Τάσος Ιορδανίδης: "Στην "Τζούλια" αφετηρία είναι το προπατορικό αμάρτημα"

Ο ηθοποιός, σκηνοθέτης και, εσχάτως, συγγραφέας, μιλάει για το νέο του έργο, που μεταγράφει στο σήμερα τη «Δεσποινίδα Τζούλια» του Στρίντμπεργκ. Ανεβαίνει σε δική του σκηνοθεσία, με τους Ευσταθία Τσαπαρέλη, Κυριάκο Σαλή, Δήμητρα Βήττα, Μαρία Καρτσαφλέκη (Άλφα-«Ληναίος-Φωτίου», από 11/3 σε avant premiere για τους αναγνώστες του «α»).

Tάσος Ιορδανίδης

Με την "Τζούλια" υπογράφεις ένα νέο έργο σε σχέση με αυτό του Στρίντμπεργκ;

Πράγματι, έχω γράψει ένα νέο έργο, επομένως θα ήταν αμετροεπές να πω ότι ανεβάζουμε την "Τζούλια" του Στρίντμπεργκ˙ άλλος ο λυρισμός του, άλλες οι κοινωνικές συνθήκες της εποχής του. Εμείς προσπαθήσαμε να μεταγράψουμε την ιστορία, βασισμένοι στα θέματα με τα οποία νομίζουμε ότι ήθελε κι εκείνος να καταπιαστεί. Και φυσικά σε αναλογία προς την εποχή μας: η ιστορία μεταφέρεται σε ένα ιστορικό θέατρο της Αθήνας, στη σύγχρονη δυτική κοινωνία, ενώ ο χώρος δράσης του πρωτοτύπου, η κουζίνα του σπιτιού, γίνεται η "κουζίνα" της δουλειάς μας, δηλαδή η προετοιμασία μιας παράστασης, όταν έχουν μπει στο θέατρο οι ηλεκτρολόγοι, οι σκηνογράφοι, οι φωτιστές. Κατ’ επέκταση, προσπαθήσαμε οι ιδιοσυγκρασίες, οι ανάγκες και τα "θέλω" των ηρώων να μεταγραφούν στο 2024.

Υπάρχει, δηλαδή, το στοιχείο του θεάτρου μέσα στο θέατρο;

Όχι. Η ιστορία εκτυλίσσεται μέσα σε ένα θέατρο, γιατί μας απασχόλησε ως ομάδα να αποκρυπτογραφήσουμε τους κανόνες του νατουραλιστικού μανιφέστου που κατέθεσε ο Στρίντμπεργκ με την "Τζούλια". Και τι πιο ρεαλιστικό από το να εκτυλίσσεται η δράση μιας νατουραλιστικής προσέγγισης μέσα σε ένα θέατρο σε πραγματικό χρόνο και πραγματικό τόπο; Έχει πάρα πολύ ενδιαφέρον ο υποκριτικός δρόμος που διαλέξαμε, καθώς δουλέψαμε δημιουργώντας συνθήκες ακόμη και στην πραγματική μας ζωή που μας βοήθησαν να αφουγκραστούμε τους χαρακτήρες του έργου. Δηλαδή, υπάρχουν άνθρωποι στις ζωές μας από τους οποίους αντλήσαμε στοιχεία, τους αφουγκραστήκαμε, προσπαθήσαμε να τους καταλάβουμε, είδαμε τις αντιδράσεις τους κι όλο αυτό τροφοδότησε τη σύνθεση των δραματικών προσώπων. Και όλος αυτός ο κώδικας γεννήθηκε από το ότι προσπαθούμε να σεβαστούμε το νατουραλιστικό μανιφέστο του συγγραφέα.

Τα πρόσωπα του έργου, λοιπόν, είναι οι συντελεστές ενός θιάσου;

Περίπου και, μάλιστα, κρατούν τα πραγματικά τους ονόματα. Η Ευσταθία/Τζούλια είναι αναγνωρισμένη ηθοποιός και ιδιοκτήτρια του θεάτρου, ο Κυριάκος/Ζαν, μετανάστης δεύτερης γενιάς, ο ηλεκτρολόγος του θεάτρου, ενώ η Κριστίν σ’ εμάς έχει διττή υπόσταση κι έτσι την ερμηνεύουν δύο γυναίκες: η Δήμητρα είναι στενή φίλη της Ευσταθίας/Τζούλια και η Μαρία αντιπροσωπεύει το λαό, έχει σχέση εργαζόμενου-εργοδότη μαζί της· είναι πιο κοντά, δηλαδή, στη μαγείρισσα του πρωτότυπου.

