Θεατρικές πρεμιέρες: Οι νέες παραστάσεις της εβδομάδας

Έγκλημα και τιμωρία: Αθήνα Ανδρέας Σιμόπουλος©

"Έγκλημα και τιμωρία: Αθήνα"

Ο Βασίλης Μπισμπίκης ξανά συνεργάζεται με την Onassis Culture. Αν θυμάστε τον Σεπτέμβριο του 2020, το Ίδρυμα Ωνάση μεταμόρφωσε το πρώην εργοστάσιο πλαστικών της εταιρίας KOCH σε έναν απρόσμενο χώρο για καλλιτεχνικό πειραματισμό και εξερεύνηση για τον Βασίλη Μπισμπίκη και την ομάδα του. Ήταν ένα τεράστιο βιομηχανικό κτίριο σε μια αχαρτογράφητη περιοχή του Ρέντη, ανάμεσα σε εργατικές πολυκατοικίες, χωματόδρομους και μάντρες υλικών. Ο Βασίλης Μπισμπίκης και η Ομάδα Cartel ήταν από τους πρώτους "κατοίκους" του εργοστασίου, πραγματοποιώντας εκεί τις πρόβες και τις παραστάσεις των έργων "Άνθρωποι και Ποντίκια", "Άρης" και "Κόκκινα Φανάρια". Τώρα, είναι η πρώτη φορά που ο Μπισμπίκης σκηνοθετεί στην κεντρική Σκηνή της Στέγης Ιδρύματος Ωνάση, κάνοντας μια ελεύθερη μεταγραφή του εμβληματικού "Έγκλημα και τιμωρία" του Φιόντορ Ντοστογιέφσκι (σε συνεργασία με τον Γιάννη Μελιτόπουλο), μεταφέροντάς το στην Αθήνα του 2023. Ο ίδιος παίζει με τον Τσέζαρις Γκραουζίνις, τον Θοδωρή Σκυφτούλη και τους ηθοποιούς της ομάδας Cartel στην παράσταση που διερευνά ηθικά, κοινωνιολογικά και φιλοσοφικά ερωτήματα. Η παράσταση είναι κατάλληλη για ηλικίες 16+. Τον θίασο συμπληρώνουν οι: Λευτέρης Αγουρίδας, Μπέττυ Βακαλίδου, Γιναμάζ Ερντάλ, Μάνος Καζαμίας, Διονύσης Κοκκοτάκης, Άννα Μάσχα, Δημήτρης Παπάζογλου, Νίκη Σερέτη, Κώστας Φαλελάκης κ,ά. Στην παράσταση υπάρχει ταυτόχρονος υπερτιτλισμός. (Στέγη, από 22/3)

Ορφανά
Στέφανος Σάμιος©

"Ορφανά"

"Θέλω τα έργα μου να έχουν ένταση. Είναι θέμα των θεατών αν θα τα μισήσουν ή θα τα λατρέψουν· αυτό που δεν θέλω με τίποτε είναι να βαρεθούν", δηλώνει ο βραβευμένος Βρετανός συγγραφέας Ντένις Κέλι, που έγινε γνωστός στο ελληνικό κοινό από τα "Ορφανά" σε σκηνοθεσία του Βαγγέλη Θεοδωρόπουλου, το 2010. Έκτοτε ανέβηκαν στις αθηναϊκές σκηνές κι άλλα έργα του, όπως τα "DNΑ", "Οσάμα, ο ήρωας", "Κουρέλι", "After the end", "Girls & Boys", κι όπως φαίνεται η άμεση, ρεαλιστική γραφή του Κέλι τον κάνει έναν από τους πιο ενδιαφέροντες δραματουργούς της εποχής μας. Τα ακραία και τολμηρά θέματα που αγγίζει, πραγματεύονται την ευρύτερη πολιτική της βίας, μακριά από ηθικολογίες κι αυτό φαίνεται καθαρά στα "Ορφανά", το έργο που μιλά για την ξενοφοβία και που επέλεξε να μεταφράσει και να σκηνοθετήσει ο Κωνσταντίνος Μάρκελλος. Η γαλήνια ζωή του Ντάνι και της εγκύου γυναίκας του καταρρέει όταν ο αδερφός της τελευταίας εμφανίζεται βουτηγμένος στο αίμα. Οι τρεις ήρωες του έργου, που τους ενσαρκώνουν ο σκηνοθέτης και ηθοποιός μαζί με τους Ελένη Στεργίου και Χρήστο Παπαδόπουλο, γίνονται φορείς της παθογένειας του ρατσισμού, της ξενοφοβίας και της νεοφασιστικής βία εναντίον των δύστυχων μεταναστών. (Μικρό Γκλόρια, από 16/3).

