς (4/7), τη βιεννέζικη Philharmonic Brass (10/7), την Κρατική Ορχήστρα Αθηνών (28/6, 12/7) και την Εθνική Συμφωνική Ορχήστρα της ΕΡΤ (21/6). Το πρόγραμμα του Ηρωδείου ολοκληρώνεται με την αναβίωση της "Τραβιάτα" του Βέρντι (27-31/7), σε σκηνοθεσία Κωνσταντίνου Ρήγου. Στον κύκλο "Σύγχρονη Μουσική" έρχονται σημαντικά ονόματα όπως ο θρυλικός Sting (5/7), η avant-classical ANOHNI με τους Johnsons (13/6), η Loreena McΚennitt (26/6) που γιορτάζει τα 30 χρόνια από την κυκλοφορία του εμβληματικού άλμπουμ της "The Mask and Mirror" και ο μυθικός τζαζίστας Charles Lloyd που θα μοιραστεί ξανά τη σκηνή με τη Μαρία Φαραντούρη (18/7).
Το Φεστιβάλ τιμά την επέτειο των 50 χρόνων από την αποκατάσταση της Δημοκρατίας προσκαλώντας τον Διονύση Σαββόπουλο (8-9/7) να δημιουργήσει μια μουσική γιορτή με τραγούδια συνδεδεμένα με τη Μεταπολίτευση. Αγαπημένοι καλλιτέχνες, όπως ο Γιώργος Χατζηνάσιος και ο Στέφανος Κορκολής, μεταξύ άλλων, θα τιμήσουν τον σπουδαίο μουσικοσυνθέτη, Μίμη Πλέσσα (17/6) που φέτος συμπληρώνει 100 χρόνια ζωής. Στο Μικρό Θέατρο της Αρχαίας Επιδαύρου, ο Δημήτρης Καλαντζής (20/7), ένας από τους πιο δημιουργικούς και καταξιωμένους τζαζίστες στην Ελλάδα, παρουσιάζει το "Masters’ Voice" με τζαζ "μεταφράσεις" πάνω στον Χατζιδάκι και τον Βασίλη Τσιτσάνη. Στον ίδιο χώρο, η Ελεωνόρα Ζουγανέλη (26-27/7) δίνει νέα πνοή σε λαϊκά και αρχοντορεμπέτικα στη συναυλία της "Σε άλλα μονοπάτια".