Ιεροκλής Μιχαηλίδης και Γεράσιμος Σκιαδαρέσης συναντιούνται στον "Αμπιγιέρ"

Τον κόσμο του θεάτρου, τις σχέσεις των ανθρώπων του, την αγωνία των παρασκηνίων και το πάθος της σκηνής περιγράφει ο «Αμπιγιέρ». Το έργο του Ρόναλντ Χάργουντ τα έχει όλα: είναι ευφυές, με πολλές δραματουργικές αρετές, ανατέμνει την ψυχολογία των ανθρώπων του θεάτρου. Και ο Κώστας Γάκης το σκηνοθετεί με πρωταγωνιστές τους εξαιρετικά έμπειρους Ιεροκλή Μιχαηλίδη και Γεράσιμο Σκιαδαρέση στο θέατρο «Τζένη Καρέζη»

Αμπιγιέρ Μάνος Γεωργίου©
Ένα καμαρίνι σ’ ένα θέατρο της Αγγλίας την εποχή του Β’ Παγκοσμίου Πολέμου είναι το μικρό βασίλειο του Σερ, ενός ηλικιωμένου διευθυντή σαιξπηρικού θεάτρου, ο οποίος βρίσκεται στα πρόθυρα της κατάρρευσης περιοδεύοντας με τον "Βασιλιά Ληρ". Δίπλα του βρίσκεται ο Νόρμαν, ο αμπιγιέρ του θιάσου, ο οποίος τον υπηρετεί και τον στηρίζει. Με αυτά τα πρόσωπα καταπιάστηκε ο συγγραφέας Ρόναλντ Χάργουντ στο έργο του "Αμπιγιέρ", ένα μελαγχολικό μπουλβάρ στο οποίο μεταστοιχειώνει την προσωπική του εμπειρία ως αμπιγιέρ ενός διάσημου για το βρετανικό θέατρο σαιξπηρικού ηθοποιού, του Σερ Ντόναλντ Γούλφιτ, πρωταγωνιστή και θιασάρχη σ’ έναν από τους περιοδεύοντες θιάσους της αγγλικής υπαίθρου. Με αυτοβιογραφικό οίστρο, φλεγματικό χιούμορ και γλυκόπικρη διάθεση, ο εβραϊκής καταγωγής συγγραφέας, ο οποίος αργότερα βραβεύτηκε με Όσκαρ για το σενάριο του "Πιανίστα" (Ρομάν Πολάνσκι, 2003), εκθέτει εδώ την αθέατη όψη του θεάτρου, τη ναρκισσευόμενη ψυχοπαθολογία του ηθοποιού, τη σχέση εξουσιαστή και εξουσιαζόμενου και, αλληγορικά, το τέλος μιας εποχής. Από τη μία αναπαρίσταται το κλίμα της εποχής, κι από την άλλη η πάλη των ανθρώπων να επιβιώσουν σ’ έναν κόσμο όπου έχει χαθεί το πάθος, σ’ έναν κόσμο χωρίς κατανόηση και αυτονομία, στον οποίο κυριαρχεί η απελπισία. Ο Χάργουντ περιγράφει μέσα από κωμικές καταστάσεις μια θεατρική οικογένεια, η οποία τελικά τρώει τις σάρκες της. Απ’ έξω εξελίσσονται οι βομβαρδισμοί του Β’ Παγκοσμίου Πολέμου και εντός θεάτρου τα… πλήγματα προκύπτουν από την έλλειψη επικοινωνίας. Το έργο είναι γεμάτο ενδοθεατρικές αναφορές –εκείνες στον Σαίξπηρ και τον Τσέχοφ είναι οι περισσότερο προφανείς– αλλά και ψυχολογικούς συσχετισμούς, προκαλώντας το θεατή να κοιτάξει πίσω από τα φώτα της σκηνής, αλλά και να στρέψει το βλέμμα του εντός. Δυο ηθοποιοί με πλούσια καλλιτεχνική διαδρομή και αξιομνημόνευτες υποκριτικές στιγμές ανέλαβαν τους δύο πρωταγωνιστικούς ρόλους στην
παράσταση "Αμπιγιέρ", που σκηνοθετεί ο μεθοδικός Κώστας Γάκης στο θέατρο "Τζένη Καρέζη" (από 22/12).

Αμπιγιέρ
Μάνος Γεωργίου©


Ο Ιεροκλής Μιχαηλίδης ενσαρκώνει τον Σερ και ο Γεράσιμος Σκιαδαρέσης τον πιστό αμπιγιέρ Νόρμαν, έχοντας στο πλάι τους τους Τζένη Κόλλια, Μάρω Παπαδοπούλου, Απόστολο Πελεκάνο, Αντριάνα Ανδρέοβιτς, Άγγελο Νεράντζη. Και οι δύο πρωταγωνιστικοί ρόλοι είναι συγκλονιστικοί. Ο Σερ είναι ένας ο μεγάλος καλλιτέχνης που έχει αγωνιστεί πολύ και θέλει να έχει τη δική του αυλή, να περιστοιχίζεται από ανθρώπους "μικρότερους" σε προσωπικότητα, για να μπορεί να τους εξουσιάζει. Στη θηριωδία που συντελείται έξω από το θέατρο αντιδρά με τον δικό του τρόπο: "Δεν θα καταφέρετε φίλοι μου απ’ έξω να μας υποδουλώσετε, εμείς μέσα από το θέατρο, μέσ’ απ’ τα χαλάσματα θα ζήσουμε". Ο Νόρμαν, πάλι, επιλέγει να ζει μόνο όσα συμβαίνουν στο θέατρο και του ομορφαίνουν τη ζωή. "Θέλεις; Θέλεις να ζήσεις; Θέλεις να υπάρξεις;" ρωτάει τον Σερ. Ο Νόρμαν είναι ένας άνδρας που βίωσε δύσκολα παιδικά χρόνια σε μια μητριαρχική οικογένεια, έχει βιώσει την εμπειρία του ψυχιατρείου και παρ’ όλα αυτά καταφέρνει να σταθεί όρθιος. Ενώ έξω πέφτουν οι βόμβες, αυτός μιλάει για την πούδρα, για τη μαγεία που κρύβει το θέατρο, που είναι πέρα από την καθημερινότητα, από τους φόβους μας και από καθετί που μας φυλακίζει σε μια εγωιστική ατομικότητα. Μας θυμίζει όσα μας ενώνουν στο θέατρο και πως ο κόσμος βρίσκει παρηγοριά στην τέχνη και οι καλλιτέχνες μέσο έκφρασης.