Βέρθερος ή έκανα ό,τι καλύτερο μπορούσα
@ D.Kapouranis

"Βέρθερος ή έκανα ό, τι καλύτερο μπορούσα"

Το γνωστό μυθιστόρημα "Τα πάθη του νεαρού Βέρθερου" του Γκαίτε είναι η αφετηρία για τη σκηνική σύνθεση που παρουσιάζει μια ομάδα νέων καλλιτεχνών, οι "400 lbs", που δημιουργήθηκε από πρόσφατους αποφοίτους δραματικών σχολών. Όπως ο Βέρθερος, η θρυλική λογοτεχνική μορφή αφηγείται και στοχάζεται την ιστορία μιας ζωής κι ενός απελπισμένου έρωτα, τον πόνο και το θάνατό, έτσι και οι ηθοποιοί Μπάμπης Αλεφάντης, Δημήτρης Καπουράνης, Ιόλη Χαραλαμποπούλου, Εύη Χρόνη και Μιχάλης Ψαλίδας μιλούν για τη ζωή, κάνοντας το δικό τους "ξόρκι" κατά της μελαγχολίας. Η πρόθεση της ομάδας φαίνεται σε όσα δηλώνει ο σκηνοθέτης Δημήτρης Χαραλαμπόπουλος: "Αυτό που επιχειρούμε, έρχεται από τη βαθιά μας πίστη πως αξίζει να σκύψει πάνω από στην ομορφιά και την αγριότητα του ανθρώπινου αισθήματος, την ώρα που τα πάντα γύρω μας λένε το αντίθετο. Οι προηγούμενες γενιές μας τα έμαθαν όλα, όχι όμως πώς να αισθανόμαστε. Αυτή η πάλη, με τον εαυτό σου, με τους ανθρώπους γύρω σου, δεν είναι μέρος της ζωής; Σαν ένα βρέφος! Πρώτα ψηλαφίζεις το κόσμο. Ύστερα στέκεσαι στα πόδια σου. Μετά πέφτεις. Και σηκώνεσαι. Και ξανά το ίδιο. Κι αφού μάθεις να στέκεσαι, έρχονται όλα τα υπόλοιπα. Πώς αλλιώς;" (ΠΛΥΦΑ, από 22/3).

Ο φίλος μου ο Ντοστογιέφσκι

"Ο φίλος μου ο Ντοστογιέφσκι"

