Τάσος Ιορδανίδης: "Στην "Τζούλια" αφετηρία είναι το προπατορικό αμάρτημα"

Ο ηθοποιός, σκηνοθέτης και, εσχάτως, συγγραφέας, μιλάει για το νέο του έργο, που μεταγράφει στο σήμερα τη «Δεσποινίδα Τζούλια» του Στρίντμπεργκ. Ανεβαίνει σε δική του σκηνοθεσία, με τους Ευσταθία Τσαπαρέλη, Κυριάκο Σαλή, Δήμητρα Βήττα, Μαρία Καρτσαφλέκη (Άλφα-«Ληναίος-Φωτίου», από 11/3 σε avant premiere για τους αναγνώστες του «α»).

Tάσος Ιορδανίδης

Με την "Τζούλια" υπογράφεις ένα νέο έργο σε σχέση με αυτό του Στρίντμπεργκ;

Πράγματι, έχω γράψει ένα νέο έργο, επομένως θα ήταν αμετροεπές να πω ότι ανεβάζουμε την "Τζούλια" του Στρίντμπεργκ˙ άλλος ο λυρισμός του, άλλες οι κοινωνικές συνθήκες της εποχής του. Εμείς προσπαθήσαμε να μεταγράψουμε την ιστορία, βασισμένοι στα θέματα με τα οποία νομίζουμε ότι ήθελε κι εκείνος να καταπιαστεί. Και φυσικά σε αναλογία προς την εποχή μας: η ιστορία μεταφέρεται σε ένα ιστορικό θέατρο της Αθήνας, στη σύγχρονη δυτική κοινωνία, ενώ ο χώρος δράσης του πρωτοτύπου, η κουζίνα του σπιτιού, γίνεται η "κουζίνα" της δουλειάς μας, δηλαδή η προετοιμασία μιας παράστασης, όταν έχουν μπει στο θέατρο οι ηλεκτρολόγοι, οι σκηνογράφοι, οι φωτιστές. Κατ’ επέκταση, προσπαθήσαμε οι ιδιοσυγκρασίες, οι ανάγκες και τα "θέλω" των ηρώων να μεταγραφούν στο 2024.

Υπάρχει, δηλαδή, το στοιχείο του θεάτρου μέσα στο θέατρο;

Όχι. Η ιστορία εκτυλίσσεται μέσα σε ένα θέατρο, γιατί μας απασχόλησε ως ομάδα να αποκρυπτογραφήσουμε τους κανόνες του νατουραλιστικού μανιφέστου που κατέθεσε ο Στρίντμπεργκ με την "Τζούλια". Και τι πιο ρεαλιστικό από το να εκτυλίσσεται η δράση μιας νατουραλιστικής προσέγγισης μέσα σε ένα θέατρο σε πραγματικό χρόνο και πραγματικό τόπο; Έχει πάρα πολύ ενδιαφέρον ο υποκριτικός δρόμος που διαλέξαμε, καθώς δουλέψαμε δημιουργώντας συνθήκες ακόμη και στην πραγματική μας ζωή που μας βοήθησαν να αφουγκραστούμε τους χαρακτήρες του έργου. Δηλαδή, υπάρχουν άνθρωποι στις ζωές μας από τους οποίους αντλήσαμε στοιχεία, τους αφουγκραστήκαμε, προσπαθήσαμε να τους καταλάβουμε, είδαμε τις αντιδράσεις τους κι όλο αυτό τροφοδότησε τη σύνθεση των δραματικών προσώπων. Και όλος αυτός ο κώδικας γεννήθηκε από το ότι προσπαθούμε να σεβαστούμε το νατουραλιστικό μανιφέστο του συγγραφέα.

Τα πρόσωπα του έργου, λοιπόν, είναι οι συντελεστές ενός θιάσου;

Περίπου και, μάλιστα, κρατούν τα πραγματικά τους ονόματα. Η Ευσταθία/Τζούλια είναι αναγνωρισμένη ηθοποιός και ιδιοκτήτρια του θεάτρου, ο Κυριάκος/Ζαν, μετανάστης δεύτερης γενιάς, ο ηλεκτρολόγος του θεάτρου, ενώ η Κριστίν σ’ εμάς έχει διττή υπόσταση κι έτσι την ερμηνεύουν δύο γυναίκες: η Δήμητρα είναι στενή φίλη της Ευσταθίας/Τζούλια και η Μαρία αντιπροσωπεύει το λαό, έχει σχέση εργαζόμενου-εργοδότη μαζί της· είναι πιο κοντά, δηλαδή, στη μαγείρισσα του πρωτότυπου.

