"Βάιζα": Ένα έργο για όλες τις φορές που το θέλαμε αλλά επιλέξαμε να μην μιλήσουμε ανεβάζει η Χριστίνα Ματθαίου

Η σκηνοθέτις γράφει για το πώς μετουσίωσε την εμπειρία της απώλειας σε μια παράσταση στο ΠΛΥΦΑ που, αντλώντας έμπνευση από τα έργα του Παντελή Μπουκάλα και τον μύθο της La Loba, αναδεικνύει τη δύναμη της γυναίκας και της κάθε θηλυκότητας και μιλά για τη βία που υφίσταται. Κεντρική ηρωίδα η Μηλιά, που δολοφονείται από τον πατέρα και τα αδέλφια της επειδή βρέθηκε «χαλασμένη» την πρώτη νύχτα του γάμου.

βάιζα © Βασίλης Τσεμπερλίδης

Η δημιουργία της "βάιζα" (ΕΤΥΜ. αρβαν. <κορίτσι, κόρη) ήρθε τη στιγμή που έπρεπε, σχεδόν επιβεβλημένα, να πιάσω τη ζωή μου από την αρχή. Να δω αν και πώς θέλω να υπάρχω μέσα στο θέατρο και τι τελικά έχω να πω. Τα κείμενα του Παντελή Μπουκάλα ("Μηλιά μου αμίλητη", "Ο Χριστός στα χιόνια") που έχω χρησιμοποιήσει με μάγεψαν από την πρώτη στιγμή που ήρθα σε επαφή μαζί τους. Ο ποιητικός μα σκληρός λόγος της "αμίλητης Μηλιάς" ήταν ο οδηγός μου για να μιλήσω για το πένθος και την απώλεια. Για όλες εκείνες τις φορές που ήθελα αλλά επέλεξα να μην μιλήσω. Για το κλάμα που πνίγηκε. 

Έχοντας βιώσει πολύ πρόσφατα την απώλεια του μπαμπά μου, ένιωθα ότι ο μόνος τρόπος που μπορούσα να πω αντίο ήταν μέσα από ένα έργο που μιλάει ακριβώς γι’ αυτό. Και μέσα από την παράσταση είπα τελικά αντίο σε τόσα πολλά. Σε έρωτες που χάθηκαν, στη σκόνη φίλων, αλλά κυρίως σε εμένα όπως με ήξερα μέχρι τότε. Η εμπειρία της απώλειας σε αλλάζει με τρόπους που δεν μπορείς να φανταστείς ή να καταλάβεις άμεσα. Τουλάχιστον όχι πριν να γίνει οριστική απουσία. Είναι σα να μαθαίνεις να ζεις από την αρχή.

Χριστίνα Ματθαίου
Χριστίνα Ματθαίου

Τέλος, αποχαιρέτησα την ίδια τη "βάιζα", την κόρη που δεν θα ήμουν πια, και ίσως ο ίδιος ο τίτλος της παράστασης μου αποκάλυψε ότι δεν τον είχα διαλέξει τυχαία. Όταν αφήνεις, τελικά, τα πράγματα που φεύγουν να φύγουν, ξαφνικά συνειδητοποιείς πόσος ελεύθερος χώρος υπάρχει. Χώρος κυρίως για να αναπνεύσεις. Και άνθρωποι που συντονίζουν την ανάσα τους με τη δική σου. Και αναπνέετε μαζί. Και η ανάσα σας γίνεται φωνή. Δική σας, της Μηλιάς, της κάθε βάιζας, κοριτσιού, κόρης και γυναίκας που με τον έναν ή τον άλλο τρόπο έχουμε να πούμε μια ιστορία κοινή.

Ο "Χριστός στα Χιόνια", το δεύτερο έργο αναφοράς μου, έχει έναν μοναδικό τρόπο να σε τοποθετεί απέναντι σε έναν καθρέφτη, τον καθρέφτη όλων αυτών που δεν μπόρεσες να είσαι. Ένας γιος που μαθαίνει τον κόσμο μέσα από τα ερωτήματα που θέτει στον πατέρα του, που, όσο οι νύχτες περνούν και μεγαλώνουν, η μνήμη του αρχίζει να σβήνει. Και τα ερωτήματα να μένουν αναπάντητα.

βάιζα
© Βασίλης Τσεμπερλίδης

Η "βάιζα", λοιπόν, που γεννήθηκε από την απώλεια και τη μνήμη, κατέληξε να μιλάει για τη δύναμη. Τη δύναμη που δεν ξέρεις ότι έχεις μέχρι να χρειαστεί να πατήσεις στα πόδια σου και να σηκωθείς μετά από μια μεγάλη πτώση. Τη δύναμη να μαθαίνεις ότι μπορείς να τα γκρεμίσεις όλα και να τα ξαναχτίσεις από την αρχή. Τη δύναμη να αναγνωρίζεις τα λάθη και τα σωστά σου. Τη δύναμη να ζεις. Όπως θέλεις. Να ζεις.

