Η Κατερίνα Μπιλάλη γράφει στο "α” για το βαθιά πολιτικό έργο του Χοσέ Σάντσις Σινιστέρρα "Ay, Carmela!”, όπου συμπρωταγωνιστεί στον ομώνυμο ρόλο με τον Κωνσταντίνο Κυριακού σε ρόλο παρτενέρ επί σκηνής αλλά και σκηνοθέτη. Πρόκειται για ένα πολυβραβευμένο αντιπολεμικό έργο για τον κίνδυνο της ιστορικής αμνησίας, γεμάτο ευαισθησία και χιούμορ, που αποκαλύπτει τι μπορεί να συμβεί όταν κάποιος βρεθεί στη λάθος πλευρά της ιστορίας. Οι δύο δημιουργοί της θεατρικής εταιρείας Theartes υποδύονται δύο πλανόδιους θεατρίνους που διασκεδάζουν τα δημοκρατικά στρατεύματα με επιθεωρησιακά σκετς. Πάμε να δούμε όσα μας είπε!
"Νιώθω ευτυχής και τυχερή ως καλλιτέχνης που ανήκω στην ομάδα Theartes, γιατί μου δίνεται η δυνατότητα να ερμηνεύσω ρόλους που είναι πολύπλευροι και κυρίως να παρουσιάσω έργα που εκπροσωπούν την πολιτική μου στάση. Το θεατρικό έργο "Ay, Carmela” είναι ένα πολιτικό μανιφέστο ενάντια στη βαρβαρότητα και τον φασισμό, τα οποία ακόμα και σήμερα ταλανίζουν τον σύγχρονο κόσμο μ’ έναν τρόπο, μάλιστα, που δεν είναι πάντα ορατός αλλά καλύπτεται, πολλές φορές, πίσω από το όνομα της δημοκρατίας και της ελευθερίας!
Ο δραματικός χώρος του έργου είναι το χωριό Μπελτσίτε της Ισπανίας, όπου το έχουν καταλάβει οι φασίστες, μπροστά στους οποίους δύο θεατρίνοι, η Καρμέλα και ο Παουλίνο, θα πρέπει να παίξουν μία παράσταση προς τέρψη των φασιστών, σατιρίζοντας το ιερό σύμβολο των δημοκρατικών, τη σημαία τους. Τα συναισθήματα που κατακλύζουν τα δραματικά πρόσωπα αλλά και τους θεατές είναι ανάμεικτα και εναλλάσσονται συνεχώς από το γέλιο στο δάκρυ, από τον θυμό στην τρυφερότητα, από την πίκρα στην κάθαρση.
Οι θεατές καλούνται να αντιμετωπίσουν καίρια ηθικά διλήμματα και να πάρουν θέση, να επιλέξουν στρατόπεδο και να αναρωτηθούν τελικά ποια είναι τα ιδανικά μας. Αγωνιζόμαστε γι’ αυτά; Πόσα είμαστε διατεθειμένοι να θυσιάσουμε για να τα υπερασπιστούμε; Οι θεατρίνοι του έργου έρχονται από το παρελθόν για να ταρακουνήσουν το παρόν και να μεταφέρουν στο μέλλον εννοιολογικά σχήματα που αφορούν στα πιο βαθιά ανθρώπινα ιδεολογήματα: Αγάπη, αλληλεγγύη, ενσυναίσθηση, αδελφοσύνη, δικαιοσύνη, ελευθερία, δημοκρατία.
Ο τρόπος που έχουμε επιλέξει να παρασταθεί το ξεχωριστό αυτό θεατρικό έργο του Σινιστέρρα, είναι γεμάτος συμβολισμούς και θεατρικότητα και όπως συνηθίζουμε στις παραστάσεις μας, με τον συγκερασμό των θεατρικών ειδών, από την μπρεχτική αποστασιοποίηση, στην μπεκετική αναμονή, το βαριετέ και την παρωδία. Η θεατρική αυτή εμπειρία στοχεύει στην μετατόπιση της εαυτότητάς μας προς τον "άλλον”.
Περισσότερες πληροφορίες
Ay, Carmela!
Δύο πλανόδιοι θεατρίνοι, η Καρμέλα και ο Παουλίνο, που κατά τη διάρκεια του Ισπανικού Εμφυλίου διασκεδάζουν τα δημοκρατικά στρατεύματα με επιθεωρησιακά σκετς, περνούν καταλάθος στην περιοχή που ελέγχουν οι εθνικιστές του δικτάτορα Φράνκο και συλλαμβάνονται. Οι στρατιώτες τούς εξαναγκάζουν, με αντάλλαγμα την ελευθερία τους, να ανεβάσουν μια παρωδία κατά της Δημοκρατίας προκειμένου να χλευάσουν τα αιχμάλωτα μέλη της Διεθνούς Ταξιαρχίας –εθελοντές που ήρθαν στην Ισπανία να αγωνιστούν στο πλευρό των ντόπιων δημοκρατικών– που θα εκτελούνταν την επόμενη μέρα. Η Καρμέλα, αγανακτισμένη, επιχειρεί να ανατρέψει αυτήν την παρωδία κόντρα στις προσπάθειες του λιγόψυχου Παουλίνο, κινδυνεύοντας να εκτελεστεί. Αυτή είναι η υπόθεση της πολυβραβευμένης αντιπολεμικής αλληγορίας του συγγραφέα για τον κίνδυνο της ιστορικής αμνησίας που αποκαλύπτει τι μπορεί να συμβεί όταν κάποιος βρεθεί στη λάθος πλευρά της ιστορίας και πόσα μπορεί να είναι διατεθειμένος να κάνει με αντάλλαγμα την ελευθερία του.