Λίγους μήνες μετά την έκθεση ψηφιακής τέχνης του Onassis Culture στο Πεδίον του Άρεως, "Plásmata: Bodies", "Dreams", and "Data", η Στέγη παρουσιάζει το πρώτο έργο εικονικής πραγματικότητας της διακεκριμένης σκηνοθέτριας του θεάτρου, Σουζάνε Κένεντι σε συνεργασία με τους multimedia καλλιτέχνες Μάρκους Σελγκ και Ρόντρικ Μπίρστεκερ. Η βιωματική περφόρμανς έχει τον τίτλο "I Am (VR)" και σου δίνει την αίσθηση ενός matrix παιχνιδιού με την συνείδηση και την εικόνα.
Ο θεατής ανεβαίνει στον 5ο όροφο της Στέγης και εκεί μπαίνει σε ένα από τα τέσσερα μικρά ειδικά διαμορφωμένα δωμάτια, όπου στο κέντρο βρίσκεται ένα στρογγυλό "χαλί", κάτι σαν ινδικό μάνταλα με γεωμετρικά σχέδια που συμβολίζει το Σύμπαν. Επιλέγεις αν θα καθίσεις όρθιος ή στο πάτωμα και φορώντας ένα headset με γυαλιά VR που σου προσφέρουν μπαίνεις σε μια τριανταπεντάλεπτη παραισθησιογόνα συνθήκη. Σε μια μεταθεατρική συνθήκη ψηφιακής αντίληψης, παιχνιδιού και διάδρασης που αντλεί έμπνευση από το μαντείο των Δελφών και το επίγραμμα "γνώθι σαυτόν". Παρόλο που μένεις ακίνητος υπάρχει διαρκώς η αίσθηση της μετακίνησης, οπότε αν αποφασίσετε να βιώσετε αυτήν την εμπειρία είναι προτιμότερο να μείνετε καθιστοί για να μην έχετε την αίσθηση της αστάθειας. Η επιλογή αυτή προσφέρει, παράλληλα, μεγαλύτερη συγκέντρωση σε αυτό το mind game όπου ακούγοντας κάποιες οδηγίες, στην αγγλική γλώσσα, χτίζεις το avatar σου, την ψηφιακή αναπαράσταση του εαυτού του και το σώμα σου μοιάζει να γίνεται προέκταση του avatar. Το περιβάλλον μέσα στο οποίο "κινείσαι" είναι ψυχεδελικό σε ότι αφορά τις απεικονίζουσες εικόνες, μια φωνή που σου δίνει την ψευδαίσθηση της "ελευθερίας της επιλογής" γίνεται ο οδηγό σου, μέχρι ν’ ανέβεις με ταχύτητα ένα βουνό, να περάσεις από μια πολύχρωμη κοιλάδα με παράξενα δέντρα και τελικά να φτάσεις απέναντι από τον μεγάλο μάτι-μάντη που θα σου δώσει ένα χρησμό. Ένα τεράστιο μάτι πανταχού παρών σαν το "Μάτι του Σάουρον" από την τριλογία του "Άρχοντα των Δαχτυλιδιών". "Τι θελεις να μάθεις;" με ρώτησε και θέλοντας να διαβάσει, με ένα τρόπο, στη σκέψη μου δεν αποκρίθηκα, όμως πήρα μια απάντηση σχετική με αυτό που σκέφτηκα….
Για όσους δεν είναι εξοικειωμένοι με τα παιχνίδια εικονικής πραγματικότητας το "I Am (VR)" είναι μια μοναδική εμπειρία που σε βάζει στο νόημα του "τεχνοσαμανισμού" (technoshamanism) ενός όρου που εμφανίστηκε στον Δυτικό κόσμο κατά τη δεκαετία του 1980 και περιγράφει το πολιτισμικό κίνημα αλληλεπίδρασης των εφαρμοσμένων τεχνολογιών με αναφορές σε πνευματικές και θρησκευτικές παραδόσεις και της ενσωμάτωσης της εμπειρίας του κυβερνοχώρου στη σαμανική πρακτική. Πρέπει να είσαι ανοιχτός σε ιδέες και εμπειρίες για απολαύσεις τη δυνατότητα που σου δίνει η περφόρμανς της Κένεντι, η οποία μεταμορφώνει τον υλικό, ψυχολογικό και πνευματικό κόσμο με τέτοιο τρόπο που δημιουργείται η ανάγκη της επανεξέτασης εννοιών όπως χωροχρόνος, υλοενέργεια, εικονικό, πραγματικό, νοημοσύνη, ζωή και άνθρωπος. Είναι σαφές πως για την Κένεντι η τεχνολογία είναι απλώς το μέσο για να εστιάσει και να αναρωτηθεί πάνω στον άνθρωπο και την αντιμετωπίζει περίπου ως μια μεταφυσική λειτουργία, που μπορεί να ευνοήσει την πνευματική συνάντηση που συντελείται μέσα σε μια θεατρική αίθουσα.
Το "I Am (VR)" θα παρουσιάζεται στη Στέγη έως 30 Δεκεμβρίου και είναι απαραίτητη η κράτηση θέσης. Ας γνωρίζετε πως άτομα που εγκυμονούν, πάσχουν από προβλήματα καρδιολογικά ή όρασης, από επιληψία ή άλλη σοβαρή ιατρική πάθηση καθώς και άτομα που χρησιμοποιούν συσκευές υποβοήθησης ακοής, βηματοδότη ή τυχόν άλλη εμφυτευμένη ιατρική συσκευή, συνιστάται να συμβουλευτούν τον ιατρό τους προτού χρησιμοποιήσουν το VR headset. Η χρήση του VR headset επιτρέπεται σε ανηλίκους άνω των 13 ετών εφόσον συνοδεύονται από ενήλικα.
Περισσότερες πληροφορίες
I am (VR)
Το πρώτο έργο εικονικής πραγματικότητας της διακεκριμένης Γερμανίδας σκηνοθέτιδας είναι μια πρωτόγνωρη, εμβυθιστική περφόρμανς-ψυχεδελικό ταξίδι και παράλληλα παιχνίδι αυτογνωσίας.