"Αγαμέμνων": Το μυθολογικό, τραγικό πρόσωπο μέσα από τη ματιά του Ρίτσου

Ο Δημήτρης Γεωργαλάς σκηνοθετεί ένα έργο για τον πλέον εμβληματικό πολεμιστή της αρχαιότητας, τον " Αγαμέμνονα" του Γιάννη Ρίτσου.

Αγαμέμνων ©  Chris Tourlakis, Γιώργος Στυλιανός

Οι αρχαίοι ελληνικοί μύθοι αποτέλεσαν ανεξάντλητη πηγή έμπνευσης για τον Γιάννη Ρίτσο, σε όλες τις φάσεις της ποιητικής δημιουργίας του. Η "Τέταρτη Διάσταση", μια ιδιαίτερα σημαντική συλλογή του Ρίτσου αποτελείται από δέκα οχτώ πεζόμορφα ποιήματα, τα περισσότερα των οποίων έχουν ως θέμα - τίτλο ένα μυθολογικό, τραγικό πρόσωπο, ενώ αξιοπρόσεκτη είναι η προτίμησή του στον οίκο των Ατρειδών: Αγαμέμνων, Ορέστης, Ιφιγένεια, Χρυσόθεμις, Ηλέκτρα, Κλυταιμνήστρα, Μενέλαος, Ελένη. Στον ποιητικό και δραματικό "Αγαμέμνονα" του, που θα το δούμε σε σκηνοθεσία του Δημήτρη Γεωργαλά με πρωταγωνιστές τους Γεράσιμου Σοφιανό και Μαρίνα Παντελάκη, ο Ρίτσος κατεβάζει από το βάθρο του τον ήρωα πορθητή της Τροίας, τον απογυμνώνει από τα ηρωικά στοιχεία και τον παρουσιάζει ως έναν άνθρωπο που αγωνιά για το εφήμερο της ύπαρξης.

ΑΓΑΜΕΜΝΩΝ ΑΠΟ ΤΟΝ Δ ΓΕΩΡΓΑΛΑ

Στον αρχέτυπο μύθο, ο Αγαμέμνων λέγοντας ψέματα στη γυναίκα του Κλυταιμνήστρα, ότι πρόκειται δήθεν να αρραβωνιάσει τη θυγατέρα τους Ιφιγένεια με τον ημίθεο ήρωα, Αχιλλέα, της ζητά να συνοδέψει τη κόρη τους στην Αργολίδα. Εκεί βρίσκεται για καιρό αραγμένος ο στόλος των Ελλήνων, περιμένοντας να πνεύσει ούριος άνεμος ώστε να μπορέσει να αποπλεύσει από την Αργολίδα με κατεύθυνση την Τροία.  Αποστολή του ελληνικού στόλου είναι η τιμωρία των Τρώων για την  απαγωγή της Ελένης, συζύγου του Μενελάου - αδερφού του Αγαμέμνονα-  από τον Πάρη, και η επιστροφή της στη Σπάρτη. Στην Αργολίδα η Κλυταιμνήστρα διαπιστώνει το ψέμα του Αγαμέμνονα, ο οποίος έχει αποφασίσει να θυσιαστεί την Ιφιγένεια, προς τιμήν της Άρτεμης για να εξευμενιστεί και να επιτρέψει στους ούριους ανέμους να πνεύσουν ώστε  να γίνει ο απόπλους του ελληνικού στόλου από την Αυλίδα, με κατεύθυνση την Τροία. 

Ο "Αγαμένων" του Ρίτσου, ο άλλοτε κραταιός άνδρας κατανοεί τη ματαιότητα της φιλοδοξίας και ξεκαθαρίζει τους προσωπικούς του λογαριασμούς την ύστατη στιγμή πριν το φοβερό βήμα. Αφήνει κατά μέρος τον ρόλο του ηγέτη και συνομιλεί με τον άνθρωπο μέσα του και απέναντί του. Πρόκειται για ένα κείμενο ενδοσκόπησης, ωριμότητας και ταπεινότητας. Ο ποιητής Γιάννης Ρίτσος μετατρέπει τον Αγαμένονα σε ένα γνώριμο, "καθ΄ημάς”πρόσωπο. Η παράσταση του πατρινού Δημήτρη Γεωργαλά έρχεται στην Αθήνα, από τις 3 Φεβρουαρίου, στο Θέατρο Αλμα- Β΄ σκηνή μετά από ένα κύκλο παραστάσεων στο θέατρο Λιθογραφείον της Πάτρας.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

"Θέλω να σου κρατάω το χέρι": Παράταση και εορταστικές παραστάσεις

Με προσθήκες νέων παραστάσεων για τις γιορτές εξακολουθεί να παίζεται το επιτυχημένο έργο του Τάσου Ιορδανίδη "Θέλω να σου κρατάω το χέρι" στη σκηνή του Άλφα-"Ληναίος-Φωτίου".

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
21/11/2024

Η ομάδα Εν Δυνάμει και το νέο συμπεριληπτικό art project "Ι Got it Tho" | "Κι όμως Το’χω"

Μια σπονδυλωτή καλλιτεχνική πρωτοβουλία με στόχο την προώθηση της πολιτιστικής αφήγησης που εστιάζει στην ενδυνάμωση, την ανθεκτικότητα και την ενωτική δύναμη που προσφέρει η σύγχρονη τέχνη.

Εναέριες ακροβατικές χορογραφίες στο Christmas Theater

Το "Flying Fairy Chinese Acrobatic Show" έρχεται από την μακρινή Κίνα, φιλοξενείται στο Christmas Theater και απευθύνεται σε όλη την οικογένεια.

Ο Δημήτρης Μυλωνάς μας μιλά για τη συνάντηση του με τους "Ήρωες"

Ποιοι είναι οι "Ήρωες" που έγιναν η αφορμή να βρεθούν στη σκηνή οι βετεράνοι ηθοποιοί Αρζόγλου, Βαλαβανίδης και Σκουρολιάκος; Ο σκηνοθέτης της παράστασης που παίζεται στο Από Μηχανής Θέατρο μας τους συστήνει.

Οι νέες παραστάσεις της εβδομάδας

Συγκεντρώσαμε τις παραστάσεις που σηκώνουν αυλαία από 21 έως 27 Νοεμβρίου και αξίζουν.

Η αξία της ζωής

Ο πόνος είναι αναπόφευκτος, όμως η αξία της ζωής είναι αδιαπραγμάτευτη μοιάζει να λέει η Αμερικανίδα συγγραφέας, μέσα από την ιστορία δύο ζευγαριών που βιώνουν πολλαπλές απώλειες. Το σκηνοθετεί ο Σωτήρης Τσαφούλιας δίνοντας προβάδισμα στις ερμηνείες. | Powered by Uber

Γυάλινος κόσμος

Πολύ ενδιαφέρουσα, αν και συζητήσιμη, προσέγγιση του αριστουργήματος του Τενεσί Ουίλιαμς. Μέσα σε μια απογυμνωμένη συνθήκη, το έργο κατεβαίνει στην πλατεία ακέραιο, δείχνει σαν να φωτίζεται εκ νέου, ενώ οι ερμηνείες κάνουν το όλο εγχείρημα να δικαιώνεται. | Powered by Uber