Οι θεατρικές επαναλήψεις της εβδομάδας

Διαλέξαμε και σας παρουσιάζουμε δύο παραστάσεις που επανέρχονται δυναμικά, σηκώνοντας αυλαία τις πρώτες μέρες του Απριλίου.

Οι γριές που μαζεύουν την τσουκνίδα © Παναγιώτης Λαμπής

Διαλέξαμε και σας παρουσιάζουμε δύο παραστάσεις που επανέρχονται δυναμικά, σηκώνοντας αυλαία τις πρώτες μέρες του Απριλίου. Οι προτάσεις μας περιλαμβάνουν, από τη μία πλευρά, μια επιτυχία της Πειραματικής Σκηνής του Θεσσαλικού Θεάτρου και, από την άλλη, ένα δυνατό μονόλογο βασισμένο σε βιβλίο της Σπεράντζας Βρανά.

Οι γριές που μαζεύουν την τσουκνίδα
© Παναγιώτης Λαμπή

"Οι γριές που μαζεύουν την τσουκνίδα"

Μετά τα συνεχόμενα sold out στην Αθήνα και την περιοδεία στην υπόλοιπη Ελλάδα, η παράσταση της Πειραματικής Σκηνής του Θεσσαλικού Θεάτρου, - η υποψήφια καλύτερη παράσταση ΔΗ.ΠΕ.ΘΕ για το 2023 σύμφωνα με την Ελληνική Ένωση Κριτικών θεάτρου και Παραστατικών Τεχνών – "Οι γριές που μαζεύουν την τσουκνίδα" (φωτό εξωφύλλου), σε έρευνα, δραματουργική επεξεργασία και σκηνοθεσία του Κωνσταντίνου Ντέλλα, επιστρέφουν στο Θέατρο Σταθμός για 8 ακόμα παραστάσεις (από 3/4).

Η παράσταση αποτελεί μια σκηνική προσέγγιση του γυναικείου σώματος της τρίτης ηλικίας και της σύνδεσης του με τη λαϊκή μαγεία, τη μαγειρική και τις τελετουργικές πρακτικές. Αφετηρία, η περιοχή της Θεσσαλίας και η παράδοσή της στις μαγικές πρακτικές που θέλει τις μάγισσες της περιοχής να έχουν παραλάβει τις μυστικές δεξιότητές τους από τη Μήδεια και να ειδικεύονται στο κατέβασμα του φεγγαριού, γνωστό και ως "το άρμεγμα του φεγγαριού". Οδηγήτριες σε αυτό το μυστικό ταξίδι, τρεις θηλυκές μορφές που συνδιαλέγονται μεταξύ του οικείου και του αρχετυπικού, της ακίνδυνης "γιαγιάς" και της επικίνδυνης θεραπεύτριας και μιλάνε για τις ζωές τους, γι’ αυτά που έμαθαν από τις παλιές. αυτά που έπαθαν ως γυναίκες και αυτά που παραδίδουν στις επόμενες.

Περνώντας τη ζωή τους στη σκιά της κυρίαρχης ανδροκρατικής εξουσίας, οι γυναίκες της περιφέρειας του 19ου και 20ου αιώνα παρέμεναν σε μεγάλο ποσοστό στο περιθώριο χωρίς να μπορούν να έχουν λόγο στις αποφάσεις που ήταν αποκλειστικά δικαίωμα των ανδρών. Στον θεσσαλικό χώρο, πέρα από τις υπόλοιπες εργασίες, με τις οποίες συνέβαλαν στην οικονομική παραγωγή της οικογένειας και της κοινότητας ως εργάτριες στα χωράφια, είχαν και την ευθύνη της τροφοδότησης των μελών της οικογένειάς τους, πάντα όμως εντός του οίκου. Έτσι, ανέπτυξαν ένα μυστικό κώδικα, μια λανθάνουσα εξουσία, που στηριζόταν στη χρήση της μαγείας και της τεχνογνωσίας των βοτάνων, τα λεγόμενα "πρακτικά", στην ικανότητα του "ξεματιάσματος" και άλλων δεξιοτήτων, μέσα από τη χρήση των υλικών που χρησιμοποιούσαν και στη μαγειρική, τα βότανα και τα χόρτα της περιοχής, το λάδι, το νερό και το αλεύρι.

