Το Σάββατο 11 Φεβρουαρίου ολοκληρώνεται όπως ήταν προγραμματισμένο, το "Μεφίστο", το πιο συγκλονιστικό, σκοτεινό και αντιφασιστικό μυθιστόρημα του Κλάους Μαν, με σκηνοθεσία και ερμηνία Νικόλα Βαγιωνάκη, στο Ίδρυμα Μιχάλης Κακογιάννης.
Ο Κλάους Μαν κληρονομεί το συγγραφικό ταλέντο και την ευστροφία του πατέρα του, δημιουργώντας ένα από τα πιο διαχρονικά, σκληρά, σκοτεινά και εύστοχα έργα της παγκόσμιας λογοτεχνίας. Ένα μυθιστόρημα όπως το αποκαλεί για να καταφέρει την έκδοση του το 1936 στο Άμστερνταμ και να αποφύγει τη λογοκρισία του ναζιστικού πλέον καθεστώτος, που απλώνει τα πλοκάμια του παντού. Μέσα λοιπόν από τον κεντρικό του ήρωα τον φιλόδοξο, χαρισματικό και ματαιόδοξο ηθοποιό Χέντρικ Χέφγκεν, (ΜΕΦΙΣΤΟ) ξεδιπλώνεται η ιστορία της ανθρωπότητας. Από το μεγαλείο της ανθρώπινης ύπαρξης μέχρι την απόλυτη χυδαιότητα και τη φρικαλέα κτηνωδία.
Η υπόθεση
Ο Χέντρικ Χέφκεν ξεκινάει την καριέρα του στο Αμβούργο. Γίνεται διευθυντής στο θέατρο τέχνης, μιλάει για ένα επαναστατικό θέατρο. Παίζει πρωταγωνιστικούς ρόλους. Όμως νιώθει επαρχιώτης. Μετακομίζει στο Βερολίνο. Θρίαμβος. Είναι πλέον ο διευθυντής του Εθνικού θεάτρου. Η απογείωση έρχεται μέσα από το ρόλο του Μεφίστο. Όλα φαίνονται παραμυθένια και όπως τα είχε ονειρευτεί. Όμως για να επιβιώσει μέσα στο τρίτο Ράιχ που πλέον ελέγχει τα πάντα ξεπουλάει τα ιδανικά και τις αξίες του. Γίνεται παλιάτσος της εξουσίας. Διασκεδαστής δολοφόνων. Μα εγώ είμαι απλά ένας ηθοποιός ψελλίζει. Ένας ηθοποιός και τίποτα άλλο. Όμως είναι πλέον αργά. Τα πάντα σκοτεινά μαύρα. Το όνειρο πάγωσε. Η ωραιοπημένη ατμόσφαιρα μιας ουτοπικής ψευδαίσθησης διαλύθηκε. Οι συνέπειες οδυνηρές. Ότι ήταν όμορφο σκεπάζεται από σκοτάδι, αγωνία. κραυγές. Νεκρική σιωπή.
Περισσότερες πληροφορίες
Μεφίστο
Σε διασκευή της Ειρ. Δερμιτζάκη παρουσιάζεται το ομώνυμο μυθιστόρημα του Κλάους Μαν, η ιστορία του ηθοποιού Χέντρικ Χέφγκεν, από το ξεκίνημά του στο Θέατρο Τέχνης του Αμβούργου το 1926, οραματιζόμενος ένα επαναστατικό ισοδύναμο θέατρο, μέχρι την ανάδειξή του σε αστέρι του Γ΄ Ράιχ μια δεκαετία αργότερα. Η μετάβαση του στο Βερολίνο προκειμένου να καθιερωθεί σαν πρωταγωνιστής στο Θέατρο συμπίπτει με την άνοδο του φασισμού, που εξευτελίζει και χειραγωγεί την ανθρώπινη υπόσταση. Συνάπτει, έτσι, συμφωνία με τον διάβολο, προδίδει τα ιδανικά και τις αξίες του, και στο τέλος μεταμορφώνεται σε μαϊμού της εξουσίας. Ένας παλιάτσος που διασκεδάζει δολοφόνους.