Για τον Προμηθέα Αλειφερόπουλο, πίστη είναι το να δημιουργείς νόημα

Με αφορμή το «Έγκλημα και τιμωρία», τη νέα παράσταση του θεάτρου Πορεία την οποία σκηνοθετεί ο Δημήτρης Τάρλοου σε νέα διασκευή από τον Θανάση Τριαρίδη, ο ταλαντούχος ηθοποιός μιλά στο «α» για την πρώτη ανάγνωση του έργου στην Άνδρο, τα κομμάτια του που μοιάζουν με το ρόλο του, τον Ρασκόλνικοφ, αλλά και το «Milky way».

Έγκλημα και τιμωρία © Μαρίζα Καψαμπέλη

Η πίστη. Η εν ζωή ανάσταση. Το πάθος. Αυτά είναι τα τρία βασικά θέματα της νέας παράστασης που σκηνοθετεί ο Δημήτρης Τάρλοου, όπως τα μάθαμε τον περασμένο Αύγουστο στην Άνδρο. Εκεί, σε μια σχεδόν κοινοβιακή συνθήκη με απογευματινούς αυτοσχεδιασμούς στην ακτή, έγινε η πρώτη ανάγνωση του "Έγκλημα και τιμωρία", του βιβλίου-σταθμός του Φιοντόρ Ντοστογιέφσκι που έρχεται στη σκηνή του θεάτρου Πορεία σε μία τελείως νέα εκδοχή από τον Θανάση Τριαρίδη (από 23/11). Πώς ήταν, όμως, αυτή η εμπειρία στο κυκλαδίτικο νησί;

Έγκλημα και τιμωρία
Μαρίζα Καψαμπέλη©
Στιγμή από αυτοσχεδιασμούς στην Άνδρο

"Η πίστη που χρειάζεται να δημιουργήσουμε είναι το νόημα που έχει χαθεί, είτε μέσα από την εμπιστοσύνη στις σχέσεις μας με τους άλλους, την αγάπη ή το τι θα αφήσουμε στις επόμενες γενιές"

"Ήταν πρώτη φορά που έκανα κάτι τέτοιο. Ειδικά ο παράγοντας φύση ήταν ιδιαίτερα απελευθερωτικός και με πήγε σε περιοχές όπου δύσκολα θα πήγαινα σε έναν κλειστό χώρο", λέει στο "α" ο Προμηθέας Αλειφερόπουλος, ο οποίος έχει αναλάβει το ρόλο του Ρασκόλνικοφ, του φοιτητή, δηλαδή, που σκοτώνει μια ηλικιωμένη τοκογλύφο. Μια πράξη "αλτρουισμού", όπως πιστεύει ο πρωταγωνιστής, η οποία του επιτρέπεται λόγω της διανοητικής και ψυχικής του "ανωτερότητας". "Σίγουρα, καταθλιπτικές ή σκοτεινές μου περίοδοι ή φάσεις όπου ένιωθα αδικημένος ταίριαξαν με αυτόν το χαρακτήρα και έτσι τις φώτισα όσο τον προσέγγιζα", θα πει ο ηθοποιός, ο οποίος μου εκμυστηρεύεται ότι δεν είχε πρόβλημα να μοιραστεί αυτές τις δύσκολες στιγμές του με το υπόλοιπο καστ κατά την παραμονή τους στην Άνδρο, χάρη στην εξοικείωσή του με την ψυχοθεραπεία.

