Νίκος Διαμαντής: "Η όπερα έχει αυτή την απέραντη γοητεία της ισορροπίας ανάμεσα στο κείμενο και τη μουσική"

Με αφορμή την όπερα «Το μυστικό των ποταμών τη Αττικής» που ανεβαίνει αύριο στην Αίθουσα “Σταύρος Νιάρχος” από την Εθνική Λυρική Σκηνή, ο σκηνοθέτης Νίκος Διαμαντής μιλά στο «α» για τις γοητευτικές ιδιαιτερότητες του είδους, αποκαλύπτει λανθάνοντα νοήματα της «Οικολογικής όπερας Κ 15» και βγάζει από το σεντούκι την ξεχασμένη «κοινωνική ευθύνη».

Νίκος Διαμαντής

Ο σκηνοθέτης και για δεύτερη φορά καλλιτεχνικός διευθυντής του Δημοτικού Θεάτρου Πειραιά, Νίκος Διαμαντής, συμπράττει με τον συνθέτη και λιμπρετίστα Μηνά Ι. Αλεξιάδη για να εξιστορήσουν από κοινού την ιστορία των ποταμών της Αττικής (Ιλισός, Ηριδανός, Κηφισός) στη μεγάλη παραγωγή της Εθνικής Λυρικής Σκηνής η οποία προσφέρεται δωρεάν στους φίλους της Τέχνης για μια και μοναδική παράσταση στην Αίθουσα "Σταύρος Νιάρχος” στα πλαίσια του Φεστιβάλ Λυρικός Νότος στις 22/7. Καθώς ο ίδιος βαίνει αισίως προς το πέμπτο του σκηνοθετικό εγχείρημα μελοδραματικού χαρακτήρα με τίτλο "Το μυστικό των ποταμών της Αττικής", συζητά μαζί μας για τις γοητευτικές ιδιαιτερότητες του είδους, αποκαλύπτει λανθάνοντα νοήματα της "Οικολογικής όπερας Κ 15" και βγάζει από το σεντούκι την ξεχασμένη, σε όλους μας, "κοινωνική ευθύνη". 

Το μυστικό των ποταμών τη Αττικής

Έχετε σκηνοθετήσει ήδη δύο όπερες την τελευταία δεκαετία για λογαριασμό της Εθνικής Λυρικής Σκηνής. Τί είναι αυτό που σας κάνει να επιστρέφετε σε αυτό το είδος;
Η όπερα έχει αυτή την απέραντη γοητεία της ισορροπίας ανάμεσα στο κείμενο και στη μουσική. Αυτό δημιουργεί μία πολύ ενδιαφέρουσα και προκλητική σκηνοθετικά δραματουργία ενός ήχου κινούμενου όπως θα τον χαρακτήριζα. Μοιάζει οι εντάσεις, οι πυκνώσεις, οι χαρακτήρες και οι ρυθμοί να οργανώνονται σε ένα καινούργιο σύμπαν, στο οποίο ο ήχος και η μουσική συνδιαλέγονται με την πυκνότητα ενός  ιδιαίτερου λόγου, του λιμπρέτου. Αγαπώ πολύ να χάνομαι στον ήχο δημιουργώντας όνειρα και θάλασσες, τοπία ηχητικής πρόσληψης.

Το μυστικό των ποταμών τη Αττικής

Έχετε δηλώσει στο παρελθόν πως διαλέγετε έργα με την καρδιά. Ήταν "Το μυστικό των ποταμών της Αττικής" μια τέτοια επιλογή;
Με γοήτευσε το παιχνίδι και η γιορτή. Μέσα σε μία δυστοπία επαναλαμβανόμενων κοινωνικών αστοχιών, το έργο του Αλεξιάδη μοιάζει σαν μία εύστοχη παρατήρηση λαθών χωρίς όμως διδακτισμό και τοξικότητα. Η Αθήνα, η πόλη, εμείς, κάναμε λάθη και κάνουμε λάθη. Ο Αλεξιάδης αναδεικνύει το μεγάλο θέμα του μπαζώματος των ποταμών της Αττικής και δημιουργεί μία ευφάνταστη γιορτή με ήχους που διατρέχουν ακούσματα από καμπαρέ μέχρι καρσιλαμά και τσιφτετέλι. Αυτή η απενοχοποιημένη προσέγγιση είναι μία προσωπική επιλογή που με βρίσκει σύμφωνο. 

Τι έχει να μας πει το έργο για το σήμερα;
"Αλλάξτε", φωνάζει. Αλλάξτε τώρα πριν είναι αργά, αλλάξτε μέσα από μια γιορτή, δείτε τα λάθη μας, δείτε ποιοι είμαστε στον καθρέφτη και αλλάξτε. 

Το μυστικό των ποταμών τη Αττικής

"Είμαστε μαζί σε μία βάρκα που βυθίζεται και σε μία χώρα που ο πλούτος της χάνεται και είναι σαφές ότι κανείς μόνος του δεν μπορεί να κάνει τίποτα. Είναι προφανές ότι η οικολογική σημασία είναι αντίστοιχη με την ιστορία της αντιπαροχής, με την καταστροφή των νεοκλασικών, με την κατασπατάληση υδάτινων πόρων, με τις πυρκαγιές, με την ευθύνη όλων μας”.