Ο Φιοντόρ Μιχαήλοβιτς Ντοστογιέφσκι, η κορυφαία μορφή της παγκόσμιας λογοτεχνίας ενέπνευσε τη Δήμητρα Παπαδοπούλου να γράψει αυτό το έργο. Για την ακρίβεια η συγκλονιστική ιστορία του "Γελοίου". Ο ήρωας του έργου της είναι ένας σύγχρονος Έλληνας που κατάφερε να βιώσει τη χλιδή των γιάπηδων δουλεύοντας ως διαφημιστής. Καθώς, όμως, η ζωή κρύβει εκπλήξεις ως θύμα της οικονομικής κρίσης χάνει τη δουλειά του και αναγκάζεται να βρεθεί σε ένα υπόγειο διαμέρισμα στην περιοχή του Αγ. Παντελεήμονα, ανάμεσα σε οικογένειες μεταναστών που πασχίζουν μια καλύτερη ζωή. Τα πάντα αλλάζουν άρδην στη ζωή του και η αυτοκτονία μοιάζει να είναι η μόνη λύση μέχρι τη στιγμή που πέφτει στα χέρια του το ντοστογιεφσκικό   "Το όνειρο ενός γελοίου". Διαβάζοντας το συνειδητοποίει πόσο μάταιη και αδιέξοδη ήταν η ζωή του και πόσο "γελοίος", μπορεί να θεωρείται όποιος στηρίζει την ευτυχία του στα υλικά αγαθά και τις εφήμερες απολαύσεις. Ο γελοίος έργου μαζί με το γελοίο του ομώνυμου έργου θα βιώσουν τις ίδιες εμπειρίες και θα οδηγηθούν -και οι δύο- σε σκέψεις και εν τέλει στην εύρεση του νοήματος της ζωής…. Το έργο ανεβαίνει σε σκηνοθεσία του Κώστα Γάκη με πρωταγωνιστή τον Παύλο Λουτσίδη (Θέατρο Αθηνών, από 18/3).

Κάζιμιρ και Καρολίνα

"Κάζιμιρ και Καρολίνα"

Μία καυστική κριτική του μικροαστισμού επιχειρεί ο Έντεν φον Χόρβατ ένας από τους πιο σημαντικούς Γερμανούς συγγραφείς, εφάμιλλος του Μπέρτολντ Μπρεχτ σ’ αυτό το ερωτικό δράμα, που διαδραματίζεται σε μία γιορτή τη δεκαετία του ’30. Άνεργος ο Καζιμίρ λόγω του μεγάλου κραχ του 1929 φαίνεται ανίκανος να τη διαχειριστούν την κρίση όπως και πολλοί άλλοι και βέβαια κάποιοι, βρίσκουν την ευκαιρία να επωφεληθούν από το φόβο, την ανασφάλεια και την ιδεολογική σύγχυση που προκαλούν η οικονομική και κοινωνική κρίση. Στα έργα του Χόρβατ το ασήμαντο παραχωρεί τη θέση του στο σημαντικό. Τα πρόσωπα καταρρέουν για να φανεί η ψυχική αποσύνθεση των προσώπων και στο συγκεκριμένο έργο δείχνει πως το οικονομικό σύστημα επηρεάζει τις σχέσεις και τη λειτουργία των ανθρώπων. Η Αγγελική Καρυστινού το σκηνοθετεί και στην παράσταση της αναζητά τις αναλογίες με το σήμερα, με πρωταγωνιστές τους Γιώργο Γιέτο, Μαίρη Καραμπίνα, Γεωργία Κοκκίνου, Μαρία Κουρή, Ελευθερία Μάζαρη, Πολύκαρπο Μόσχο, Οδυσσέα Παγουλάτο και Ιωάννη Τζιώνα. (Βαφείο-"Λάκης Καραλλής", από 22/3). 

Διαβάστε Επίσης

Διαβάστε Επίσης

Περισσότερες πληροφορίες

Ορφανά

  • Κοινωνικό
  • Διάρκεια: 90 '

Σε μια υποβαθμισμένη λονδρέζικη γειτονιά, η Έλεν και ο Ντάνι ετοιμάζονται να γιορτάσουν τη δεύτερη εγκυμοσύνη της, όταν ο αδελφός της, Λίαμ, εμφανίζεται με ματωμένα ρούχα. Ο λόγος ένα περιστατικό ρατσιστικής βίας σε βάρος του φερόμενου ως θύματος, που πολύ σύντομα όμως θα αποκαλυφθεί ότι είναι ο θύτης, διαταράσσοντας τις ισορροπίες της κατά τα άλλα φιλήσυχης οικογένειας. Αυτή είναι η υπόθεση του έργου του σημαντικού Βρετανού συγγραφέα που, ως εκπρόσωπος του in-yer-face theatre, αποτυπώνει με ενάργεια και σκληρή γλώσσα την κοινωνικοπολιτική πραγματικότητα, μιλώντας για την κουλτούρα της βίας που καλλιεργούν ο ρατσισμός, η ξενοφοβία και η απομόνωση.