Η "βάιζά" μας είναι ένα έργο για όλες αυτές που μίλησαν πριν από εμάς και μας έδωσαν το δικαίωμα να λέμε τις ιστορίες τους. Για να μην ξεχαστούν μέσα στον χρόνο. Για να μείνουν για πάντα ζωντανές.

βάιζα
© Βασίλης Τσεμπερλίδης

Παίζουν οι ηθοποιοί Ναυσικά Κοριαλού, Λίνα Λαζαρή, Μαριαλένα Σκαρώνη, Γιολάντα Σοφούλη

Διαβάστε Επίσης

Διαβάστε Επίσης

Περισσότερες πληροφορίες

βάιζα

  • Σκηνική Σύνθεση
  • Διάρκεια: 90 '

Ορμώμενη από το Φεστιβάλ Off-Off Athens, η παράσταση αντλεί από τα έργα του Παντελή Μπουκάλα «Μηλιά μου αμίλητη» και «Ο Χριστός στα χιόνια» και εμπνέεται από τον μύθο της La Loba, όπως αυτός αποτυπώνεται στο βιβλίο της Κλαρίσα Πίνκολα Έστες «Γυναίκες που τρέχουν με τους Λύκους». Έτσι, συνθέτει μια παράσταση που μιλάει για τη δύναμη της θηλυκότητας. Βρισκόμαστε στη Μάνη, μέσα 19ου αιώνα. Μια νεαρή γυναίκα, η Μηλιά, δολοφονείται από τον πατέρα και τα αδέλφια της για να ξεπλυθεί η ντροπή της οικογένειας, αφού την πρώτη νύχτα του γάμου της βρέθηκε «χαλασμένη». Θάβεται ζωντανή σε λάκκο με πέτρες στην είσοδο του χωριού. Μόνο το κεφάλι της μένει έξω από το χώμα, μέχρι να πεθάνει. Τώρα η Μηλιά έχει φωνή. Τώρα η La Loba της δίνει τη δυνατότητα να πει την ιστορία της. Να αναγεννηθεί.

ΠΛΥΦΑ

Κορυτσάς 39

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

"Θέλω να σου κρατάω το χέρι": Παράταση και εορταστικές παραστάσεις

Με προσθήκες νέων παραστάσεων για τις γιορτές εξακολουθεί να παίζεται το επιτυχημένο έργο του Τάσου Ιορδανίδη "Θέλω να σου κρατάω το χέρι" στη σκηνή του Άλφα-"Ληναίος-Φωτίου".

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
21/11/2024

Η ομάδα Εν Δυνάμει και το νέο συμπεριληπτικό art project "Ι Got it Tho" | "Κι όμως Το’χω"

Μια σπονδυλωτή καλλιτεχνική πρωτοβουλία με στόχο την προώθηση της πολιτιστικής αφήγησης που εστιάζει στην ενδυνάμωση, την ανθεκτικότητα και την ενωτική δύναμη που προσφέρει η σύγχρονη τέχνη.

Εναέριες ακροβατικές χορογραφίες στο Christmas Theater

Το "Flying Fairy Chinese Acrobatic Show" έρχεται από την μακρινή Κίνα, φιλοξενείται στο Christmas Theater και απευθύνεται σε όλη την οικογένεια.

Ο Δημήτρης Μυλωνάς μας μιλά για τη συνάντηση του με τους "Ήρωες"

Ποιοι είναι οι "Ήρωες" που έγιναν η αφορμή να βρεθούν στη σκηνή οι βετεράνοι ηθοποιοί Αρζόγλου, Βαλαβανίδης και Σκουρολιάκος; Ο σκηνοθέτης της παράστασης που παίζεται στο Από Μηχανής Θέατρο μας τους συστήνει.

Οι νέες παραστάσεις της εβδομάδας

Συγκεντρώσαμε τις παραστάσεις που σηκώνουν αυλαία από 21 έως 27 Νοεμβρίου και αξίζουν.

Η αξία της ζωής

Ο πόνος είναι αναπόφευκτος, όμως η αξία της ζωής είναι αδιαπραγμάτευτη μοιάζει να λέει η Αμερικανίδα συγγραφέας, μέσα από την ιστορία δύο ζευγαριών που βιώνουν πολλαπλές απώλειες. Το σκηνοθετεί ο Σωτήρης Τσαφούλιας δίνοντας προβάδισμα στις ερμηνείες. | Powered by Uber

Γυάλινος κόσμος

Πολύ ενδιαφέρουσα, αν και συζητήσιμη, προσέγγιση του αριστουργήματος του Τενεσί Ουίλιαμς. Μέσα σε μια απογυμνωμένη συνθήκη, το έργο κατεβαίνει στην πλατεία ακέραιο, δείχνει σαν να φωτίζεται εκ νέου, ενώ οι ερμηνείες κάνουν το όλο εγχείρημα να δικαιώνεται. | Powered by Uber