"Επισκέπτης"
Μας συγκίνησε με τις "Αινιγματικές παραλλαγές" ο σκηνοθέτης Σωτήρης Τσαφούλιας και ένα χρόνο μετά επιστρέφει με ακόμα ένα έργο του Ερίκ Εμανουέλ Σμιτ. Ο "Επισκέπτης" εκτυλίσσεται στη Βιέννη του 1938, όταν οι Ναζί εισέβαλαν στην Αυστρία και άρχισαν την καταδίωξη των Εβραίων κατοίκων της πόλης. Ανάμεσά τους και ο πατέρας της ψυχανάλυσης Σίγκμουντ Φρόιντ, ο οποίος αρνείται να φύγει. Οι γκεσταπίτες συλλαμβάνουν την κόρη του Άννα για ανάκριση και την κρατούν για ένα βράδυ. Τολμηρό και με σασπένς έργο, ανεβαίνει με πρωταγωνιστές τους Μάνο Βακούση, Μαρία Παπαλάμπρου, Φώτη Θωμαΐδη, Δημήτρη Παπαδάτο (Ίδρυμα "Μιχάλης Κακογιάννης", από 1/2).
>>Μια πρώτη γεύση από τη νέα παράσταση που σκηνοθετεί ο Σωτήρης Τσαφούλιας
"Η βελανιδιά"
Ο Ανδρέας Ανδρέου καταπιάνεται και πάλι με το έργο του Τιμ Κράουτς και εμπιστεύεται την κυπριακής καταγωγής ηθοποιό Μαρίνα Αργυρίδου να πρωταγωνιστήσει στο σκηνικό πείραμα που μετεγγράφεται από έναν ηθοποιό σε έναν άλλον, από έναν υπνωτιστή στο υποκείμενό του, από ένα ακροατήριο σε ένα πρόσωπο. Κάθε βράδυ ένας διαφορετικός καλεσμένος (ηθοποιοί, μουσικοί, performer, συγγραφείς κ.ά.) θα ανεβαίνει στη σκηνή χωρίς να ξέρει τίποτα για το ρόλο που πρόκειται να υποδυθεί. Πρόκειται για μια κωμικοτραγική σπουδή πάνω στη δύναμη τής αυθυποβολής, την απώλεια και τα όρια πραγματικότητας και μυθοπλασίας (Bios, από 30/1).
"Δε φάιναλ θολούθιον"
Επτά ηθοποιοί συναντιούνται επί σκηνής, στέκονται μπροστά από τις γραμμές του τρένου και καλούνται να κάνουν μια τελευταία ενδοσκόπηση, καθώς βλέπουν τη ζωή τους να περνάει σαν ταινία μπροστά από τα μάτια τους. Λάθη και κομβικές στιγμές, pause και rewind. Εσύ τι θα διάλεγες αν έμπαινες στη θέση τους; Ο Σωτήρης Ρουμελιώτης παρουσιάζει μια ανατρεπτική παράσταση στην Πειραματική Σκηνή Νέων Δημιουργών του Εθνικού Θεάτρου με τίτλο "Δε Φάιναλ Θολούθιον", που βασίζεται στα καυστικά και ιδιοσυγκρασιακά κείμενα των Κωστάκη Ανάν και Suyako, παραθέτοντας ένα σχόλιο για τη σύγχρονη νεοελληνική πραγματικότητα. Παίζουν οι Αλέξανδρος Γιαγκούσης, Ερατώ Καραθανάση, Τάσος Ροδοβίτης, Γκαλ Ρομπίσα, Γιάννης Σαμψαλάκης, Αφροδίτη Σόβολου, Κωνσταντίνος Τριαντακωνσταντής (από 28/1).
>>"Δε φάιναλ θολούθιον": Μια ανατρεπτική σκηνική σύνθεση από νέους δημιουργούς
"Η αρκούδα"
Με το κωμικό μονόπρακτο του Άντον Τσέχοφ κάνει το σκηνοθετικό ντεμπούτο του ο έμπειρος ηθοποιός Νίκος Κορδώνης. Το έργο μάς μεταφέρει σ΄ ένα ρωσικό χωριό όπου μια νεαρή και όμορφη χήρα θρηνεί για το χαμό του συζύγου της, κλεισμένη στους τέσσερις τοίχους του σπιτιού της. Η ησυχία της διαταράσσεται από την απρόσμενη επίσκεψη ενός αξιωματικού και κτηματία, ο οποίος καταφθάνει απαιτώντας τα χρήματα που του χρωστάει ο νεκρός σύζυγός της. Οι τρόποι και οι απόψεις του οδηγούν σε βέβαιη σύγκρουση. Παίζουν οι Κατερίνα Λάττα, Γιάννης Λατουσάκης και Γιάννης Δενδρινός (Χοροχρόνος, από 28/1).