Τζούλια Τάσος Ιορδανίδης
Κατερίνα Τσατσάνη©

Στο έργο, η παράσταση που ετοιμάζεται είναι ο "Άμλετ". Γιατί;

Πιστεύω ότι αυτοί οι δύο θεατρικοί ήρωες, ο Άμλετ και η Τζούλια, μοιάζουν πάρα πολύ σε ένα ερώτημα που μας ταλανίζει όλους, λίγο-πολύ: τι γίνεται μετά; Ο Άμλετ στον περιβόητο μονόλογο αναρωτιέται "να ζει κανείς ή να μη ζει;", η Τζούλια σκέφτεται αν το μετά, αυτό που έπεται, είναι καλύτερο απ’ αυτό που βιώνει τώρα, ορμώμενη από τη σκέψη ότι η ευτυχία ίσως βρίσκεται σε χαμηλότερα κοινωνικά ή πνευματικά στρώματα. Ταλαντεύεται, επίσης, αν το μηδέν, το σκοτάδι, το τίποτα είναι καλύτερο. "Να κοιμηθείς και μαζί σου να κοιμηθούν όλοι οι πόνοι από τους οποίους είσαι πλασμένος" που λέει κι ο Αμλετ. Αυτό είναι ένα από τα σημειολογικά στοιχεία όπου εστιάζουμε.

Ποια βασικά θέματα του πρωτότυπου σε απασχόλησαν;

Επέλεξα να καταπιαστώ με την "Τζούλια", επειδή υπάρχει ένας κεντρικός πυρήνας που με κινητοποιεί αυτή την περίοδο και είναι το "αμαρτίες γονέων παιδεύουσι τέκνα". Και οι τέσσερις χαρακτήρες κουβαλάνε ένα σταυρό που πηγάζει είτε από επίκτητα ερεθίσματα του οικογενειακού τους περιβάλλοντος είτε από γονιδιακά χαρακτηριστικά. Οι ήρωες και στο πρωτότυπο –τουλάχιστον έτσι όπως το διάβασα εγώ– κινούνται βάσει των ερεθισμάτων που πήραν από τον περίγυρό τους, κι αυτό είναι ένα θέμα που με απασχολεί πολύ, ίσως επειδή έχω γίνει πατέρας. Από εκεί και πέρα, φυσικά μας απασχόλησε το ταξικό ζήτημα, καθώς και όλη η βεντάλια των θεμάτων που ανοίγει ο Στρίντμπεργκ: πώς μια σχέση μπορεί να γίνει τοξική, πώς μπορεί να συνηθίσουν οι άνθρωποι μέσα στην τοξικότητα, ο ερωτισμός ανάμεσα σε δύο διαφορετικής πνευματικότητας ανθρώπους και άλλα πολλά. Πρόκειται για ένα σπουδαίο έργο.

Τζούλια Τάσος Ιορδανίδης
Κατερίνα Τσατσάνη©

Είναι το τρίτο έργο που γράφεις. Τι σε οδήγησε στη συγγραφή;

Με αφορά να αντλώ από προσωπικά βιώματα και έχω καταλήξει ότι αυτό που αξίζει να καταθέτουμε είναι ό,τι μας αγγίζει και μας κινητοποιεί συναισθηματικά. Και τα τρία έργα μου έχουν βιογραφικά και αυτοβιογραφικά στοιχεία και οφείλουν και τα τρία πάρα πολλά στο γεγονός που ανέφερα νωρίτερα, τις ανησυχίες που μου έχει προκαλέσει η πατρότητα. Το πρώτο, το "Θέλω να σου κρατάω το χέρι", βασίστηκε πολύ στη σχέση μου με τη Θάλεια [σ.σ. Ματίκα], αλλά χαίρομαι πολύ που επί τρία χρόνια ο κόσμος μας διαψεύδει και το έργο τελικά μιλάει για όλες τις σχέσεις. Στο δεύτερο, το "Φακντ-απ", υπήρξα πολύ έντονος παρατηρητής. Καθώς συναναστρέφομαι νέα παιδιά μιας άλλης γενιάς, λειτούργησα με τη μέθοδο της παρατήρησης, βλέποντας τις αγωνίες και τα άγχη τους. Στην "Τζούλια", με αφετηρία το προπατορικό αμάρτημα, έκανα κάτι για πρώτη φορά και κάλεσα την ομάδα να το κάνουμε παρέα: να αφουγκραστούμε και να μελετήσουμε ανθρώπινες συμπεριφορές σε συγκεκριμένες συνθήκες, πάντα με σεβασμό απέναντι στο πρωτότυπο έργο.