Έγκλημα και τιμωρία
© Μαρίζα Καψαμπέλη

Μιλώντας για τους συμπρωταγωνιστές του, δεν θα μπορούσαμε εδώ να μην αναφέρουμε ότι δίπλα στον Προμηθέα Αλειφερόπουλο θα δούμε τους Στέλλα Βογιατζάκη (Ντούνια), Δημήτρη Ήμελλο/Κώστα Φιλίππογλου (ανακριτής Πορφύριος), Δημήτρη Μπίτο (Σβιντριγκάιλοφ), Μαριάννα Πουρέγκα/Φαίδρα Αγγελάκη (Σόνια), Σοφία Σεϊρλή (μητέρα του Ρασκόλνικοφ/φάντασμα Αλιόνας) και τον Αλέξανδρο Μαυρόπουλο ως Ραζουμίχιν, αλλά και σε έναν άλλο ρόλο-έκπληξη. Και είναι έκπληξη γιατί θα δούμε τον…

…Ντοστογιέφσκι στη σκηνή

"Μακάρι το "Milky way" να βάλει το λιθαράκι του ώστε κάποιοι άνθρωποι έστω να σεβαστούν –αν δεν μπορούν να αγαπήσουν– πράγματα που δεν γνωρίζουν"

Αν και ο Θανάσης Τριαρίδης στηρίχθηκε στο κείμενο του μεγάλου Ρώσου συγγραφέα, είναι το δικό του προσωπικό στίγμα αυτό που διαφοροποιεί την παράσταση. Πέρα από την προσθήκη του ίδιου του συγγραφέα ως ρόλου (το τι θα κάνει παραμένει μυστήριο), εισάγει και έναν ("γενναίο" όπως τον χαρακτήρισε ο Αλειφερόπουλος) παραλληλισμό με τη θηριωδία του Ολοκαυτώματος, ένα θέμα που απασχολεί διαχρονικά τον Τριαρίδη. "Ο Θανάσης έγραψε ένα αιρετικό έργο μέσα σε ένα πλαίσιο εφιάλτη, που λειτουργεί με ντουέτα, με μια συνεχή διαλεκτική ανάμεσα σε δύο πρόσωπα. Στον πυρήνα του έχει τοποθετήσει τη σύγκρουση ανάμεσα στην πίστη και τον πραγματισμό – ένα θέμα που καθιστά το "Έγκλημα και τιμωρία” διαχρονικό".

Έγκλημα και τιμωρία
Μαρίζα Καψαμπέλη©

Εδώ σταθήκαμε λίγο παραπάνω στη συζήτησή μας με τον Προμηθέα Αλειφερόπουλο, ο οποίος πρόσθεσε ότι: "Στην εποχή μας, η έλλειψη πίστης είναι ένα μείζον θέμα – και δεν μιλώ για τη θρησκευτική. Θεωρώ ότι το γεγονός πως ο δυτικός άνθρωπος βλέπει πιο επιστημονικά και πραγματιστικά τα πράγματα μπορεί να τον οδηγήσει σε μεγάλη ματαίωση. Ματαίωση που για μένα μεταφράζεται σε έλλειψη νοήματος στη ζωή. Επομένως, η πίστη που χρειάζεται να δημιουργήσουμε είναι αυτό ακριβώς το νόημα, είτε μέσα από την εμπιστοσύνη στις σχέσεις μας με τους άλλους, την αγάπη ή το τι θα αφήσουμε στις επόμενες γενιές".

Από τη Ρωσία στον γαλαξία

Εκτός από το "Έγκλημα και τιμωρία", ο Προμηθέας Αλειφερόπουλος ενσαρκώνει κι έναν από τους ενηλίκους του "Milky way", της νέας, πολλά υποσχόμενης σειράς του Βασίλη Κεκάτου, με τον οποίο γνωρίζονται πολλά χρόνια: "Όταν διάβασα το σενάριο, τρελάθηκα. Μακάρι η σειρά να αποτελέσει την αφορμή για μεστές τηλεοπτικές παραγωγές. Και μακάρι να βάλει το λιθαράκι της ώστε κάποιοι άνθρωποι έστω να σεβαστούν –αν δεν μπορούν να αγαπήσουν– πράγματα που δεν γνωρίζουν".

