"The Last Five Years": Ο Δημήτρης Δημόπουλος γράφει για το μιούζικαλ που σκηνοθετεί στην Εναλλακτική Λυρική Σκηνή

Δημήτρης Δημόπουλος Βαλέρια Ισάεβα

Ο καθένας θα βρει κάτι από τον εαυτό του στο μιούζικαλ δωματίου "The Last Five Years" ένα από τα δημοφιλέστερα off-Μπρόντγουεϊ του βραβευμένου με τρία Τόνυ Αμερικανού συνθέτη Τζέισον Ρόμπερτ Μπράουν, με πρωταγωνιστές δύο εικοσάρηδες Νεοϋορκέζους που βρίσκουν και χάνουν τον έρωτα στη διάρκεια μιας περιόδου πέντε χρόνων. Τι το ιδιαίτερο έχει το συγκεκριμένο μιούζικαλ που θα δούμε για πρώτη φορά στην Ελλάδα, σε μια φιλόδοξη παραγωγή της Εναλλακτικής Σκηνής της Εθνικής Λυρικής Σκηνής (5, 6, 7, 11, 12 και 13 Μαΐου), σε μουσική διεύθυνση του Μιχάλη Παπαπέτρου, μετάφραση και σκηνοθεσία του Δημήτρη Δημόπουλου και πρωταγωνιστές τους Βάσια Ζαχαροπούλου και Πάρη Παρασκευάδη; Ο Δημήτρης Δημόπουλος μας εξηγεί.

The last five years
© Α. Σιμόπουλος

"Άκουσα το μιούζικαλ "The Last Five Years" όταν άρχισα να μελετώ την εργογραφία του Τζέισον Ρόμπερτ Μπράουν, έχοντας πρωτακούσει το έργο του "Parade", ένα σχεδόν οπερατικό θεματολογικά έργο που μιλά για τον φυλετικό και κοινωνικό ρατσισμό στον Αμερικάνικο Νότου στις αρχές του 20ου αιώνα. Οι προσδοκίες μου για κάτι παρόμοιο διαψεύστηκαν όταν άκουσα το "The Last Five Years": ένα μιούζικαλ δύο ατόμων που μιλά για τον έρωτα, την προδοσία και μια σχέση που τελειώνει μού φάνηκε πολύ κοινότοπο και λίγο σε σχέση με τα υπόλοιπα έργα του. Άλλωστε και ο ίδιος λόγω της ενασχόλησής μου με το σταντ-απ είχα αναπτύξει ένα πολύ σκωπτικό φίλτρο να διυλίζω τα πάντα. Και από την πλευρά του μουσικού θεάτρου, γράφοντας τα λιμπρέτα για τις όπερες "Yasou Aida!", "AIRossini" και το "Λυκόφως των Χρεών", βυθιζόμουν όλο και περισσότερο στον κοινωνονικοπολιτικό σχολιασμό και τη σάτιρα.

Πιάνοντας λοιπόν ξανά το "The Last Five Years", έχοντας αναλάβει τη μετάφραση και τη σκηνοθεσία, έπρεπε να απεκδυθώ κάθε στοιχείο ειρωνείας και σχολιασμού και να βυθιστώ στον ανθρωπισμό και τον συναισθηματισμό του έργου. Και να ανακαλύψω πως το έργο δεν το χαρακτηρίζουν αυτά τα στοιχεία ως "-ισμοί", μα πως είναι βαθύτατα ανθρώπινο και συναισθηματικό. Όσο περισσότερο ασχολούμουν με την προετοιμασία της παράστασης, τόσο περισσότερο απομακρυνόμουν από τον σχολιασμό και την παρατήρηση, και ανακάλυπτα τα στοιχεία αυτά των δύο ηρώων που απέφευγα να παραδεχτώ για τον εαυτό μου.

The Last Five Years

Έχω κάνει υποχωρήσεις στις σχέσεις μου όπως η Κάθι, στερούμενος προσωπικό μου χώρο για τους άλλους; Ναι. Έχω υπάρξει χειριστικός στις σχέσεις μου όπως ο Τζέιμι;  Ναι. Και καθώς ο Τζέισον Ρόμπερτ Μπράουν έχει γράψει αυτό το έργο χωρίς να κρίνει τους ήρωές του, έπρεπε και εγώ να καταφέρω να αντιμετωπίσω όλα τα προσωπικά βιώματα που μου ξυπνούσαν το κείμενο και η μουσική και να αποδεχτώ και να συγχωρέσω όσους είχα πληγώσει και με είχαν πληγώσει. Μόνο έτσι θα μπορούσα και εγώ να αποδώσω τα λόγια των ηρώων χωρίς να τους κρίνω και να σκηνοθετήσω τη Βάσια Ζαχαροπούλου και τον Πάρη Παρασκευάδη χωρίς να κρίνουμε τους ήρωες για τα πάθη και τα λάθη τους.