Εμπιστεύεσαι νέους ηθοποιούς. Πώς είναι η συνεργασία σας;

Πιστεύω πάρα πολύ στο σωστό τάιμινγκ και τώρα οι συνθήκες τα έφεραν έτσι ώστε να βρεθούν αυτοί οι άνθρωποι στο δρόμο μου κι εγώ στο δικό τους. Είμαι πολύ περήφανος για την ομάδα, για την αυταπάρνηση, το δόσιμό τους. Δεν είχα ξανασυνεργαστεί με κανέναν από αυτούς και έχουμε αναπτύξει μια ουσιαστική σχέση εμπιστοσύνης. Μιλάμε, συζητάμε, διαφωνούμε, στο τέλος προσπαθούμε να συμφωνήσουμε, απλώς εγώ έχω το τελικό πρόσταγμα.

Διαβάστε Επίσης

Διαβάστε Επίσης

Διαβάστε Επίσης

Περισσότερες πληροφορίες

Φακντ-απ

  • Κοινωνικό
  • Διάρκεια: 90 '

Σκηνικός χώρος: μια κλινική αντιμετώπισης ψυχικών νοσημάτων κάπου στο δυτικό κόσμο. Ρόλοι: δύο εκπρόσωποι της γενιάς Ζ, ένα κορίτσι κι ένα αγόρι. Εκείνος είχε όνειρο να γίνει σκηνοθέτης. Εκείνη τραγουδίστρια. Τελικά, η ζωή τα έφερε έτσι και είναι «φακντ απ». Από την άλλη «η ζωή είναι ωραία», όπως έχει πει κι ο Ρομπέρτο Μπενίνι. Δύο νέοι που προσπαθούν να ακουστούν σε έναν κόσμο που δεν τους ακούει. Στην προσπάθεια τους θα φτιάξουν μία δική τους πραγματικότητα. Για το τώρα και για το μετά. Για να γιατρέψουν αυτά που τους πονάνε. Ψάχνουν έναν κοινό κώδικα. Εκείνος πιο αποφασισμένος. Εκείνη, επιφυλακτική. Ή μήπως συμβαίνει το αντίστροφο; Αμαρτίες γονέων παιδεύουσι τέκνα και οι κραυγές τους παλεύουν να δημιουργήσουν το νόημα της νέας ζωής που προσπαθούν να φτιάξουν.

Τζούλια

  • Δράμα
  • Διάρκεια: 100 '

Σ’ ένα ιστορικό θέατρο της Πατησίων, Μάρτιος 2024. Σε λίγες μέρες έχει πρεμιέρα ο «Άμλετ». Το θέατρο έχει μετατραπεί σε εργοτάξιο. Γίνονται ηλεκτρολογικές και κατασκευαστικές σκηνογραφικές εργασίες. Σκόνη και μπερδεμένα καλώδια παντού. Η σκηνογράφος,ο ηλεκτρολόγος και η υπεύθυνη του θεάτρου, ανάμεσά τους. Μετά από λίγο καταφθάνει η θιασάρχις, σκηνοθέτις και πρωταγωνίστρια (στο ρόλο του Άμλετ) της παράστασης. Απόψε θα έπρεπε να βρίσκεται στην τιμητική βραδιά για τον πατέρα της. Κι όμως, θα είναι στο θέατρο. Στο θέατρο που της ανήκει. Που ανήκει, τέλος πάντων, εδώ και χρόνια στην οικογένεια της. Η πάλη των κοινωνικών τάξεων - οι ομοιότητες και οι διαφορές τους-, το αδηφάγο πρόσωπο των μέσων μαζικής ενημέρωσης, η έννοια της φιλίας, η τοξικότητα των ανθρώπινων εξαρτητικών σχέσεων, ο κοινωνικός ρατσισμός, η χρήση ουσιών, η προδοσία, ο έρωτας στη διάσταση του πόθου, η δυσκολία του ανθρώπου να αγαπήσει, η βαθιά του ανάγκη να αγαπηθεί, το ανικανοποίητο του είδους μας, όλα τα θέματα περιπλέκονται σε αυτό το έργο που βασίζεται στη «Δεσποινίδα Τζούλια» του Άουγκουστ Στρίντμπεργκ.