Με τους ρόλους αυτούς έχουν αναμετρηθεί πολλοί σπουδαίοι ηθοποιοί στο θέατρο αλλά και στον κινηματογράφο, όπου η ομώνυμη ταινία έγινε επιτυχία το 1983 σε σκηνοθεσία Πίτερ Γέιτς με τον Άλμπερτ Φίνεϊ και τον Τομ Κόρτνεϊ, ενώ το 2015 το BBC πρόβαλε και την τηλεοπτική μεταφορά της σε σκηνοθεσία Ρίτσαρντ Έιρε, με τον Ίαν Μακέλεν στο ρόλο του αμπιγιέρ και τον Άντονι Χόπκινς στο ρόλο του Σερ.

Περισσότερες πληροφορίες

Ο αμπιγιέρ

  • Δράμα
  • Διάρκεια: 100 '

Στη σκιά του Β' Παγκοσμίου Πολέμου, πίσω από τις ιστορίες των παρασκηνίων ενός ετοιμόρροπου θεάτρου της αγγλικής επαρχίας, η ακλόνητη σχέση ενός μεγάλου ηθοποιού (Σερ) με τον αμπιγιέρ του (Νόρμαν) και των υπόλοιπων μελών του θιάσου, δημιουργούν ένα παιχνίδι ανάμεσα σε εξουσιαστή και εξουσιαζόμενο. Το κλασικό έργο μέσα από τον μικρόκοσμο των συντελεστών-ηθοποιών ενός θιάσου, έρχεται αντιμέτωπο με τα μεγάλα και διαχρονικά προβλήματα όλων των ανθρώπινων σχέσεων. Ο αιώνιος φόβος της μοναξιάς, η ανάγκη μας για αφοσίωση, πίστη και αυταπάρνηση στον άλλον, δημιουργούν μοιραία σχέσεις αλληλεξάρτησης. Η ισορροπία όμως έρχεται πάντοτε με την αναπόφευκτη σύγκρουση ζωής και θανάτου.

«Τζένη Καρέζη»

Ακαδημίας 3

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

"Θέλω να σου κρατάω το χέρι": Παράταση και εορταστικές παραστάσεις

Με προσθήκες νέων παραστάσεων για τις γιορτές εξακολουθεί να παίζεται το επιτυχημένο έργο του Τάσου Ιορδανίδη "Θέλω να σου κρατάω το χέρι" στη σκηνή του Άλφα-"Ληναίος-Φωτίου".

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
21/11/2024

Η ομάδα Εν Δυνάμει και το νέο συμπεριληπτικό art project "Ι Got it Tho" | "Κι όμως Το’χω"

Μια σπονδυλωτή καλλιτεχνική πρωτοβουλία με στόχο την προώθηση της πολιτιστικής αφήγησης που εστιάζει στην ενδυνάμωση, την ανθεκτικότητα και την ενωτική δύναμη που προσφέρει η σύγχρονη τέχνη.

Εναέριες ακροβατικές χορογραφίες στο Christmas Theater

Το "Flying Fairy Chinese Acrobatic Show" έρχεται από την μακρινή Κίνα, φιλοξενείται στο Christmas Theater και απευθύνεται σε όλη την οικογένεια.

Ο Δημήτρης Μυλωνάς μας μιλά για τη συνάντηση του με τους "Ήρωες"

Ποιοι είναι οι "Ήρωες" που έγιναν η αφορμή να βρεθούν στη σκηνή οι βετεράνοι ηθοποιοί Αρζόγλου, Βαλαβανίδης και Σκουρολιάκος; Ο σκηνοθέτης της παράστασης που παίζεται στο Από Μηχανής Θέατρο μας τους συστήνει.

Οι νέες παραστάσεις της εβδομάδας

Συγκεντρώσαμε τις παραστάσεις που σηκώνουν αυλαία από 21 έως 27 Νοεμβρίου και αξίζουν.

Η αξία της ζωής

Ο πόνος είναι αναπόφευκτος, όμως η αξία της ζωής είναι αδιαπραγμάτευτη μοιάζει να λέει η Αμερικανίδα συγγραφέας, μέσα από την ιστορία δύο ζευγαριών που βιώνουν πολλαπλές απώλειες. Το σκηνοθετεί ο Σωτήρης Τσαφούλιας δίνοντας προβάδισμα στις ερμηνείες. | Powered by Uber

Γυάλινος κόσμος

Πολύ ενδιαφέρουσα, αν και συζητήσιμη, προσέγγιση του αριστουργήματος του Τενεσί Ουίλιαμς. Μέσα σε μια απογυμνωμένη συνθήκη, το έργο κατεβαίνει στην πλατεία ακέραιο, δείχνει σαν να φωτίζεται εκ νέου, ενώ οι ερμηνείες κάνουν το όλο εγχείρημα να δικαιώνεται. | Powered by Uber