Ελένη Κοκκίδου: "Η 'Εκάβη' μας θυμίζει πως ο πόλεμος είναι έξω από την πόρτα μας"

Διαβάστε όσα ειπώθηκαν στη συνέντευξη τύπου για την παράσταση που σκηνοθετεί η Ιώ Βουλγαράκη και θα παρουσιαστεί στο αρχαίο θέατρο της Επιδαύρου και σε μεγάλη θερινή περιοδεία.

Εκάβη Κική Παπαδοπούλου©

Από τη Θεσσαλονίκη στις 10 Ιουλίου θα ξεκινήσει τη διαδρομή της η "Εκάβη", που σκηνοθετεί η Ιώ Βουλγαράκη με ένα ξεχωριστό καστ, ενώ στις 11 και 12 Αυγούστου θα παρουσιαστεί στο Αρχαίο Θέατρο της Επιδαύρου. Όπως επεσήμανε στη συνέντευξη τύπου ο παραγωγός της παράστασης Βασίλης Ζήσης (Θεατρική Διαδρομή), πρόκειται για μια παραγωγή που θα ταξιδέψει απ' άκρη σ' άκρη της Ελλάδας, τη Μακεδονία, τη Θράκη, τη Θεσσαλία, την Ήπειρο και την Πελοπόννησο, σε μια περιοδεία που θα κορυφωθεί στην Επίδαυρο, ενώ αμέσως μετά θα ακολουθήσουν παραστάσεις στα θέατρα των αττικών δήμων.

Έργο που ο Ευριπίδης έγραψε κατά την πρώτη, ιδιαίτερα σκληρή, περίοδο του Πελοποννησιακού Πολέμου συσπειρώνεται γύρω από τη βασίλισσα της Τροίας που, μαζί με τις υπόλοιπες γυναίκες της πολιορκημένης πόλης, εγκαταλείπουν, αιχμάλωτες των Ελλήνων, την πατρίδα τους. Η Ιώ Βουλγαράκη αφού έκανε λόγο για μια ιδιωτική παραγωγή αξιώσεων και κατανόμασε έναν-έναν τους συντελεστές και τους ηθοποιούς της παράστασης, μίλησε για το θέμα του πένθους, και ιδιαίτερα του συλλογικού πένθους, γύρω από το οποίο επικεντρώνεται η οπτική της˙ "είναι ένα θέμα που μας περιρέχει και μας αφορά, είτε το αντιλαμβανόμαστε είτε όχι", εξήγησε. Παράλληλα, επεσήμανε πως σε ένα δεύτερο επίπεδο βλέπει στην "Εκάβη" μια έμφυλη διάσταση: "σε κάθε πόλεμο οι γυναίκες είναι εκτεθειμένες σε αδιανόητη βία", είπε.

Εκάβη

Την κεντρική ηρωίδα θα ερμηνεύσει η Ελένη Κοκκίδου, που τόνισε τη διαχρονικότητα και την κρισιμότητα του έργου. "Ο πόλεμος είναι έξω από την πόρτα μας", είπε χαρακτηριστικά, "στην Ουκρανία, το Σουδάν, στους μετανάστες που πνίγονται στα ανοιχτά", και χαρακτήρισε την Εκάβη ένα σύμβολο απώλειας και πένθους: είναι μια βασίλισσα που φτάνει στο μηδέν και γίνεται σκλάβα, είναι μάνα που έχει χάσει όλα της τα παιδιά στον πόλεμο, είναι μια μάνα που καταφτάνει πάνω σε μια βάρκα από την Τουρκία. "Ο Ευριπίδης δείχνει πώς ο πόλεμος κάνει τον άνθρωπο να χάνει την ανθρωπιά του, να ξαναγίνεται ζώο", είπε, προσθέτοντας ότι και η δική της ηρωίδα μεταμορφώνεται από θρηνητική φιγούρα σε φορέα εκδίκησης, σκοτώνοντας τα παιδιά του Πολυμήστορα. Μάλιστα, η σκηνοθέτρια από την πλευρά της εξέφρασε την άποψη πως αυτό το μοτίβο εξηγεί το γεγονός ότι το έργο δεν παίζεται συχνά. "Δεν μας αρέσει να βλέπουμε γυναίκες να περνούν στη φάση της απόλυτης εξαγρίωσης", είπε. Τον Πολυμήστορα θα ερμηνεύσει ο Άκης Σακελλαρίου: "εγώ εκπροσωπώ το ανδρικό φύλο, το πρόσωπο που συγκεντρώνει την εκδίκηση της Εκάβης", δήλωσε με χαρακτηριστική λακωνικότητα.

Εκάβη

Την εξόντωση, τον εκμηδενισμό των γυναικών του έργου ξεχώρισε η Μαρίνα Καλογήρου και για την αγριότητα που προκαλεί ο πόλεμος έκανε λόγο και ο Αλέκος Συσσοβίτης: "Η τραγωδία διαδραματίζεται στα παράλια της Θράκης, εν αναμονή της αναχώρησης των Ελλήνων. Πρόκειτα για μία no man’s land. Όταν οι άνθρωποι βρίσκονται σε τέτοιες ουδέτερες ζώνες, μακριά από το σπίτι τους, είναι ευκολότερο να αφήσουν πίσω τις αρχές τους και να διαπράξουν ασύλληπτες αγριότητες", είπε. Η άτυπη σύνδεση του έργου με το σήμερα, η διαχρονικότητά του είναι στοιχεία που δεν πέρασαν απαρατήρητα από τους συντελεστές της παράστασης. Ο Ερρίκος Μηλιάρης επεσήμανε τέτοιους παραλληλισμούς, καθώς ο δικός του ήρωας (Φάντασμα του Πολύδωρου) είναι ένα νεκρό παιδί που έχει ξεβράσει η θάλασσα κι εμφανίζεται επί σκηνής ζητώντας να ταφεί. "Είναι επίσης ένα έργο που θέτει άτυπα το θέμα της ηθικής δικαιοσύνης, της απουσίας θεού", συμπλήρωσε. "Τα πρόσωπα του έργου δείχνουν να έχουν αφεθεί μόνα, αβοήθητα".