Τζούλια Τάσος Ιορδανίδης
Κατερίνα Τσατσάνη©

Στο έργο, η παράσταση που ετοιμάζεται είναι ο "Άμλετ". Γιατί;

Πιστεύω ότι αυτοί οι δύο θεατρικοί ήρωες, ο Άμλετ και η Τζούλια, μοιάζουν πάρα πολύ σε ένα ερώτημα που μας ταλανίζει όλους, λίγο-πολύ: τι γίνεται μετά; Ο Άμλετ στον περιβόητο μονόλογο αναρωτιέται "να ζει κανείς ή να μη ζει;", η Τζούλια σκέφτεται αν το μετά, αυτό που έπεται, είναι καλύτερο απ’ αυτό που βιώνει τώρα, ορμώμενη από τη σκέψη ότι η ευτυχία ίσως βρίσκεται σε χαμηλότερα κοινωνικά ή πνευματικά στρώματα. Ταλαντεύεται, επίσης, αν το μηδέν, το σκοτάδι, το τίποτα είναι καλύτερο. "Να κοιμηθείς και μαζί σου να κοιμηθούν όλοι οι πόνοι από τους οποίους είσαι πλασμένος" που λέει κι ο Αμλετ. Αυτό είναι ένα από τα σημειολογικά στοιχεία όπου εστιάζουμε.

Ποια βασικά θέματα του πρωτότυπου σε απασχόλησαν;

Επέλεξα να καταπιαστώ με την "Τζούλια", επειδή υπάρχει ένας κεντρικός πυρήνας που με κινητοποιεί αυτή την περίοδο και είναι το "αμαρτίες γονέων παιδεύουσι τέκνα". Και οι τέσσερις χαρακτήρες κουβαλάνε ένα σταυρό που πηγάζει είτε από επίκτητα ερεθίσματα του οικογενειακού τους περιβάλλοντος είτε από γονιδιακά χαρακτηριστικά. Οι ήρωες και στο πρωτότυπο –τουλάχιστον έτσι όπως το διάβασα εγώ– κινούνται βάσει των ερεθισμάτων που πήραν από τον περίγυρό τους, κι αυτό είναι ένα θέμα που με απασχολεί πολύ, ίσως επειδή έχω γίνει πατέρας. Από εκεί και πέρα, φυσικά μας απασχόλησε το ταξικό ζήτημα, καθώς και όλη η βεντάλια των θεμάτων που ανοίγει ο Στρίντμπεργκ: πώς μια σχέση μπορεί να γίνει τοξική, πώς μπορεί να συνηθίσουν οι άνθρωποι μέσα στην τοξικότητα, ο ερωτισμός ανάμεσα σε δύο διαφορετικής πνευματικότητας ανθρώπους και άλλα πολλά. Πρόκειται για ένα σπουδαίο έργο.

Τζούλια Τάσος Ιορδανίδης
Κατερίνα Τσατσάνη©

Είναι το τρίτο έργο που γράφεις. Τι σε οδήγησε στη συγγραφή;

Με αφορά να αντλώ από προσωπικά βιώματα και έχω καταλήξει ότι αυτό που αξίζει να καταθέτουμε είναι ό,τι μας αγγίζει και μας κινητοποιεί συναισθηματικά. Και τα τρία έργα μου έχουν βιογραφικά και αυτοβιογραφικά στοιχεία και οφείλουν και τα τρία πάρα πολλά στο γεγονός που ανέφερα νωρίτερα, τις ανησυχίες που μου έχει προκαλέσει η πατρότητα. Το πρώτο, το "Θέλω να σου κρατάω το χέρι", βασίστηκε πολύ στη σχέση μου με τη Θάλεια [σ.σ. Ματίκα], αλλά χαίρομαι πολύ που επί τρία χρόνια ο κόσμος μας διαψεύδει και το έργο τελικά μιλάει για όλες τις σχέσεις. Στο δεύτερο, το "Φακντ-απ", υπήρξα πολύ έντονος παρατηρητής. Καθώς συναναστρέφομαι νέα παιδιά μιας άλλης γενιάς, λειτούργησα με τη μέθοδο της παρατήρησης, βλέποντας τις αγωνίες και τα άγχη τους. Στην "Τζούλια", με αφετηρία το προπατορικό αμάρτημα, έκανα κάτι για πρώτη φορά και κάλεσα την ομάδα να το κάνουμε παρέα: να αφουγκραστούμε και να μελετήσουμε ανθρώπινες συμπεριφορές σε συγκεκριμένες συνθήκες, πάντα με σεβασμό απέναντι στο πρωτότυπο έργο.

