Πέντε Ρομά και δύο μπαλαμοί μιλούν για τη δική τους "Romaland"

Ο Ανέστης Αζάς και ο Πρόδρομος Τσινικόρης, πιστοί του θεάτρου-ντοκιμαντέρ, παρουσιάζουν ένα έργο που έχει ήδη προκαλέσει αντιδράσεις. Το «Romaland» (από 2/11, Στέγη) είναι ένα πορτρέτο της Ελλάδας από την οπτική γωνία των Ρομά. Στο τέλος μένει μόνο ένα ερώτημα: μήπως μοιάζουμε περισσότερο απ’ όσο νομίζαμε;

Romaland © Andreas Simopoulos

"Απόψε θα δείτε ότι πολλά που πιστεύατε ότι είναι σωστά είναι λάθος και πολλά που πιστεύατε ότι είναι λάθος είναι σωστά". Η ατάκα αυτή είναι ίσως ένας από τους σημαντικότερους λόγους για να δει κανείς τη νέα παράσταση του Ανέστη Αζά και του Πρόδρομου Τσινικόρη στη Στέγη. Χωρίς διάθεση για ρομαντικοποίηση ή αγιοποίηση, το "Romaland", το νέο έργο θεάτρου-ντοκιμαντέρ για τη ζωή των Ρομά στην Ελλάδα, έρχεται στην Κεντρική Σκηνή της Στέγης από τις 2/11 για να μας παρουσιάσει μια κοινωνική ομάδα που βρίσκεται διαχρονικά στο περιθώριο. "Μια τρισδιάστατη απεικόνιση της πραγματικότητας" χαρακτηρίζει το εγχείρημα ο Ανέστης Αζάς, με τον συν-σκηνοθέτη του έργου να σημειώνει κάτι που ισχύει για την πλειονότητα της ελληνικής κοινωνίας: "Το βλέμμα μου ήταν κατασκευασμένο από εικόνες με ρομά περιεχόμενο που δεν φτιάχτηκαν από εκείνους".

Romaland
© Andreas Simopoulos

Για να μη διαστρεβλωθεί από τρίτα βλέμματα το έργο, λοιπόν, το κλειδί ήταν η έρευνα. Τσινικόρης και Αζάς ταξίδεψαν σε κοινότητες Ρομά από το Ζεφύρι και τον Ασπρόπυργο μέχρι τη Λάρισα και τη Θεσσαλονίκη και μας μεταφέρουν την εμπειρία τους: "Κάθε κοινότητα είναι διαφορετική. Ένας παράγοντας των διαφορών είναι και ο βαθμός ένταξης στην κυρίαρχη κοινωνία. Στην Αγία Βαρβάρα, για παράδειγμα, έχουμε την πιο ενταγμένη κοινότητα, ενώ η κατάσταση στον Δενδροπόταμο ήταν αλλιώς – ούτε ταξί δεν βρίσκαμε να μας πάει. Στον Ασπρόπυργο μιλάμε για εικόνες εξαθλίωσης, με καταυλισμούς δίπλα στην χωματερή, ενώ στο Μενίδι και στα Άνω Λιόσια αισθάνεσαι ότι έχεις μεταφερθεί κάπου στην κεντρική Ελλάδα". Τελικά, "μπαλαμοί" (δηλαδή μη Ρομά) και Ρομά δεν διαφέρουν τόσο πολύ, κάτι που επισημαίνει και ο Αζάς: "Δεν είναι κάποιος εξωτικός πολιτισμός, είναι άνθρωποι που ζουν λίγο-πολύ όπως εμείς. Η φτώχεια είναι αυτή που τους δημιουργεί πιο άγριες συνθήκες. Τα έθιμα κι οι συνήθειές τους είναι σαν της Ελλάδας του ’60 – απλώς η υπόλοιπη κοινωνία αστικοποιήθηκε πολύ γρήγορα".