Κυρίαρχο στοιχείο του έργου αλλά και της σκηνοθετικής οπτικής είναι ο Χορός των οχτώ γυναικών, σε κίνηση που υπογράφει η Χαρά Κότσαλη. "Είναι ένας Χορός που βρίσκεται δραστικά μέσα στο έργο" είπε ο Ιωσήφ Ιωσηφίδης, "ένα κέντρο που δίνει τον παλμό, με τη μουσική συνοδεία της Άρτεμης Βαβάτσικα, και όλοι συνδεόμαστε με κάποιο τρόπο μαζί του", πρόσθεσε ο Ερρίκος Μηλιάρης, επισημαίνοντας πως η παράσταση ξεκινάει από το θέμα του συλλογικού πένθους και εξελίσσεται ως ένα μεγάλο θρηνητικό τραγούδι.

Ιώ Βουλγαράκη
Κική Παπαδοπούλου©
Η Ιώ Βουλγαράκη

Η παράσταση θα παιχτεί σε νέα μετάφραση της Ελένης Βαροπούλου, που δημιουργήθηκε ειδικά για τη συγκεκριμένη παραγωγή και αποτελεί -κατά τη σκηνοθέτρια- "βασικό πυλώνα της", σκηνικά-κοστούμια της Μαγδαληνής Αυγερινούμουσική του Νίκου Γαλενιάνου, φωτισμούς του Αλέκου Αναστασίου. Ερμηνεύουν: Ιωσήφ Ιωσηφίδης (Ταλθύβιος), Μαρίνα Καλογήρου (Πολυξένη), Ελένη Κοκκίδου (Εκάβη), Θανάσης Κουρλαμπάς (Οδυσσέας), Ερρίκος Μηλιάρης (Φάντασμα Πολύδωρου), Ηλεάνα Μπάλλα (Θεράπαινα), Άκης Σακελλαρίου (Πολυμήστορας), Αλέκος Συσσοβίτης (Αγαμέμνονας). Χορός: Ασημίνα Αναστασοπούλου, Ελισάβετ Γιαννοπούλου, Μαρία Κωνσταντά, Ευσταθία Λαγιόκαπα, Λυγερή Μητροπούλου, Ειρήνη Μπούνταλη, Χρύσα Τουμανίδου, Αμαλία Τσεκούρα.

Προπώληση εισιτηρίων μέσω viva

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

"Θέλω να σου κρατάω το χέρι": Παράταση και εορταστικές παραστάσεις

Με προσθήκες νέων παραστάσεων για τις γιορτές εξακολουθεί να παίζεται το επιτυχημένο έργο του Τάσου Ιορδανίδη "Θέλω να σου κρατάω το χέρι" στη σκηνή του Άλφα-"Ληναίος-Φωτίου".

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
21/11/2024

Η ομάδα Εν Δυνάμει και το νέο συμπεριληπτικό art project "Ι Got it Tho" | "Κι όμως Το’χω"

Μια σπονδυλωτή καλλιτεχνική πρωτοβουλία με στόχο την προώθηση της πολιτιστικής αφήγησης που εστιάζει στην ενδυνάμωση, την ανθεκτικότητα και την ενωτική δύναμη που προσφέρει η σύγχρονη τέχνη.

Εναέριες ακροβατικές χορογραφίες στο Christmas Theater

Το "Flying Fairy Chinese Acrobatic Show" έρχεται από την μακρινή Κίνα, φιλοξενείται στο Christmas Theater και απευθύνεται σε όλη την οικογένεια.

Ο Δημήτρης Μυλωνάς μας μιλά για τη συνάντηση του με τους "Ήρωες"

Ποιοι είναι οι "Ήρωες" που έγιναν η αφορμή να βρεθούν στη σκηνή οι βετεράνοι ηθοποιοί Αρζόγλου, Βαλαβανίδης και Σκουρολιάκος; Ο σκηνοθέτης της παράστασης που παίζεται στο Από Μηχανής Θέατρο μας τους συστήνει.

Οι νέες παραστάσεις της εβδομάδας

Συγκεντρώσαμε τις παραστάσεις που σηκώνουν αυλαία από 21 έως 27 Νοεμβρίου και αξίζουν.

Η αξία της ζωής

Ο πόνος είναι αναπόφευκτος, όμως η αξία της ζωής είναι αδιαπραγμάτευτη μοιάζει να λέει η Αμερικανίδα συγγραφέας, μέσα από την ιστορία δύο ζευγαριών που βιώνουν πολλαπλές απώλειες. Το σκηνοθετεί ο Σωτήρης Τσαφούλιας δίνοντας προβάδισμα στις ερμηνείες. | Powered by Uber

Γυάλινος κόσμος

Πολύ ενδιαφέρουσα, αν και συζητήσιμη, προσέγγιση του αριστουργήματος του Τενεσί Ουίλιαμς. Μέσα σε μια απογυμνωμένη συνθήκη, το έργο κατεβαίνει στην πλατεία ακέραιο, δείχνει σαν να φωτίζεται εκ νέου, ενώ οι ερμηνείες κάνουν το όλο εγχείρημα να δικαιώνεται. | Powered by Uber