>>Η "Αρκούδα" του Άντον Τσέχοφ στο θέατρο
"Football / No time for losers"
Ο μονόλογος "Football" του Θανάση Τριαρίδη, που με πολύ χιούμορ αναλύει την ιστορία της ανθρωπότητας μέσα από την ιστορία του ποδοσφαίρου, ξεκινώντας από το 1500 μ.Χ., παρουσιάζεται σε μια έμφυλη ανάγνωση σκηνοθετημένο και παιγμένο μόνο από γυναίκες. Σε δραματουργική επεξεργασία της Δέσπως Πύρτσιου (η οποία υπογράφει και τη σκηνοθεσία) και της Αλεξάνδρας Σταμούλη και με την προσθήκη του υπότιτλου "No time for losers". Η παράσταση αναποδογυρίζει την ιστορία της ανθρωπότητας μέσα από τον κόσμο του ποδοσφαίρου, φέρνοντάς μας ενώπιον των ευθυνών μας, σε ένα μονόλογο για την πορεία του σύγχρονου δυτικού πολιτισμού (Faust, από 26/1).
"Τρίπτυχο. Σπουδή στην αδράνεια"
Η ερευνητική δουλειά που εξετάζει τις κοινωνικές παθογένειες της εποχής είναι βασισμένη στο μυθιστόρημα της Μαργαρίτας Καραπάνου "Ο Υπνοβάτης". Η Δήμητρα Δερμιτζάκη, που έχει κάνει τη δραματουργική επεξεργασία και τη σκηνοθεσία, υπογραμμίζει: "Η πρόκληση δεν ήταν μόνο να αποδοθεί σκηνικά αυτό το δαιδαλώδες από άποψη πλοκής μυθιστόρημα, αλλά να τεθούν τα ζητήματα που με ταλαιπωρούν. Η αναμονή, το νέο δίπολο "αισθητική ή βαρβαρότητα”, η αδυναμία να μεταβολίσουμε το παρόν και η ανάγκη ή δίψα για έναν Μεσσία". Παίζουν: Άγγελος Αλαφογιάννης, Ελένη Γεωργίου, Zoé Lemmonier, Γιάννης Μανιατόπουλος, Γιάννης Σανιδάς (ΠΛΥΦΑ, από 1/2).
"Οι πιο δυνατές…"
Το έργο φωτίζει το θέμα της απιστίας, αλλά και το θέμα της συναισθηματικής κακοποίησης δυο γυναικών, που αγάπησαν τον ίδιο άντρα, χάνοντας τη δύναμή τους. Σύζυγος και ερωμένη συναντιούνται σε ένα καφέ μπαρ και, μέσα από συζητήσεις και αλλεπάλληλες προκλήσεις, εκθέτουν τη ζωή τους και τους ρόλους τους κι αναμετριούνται μέχρις εσχάτων για το ποια υπήρξε η νικήτρια και η "πιο δυνατή". Η Άννα Αδριανού παρουσιάζει μια νέα εκδοχή του έργου της σε σκηνοθεσία της Πέπης Μοσχοβάκου και συμπρωταγωνιστεί με τις
Λιλή Τσεσματζόγλου και Μάγδα Κουστέρη (Αλκμήνη, από 28/1).
"Ιχθυολατρεία / Ichthyolatry"
Με αφορμή το βιβλίο της θεωρητικού Astrida Neimanis "Bodies of Water" (2017), όπου εισάγεται για πρώτη φορά η έννοια του υδροφεμινισμού, σύμφωνα με την οποία το νερό, οι θηλυκότητες, οι ενσώματες πρακτικές και η οικολογία συνδέονται μεταξύ τους δημιουργώντας "νέες" μελλοντικές συνέργειες, δημιουργήθηκε η "Ιχθυολατρεία / Ichthyolatry", μια υβριδική παράσταση με εξομολογητικά στοιχεία για την τρίτη ηλικία, τις πλημμύρες, τα υγρά και την εμμηνόπαυση. Η εικαστικός-σκηνοθέτρια Εύα Γιαννακοπούλου και η δημιουργική κοινότητα Polygreen Culture & Art Initiative (PCAI) ανέπτυξαν από κοινού τη δραματουργία και τα κείμενα μέσα από προσωπικές εξομολογήσεις και συνεντεύξεις των τοπικών κοινοτήτων του Πειραιά, του Torres Vedras της Πορτογαλίας και του Mondaino της Ιταλίας, με τρόπο που το περιεχόμενό τους να αποτελεί πνευματική συνδημιουργία όλων των συμμετεχουσών (ΠΛΥΦΑ, 27 & 28/1).