Διαβάστε Επίσης

Διαβάστε Επίσης

Περισσότερες πληροφορίες

Πορεία at Victoria

Τρικόρφων 3-5 & 3ης Σεπτεμβρίου 69

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

Βασίλης Μαυρογεωργίου: "Η περιέργεια είναι στη φύση μας, αλλά κρύβει τον σπόρο της αυτοκαταστροφής"

Ο ηθοποιός, σκηνοθέτης και συγγραφέας Βασίλης Μαυρογεωργίου μιλά για τη μετάβαση από το θέατρο στη μικρή οθόνη με το "Έχω παιδιά", την τέχνη της κωμωδίας, τα βαθιά υπαρξιακά ερωτήματα που θίγει μέσα από το σκοτεινό θρίλερ του "Καταραμένος κόσμος", αλλά και τη συνάντηση του με το λαϊκό τραγούδι στην παράσταση που θα σκηνοθετήσει τον Μάρτιο "Τα πήρες όλα και έφυγες – Η ζωή του Στράτου Διονυσίου".

ΓΡΑΦΕΙ: ΜΑΡΙΑ ΚΡΥΟΥ
21/12/2024

"Clown Christmas" στο Θέατρο Μικρός Κεραμεικός

Δύο επιτυχημένες παραστάσεις θεατρικού κλόουν, το συγκινητικό "cLOwNELY day" και το κωμικοτραγικό "I am Leaving", έρχονται να ξορκίσουν τη μοναξιά και να ενωθούν σε μια γιορτινή παράσταση γεμάτη χιούμορ και συναίσθημα.

"Και πάμε πρίμα…": Μια επίκαιρη εξωφρενική κωμωδία στο θέατρο Αλεξάνδρεια

Ο Βασίλης Βλάχος ανεβάζει στη σκηνή ένα σύγχρονο έργο για την κοινωνικοπολιτική παρακμή που χαρακτηρίζει τη σημερινή εποχή.

Έρχεται το Εθνικό Τσίρκο της Κούβας

Ένας εορτασμός της ζωής, της τέχνης και της δράσης με το Εθνικό Τσίρκο της Κούβας, που έρχεται για πρώτη φορά στη χώρα μας ανήμερα Χριστούγεννα, για να μας χαρίσει μαγεία και δεξιοτεχνία.

"Το αγόρι με τις δυο καρδιές": Μια βαθιά ανθρώπινη και συγκινητική ιστορία για τις γιορτές σε σκηνοθεσία Τάκη Τζαμαργιά στο Νέο Θέατρο "Κατερίνα Βασιλάκου"

Η παράσταση του Τάκη Τζαμαργιά που μάς σύστησε πέρυσι την αληθινή ιστορία των Αφγανών συγγραφέων Χάμεντ και Χεσαάμ Αμίρι, οι οποίοι μαζί με την οικογένειά τους αναγκάστηκαν να εγκαταλείψουν την πατρίδα τους, παίζεται για δεύτερη συνεχή χρονιά.

Συζητήσεις για την εξάλειψη της βίας κατά των γυναικών με αφορμή την παράσταση "Ο πόλεμος δεν έχει πρόσωπο γυναίκας"

Δύο συζητήσεις που θα ακολουθήσουν την παράσταση "Ο πόλεμος δεν έχει πρόσωπο γυναίκας", στοχεύουν στην ευαισθητοποίηση και την ενημέρωση του κοινού σχετικά με τη βία κατά των γυναικών.

"Μεμοράντουμ": Η παρανοϊκή πολιτική κωμωδία του Θεάτρου "Μπέλλος" είναι ό,τι πρέπει για τις ημέρες των γιορτών

Ένα εξαιρετικό καστ πρωταγωνιστεί στο έργο του Βάτσλαβ Χάβελ που αναδεικνύει την πιο κωμική, γελοία αλλά και τρομακτική πλευρά του συστήματος της δημόσιας διοίκησης και της κεντρικής εξουσίας, σε σκηνοθεσία Αικατερίνης Παπαγεωργίου.