Ο φίλος μου ο Ντοστογιέφσκι

  • Μονόλογος
  • Διάρκεια: 75 '

Ήρωας της παράστασης είναι ένας άνθρωπος της διπλανής πόρτας. Η καλοπληρωμένη δουλειά του, το καλό σπίτι και το ακριβό αυτοκίνητο είναι οι προϋποθέσεις της αναγνώρισης του ως «επιτυχημένου» μέλους της κοινωνίας. Οι μετανάστες και οι κακόφημες γειτονιές πλήττουν την αισθητική του. Όλα αυτά, όμως, προ κρίσης. Γιατί πλέον, εξαιτίας της, ζει τον χειρότερο εφιάλτη του μένοντας σε ένα υπόγειο στον Άγιο Παντελεήμονα χωρίς δουλειά και χωρίς τη συνοδεία του μέχρι πρότινος status του. Μοναδική του συντροφιά, τα τεράστια χρέη του και ένα βιβλίο που θα τον επηρεάσει καθοριστικά, όσο βασανίζεται από υπαρξιακά ερωτήματα: «Το όνειρο ενός γελοίου» του Φιοντόρ Ντοστογιέφσκι.

Έγκλημα και τιμωρία: Αθήνα

  • Κοινωνικό
  • Διάρκεια: 180 '

Το εμβληματικό μυθιστόρημα του Φιοντόρ Ντοστογιέφσκι μεταφέρεται στην Αθήνα του 2023 ως ένα λαϊκό νουάρ με κινηματογραφικά στοιχεία, που ακολουθεί τον Ρασκόλνικοφ στον απόηχο μιας δολοφονίας που διαπράττει για το κοινό καλό. Η παράσταση ακολουθεί τη σκηνοθετική ταυτότητα του Βασίλη Μπισμπίκη για έναν ωμό, underground ρεαλισμό.

Κάζιμιρ και Καρολίνα

  • Κοινωνικό
  • Διάρκεια: 80 '

Η γλυκόπικρη ιστορία δύο νέων που χωρίζουν σε ένα σκηνικό οικονομικής και πολιτικής αστάθειας μετά την Ύφεση του 1929, που προετοίμασε το έδαφος για την εγκαθίδρυση του ναζιστικού καθεστώτος. Ο Κάζιμιρ μένει άνεργος και βουλιάζει στην οργή και την κατάθλιψη, η Καρολίνα θέλει να βελτιώσει τη ζωή της και να αναρριχηθεί κοινωνικά. Γύρω τους θα βρεθούν διευθυντές, σύμβουλοι, φιλόδοξοι υπάλληλοι, κορίτσια που πουλάνε τον έρωτα για να επιβιώσουν, μαφιόζοι και ναρκομανείς καταθλιπτικές γυναίκες. Κάπου ανάμεσα στο όνειρο και στη ζοφερή αλήθεια, η Καρολίνα θα αγγίξει για λίγο το όνειρο, για να κατρακυλήσει πίσω στην ωμή καθημερινότητα της ήττας και της πείνας.

Βέρθερος ή έκανα ό, τι καλύτερο μπορούσα

  • Δράμα
  • Διάρκεια: 105 '