Ο Μηνάς Αλεξιάδης έδωσε τον υπότιτλο "Οικολογική όπερα Κ 15". Ποια είναι η σημασία του;
Ο Αλεξιάδης προβοκάρει και ταυτόχρονα με πολύ προσεκτικό και ντροπαλό τρόπο παίζει και αναδεικνύει ένα θέμα κρυμμένο. Είμαστε μαζί σε μία βάρκα που βυθίζεται και σε μία χώρα που ο πλούτος της χάνεται και είναι σαφές ότι κανείς μόνος του δεν μπορεί να κάνει τίποτα. Η όπερα των ποταμών μιλάει ακριβώς για την ευθύνη όλων μας αλλά μέσα από ένα παιχνίδι και μία επιλεγμένη παραδοξότητα. Φέρνει ένα καθρέφτη μπροστά στο πρόσωπό μας και τραγουδάει λέγοντας ποιος είμαι εγώ και που πάω.

Επικρατεί η τάση να σκηνοθετούνται όπερες από σκηνοθέτες του δραματικού θεάτρου, δημιουργώντας μια εναλλακτική ανάγνωση του μουσικού δράματος. Εσάς, ποια είναι η σκηνοθετική σας προσέγγιση; Πώς αντιμετωπίζετε ένα έργο που τραγουδιέται;
Σκηνοθετώ όπως αναπνέω, απόλυτα φυσικά, προσπαθώντας να δημιουργήσω μαζί με όλους τους συνεργάτες μου, και το εννοώ απόλυτα, μαζί με όλους, ένα κόσμο που να αναπνέει φυσικά. Άλλοτε παράδοξο, άλλοτε ποιητικό, άλλοτε ρεαλιστικό, αναζητώ αυτό το στοιχείο σε κάθε συνεργάτη που θα γονιμοποιήσει ένα ολόκληρο κόσμο. Τα ποτάμια, η όπερα και κάθε έργο, πιστεύω ότι είναι στοιχεία ενός προσώπου που αναπνέει. Είμαι φανατικός λάτρης της απόλυτης φυσικής αναπνοής της καρδιάς και του νου.

Ποια είναι η γνώμη σας για το Φεστιβάλ Λυρικός Νότος; Πιστεύετε ότι συμβάλλει στην ενίσχυση και ενθάρρυνση των μουσικών δράσεων στην πόλη;
Εξαιρετική πρωτοβουλία της Λυρικής που ενεργοποιεί τον κόσμο και τον φέρνει κοντά στην όπερα, στο μουσικό θέατρο, σε ένα εξαιρετικό και απόλυτα φιλικό περιβάλλον όπως είναι το Νιάρχος. Είναι πολύ δύσκολο να βρεθεί η ισορροπία ανάμεσα στην εκπαιδευτική, κοινωνική και καλλιτεχνική αποστολή ενός πολύ μεγάλου πολιτιστικού οργανισμού και να λειτουργήσει σαν ανάχωμα στην ανοησία και την ευτέλεια. Και νομίζω ότι η Λυρική το έχει επιτύχει. 

Διαβάστε Επίσης

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

"Ικέτιδες": Sold out Επίδαυρος και έναρξη προπώλησης για Λυκαβηττό

Παρασκευή 23 Αυγούστου και Σάββατο 24 Αυγούστου θα παιχτούν οι "Ικέτιδες" στην Επίδαυρο κι όπως μαθαίνουμε έχουν μείνει ελάχιστα εισιτήρια. Λόγω της ζήτησης ανοίγει και η προπώληση του Λυκαβηττού. Μάθετε περισσότερα.

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
14/08/2024

Πέντε κωμωδίες για τον Δεκαπενταύγουστο

Η κωμωδία έχει ευεργετικές ιδιότητες. Αν μείνατε Αθήνα την εβδομάδα του Δεκαπενταύγουστου και θέλετε να γελάσετε και να περάσετε καλά υπάρχουν πέντε κωμωδίες που υπόσχονται βραδιές χαλάρωσης και γέλιου.

Ακρόαση ηθοποιών στο ΔΗΠΕΘΕ Πάτρας

Άντρες και γυναίκες ηθοποιούς αναζητά το Δημοτικό Περιφερειακό Θέατρο Πάτρας για τις νέες του παραγωγές. Προλαβαίνετε να στείλετε βιογραφικό μέχρι την Τρίτη 20 Αυγούστου.

Η μουσικός Κατερίνα Φωτεινάκη τραβά ένα ταρώ για το μέλλον

Μιλήσαμε με την καλλιτεχνική διευθύντρια και μία από τις μουσικούς της παράστασης "Ταρώ του Οδυσσέα" που θα παιχτεί στη Μήλο σε σκηνοθεσία Αγλαΐας Παππά, στο πλαίσιο του "Όλη η Ελλάδα ένας πολιτισμός".

Τέσσερις γυναίκες του πενταγράμμου εμφανίζονται στο θέατρο

Η Ελένη Τσαλιγοπούλου, η Κορίνα Λεγάκη, η Μαρίνα Σάττι και η Nalyssa Green, τέσσερις γοητευτικές προσωπικότητες του πενταγράμμου εμφανίζονται σε θεατρικές παραστάσεις αυτή την περίοδο.

Ο Κιάνου Ριβς κάνει το ντεμπούτο του στο Μπρόντγουεϊ

Ο γνωστός ηθοποιός με καριέρα στο σινεμά σε πολλές επιτυχημένες ταινίες δράσης και επιστημονικής φαντασίας θα πρωταγωνιστήσει το φθινόπωρο του 2025 σε μια όχι και τόσο αναμενόμενη θεατρική επιλογή.