"Μπορεί το θέατρο να είναι το μέλλον της ερευνητικής δημοσιογραφίας;"

Θεατρική παράσταση Benko «Η άνοδος και η πτώση του κυρίου Ρενέ Μπένκο», Calle Fuhr, Volkstheater, © Marcel Urlaub

Αυτό διερωτάται ο πολιτικός ανταποκριτής των "Financial Times" στην Αυστρία, Sam Jones, στο ομότιτλο άρθρο του, παίρνοντας αφορμή από τη συνεργασία του ερευνητικού περιοδικού "Dossier", το οποίο συντηρείται μόνο από τις πωλήσεις και δεν δέχεται διαφημίσεις, με το ιστορικό θέατρο Volkstheater στο πλαίσιο της εύρεσης τρόπων περαιτέρω στήριξης και βιωσιμότητας του δημοσιογραφικού έργου του. Η συνεργασία τους ξεκίνησε πέρυσι με την παράσταση "Η Αίθουσα Σύνταξης" (The Newsroom/ Die Redaktion) που βασίζεται στην προ ετών έρευνα του "Dossier" σχετικά με την OMV, την εθνική εταιρεία πετρελαίου και φυσικού αερίου της Αυστρίας, και του τότε CEO της Rainer Seele, του οποίου οι σκοτεινές σχέσεις με τη Μόσχα παραμένουν μέχρι σήμερα αντικείμενο διαμάχης, παρότι μετά την παραίτησή του απαλλάχθηκε από την κατηγορία των παράνομων δοσοληψιών χάρη σε μια εσωτερική έρευνα της OMV.

Θεατρική παράσταση The Newsroom
Die Redaktion, Lavinia Novak, Volkstheater, © Marcel Urlaub
"Η Αίθουσα Σύνταξης", Volkstheater

Μετά την επιτυχία της παράστασης, το Volkstheater ανέθεσε και δεύτερο έργο στο "Dossier". Έτσι, στις αρχές Απριλίου κάνει πρεμιέρα το –sold out μέσα σε δύο ώρες από την έναρξη της προπώλησης– "Η άνοδος και η πτώση του κυρίου Ρενέ Μπένκο", το οποίο πραγματεύεται ένα θέμα που εξακολουθεί να απασχολεί τα πρωτοσέλιδα των εφημερίδων τρεις μήνες από τότε που άρχισε να καταρρέει ο όμιλος Signa, η αυτοκρατορία πολυτελών ακινήτων του δισεκατομμυριούχου από το Τιρόλο Ρενέ Μπένκο, μετά και κατηγορίες για απάτη.

Calle Fuh, Παράσταση
© Marcel Urlaub
 "Η άνοδος και η πτώση του κυρίου Ρενέ Μπένκο", Volkstheater

Διακρίνοντας ένα αυξανόμενο ενδιαφέρον για το ερευνητικό θέατρο και εκτός Αυστρίας, ο Jones αναφέρεται στο Berliner Ensemble στη Γερμανία, που ανέβασε μια σκηνοθετημένη ανάγνωση της έρευνας του γερμανικού μη κερδοσκοπικού περιοδικού "Correctiv" σχετικά με μια συνάντηση ακροδεξιών εξτρεμιστών τον περασμένο Ιανουάριο – το Volkstheater συμμετείχε στην παραγωγή. Ελπίζοντας να δούμε περισσότερες παραγωγές όπως αυτές, καθώς τις θωρεί αποτελεσματικό τρόπο για να ασχοληθεί ο κόσμος με την ερευνητική δημοσιογραφία, η οποία, σε μια εποχή κορεσμένη από πληροφορίες, απαιτεί μεγάλη δέσμευση από τον αναγνώστη, ο Jones μας καλεί να ξανασκεφτούμε τον μοντερνιστικό λόγο του ιστορικού Βιεννέζου συγγραφέα Καρλ Κράους που στο σατιρικό του δράμα "Οι τελευταίες ημέρες της ανθρωπότητας" (1918) αναπαριστά μέσα από μια συρραφή ειδήσεων, επιστολών, δικογραφιών, ανακοινώσεων και στοιχείων της λαϊκής κουλτούρας το πώς οι άνθρωποι βρέθηκαν παγιδευμένοι στην παράσταση της ιστορίας με αναφορά τον Α’ Παγκόσμιο Πόλεμο. Τι μπορεί να μας πει σήμερα ο Κράους σχετικά με "τη λεπτή γραμμή μεταξύ του δράματος ως ψυχαγωγίας και του δράματος ως πολιτικής";

Calle Fuh,Παράσταση
© Marcel Urlaub
 "Η άνοδος και η πτώση του κυρίου Ρενέ Μπένκο", Volkstheater   

