Νίκος Διαμαντής: "Η όπερα έχει αυτή την απέραντη γοητεία της ισορροπίας ανάμεσα στο κείμενο και τη μουσική"

Με αφορμή την όπερα «Το μυστικό των ποταμών τη Αττικής» που ανεβαίνει αύριο στην Αίθουσα “Σταύρος Νιάρχος” από την Εθνική Λυρική Σκηνή, ο σκηνοθέτης Νίκος Διαμαντής μιλά στο «α» για τις γοητευτικές ιδιαιτερότητες του είδους, αποκαλύπτει λανθάνοντα νοήματα της «Οικολογικής όπερας Κ 15» και βγάζει από το σεντούκι την ξεχασμένη «κοινωνική ευθύνη».

Νίκος Διαμαντής

Ο σκηνοθέτης και για δεύτερη φορά καλλιτεχνικός διευθυντής του Δημοτικού Θεάτρου Πειραιά, Νίκος Διαμαντής, συμπράττει με τον συνθέτη και λιμπρετίστα Μηνά Ι. Αλεξιάδη για να εξιστορήσουν από κοινού την ιστορία των ποταμών της Αττικής (Ιλισός, Ηριδανός, Κηφισός) στη μεγάλη παραγωγή της Εθνικής Λυρικής Σκηνής η οποία προσφέρεται δωρεάν στους φίλους της Τέχνης για μια και μοναδική παράσταση στην Αίθουσα "Σταύρος Νιάρχος” στα πλαίσια του Φεστιβάλ Λυρικός Νότος στις 22/7. Καθώς ο ίδιος βαίνει αισίως προς το πέμπτο του σκηνοθετικό εγχείρημα μελοδραματικού χαρακτήρα με τίτλο "Το μυστικό των ποταμών της Αττικής", συζητά μαζί μας για τις γοητευτικές ιδιαιτερότητες του είδους, αποκαλύπτει λανθάνοντα νοήματα της "Οικολογικής όπερας Κ 15" και βγάζει από το σεντούκι την ξεχασμένη, σε όλους μας, "κοινωνική ευθύνη". 

Το μυστικό των ποταμών τη Αττικής

Έχετε σκηνοθετήσει ήδη δύο όπερες την τελευταία δεκαετία για λογαριασμό της Εθνικής Λυρικής Σκηνής. Τί είναι αυτό που σας κάνει να επιστρέφετε σε αυτό το είδος;
Η όπερα έχει αυτή την απέραντη γοητεία της ισορροπίας ανάμεσα στο κείμενο και στη μουσική. Αυτό δημιουργεί μία πολύ ενδιαφέρουσα και προκλητική σκηνοθετικά δραματουργία ενός ήχου κινούμενου όπως θα τον χαρακτήριζα. Μοιάζει οι εντάσεις, οι πυκνώσεις, οι χαρακτήρες και οι ρυθμοί να οργανώνονται σε ένα καινούργιο σύμπαν, στο οποίο ο ήχος και η μουσική συνδιαλέγονται με την πυκνότητα ενός  ιδιαίτερου λόγου, του λιμπρέτου. Αγαπώ πολύ να χάνομαι στον ήχο δημιουργώντας όνειρα και θάλασσες, τοπία ηχητικής πρόσληψης.

Το μυστικό των ποταμών τη Αττικής

Έχετε δηλώσει στο παρελθόν πως διαλέγετε έργα με την καρδιά. Ήταν "Το μυστικό των ποταμών της Αττικής" μια τέτοια επιλογή;
Με γοήτευσε το παιχνίδι και η γιορτή. Μέσα σε μία δυστοπία επαναλαμβανόμενων κοινωνικών αστοχιών, το έργο του Αλεξιάδη μοιάζει σαν μία εύστοχη παρατήρηση λαθών χωρίς όμως διδακτισμό και τοξικότητα. Η Αθήνα, η πόλη, εμείς, κάναμε λάθη και κάνουμε λάθη. Ο Αλεξιάδης αναδεικνύει το μεγάλο θέμα του μπαζώματος των ποταμών της Αττικής και δημιουργεί μία ευφάνταστη γιορτή με ήχους που διατρέχουν ακούσματα από καμπαρέ μέχρι καρσιλαμά και τσιφτετέλι. Αυτή η απενοχοποιημένη προσέγγιση είναι μία προσωπική επιλογή που με βρίσκει σύμφωνο. 

Τι έχει να μας πει το έργο για το σήμερα;
"Αλλάξτε", φωνάζει. Αλλάξτε τώρα πριν είναι αργά, αλλάξτε μέσα από μια γιορτή, δείτε τα λάθη μας, δείτε ποιοι είμαστε στον καθρέφτη και αλλάξτε. 

Το μυστικό των ποταμών τη Αττικής

"Είμαστε μαζί σε μία βάρκα που βυθίζεται και σε μία χώρα που ο πλούτος της χάνεται και είναι σαφές ότι κανείς μόνος του δεν μπορεί να κάνει τίποτα. Είναι προφανές ότι η οικολογική σημασία είναι αντίστοιχη με την ιστορία της αντιπαροχής, με την καταστροφή των νεοκλασικών, με την κατασπατάληση υδάτινων πόρων, με τις πυρκαγιές, με την ευθύνη όλων μας”.