Εμπιστεύεσαι νέους ηθοποιούς. Πώς είναι η συνεργασία σας;

Πιστεύω πάρα πολύ στο σωστό τάιμινγκ και τώρα οι συνθήκες τα έφεραν έτσι ώστε να βρεθούν αυτοί οι άνθρωποι στο δρόμο μου κι εγώ στο δικό τους. Είμαι πολύ περήφανος για την ομάδα, για την αυταπάρνηση, το δόσιμό τους. Δεν είχα ξανασυνεργαστεί με κανέναν από αυτούς και έχουμε αναπτύξει μια ουσιαστική σχέση εμπιστοσύνης. Μιλάμε, συζητάμε, διαφωνούμε, στο τέλος προσπαθούμε να συμφωνήσουμε, απλώς εγώ έχω το τελικό πρόσταγμα.

Διαβάστε Επίσης

Διαβάστε Επίσης

Διαβάστε Επίσης

Περισσότερες πληροφορίες

Φακντ-απ

  • Κοινωνικό
  • Διάρκεια: 90 '

Σκηνικός χώρος: μια κλινική αντιμετώπισης ψυχικών νοσημάτων κάπου στο δυτικό κόσμο. Ρόλοι: δύο εκπρόσωποι της γενιάς Ζ, ένα κορίτσι κι ένα αγόρι. Εκείνος είχε όνειρο να γίνει σκηνοθέτης. Εκείνη τραγουδίστρια. Τελικά, η ζωή τα έφερε έτσι και είναι «φακντ απ». Από την άλλη «η ζωή είναι ωραία», όπως έχει πει κι ο Ρομπέρτο Μπενίνι. Δύο νέοι που προσπαθούν να ακουστούν σε έναν κόσμο που δεν τους ακούει. Στην προσπάθεια τους θα φτιάξουν μία δική τους πραγματικότητα. Για το τώρα και για το μετά. Για να γιατρέψουν αυτά που τους πονάνε. Ψάχνουν έναν κοινό κώδικα. Εκείνος πιο αποφασισμένος. Εκείνη, επιφυλακτική. Ή μήπως συμβαίνει το αντίστροφο; Αμαρτίες γονέων παιδεύουσι τέκνα και οι κραυγές τους παλεύουν να δημιουργήσουν το νόημα της νέας ζωής που προσπαθούν να φτιάξουν.

Τζούλια

  • Δράμα
  • Διάρκεια: 100 '

Σ’ ένα ιστορικό θέατρο της Πατησίων, Μάρτιος 2024. Σε λίγες μέρες έχει πρεμιέρα ο «Άμλετ». Το θέατρο έχει μετατραπεί σε εργοτάξιο. Γίνονται ηλεκτρολογικές και κατασκευαστικές σκηνογραφικές εργασίες. Σκόνη και μπερδεμένα καλώδια παντού. Η σκηνογράφος,ο ηλεκτρολόγος και η υπεύθυνη του θεάτρου, ανάμεσά τους. Μετά από λίγο καταφθάνει η θιασάρχις, σκηνοθέτις και πρωταγωνίστρια (στο ρόλο του Άμλετ) της παράστασης. Απόψε θα έπρεπε να βρίσκεται στην τιμητική βραδιά για τον πατέρα της. Κι όμως, θα είναι στο θέατρο. Στο θέατρο που της ανήκει. Που ανήκει, τέλος πάντων, εδώ και χρόνια στην οικογένεια της. Η πάλη των κοινωνικών τάξεων - οι ομοιότητες και οι διαφορές τους-, το αδηφάγο πρόσωπο των μέσων μαζικής ενημέρωσης, η έννοια της φιλίας, η τοξικότητα των ανθρώπινων εξαρτητικών σχέσεων, ο κοινωνικός ρατσισμός, η χρήση ουσιών, η προδοσία, ο έρωτας στη διάσταση του πόθου, η δυσκολία του ανθρώπου να αγαπήσει, η βαθιά του ανάγκη να αγαπηθεί, το ανικανοποίητο του είδους μας, όλα τα θέματα περιπλέκονται σε αυτό το έργο που βασίζεται στη «Δεσποινίδα Τζούλια» του Άουγκουστ Στρίντμπεργκ.