Δεδομένης της προσπάθειας που γίνεται και στην Ελλάδα να υποστηριχθούν νέα εγχειρήματα ερευνητικής δημοσιογραφίας, αλλά και της άνθησης που βιώνει το θέατρο ντοκουμέντο και γενικότερα του ενδιαφέροντος μιας νέας γενιάς καλλιτεχνών για μια θεματολογία που άπτεται της σύγχρονης κοινωνικοπολιτικής πραγματικότητας, αντίστοιχες συνέργειες θα είχαν πολύ ενδιαφέρον. Ειδικότερα αν γράφονταν νέα έργα πάνω σε δημοσιογραφικά πορίσματα, τα οποία θα πραγματεύονται το υλικό τους με μια πιο τολμηρή δραματουργία και δεν θα περιορίζονται σε επιφανειακές συρραφές "μαρτυριών" με διδακτικό χαρακτήρα, που συχνά χαρακτηρίζουν τις παραστάσεις θεάτρου-ντοκουμέντο.

Διαβάστε Επίσης

Η τέχνη παραμένει, άλλωστε, ένα από τα πιο ισχυρά εργαλεία αφύπνισης και καλλιέργειας της κριτικής σκέψης που στην εποχή της μετα-αλήθειας χρειάζεται περισσότερο από ποτέ και συχνά όσα ρεπορτάζ για τις συνθήκες εργασίας των εργαζομένων σε σεζόν ή για τις γυναικοκτονίες κι αν διαβάσεις, ο τρόπος που σε στοιχειώνει η ερμηνεία της Δήμητρας Βλαγκοπούλου στο κινηματογραφικό "Animal" της Σοφίας Εξάρχου, για παράδειγμα, ή η προσέγγιση της Mάρθας Μπουζιούρη στην παράσταση "Pietà" που ξανανεβαίνει, προσθέτει διαφορετικές ποιότητες στην πρόσληψη του θέματος. Όσο για την πρώτη ύλη, δυστυχώς όπως καταδεικνύει και η πρόσφατη επικαιρότητα σχετικά με τα Τέμπη, το θέατρο της πραγματικότητας δυστυχώς μας τροφοδοτεί με όλο και περισσότερο υλικό. 

Διαβάστε Επίσης

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

Ορέστεια

Ο Θεόδωρος Τερζόπουλος δοκίμασε τα όρια της μεθόδου του σε ένα τιτάνιο έργο και, αν και σε σημεία προδόθηκε, παρέδωσε μια παράσταση με στοιχεία μυσταγωγίας και "ιερού μεγαλείου", που θα εγγραφεί στις σπουδαιότερες της σύγχρονης παραστασιογραφίας του αρχαίου δράματος.

ΓΡΑΦΕΙ: ΤΩΝΙΑ ΚΑΡΑΟΓΛΟΥ
15/07/2024

Η "Ορέστεια" του Θεόδωρου Τερζόπουλου πηγαίνει περιοδεία

Μάθετε σε ποιους σταθμούς θα παρουσιαστεί η τριλογία του Αισχύλου μετά την παρουσίασή της στο κατάμεστο Αρχαίο Θέατρο της Επιδαύρου (από όπου μπορείτε να δείτε εντός φωτογραφίες).

Οι παραγωγές της Στέγης Ιδρύματος Ωνάση ταξιδεύουν σε όλον τον κόσμο

Η βρετανική εφημερίδα The Stage πλέκει το εγκώμιο της Στέγης που προωθεί και στηρίζει την εξακτίνωση της σύγχρονης ελληνικής δημιουργίας του θεάτρου και του χορού στην Ευρώπη - κι όχι μόνο.

Θεσσαλικό Θέατρο: Ο Ορέστης Τάτσης νέος καλλιτεχνικός διευθυντής

Το Θεσσαλικό Θέατρο εμπιστεύεται τα ηνία του θεσμού στο νέο αίμα του ελληνικού θεάτρου.

Το αφιέρωμα "60 Χρόνια Εουτζένιο Μπάρμπα – Odin Teatret" έρχεται σε Φάμπρικα και Ρεκτιφιέ

Η σημαντική φυσιογνωμία του παγκόσμιου θεάτρου Εουτζένιο Μπάρμπα έρχεται στην Αθήνα τον Σεπτέμβριο για μία σειρά καλλιτεχνικών και εκπαιδευτικών δράσεων οργανωμένων από την ομάδα τέχνης Fabrica Athens.

Τη θεατρική παράσταση "Οδυσσέας" υποδέχεται το Μικρό Γκλόρια τον Οκτώβριο

Μια παράσταση που εμπνέεται από αληθινή ιστορία και έχει θέμα τη νόσο Αλτσχάιμερ έρχεται τη νέα σεζόν, με πρωταγωνιστή τον Τάσο Παλαντζίδη.

Φεστιβάλ Αθηνών: Στην Παλαιά Βουλή έρχεται η παράσταση "Ετυμολογίες"

Ρένη Πιττακή και Αγγελική Παπούλια πρωταγωνιστούν στο νέο έργο του Ευθύμη Φιλίππου σε ένα κτίριο-ορόσημο της ελληνικής ιστορίας.