Θέλω να σου κρατάω το χέρι

  • Κοινωνικό
  • Διάρκεια: 90 '

Το τραγούδι των Μπιτλς «I want to hold your hand» ενέπνευσε ένα έργο με πρωταγωνιστές του δύο «παράνομους» εραστές οι οποίοι αναζητούν διέξοδο στα προβλήματα των γάμων τους, που επιστρέφει για τέταρτη χρονιά για να μιλήσει για τις σχέσεις μέσα από ένα εκρηκτικό τετ α τετ. To σκηνικό, ένα δωμάτιο σε ένα ξενοδοχείο ημιδιαμονής. Τα μόνα πρόσωπα, εκείνοι. Απέναντι αλλά και δίπλα. Μαζί αλλά και χωριστά. Μία γυναίκα και ένας άντρας που εμπλέκονται μαζί σε ένα συναισθηματικό και ψυχολογικό bras de fer. Είναι και οι δύο γονείς. Έχουν και οι δύο τα δίκια τους. Έχουν κάνει και οι δύο λάθη. Αυτό που ψάχνουν, όμως, τελικά, μέσα από τις συναντήσεις τους, είναι κάτι απλό: λίγη ουσιαστική συντροφικότητα.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

Βασίλης Μαυρογεωργίου: "Η περιέργεια είναι στη φύση μας, αλλά κρύβει τον σπόρο της αυτοκαταστροφής"

Ο ηθοποιός, σκηνοθέτης και συγγραφέας Βασίλης Μαυρογεωργίου μιλά για τη μετάβαση από το θέατρο στη μικρή οθόνη με το "Έχω παιδιά", την τέχνη της κωμωδίας, τα βαθιά υπαρξιακά ερωτήματα που θίγει μέσα από το σκοτεινό θρίλερ του "Καταραμένος κόσμος", αλλά και τη συνάντηση του με το λαϊκό τραγούδι στην παράσταση που θα σκηνοθετήσει τον Μάρτιο "Τα πήρες όλα και έφυγες – Η ζωή του Στράτου Διονυσίου".

ΓΡΑΦΕΙ: ΜΑΡΙΑ ΚΡΥΟΥ
21/12/2024

"Clown Christmas" στο Θέατρο Μικρός Κεραμεικός

Δύο επιτυχημένες παραστάσεις θεατρικού κλόουν, το συγκινητικό "cLOwNELY day" και το κωμικοτραγικό "I am Leaving", έρχονται να ξορκίσουν τη μοναξιά και να ενωθούν σε μια γιορτινή παράσταση γεμάτη χιούμορ και συναίσθημα.

"Και πάμε πρίμα…": Μια επίκαιρη εξωφρενική κωμωδία στο θέατρο Αλεξάνδρεια

Ο Βασίλης Βλάχος ανεβάζει στη σκηνή ένα σύγχρονο έργο για την κοινωνικοπολιτική παρακμή που χαρακτηρίζει τη σημερινή εποχή.

Έρχεται το Εθνικό Τσίρκο της Κούβας

Ένας εορτασμός της ζωής, της τέχνης και της δράσης με το Εθνικό Τσίρκο της Κούβας, που έρχεται για πρώτη φορά στη χώρα μας ανήμερα Χριστούγεννα, για να μας χαρίσει μαγεία και δεξιοτεχνία.

"Το αγόρι με τις δυο καρδιές": Μια βαθιά ανθρώπινη και συγκινητική ιστορία για τις γιορτές σε σκηνοθεσία Τάκη Τζαμαργιά στο Νέο Θέατρο "Κατερίνα Βασιλάκου"

Η παράσταση του Τάκη Τζαμαργιά που μάς σύστησε πέρυσι την αληθινή ιστορία των Αφγανών συγγραφέων Χάμεντ και Χεσαάμ Αμίρι, οι οποίοι μαζί με την οικογένειά τους αναγκάστηκαν να εγκαταλείψουν την πατρίδα τους, παίζεται για δεύτερη συνεχή χρονιά.

Συζητήσεις για την εξάλειψη της βίας κατά των γυναικών με αφορμή την παράσταση "Ο πόλεμος δεν έχει πρόσωπο γυναίκας"

Δύο συζητήσεις που θα ακολουθήσουν την παράσταση "Ο πόλεμος δεν έχει πρόσωπο γυναίκας", στοχεύουν στην ευαισθητοποίηση και την ενημέρωση του κοινού σχετικά με τη βία κατά των γυναικών.

"Μεμοράντουμ": Η παρανοϊκή πολιτική κωμωδία του Θεάτρου "Μπέλλος" είναι ό,τι πρέπει για τις ημέρες των γιορτών

Ένα εξαιρετικό καστ πρωταγωνιστεί στο έργο του Βάτσλαβ Χάβελ που αναδεικνύει την πιο κωμική, γελοία αλλά και τρομακτική πλευρά του συστήματος της δημόσιας διοίκησης και της κεντρικής εξουσίας, σε σκηνοθεσία Αικατερίνης Παπαγεωργίου.