Θέλω να σου κρατάω το χέρι

  • Κοινωνικό
  • Διάρκεια: 90 '

Το τραγούδι των Μπιτλς «I want to hold your hand» ενέπνευσε ένα έργο με πρωταγωνιστές του δύο «παράνομους» εραστές οι οποίοι αναζητούν διέξοδο στα προβλήματα των γάμων τους, που επιστρέφει για τέταρτη χρονιά για να μιλήσει για τις σχέσεις μέσα από ένα εκρηκτικό τετ α τετ. To σκηνικό, ένα δωμάτιο σε ένα ξενοδοχείο ημιδιαμονής. Τα μόνα πρόσωπα, εκείνοι. Απέναντι αλλά και δίπλα. Μαζί αλλά και χωριστά. Μία γυναίκα και ένας άντρας που εμπλέκονται μαζί σε ένα συναισθηματικό και ψυχολογικό bras de fer. Είναι και οι δύο γονείς. Έχουν και οι δύο τα δίκια τους. Έχουν κάνει και οι δύο λάθη. Αυτό που ψάχνουν, όμως, τελικά, μέσα από τις συναντήσεις τους, είναι κάτι απλό: λίγη ουσιαστική συντροφικότητα.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

Ο Δημήτρης Μυλωνάς μας μιλά για τη συνάντηση του με τους "Ήρωες"

Ποιοι είναι οι "Ήρωες" που έγιναν η αφορμή να βρεθούν στη σκηνή οι βετεράνοι ηθοποιοί Αρζόγλου, Βαλαβανίδης και Σκουρολιάκος; Ο σκηνοθέτης της παράστασης που παίζεται στο Από Μηχανής Θέατρο μας τους συστήνει.

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
21/11/2024

Οι νέες παραστάσεις της εβδομάδας

Συγκεντρώσαμε τις παραστάσεις που σηκώνουν αυλαία από 21 έως 27 Νοεμβρίου και αξίζουν.

Η αξία της ζωής

Ο πόνος είναι αναπόφευκτος, όμως η αξία της ζωής είναι αδιαπραγμάτευτη μοιάζει να λέει η Αμερικανίδα συγγραφέας, μέσα από την ιστορία δύο ζευγαριών που βιώνουν πολλαπλές απώλειες. Το σκηνοθετεί ο Σωτήρης Τσαφούλιας δίνοντας προβάδισμα στις ερμηνείες. | Powered by Uber

Γυάλινος κόσμος

Πολύ ενδιαφέρουσα, αν και συζητήσιμη, προσέγγιση του αριστουργήματος του Τενεσί Ουίλιαμς. Μέσα σε μια απογυμνωμένη συνθήκη, το έργο κατεβαίνει στην πλατεία ακέραιο, δείχνει σαν να φωτίζεται εκ νέου, ενώ οι ερμηνείες κάνουν το όλο εγχείρημα να δικαιώνεται. | Powered by Uber

Γιώργος Μπένος: "Δεν υπάρχει λόγος να ανέβουμε πάνω σε μία σκηνή αν δεν έχουμε να πούμε κάτι στον κόσμο"

Ο νέος και πολύ ταλαντούχος ηθοποιός Γιώργος Μπένος μάς μίλησε σε μια συζήτηση εφ όλης της ύλης για τις θεατρικές παραστάσεις "Blue train" και "Φάλαινα" που πρωταγωνιστεί φέτος αλλά και την πολυαναμενόμενη επιστροφή του "Maestro".

Στον Ιανό για "Μια εκδήλωση στη μνήμη της Μαρίνας Καραγάτση"

Αφιέρωμα στην πολυτάλαντη Μαρίνα Καραγάτση, γνωστή κυρίως για το έργο της ως ιστορικός και συγγραφέας και ταυτόχρονη παρουσίαση του βιβλίου "Στη μνήμη του συμπατριώτη μου Υπάτιου Περδίου" που αποτελεί το τελευταίο ολοκληρωμένο της κείμενο.

Λητώ Τριανταφυλλίδου: "Ο δικός μας Δον Ζουάν, με τον Πάνο Βλάχο, ήταν η αφορμή να μιλήσουμε για τη σχέση των δύο φύλων"

Η Λητώ Τριανταφυλλίδου, η σκηνοθέτρια που έκανε τη μεταγραφή του "Δον Ζουάν" του Μολιέρου μαζί με τον Πάνο Βλάχο μας μιλά για την πολυαναμενόμενη παράσταση που έρχεται στο θέατρο Βεάκη, από 22/11.