Romaland
© Andreas Simopoulos

"Ξεναγοί" μας στη "Romaland" θα είναι πέντε Ρομά που θα αφηγηθούν αληθινές ιστορίες χωρίς την ουσιαστική παρέμβαση της μυθοπλασίας. Πώς προσεγγίζει, όμως, κανείς μια τέτοια συνεργασία; Οι σκηνοθέτες συμφωνούν ότι "το σημαντικό είναι οι άνθρωποι αυτοί να καταλαβαίνουν τι κάνουν και να λένε πράγματα που όντως θέλουν να μοιραστούν", αποφεύγοντας έτσι μια ηδονοβλεπτική προσέγγιση. Συζητώντας με τους σκηνοθέτες, αισιοδοξώ ότι το "Romaland" θα αποτελέσει πράγματι ένα λιθαράκι στη γεφύρωση του χάσματος Ρομά και μπαλαμών, με την εκπαίδευση, τις ευκαιρίες για νόμιμη εργασία και τις κρατικές πολιτικές να είναι απαραίτητες εκτός του καλλιτεχνικού πλαισίου, όπως υπογραμμίζουν οι Αζάς και Τσινικόρης.

Romaland
© Ανδρέας Σιμόπουλος

Δεν μιλήσαμε, όμως, μόνο με αυτούς. Για το θέμα της επιρροής του έργου στους θεατές μοιράστηκαν μαζί μας τις σκέψεις τους και οι πρωταγωνιστές. Ας τους ακούσουμε:

Γιώργος Βιλανάκης: "Πιστεύω πως σίγουρα θα ευαισθητοποιήσει, θα επηρεάσει σε κάποιο βαθμό και θα δείξει μια πλευρά που δεν είναι γνωστή. Θα δώσει πολλές απαντήσεις σε συνηθισμένα ερωτήματα. Αλλά δεν θα πω τίποτα άλλο, θα αφήσω τα αποτελέσματα να μιλήσουν".

Θεοδοσία Γεωργοπούλου: "Ελπίζω να τους επηρεάσει αν και πιστεύω ότι δεν θα γίνει σε μεγάλο βαθμό... Ίσως κάποιους να τους ευαισθητοποιήσει, αλλά πλέον ο κόσμος έχει δημιουργήσει την άποψή του και αυτό είναι κάτι που δύσκολα αλλάζει. Ανέκαθεν οι Ρομά ήταν κόκκινο πανί για τον κόσμο και τα media, γιατί ειδικά μέσα από τα τελευταία στοχοποιούνται και προβάλλεται μόνο το αρνητικό τους κομμάτι. Δεν συμφωνώ με τις παραβατικές συμπεριφορές, αλλά μερικές φορές πρέπει να σκεφτόμαστε και το τι ώθησε κάθε άνθρωπο σε τέτοιες ενέργειες".

Αγγελική Ευαγγελοπούλου: "Όσοι ακούν αυτά που λέμε πάνω στη σκηνή, επηρεάζονται. Κλαίει ο κόσμος με τις ιστορίες μας, γιατί είναι αληθινές. Είναι μια ευκαιρία να μας γνωρίσει ο κόσμος και αυτό είναι καλό, μιας και δεν υπάρχουν πολλά άτομα που θα το έκαναν αυτό. Ακόμα και μερικοί δικοί μας Ρομά λένε γιατί να το κάνουμε τώρα αυτό στα μπαλαμέ. Έτσι όμως έρχονται πιο κοντά οι δύο κόσμοι. Θέλω να το κάνω, μου αρέσει, κι ας ντρέπομαι λίγο. Όλα αυτά είναι στη ζωή".

Μέλπω Σαΐνη: "Είχαν μάθει για τη δουλειά μου στο θέατρο σχεδόν όλοι. Οι μισοί μού είπαν "ωραία, μπράβο” και οι άλλοι μισοί "τι κάνεις εκεί;”. Απάντησα ότι εμένα μου αρέσει, γιατί τα κρατούσα τόσα χρόνια μέσα μου και τώρα νιώθω πολύ καλά που τα μοιράστηκα. Πιστεύω ότι ο κόσμος θα μας καταλάβει και θα ξυπνήσει. Τόσος κόσμος θα το δει όλο αυτό και ίσως να μας δουν από μια άλλη πλευρά, ότι είμαστε Ρομά και είμαστε και καλοί".

Αβραάμ Γκουτζελούδης: "Δεν ξέρω, θα φανεί στο χειροκρότημα".