Τη δεύτερη μέρα των προβών μας στην Εναλλακτική Σκηνή της ΕΛΣ, με ρώτησε στο διάλειμμά μας ένας από τους ηχολήπτες μας που μόλις είχε δει ολοκληρωμένο το έργο: "τελικά είναι αυτός ένα καθίκι ή είναι και αυτή λίγο καταπιεστική;". Μια εύλογη απορία καθώς είδε την ιστορία της Κάθι και του Τζέιμι για πρώτη φορά. Εγώ, με την απόσταση που είχα πια από την πρώτη μου επαφή με τη σχέση τους, μπορούσα να του απαντήσω πια "έλα μωρέ, δύο εικοσάρηδες που ερωτεύτηκαν, πλήγωσαν ο ένας τον άλλον και χώρισαν είναι, το πιθανότερο είναι αν ξαναβρεθούν 10 χρόνια μετά να πουν ο ένας στον άλλον "πόσο νέοι ήμασταν” και να γελάσουν"".

Διαβάστε Επίσης

Περισσότερες πληροφορίες

The last five years

  • Μιούζικαλ
  • Διάρκεια: 80 '

Το βραβευμένο και πολυμεταφρασμένο μιούζικαλ του Off-Broadway πραγματεύεται την νεοϋορκέζικη ιστορία ενός ασυνήθιστου έρωτα ανάμεσα σε δύο νεαρούς καλλιτέχνες από το πρώτο ραντεβού μέχρι το τελευταίο αντίο μέσα στη διάρκεια πέντε χρόνων. Πρόκειται για μια φιλόδοξη παραγωγή της Εναλλακτικής Σκηνής της Εθνικής Λυρικής Σκηνής που ζωντανεύει το μιούζικαλ δωματίου του βραβευμένου με τρία Τόνι Αμερικανού συνθέτη και ενός από τους σημαντικότερους δημιουργούς του είδους. Το χαρακτηριστικό του έργου είναι η αντισυμβατική δομή του καθώς οι δύο ήρωες, η Κάθι και ο Τζέιμι, αφηγούνται την ιστορία σε διαφορετική χρονολογική σειρά ο καθένας και η μόνη στιγμή που ουσιαστικά συναντιούνται είναι μόνο μια φορά, στον γάμο τους.

Εθνική Λυρική Σκηνή - Εναλλακτική Σκηνή

Κέντρο Πολιτισμού - Ίδρυμα «Σταύρος Νιάρχος», Λεωφ. Συγγρού 364, Καλλιθέα

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

"Θέλω να σου κρατάω το χέρι": Παράταση και εορταστικές παραστάσεις

Με προσθήκες νέων παραστάσεων για τις γιορτές εξακολουθεί να παίζεται το επιτυχημένο έργο του Τάσου Ιορδανίδη "Θέλω να σου κρατάω το χέρι" στη σκηνή του Άλφα-"Ληναίος-Φωτίου".

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
21/11/2024

Η ομάδα Εν Δυνάμει και το νέο συμπεριληπτικό art project "Ι Got it Tho" | "Κι όμως Το’χω"

Μια σπονδυλωτή καλλιτεχνική πρωτοβουλία με στόχο την προώθηση της πολιτιστικής αφήγησης που εστιάζει στην ενδυνάμωση, την ανθεκτικότητα και την ενωτική δύναμη που προσφέρει η σύγχρονη τέχνη.

Εναέριες ακροβατικές χορογραφίες στο Christmas Theater

Το "Flying Fairy Chinese Acrobatic Show" έρχεται από την μακρινή Κίνα, φιλοξενείται στο Christmas Theater και απευθύνεται σε όλη την οικογένεια.

Ο Δημήτρης Μυλωνάς μας μιλά για τη συνάντηση του με τους "Ήρωες"

Ποιοι είναι οι "Ήρωες" που έγιναν η αφορμή να βρεθούν στη σκηνή οι βετεράνοι ηθοποιοί Αρζόγλου, Βαλαβανίδης και Σκουρολιάκος; Ο σκηνοθέτης της παράστασης που παίζεται στο Από Μηχανής Θέατρο μας τους συστήνει.

Οι νέες παραστάσεις της εβδομάδας

Συγκεντρώσαμε τις παραστάσεις που σηκώνουν αυλαία από 21 έως 27 Νοεμβρίου και αξίζουν.

Η αξία της ζωής

Ο πόνος είναι αναπόφευκτος, όμως η αξία της ζωής είναι αδιαπραγμάτευτη μοιάζει να λέει η Αμερικανίδα συγγραφέας, μέσα από την ιστορία δύο ζευγαριών που βιώνουν πολλαπλές απώλειες. Το σκηνοθετεί ο Σωτήρης Τσαφούλιας δίνοντας προβάδισμα στις ερμηνείες. | Powered by Uber

Γυάλινος κόσμος

Πολύ ενδιαφέρουσα, αν και συζητήσιμη, προσέγγιση του αριστουργήματος του Τενεσί Ουίλιαμς. Μέσα σε μια απογυμνωμένη συνθήκη, το έργο κατεβαίνει στην πλατεία ακέραιο, δείχνει σαν να φωτίζεται εκ νέου, ενώ οι ερμηνείες κάνουν το όλο εγχείρημα να δικαιώνεται. | Powered by Uber