Αυτές οι "Γυναίκες της Γης" που έμεναν αόρατες χρόνια ακόμα και για τους ερευνητές - αφού δεν θεωρούσαν άξιο καταγραφής τον λόγο μιας γυναίκας για την ιστορία ενός τόπου- προσεγγίζονται σκηνικά από τρία αρσενικά νεαρά σώματα, επιχειρώντας να φέρουν στη σκηνή το προσωπικό και συλλογικό αφήγημα του οικείου γηρασμένου θηλυκού σώματος. Με εκφραστικά εργαλεία τις πρώτες ύλες της τελετουργικής διαδικασίας, τη μεταμφίεση, τη μάσκα και τον συντονισμό του λόγου και του σώματος, οι τρεις ηθοποιοί επιδίδονται σε ένα καταιγιστικό storytelling που ταξιδεύει από τις "Μεταμορφώσεις" του Οβίδιου και τα "Φαρσάλια" του Λουκανού μέχρι τη σύγχρονη ελληνική λογοτεχνία του Θωμά Ψύρρα, από παλιότερες αφηγήσεις, συνταγές και  ιατροσοφικούς κώδικες του 19ου αιώνα, μέχρι σύγχρονες συνεντεύξεις που έγιναν κατά τη διάρκεια των παραστάσεων στη Θεσσαλία.

Ερμηνεύουν: Μανούσος Γεωργόπουλος, Πλάτωνας Γιώργος Περλέρος, Μιχάλης Αναγνώστου. Η πρωτότυπη μουσική είναι του Αλέξανδρου Κτιστάκη.

>> Διαβάστε εδώ την κριτική του "α" για την παράσταση:

Διαβάστε Επίσης

Το μπορντέλο Της Μαντάμ Ρόζας
Γιώργος Λυμπερόπουλος©

"Το μπορντέλο της Μαντάμ Ρόζας"

Το έργο της σπουδαίας θεατρίνας Σπεράντζας Βρανά "Το τίμιο μπορντέλο", σε θεατρική απόδοση-προσαρμογή του Κώστα Παπαπέτρου και σκηνοθεσία Αλέξανδρου Λιακόπουλου, έρχεται στο θέατρο Αυλαία με τον τίτλο "Το μπορντέλο της Μαντάμ Ρόζας" από την 1/4. Στο ρόλο της Ρόζας η Δανάη Καλοπήτα.

Η Ρηνούλα. Η μαθήτρια με την μπλε ποδιά που αποφάσισε να μεγαλώσει με τον τρόπο που η ίδια η ζωή τής έδειξε από νωρίς. Η Ρηνούλα που έγινε Πεπίτα και κατεληξε Ρόζα. Η ζωή της, ο έρωτας που, από πολύ νωρίς, έγινε δουλειά και η δουλειά που μπλέχτηκε με τον έρωτα. Η επιβίωση, οι σκέψεις και η ελπίδα. Μια γυναίκα που μπήκε απο μικρή στον κόσμο των κόκκινων φαναριών, που κατάφερε να επιζήσει και να ανελιχθεί, να γίνει η κυρία της ζωής της, να μπει, χωρις να φοβηθεί, στα μονοπάτια του πληρωμένου έρωτα, που δε ντράπηκε να ικανοποιήσει τις ορέξεις του κάθε πελάτη προκειμένου να πετύχει τον σκοπό της, δηλαδή την απόκτηση του δικού της σπιτιού. Και μέσα σε όλα αυτά,  το κρυφό της μυστικό, ένα μυστικό που από πολύ μικρή ηλικία, αποφάσισε να φυλάει αλλα και να ψάχνει για όσο ζει: η κόρη που αποχωρίστηκε μικρή. Η κόρη που έψαχνε και συνεχίζει να ψάχνει.

Το έργο μιλά για τον κόσμο της πορνείας, έναν κόσμο, που αποτελεί ταμπού ακόμη και σήμερα. Πελάτες με ακραίες απαιτήσεις, "μαντάμες" που εκμεταλλεύονταν την ανάγκη κοριτσιών, κρατώντας τους χρήματα από τον κόπο τους, πόνος, σκληρή ζωή, μα και στιγμές τρυφερότητας, όταν σβήνουν τα κόκκινα λαμπάκια των σπιτιών. Κρυφές σκέψεις και μυστικά, που δεν μαρτυράς ούτε στον ίδιο σου τον εαυτό. Και όλα αυτά σε μια Ελλάδα, που δεν έχει ακόμη μάθει να αποδέχεται και να συγχωρεί, που στιγματίζει όσους επιλέγουν να ξεφύγουν από το συνηθισμένο και αποδεκτό. Εκείνους που ξέρουμε ότι υπάρχουν, μα δεν δεχόμαστε να τους κοιτάξουμε κατάματα.  

Η σκηνογραφία και τα κοστούμια του έργου είναι του Γιώργη Κοντοπόδη κι η μουσική σύνθεση του Άγγελου Ανδρεόπουλου. Το τραγουδι "Μυστικό" ερμηνεύει η Βασιλική Σούτη σε στίχους του σκηνοθέτη.