Ο Μηνάς Αλεξιάδης έδωσε τον υπότιτλο "Οικολογική όπερα Κ 15". Ποια είναι η σημασία του;
Ο Αλεξιάδης προβοκάρει και ταυτόχρονα με πολύ προσεκτικό και ντροπαλό τρόπο παίζει και αναδεικνύει ένα θέμα κρυμμένο. Είμαστε μαζί σε μία βάρκα που βυθίζεται και σε μία χώρα που ο πλούτος της χάνεται και είναι σαφές ότι κανείς μόνος του δεν μπορεί να κάνει τίποτα. Η όπερα των ποταμών μιλάει ακριβώς για την ευθύνη όλων μας αλλά μέσα από ένα παιχνίδι και μία επιλεγμένη παραδοξότητα. Φέρνει ένα καθρέφτη μπροστά στο πρόσωπό μας και τραγουδάει λέγοντας ποιος είμαι εγώ και που πάω.

Επικρατεί η τάση να σκηνοθετούνται όπερες από σκηνοθέτες του δραματικού θεάτρου, δημιουργώντας μια εναλλακτική ανάγνωση του μουσικού δράματος. Εσάς, ποια είναι η σκηνοθετική σας προσέγγιση; Πώς αντιμετωπίζετε ένα έργο που τραγουδιέται;
Σκηνοθετώ όπως αναπνέω, απόλυτα φυσικά, προσπαθώντας να δημιουργήσω μαζί με όλους τους συνεργάτες μου, και το εννοώ απόλυτα, μαζί με όλους, ένα κόσμο που να αναπνέει φυσικά. Άλλοτε παράδοξο, άλλοτε ποιητικό, άλλοτε ρεαλιστικό, αναζητώ αυτό το στοιχείο σε κάθε συνεργάτη που θα γονιμοποιήσει ένα ολόκληρο κόσμο. Τα ποτάμια, η όπερα και κάθε έργο, πιστεύω ότι είναι στοιχεία ενός προσώπου που αναπνέει. Είμαι φανατικός λάτρης της απόλυτης φυσικής αναπνοής της καρδιάς και του νου.

Ποια είναι η γνώμη σας για το Φεστιβάλ Λυρικός Νότος; Πιστεύετε ότι συμβάλλει στην ενίσχυση και ενθάρρυνση των μουσικών δράσεων στην πόλη;
Εξαιρετική πρωτοβουλία της Λυρικής που ενεργοποιεί τον κόσμο και τον φέρνει κοντά στην όπερα, στο μουσικό θέατρο, σε ένα εξαιρετικό και απόλυτα φιλικό περιβάλλον όπως είναι το Νιάρχος. Είναι πολύ δύσκολο να βρεθεί η ισορροπία ανάμεσα στην εκπαιδευτική, κοινωνική και καλλιτεχνική αποστολή ενός πολύ μεγάλου πολιτιστικού οργανισμού και να λειτουργήσει σαν ανάχωμα στην ανοησία και την ευτέλεια. Και νομίζω ότι η Λυρική το έχει επιτύχει. 

Διαβάστε Επίσης

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

"Θέλω να σου κρατάω το χέρι": Παράταση και εορταστικές παραστάσεις

Με προσθήκες νέων παραστάσεων για τις γιορτές εξακολουθεί να παίζεται το επιτυχημένο έργο του Τάσου Ιορδανίδη "Θέλω να σου κρατάω το χέρι" στη σκηνή του Άλφα-"Ληναίος-Φωτίου".

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
21/11/2024

Η ομάδα Εν Δυνάμει και το νέο συμπεριληπτικό art project "Ι Got it Tho" | "Κι όμως Το’χω"

Μια σπονδυλωτή καλλιτεχνική πρωτοβουλία με στόχο την προώθηση της πολιτιστικής αφήγησης που εστιάζει στην ενδυνάμωση, την ανθεκτικότητα και την ενωτική δύναμη που προσφέρει η σύγχρονη τέχνη.

Εναέριες ακροβατικές χορογραφίες στο Christmas Theater

Το "Flying Fairy Chinese Acrobatic Show" έρχεται από την μακρινή Κίνα, φιλοξενείται στο Christmas Theater και απευθύνεται σε όλη την οικογένεια.

Ο Δημήτρης Μυλωνάς μας μιλά για τη συνάντηση του με τους "Ήρωες"

Ποιοι είναι οι "Ήρωες" που έγιναν η αφορμή να βρεθούν στη σκηνή οι βετεράνοι ηθοποιοί Αρζόγλου, Βαλαβανίδης και Σκουρολιάκος; Ο σκηνοθέτης της παράστασης που παίζεται στο Από Μηχανής Θέατρο μας τους συστήνει.

Οι νέες παραστάσεις της εβδομάδας

Συγκεντρώσαμε τις παραστάσεις που σηκώνουν αυλαία από 21 έως 27 Νοεμβρίου και αξίζουν.

Η αξία της ζωής

Ο πόνος είναι αναπόφευκτος, όμως η αξία της ζωής είναι αδιαπραγμάτευτη μοιάζει να λέει η Αμερικανίδα συγγραφέας, μέσα από την ιστορία δύο ζευγαριών που βιώνουν πολλαπλές απώλειες. Το σκηνοθετεί ο Σωτήρης Τσαφούλιας δίνοντας προβάδισμα στις ερμηνείες. | Powered by Uber

Γυάλινος κόσμος

Πολύ ενδιαφέρουσα, αν και συζητήσιμη, προσέγγιση του αριστουργήματος του Τενεσί Ουίλιαμς. Μέσα σε μια απογυμνωμένη συνθήκη, το έργο κατεβαίνει στην πλατεία ακέραιο, δείχνει σαν να φωτίζεται εκ νέου, ενώ οι ερμηνείες κάνουν το όλο εγχείρημα να δικαιώνεται. | Powered by Uber