Ο Θανάσης Κριτσάκης μάς συστήνει την "Προστατευόμενη Ονομασία Προέλευσής" του

Ο Θανάσης Κριτσάκης μιλά στο "α" με αφορμή την παράσταση "Π.Ο.Π - Προστατευόμενη Ονομασία Προέλευσης", μια παράσταση που ψηλαφίζει με σαρκαστικό τρόπο την "ελληνικότητα" του Έλληνα και την πολιτισμική του ταυτότητα μέσα από συνεντεύξεις πραγματικών προσώπων.

Προστατευόμενη Ονομασία Προέλευσης © Ελένη Χούμου

Πώς προέκυψε ο τίτλος της παράστασης; Ποια ήταν η έμπνευση πίσω από τη δημιουργία του έργου;
Ο τίτλος έρχεται ως παρομοίωση. Η παράσταση διαπραγματεύεται ζητήματα ιδεολογίας που αποτελούν, σχεδόν αποκλειστικά, κομμάτια του συλλογισμού του Έλληνα πολίτη. Πρόκειται για αφηγήματα-"προϊόντα" του έθνους: ιδέες με Προστατευόμενη Ονομασία Προέλευσης. Έμπνευση αποτέλεσε το περιβάλλον το οποίο μεγάλωσα και οι άνθρωποι του. Όντας μεγαλωμένος στην ελληνική επαρχία και γαλουχημένος από την αγροτική και εργατική τάξη, μπορώ να πω με βεβαιότητα ότι υπάρχει ένας κόσμος μόνιμης έκρηξης. Ένας μικρός κρυφός καθημερινός πόλεμος. Ένας παροξυσμικός "οργανισμός" που αναζητάει την εκτόνωση στις συγκρούσεις μεταξύ των ίδιων του των κυττάρων για να καλύψει τα κενά που έχει στο στομάχι του.

Ποια είναι τα κύρια θέματα με τα οποία καταπιάνεστε στην παράσταση;
Το κύριο ζήτημα με το οποίο καταπιάνεται η παράσταση είναι η ελληνικότητα. Θαρρώ ότι ο όρος γίνεται κατανοητός σύμφωνα με αυτά που είπα παραπάνω. Θα ήταν, παρόλα αυτά, χρήσιμο να αναφέρω, επιγραμματικά, τα σημεία-θέματα που θίγονται για να φτιάξουμε τον χάρτη "της ελληνικότητας": Πατριαρχία, ταξικό άγχος, έλειψη πολιτικής εμπλοκής των πολιτών, μετανάστευση, ελληνική οικονομική κρίση, χρέη, απλήρωτες υπερωρίες και ο εγκλωβισμός της εργατικής τάξης στον ίδιο της τον εαυτό, είναι κάποια από τα θέματα που προσπαθήσαμε να συμπεριλάβουμε για να κατανοήσουμε τη λειτουργία του συγκεκριμένου πολίτη και, εν' τέλει, του ίδιου μας του εαυτού.

Προστατευόμενη Ονομασία Προέλευσης
© Ελένη Χούμου

Παρά την πρόοδο που σημειώνεται κοινωνικά, θεωρείτε ότι η συμπεριφορά οι απόψεις του μέσου Έλληνα πολίτη σε διάφορα κοινωνικά ζητήματα και στερεότυπα παραμένουν στάσιμες; Σε τι θεωρείτε ότι οφείλεται αυτό;
Νομίζω ότι πολλές φορές ξεχνάμε ότι η Ελλάδα αποτελείται από περίπου 10.500.000 άτομα. Όταν ζεις στο κέντρο της Αθήνας -ίσως και το κέντρο της Θεσσαλονίκης- νιώθεις, μάλλον, έναν αέρα προόδου. Αυτό το αίσθημα, παρόλα αυτά, δεν αφορά ούτε τα 3.000.000 των πολιτών που κατοικούν στην Αθήνα, πρόκειται, μάλλον, για μια μερίδα αυτών. Ακόμη όμως και αν αποδεχτούμε ότι η κοινωνική πρόοδος επιτυγχάνεται στο σύνολο του πληθυσμού της επικράτειας, και πάλι, αυτά που ονομάζετε ως "στερεότυπα" δεν θα μπορούσαν να εκλείψουν. Σκέφτομαι πως το μοναδικό πράγμα που συνδέει, παραδείγματος χάριν, εμένα, που ζω στο κέντρο Αθήνας, με κάποιον άνθρωπο που ζει σε ένα βουνό της Κρήτης και τον οποίο δεν έχω γνωρίσει ποτέ, είναι η κοινή μας εντύπωση ότι έχουμε μια κοινή γλώσσα, ένα κοινό σύμβολο, μια εξουσία, έναν κοινό εχθρό. Αν εκλείψουν αυτά "τα στερεότυπα", αυτοί οι κοινοί κοινωνικοί μηχανισμοί, αν παραδεχτούμε ότι δεν μιλάμε την ίδια γλώσσα, θα είναι η αρχή της κατάρρευσης της φαντασιακής σχέσης μας, του οικοδόμηματός μας.