Διαβάστε Επίσης

Περισσότερες πληροφορίες

Οι γριές που μαζεύουν την τσουκνίδα

  • Σκηνική Σύνθεση
  • Διάρκεια: 70 '

Η παράσταση της Πειραματικής Σκηνής του Θεσσαλικού Θεάτρου αξιοποιεί τις μυστικές ιστορίες των γυναικών της Θεσσαλίας του 19ου και 20ου αιώνα σε μια σκηνική προσέγγιση με βασικούς άξονες τους κοινωνικούς ρόλους και τις έμφυλες διαστάσεις των μαγικοθρησκευτικών πρακτικών. Το γυναικείο σώμα της τρίτης ηλικίας και η σύνδεσή του με τη λαϊκή μαγεία, τη μαγειρική και τις τελετουργικές πρακτικές βρίσκεται στο επίκεντρο. Τρεις θηλυκές μορφές, που ερμηνεύονται από τρία αρσενικά νεαρά σώματα, περνώντας τη ζωή τους στη σκιά της κυρίαρχης ανδροκρατικής εξουσίας, συνδιαλέγονται μεταξύ του οικείου και του αρχετυπικού, της ακίνδυνης «γιαγιάς» και της επικίνδυνης θεραπεύτριας και μιλάνε για τις ζωές τους, γι’ αυτά που έμαθαν από τις παλιές. αυτά που έπαθαν ως γυναίκες και αυτά που παραδίδουν στις επόμενες.

Το μπορντέλο της Μαντάμ Ρόζας

  • Μονόλογος
  • Διάρκεια: 70 '

Βασισμένο στο βιβλίο της Σπεράντζας Βρανά «Το τίμιο μπορντέλο», το έργο ακολουθεί την ιστορία της ζωής της Μαντάμ Ρόζας που μπήκε από μικρή στον κόσμο των κόκκινων φαναριών και κατάφερε να επιβιώσει, να ανελιχθεί και να γίνει κυρία του εαυτού της. Αποκαλύπτεται και το πιο κρυφό της μυστικό, η κόρη της που την αποχωρίστηκε μικρή και ακόμη την ψάχνει. Στη θεατρική μεταφορά του σκληρού έργου, η Ρηνούλα που έγινε Πεπίτα και κατέληξε Ρόζα αφηγείται όσα έχει ζήσει, το πώς ο έρωτας έγινε δουλειά και το αντίθετο, τις σκέψεις, τα όνειρα και τις ελπίδες της.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

Το "Μπορντέλο της Μαντάμ Ρόζας" και ο "Μπογιατζής" βάζουν τα... καλοκαιρινά τους

Οι δύο παραστάσεις που παρουσιάστηκαν τον χειμώνα συνεχίζουν την πορεία τους και τη θερινή περίοδο στην αυλή του θεάτρου Από Κοινού.

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
15/07/2024

Ορέστεια

Ο Θεόδωρος Τερζόπουλος δοκίμασε τα όρια της μεθόδου του σε ένα τιτάνιο έργο και, αν και σε σημεία προδόθηκε, παρέδωσε μια παράσταση με στοιχεία μυσταγωγίας και "ιερού μεγαλείου", που θα εγγραφεί στις σπουδαιότερες της σύγχρονης παραστασιογραφίας του αρχαίου δράματος.

Η "Ορέστεια" του Θεόδωρου Τερζόπουλου πηγαίνει περιοδεία

Μάθετε σε ποιους σταθμούς θα παρουσιαστεί η τριλογία του Αισχύλου μετά την παρουσίασή της στο κατάμεστο Αρχαίο Θέατρο της Επιδαύρου (από όπου μπορείτε να δείτε εντός φωτογραφίες).

Οι παραγωγές της Στέγης Ιδρύματος Ωνάση ταξιδεύουν σε όλον τον κόσμο

Η βρετανική εφημερίδα The Stage πλέκει το εγκώμιο της Στέγης που προωθεί και στηρίζει την εξακτίνωση της σύγχρονης ελληνικής δημιουργίας του θεάτρου και του χορού στην Ευρώπη - κι όχι μόνο.

Θεσσαλικό Θέατρο: Ο Ορέστης Τάτσης νέος καλλιτεχνικός διευθυντής

Το Θεσσαλικό Θέατρο εμπιστεύεται τα ηνία του θεσμού στο νέο αίμα του ελληνικού θεάτρου.

Το αφιέρωμα "60 Χρόνια Εουτζένιο Μπάρμπα – Odin Teatret" έρχεται σε Φάμπρικα και Ρεκτιφιέ

Η σημαντική φυσιογνωμία του παγκόσμιου θεάτρου Εουτζένιο Μπάρμπα έρχεται στην Αθήνα τον Σεπτέμβριο για μία σειρά καλλιτεχνικών και εκπαιδευτικών δράσεων οργανωμένων από την ομάδα τέχνης Fabrica Athens.

Τη θεατρική παράσταση "Οδυσσέας" υποδέχεται το Μικρό Γκλόρια τον Οκτώβριο

Μια παράσταση που εμπνέεται από αληθινή ιστορία και έχει θέμα τη νόσο Αλτσχάιμερ έρχεται τη νέα σεζόν, με πρωταγωνιστή τον Τάσο Παλαντζίδη.