Βασισμένη στο επιδραστικό μυθιστόρημα του Γκαίτε «Τα πάθη του νεαρού Βέρθερου», η νέα θεατρική ομάδα 400 lbs εστιάζει στην υπαρξιακή αγωνία του ήρωα που βιώνει έναν ανεκπλήρωτο έρωτα και συγκρούεται με την κοινωνία. Ο ήρωας του Γκαίτε, ένας νέος που τον χαρακτηρίζει η αθωότητα αλλά και η επιπολαιότητα της ηλικίας του, γεμάτος ορμή και πάθος ονειρεύεται να μπορεί να ζήσει ελεύθερος. Καταφθάνει στο φανταστικό χωριό Βάλχαϊμ όπου και γνωρίζει τη Σαρλότε Μπουφ, η οποία είναι λογοδοσμένη με έναν άλλο νέο. Ο ανεκπλήρωτος έρωτάς του για εκείνη γρήγορα θα τον οδηγήσει σε μια άλλη ζωή, που αντιτίθεται στην ίδια του τη φύση. Ο «Βέρθερος» είναι μία ιστορία σκληρότητας, μία ιστορία επιβολής της λογικής της ευρύτερης κοινωνίας πάνω σε έναν απέραντα ευαίσθητο άνθρωπο. Η ομάδα αφηγείται την ιστορία σαν μια εξομολόγηση, που ακολουθεί πιστά το ίδιο το επιστολογραφικό μοτίβο του μυθιστορήματος.

Αθηνών

Βουκουρεστίου 10

Βαφείο-«Λάκης Καραλής»

Αγ. Όρους 16 & Κωνσταντινουπόλεως 115

Στέγη Ιδρύματος Ωνάση

Λεωφ. Συγγρού 107, Νέος Κόσμος
  • Βινιέτες Τεχνών - City life

Μικρό Γκλόρια

Ιπποκράτους 7

ΠΛΥΦΑ

Κορυτσάς 39

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

"Θέλω να σου κρατάω το χέρι": Παράταση και εορταστικές παραστάσεις

Με προσθήκες νέων παραστάσεων για τις γιορτές εξακολουθεί να παίζεται το επιτυχημένο έργο του Τάσου Ιορδανίδη "Θέλω να σου κρατάω το χέρι" στη σκηνή του Άλφα-"Ληναίος-Φωτίου".

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
21/11/2024

Η ομάδα Εν Δυνάμει και το νέο συμπεριληπτικό art project "Ι Got it Tho" | "Κι όμως Το’χω"

Μια σπονδυλωτή καλλιτεχνική πρωτοβουλία με στόχο την προώθηση της πολιτιστικής αφήγησης που εστιάζει στην ενδυνάμωση, την ανθεκτικότητα και την ενωτική δύναμη που προσφέρει η σύγχρονη τέχνη.

Εναέριες ακροβατικές χορογραφίες στο Christmas Theater

Το "Flying Fairy Chinese Acrobatic Show" έρχεται από την μακρινή Κίνα, φιλοξενείται στο Christmas Theater και απευθύνεται σε όλη την οικογένεια.

Ο Δημήτρης Μυλωνάς μας μιλά για τη συνάντηση του με τους "Ήρωες"

Ποιοι είναι οι "Ήρωες" που έγιναν η αφορμή να βρεθούν στη σκηνή οι βετεράνοι ηθοποιοί Αρζόγλου, Βαλαβανίδης και Σκουρολιάκος; Ο σκηνοθέτης της παράστασης που παίζεται στο Από Μηχανής Θέατρο μας τους συστήνει.

Οι νέες παραστάσεις της εβδομάδας

Συγκεντρώσαμε τις παραστάσεις που σηκώνουν αυλαία από 21 έως 27 Νοεμβρίου και αξίζουν.

Η αξία της ζωής

Ο πόνος είναι αναπόφευκτος, όμως η αξία της ζωής είναι αδιαπραγμάτευτη μοιάζει να λέει η Αμερικανίδα συγγραφέας, μέσα από την ιστορία δύο ζευγαριών που βιώνουν πολλαπλές απώλειες. Το σκηνοθετεί ο Σωτήρης Τσαφούλιας δίνοντας προβάδισμα στις ερμηνείες. | Powered by Uber

Γυάλινος κόσμος

Πολύ ενδιαφέρουσα, αν και συζητήσιμη, προσέγγιση του αριστουργήματος του Τενεσί Ουίλιαμς. Μέσα σε μια απογυμνωμένη συνθήκη, το έργο κατεβαίνει στην πλατεία ακέραιο, δείχνει σαν να φωτίζεται εκ νέου, ενώ οι ερμηνείες κάνουν το όλο εγχείρημα να δικαιώνεται. | Powered by Uber