Περισσότερες πληροφορίες
Η αρκούδα
Η υπόθεση εξελίσσεται σ’ ένα αγρόκτημα στην επαρχία του Ρίπλοβο, όπου κατοικεί η Έλενα Πόποβα, μια όμορφη χήρα που μήνες τώρα πενθεί για την απώλεια του συζύγου της. Κλεισμένη και πλήρως απομονωμένη στους τέσσερις τοίχους του σπιτιού της, δέχεται την επίσκεψη του απόστρατου υπολοχαγού Σμιρνώφ που απαιτεί με άκομψο τρόπο την εξόφληση δυο γραμματίων που του χρωστούσε ο εκλιπών. Η βαρυπενθούσα δεν έχει αντίρρηση, η συμπεριφορά του όμως και οι απόψεις που έχει ο ίδιος για τις γυναίκες την ταράζουν. Η ένταση ανάμεσα τους κορυφώνεται και η σύγκρουση είναι αναπόφευκτη. Το πένθος, το χρέος και ο έρωτας αντιμετωπίζονται από τον Τσέχοφ με αθωότητα και αυτοσαρκασμό.
Football // No time for losers
Η παράσταση βασίζεται στο σκληρό και αιχμηρό έργο του Θανάση Τριαρίδη «Football: Το παιχνίδι της ανθρωπότητας», που προτάσσει τις ευθύνες μας για την πορεία του ανθρώπινου είδους.
Οι πιο δυνατές
Ο σαρκαστικός μονόλογος του Στρίντμπεργκ μεταμορφώνεται σε ένα σκηνικό παιχνίδι που φωτίζει το θέμα της απιστίας και από τις δύο πλευρές.
Ο επισκέπτης
Τολμηρή αλληγορία για την πίστη, όπου ο συγγραφέας «σκηνοθετεί» μια συνάντηση του διάσημου αθεϊστή, Σίγκμουντ Φρόιντ, με τον Θεό, με φόντο την εισβολή των Ναζί στην Αυστρία.
Η βελανιδιά
Ο Άντι συμμετέχει ως εθελοντής στην παράσταση της υπνοτίστριας που ευθύνεται για το θάνατο της κόρης του. Συμμετέχει ένας διαφορετικός guest καλλιτέχνης κάθε βραδιά στον ρόλο του πατέρα: Ι. Φραγκάτου (27/3), Ν. Χατζόπουλος (28/3), Δ. Δρόσος (3/4), Δ. Γαλάνη (4/4), Έλ. Τρίγγου (10/4), Γ. Πυρπασόπουλος (11/4).
Τρίπτυχο. Σπουδή στην αδράνεια
Βασισμένη στο μυθιστόρημα της Μαργαρίτας Καραπάνου «Ο υπνοβάτης», η παράσταση εξετάζει τις κοινωνικές παθογένειες με διεισδυτική ματιά αλλά και χιούμορ, με φόντο έναν άτυπο προθάλαμο του Παραδείσου.
Δε φάιναλ θολούθιον
Η σουρεαλιστική σκηνική σύνθεση που ξεκίνησε από την Πειραματική Σκηνή του Εθνικού Θεάτρου, η οποία βασίζεται σε κείμενα των Κωστάκη Ανάν και Suyako, επιχειρεί να απαντήσει στο ερώτημα «τι θα έκανες διαφορετικά, αν μπορούσες να γυρίσεις τη ζωή σου πίσω». Επτά σύγχρονοι άνθρωποι σταματούν πάνω στις γραμμές ενός τρένου. Αναμένοντας τον επικείμενο θάνατό τους, επιδίδονται σε μια επείγουσα ενδοσκόπηση, καθώς όλη η ζωή τους περνάει μπροστά από τα μάτια τους. Με χιούμορ και αυτοσαρκασμό, οι ηθοποιοί αφηγούνται τραγελαφικές καταστάσεις, στις οποίες οι άνθρωποι βιώνουν τη ματαίωση, την απομυθοποίηση, τα ύψη και τα βάθη της ζωής τους.
Ιχθυολατρεία: Μια υβριδική performance υδάτινων θεοτήτων
Η εικαστικός και σκηνοθέτιδα, παίρνοντας αφορμή από το βιβλίο της θεωρητικού Αστρίντα Νειμάνις «Bodies of water», παρουσιάζει μια υβριδική παράσταση για την τρίτη ηλικία και την εμμηνόπαυση, αποτέλεσμα ερευνητικού προγράμματος, που προέκυψε μέσα από προσωπικές εξομολογήσεις και συνεντεύξεις.