Προστατευόμενη Ονομασία Προέλευσης
© Ελένη Χούμου

Η παράσταση είναι βασισμένη σε συνεντεύξεις έξι υπαρκτών προσώπων. Γιατί επιλέξατε αποκλειστικά άτομα της εργατικής τάξης;
Γιατί πιστεύω πως αν θες να είσαι ακριβής πρέπει να παίρνεις ένα μόνο κομμάτι του χάρτη που θέλεις να εξερευνήσεις. Το να καταπιανόμουν με ανθρώπους άλλων οικονομικών ή/και κοινωνικών κατηγοριών θα απαιτούσε μια διαφορετική μορφή εργασίας και ανάλυσης. Δεν θαρρώ ότι όλοι επηρεαζόμαστε με τον ίδιο τρόπο από το εθνικό αφήγημα και γι' αυτό και δεν θα μπορούσα να συγχωνεύσω τις αφηγήσεις, αν πρώτα δεν είχα δημιουργήσει ένα μεγαλύτερο αναλυτικό εργαλείο για να φτιάξω μια ενιαία δραματουργία. Έχω την εντύπωση πως η παράσταση επιτυγχάνει να είναι ακριβείς γιατί το δείγμα είναι ακριβές και δεν ανοίγει το θέμα σε μία ευρύτητα που δεν μπορεί να ανταποκριθεί.

Προστατευόμενη Ονομασία Προέλευσης
© Ελένη Χούμου

Ποια είναι τα επόμενα επαγγελματικά σας σχέδια;
Έχω ξεκινήσει την δραματουργική επεξεργασία καινούργιας παράστασης και άμεσα θα ξεκινήσει και η διαδικασία των προβών. Πρόκειται για το "Sadmen", μια αλληγορία για ανθρώπους που ένιωσαν ότι έχουν την δυνατότητα να αλλάξουν τον κόσμο και τελικά ο κόσμος τους νίκησε.

Διαβάστε Επίσης

Περισσότερες πληροφορίες

Π.Ο.Π - Προστατευόμενη Ονομασία Προέλευσης

  • Κοινωνικό
  • Διάρκεια: 70 '

Έξι ηθοποιοί συναντιούνται σε έναν θεατρικό χώρο για να παρουσιάσουν κομμάτια "της ελληνικότητας”, όπως τα γνωρίζουμε μέσα από την "καφενειακή λογική”. Αντλώντας σκηνικό υλικό από έξι υπαρκτά πρόσωπα της εργατικής τάξης θα βρεθούν στο ίδιο τραπέζι για να γλεντήσουν, να καταγγείλουν, να συγκρουστούν πολιτικά, να εκτονώσουν την βία τους, να αναπαράξουν τα αφηγήματα της αστικής δημοκρατίας που θέλουν τον Έλληνα ως ιστορικά και πολιτισμικά "ιδιαίτερο".

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

"Θέλω να σου κρατάω το χέρι": Παράταση και εορταστικές παραστάσεις

Με προσθήκες νέων παραστάσεων για τις γιορτές εξακολουθεί να παίζεται το επιτυχημένο έργο του Τάσου Ιορδανίδη "Θέλω να σου κρατάω το χέρι" στη σκηνή του Άλφα-"Ληναίος-Φωτίου".

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
21/11/2024

Η ομάδα Εν Δυνάμει και το νέο συμπεριληπτικό art project "Ι Got it Tho" | "Κι όμως Το’χω"

Μια σπονδυλωτή καλλιτεχνική πρωτοβουλία με στόχο την προώθηση της πολιτιστικής αφήγησης που εστιάζει στην ενδυνάμωση, την ανθεκτικότητα και την ενωτική δύναμη που προσφέρει η σύγχρονη τέχνη.

Εναέριες ακροβατικές χορογραφίες στο Christmas Theater

Το "Flying Fairy Chinese Acrobatic Show" έρχεται από την μακρινή Κίνα, φιλοξενείται στο Christmas Theater και απευθύνεται σε όλη την οικογένεια.

Ο Δημήτρης Μυλωνάς μας μιλά για τη συνάντηση του με τους "Ήρωες"

Ποιοι είναι οι "Ήρωες" που έγιναν η αφορμή να βρεθούν στη σκηνή οι βετεράνοι ηθοποιοί Αρζόγλου, Βαλαβανίδης και Σκουρολιάκος; Ο σκηνοθέτης της παράστασης που παίζεται στο Από Μηχανής Θέατρο μας τους συστήνει.

Οι νέες παραστάσεις της εβδομάδας

Συγκεντρώσαμε τις παραστάσεις που σηκώνουν αυλαία από 21 έως 27 Νοεμβρίου και αξίζουν.

Η αξία της ζωής

Ο πόνος είναι αναπόφευκτος, όμως η αξία της ζωής είναι αδιαπραγμάτευτη μοιάζει να λέει η Αμερικανίδα συγγραφέας, μέσα από την ιστορία δύο ζευγαριών που βιώνουν πολλαπλές απώλειες. Το σκηνοθετεί ο Σωτήρης Τσαφούλιας δίνοντας προβάδισμα στις ερμηνείες. | Powered by Uber

Γυάλινος κόσμος

Πολύ ενδιαφέρουσα, αν και συζητήσιμη, προσέγγιση του αριστουργήματος του Τενεσί Ουίλιαμς. Μέσα σε μια απογυμνωμένη συνθήκη, το έργο κατεβαίνει στην πλατεία ακέραιο, δείχνει σαν να φωτίζεται εκ νέου, ενώ οι ερμηνείες κάνουν το όλο εγχείρημα να δικαιώνεται. | Powered by Uber