Διαβάστε Επίσης

Περισσότερες πληροφορίες

Romaland

  • Θέατρο-Ντοκιμαντέρ

Μετά από πολύμηνη έρευνα, από το Ζεφύρι και τον Ασπρόπυργο μέχρι τη Θεσσαλονίκη, τη Λάρισα και τις Σέρρες, η παράσταση φιλοδοξεί να αφηγηθεί ένα ανεστραμμένο ταξίδι στη σύγχρονη ιστορία της Ελλάδας μέσα από την οπτική γωνία των Ρομά. Ακολουθώντας την παράδοση του είδους του θεάτρου-ντοκιμαντέρ, το έργο διαμορφώνεται με τη συμμετοχή Ρομά πρωταγωνιστών, οι οποίοι αφηγούνται ζωντανά τις πραγματικές τους ιστορίες, στοχεύοντας στο να αναδείξει τους πολλαπλούς κοινωνικούς αποκλεισμούς που αντιμετωπίζουν και τις καθημερινές προσπάθειές τους να τους ξεπεράσουν. Ανέμελοι νομάδες; Μεγάλοι καλλιτέχνες; Θύματα κοινωνικών κατασκευών ή επικίνδυνοι και παραβατικοί; Τι τελικά είναι και τι δεν είναι οι Ρομά;

Στέγη Ιδρύματος Ωνάση

Λεωφ. Συγγρού 107, Νέος Κόσμος
  • Βινιέτες Τεχνών - City life

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

Από τη μεγάλη οθόνη στο θεατρικό σανίδι

Υπάρχουν έργα που λατρέψαμε ως ταινίες και τώρα ζωντανεύουν μπροστά μας στη σκηνή, αποκαλύπτοντας μια νέα διάσταση της ιστορίας τους. Ποια είναι και πού παίζονται;

ΓΡΑΦΕΙ: ΜΑΡΙΑ ΚΡΥΟΥ
24/11/2024

"Ανδρείκελα": Παράσταση θεάτρου ντοκουμέντο στο Κακογιάννη

Στο Ίδρυμα "Μιχάλης Κακογιάννης" παρουσιάζεται το έργο "Ανδρείκελα", που φωτίζει τις ιστορίες και τις σκέψεις πέντε ανδρών που έχασαν τη ζωή τους απρόσμενα.

Μετά τα 50 (δεν) σταματάει: οι νέοι/ες καλλιτέχνες/ιδες βλέπουν το γήρας αλλιώς

Η τρίτη ηλικία αποκτά ορατότητα σε παραστάσεις, βιβλία και έργα τέχνης, χωρίς ταμπού και στερεότυπα, όχι μόνο από ηλικιωμένους αλλά και από νέους και νέες δημιουργούς

Τρία χοροθεατρικά ραντεβού

Τρεις χορογράφοι ρίχνουν το δικό τους φως σε μια σειρά από θέματα που αφορούν την ανθρώπινη οντότητα. Οι παραστάσεις τους κάνουν πρεμιέρα τις επόμενες ημέρες.

Διαχρονικό και επίκαιρο "Τυχερό Λαχείο"

Το σατιρικό διήγημα του Άντον Τσέχωφ "Το Τυχερό Λαχείο" παρουσιάζεται στο Θέατρο 104, με τη σύγχρονη ματιά της Λουκίας Ανάγνου.

Κατερίνα Λέχου: " Δεν σκηνοθετώ τη ζωή μου· τη ζω"

Η Κατερίνα Λέχου μας μιλά για την ηρωίδα που ενσαρκώνει στο έργο "Linda", αναδεικνύει τη δύναμη της τέχνης να μετακινεί, να εμπνέει και να θέτει ερωτήματα για τη ζωή, ενώ μοιράζεται προσωπικές σκέψεις για την ισορροπία ανάμεσα στην επαγγελματική επιτυχία και την προσωπική ευτυχία.

Υπάρχει συνταγή για την "Υψηλή Μαγειρική των Σχέσεων";

Η Βίλη Σωτηροπούλου επανέρχεται με την "Υψηλή Μαγειρική των Σχέσεων", μια κωμωδία που συνδυάζει το χιούμορ με τη βαθύτερη ανάλυση των δυναμικών που αναπτύσσονται ανάμεσα στις σχέσεις.