"Μεφίστο": Ένα από τα πιο διαχρονικά και σκοτεινά έργα της παγκόσμιας λογοτεχνίας ξανά στη σκηνή

Το έργο είναι εμπνευσμένο από το έργο του Κλάους Μαν, σε ερμηνεία και σκηνοθεσία Νικόλα Βαγιονάκη.

Μεφίστο Θανάσης Καρατζάς©

Το Ίδρυμα Μιχάλης Κακογιάννης παρουσιάζει για 2η συνεχόμενη χρονιά το πιο συγκλονιστικό, σκοτεινό και αντιφασιστικό μυθιστόρημα του Κλάους Μαν, "Μεφίστο", από την Παρασκευή 2 Δεκεμβρίου και για περιορισμένο αριθμό παραστάσεων, σε ερμηνεία και σκηνοθεσία Νικόλα Βαγιονάκη. Το κείμενο της παράστασης υπογράφει η Ειρήνη Δερμιτζάκη, ενώ τα κοστούμια επιμελείται η Εύα Νάθενα.

Μεφίστο
Θανάσης Καρατζάς©

Ο Κλάους Μαν κληρονομεί το συγγραφικό ταλέντο και την ευστροφία του πατέρα του, δημιουργώντας ένα από τα πιο διαχρονικά, σκληρά, σκοτεινά και εύστοχα έργα της παγκόσμιας λογοτεχνίας. Ένα μυθιστόρημα όπως το αποκαλεί για να καταφέρει την έκδοση του το 1936 στο Άμστερνταμ και να αποφύγει τη λογοκρισία του ναζιστικού πλέον καθεστώτος που απλώνει τα πλοκάμια του παντού.

Μεφίστο
Θανάσης Καρατζάς©

Μέσα λοιπόν από τον κεντρικό του ήρωα τον φιλόδοξο, χαρισματικό και ματαιόδοξο ηθοποιό Χέντρικ Χέφγκεν (Μεφίστο) ξεδιπλώνεται η ιστορία της ανθρωπότητας. Από το μεγαλείο της ανθρώπινης ύπαρξης μέχρι την απόλυτη χυδαιότητα και τη φρικαλέα κτηνωδία.

Μεφίστο
Θανάσης Καρατζάς©

Ο Χέντρικ Χέφκεν ξεκινά την καριέρα του στο Αμβούργο. Γίνεται διευθυντής στο θέατρο τέχνης, μιλάει για ένα επαναστατικό θέατρο. Παίζει πρωταγωνιστικούς ρόλους. Όμως νοιώθει επαρχιώτης. Μετακομίζει στο Βερολίνο και είναι πλέον ο διευθυντής του Εθνικού θεάτρου. Η απογείωση έρχεται μέσα από το ρόλο του Μεφίστο. Ωστόσο, για να επιβιώσει μέσα στο τρίτο Ράιχ που πλέον ελέγχει τα πάντα ξαπολάει τα ιδανικά και τις αξίες του. Γίνεται παλιάτσος της εξουσίας. Διασκεδαστής δολοφόνων. "Μα εγώ είμαι απλά ένας ηθοποιός…" ψελλίζει, "Ένας ηθοποιός και τίποτα άλλο.". Όμως είναι πλέον αργά. Τα πάντα σκοτεινά, μαύρα. Το όνειρο πάγωσε. Η ωραιοποιημένη ατμόσφαιρα μιας ουτοπικής ψευδαίσθησης διαλύθηκε. Οι συνέπειες οδυνηρές. 

Διαβάστε Επίσης

Περισσότερες πληροφορίες

Μεφίστο

  • Μονόλογος
  • Διάρκεια: 75 '

Σε διασκευή της Ειρ. Δερμιτζάκη παρουσιάζεται το ομώνυμο μυθιστόρημα του Κλάους Μαν, η ιστορία του ηθοποιού Χέντρικ Χέφγκεν, από το ξεκίνημά του στο Θέατρο Τέχνης του Αμβούργου το 1926, οραματιζόμενος ένα επαναστατικό ισοδύναμο θέατρο, μέχρι την ανάδειξή του σε αστέρι του Γ΄ Ράιχ μια δεκαετία αργότερα. Η μετάβαση του στο Βερολίνο προκειμένου να καθιερωθεί σαν πρωταγωνιστής στο Θέατρο συμπίπτει με την άνοδο του φασισμού, που εξευτελίζει και χειραγωγεί την ανθρώπινη υπόσταση. Συνάπτει, έτσι, συμφωνία με τον διάβολο, προδίδει τα ιδανικά και τις αξίες του, και στο τέλος μεταμορφώνεται σε μαϊμού της εξουσίας. Ένας παλιάτσος που διασκεδάζει δολοφόνους.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

Αμερικανίδα ακαδημαϊκός αποθεώνει την ελληνική εκδοχή του Όσα παίρνει ο άνεμος | Πρώτες εικόνες από την παράσταση

Λίγες ώρες πριν την πρεμιέρα στο Δημοτικό Θέατρο Πειραιά, η Αμερικανίδα καθηγήτρια θεάτρου Laura L. Tesman μιλά με ενθουσιασμό για την ελληνική διασκευή του "Όσα Παίρνει ο Άνεμος", χαρακτηρίζοντάς την ως μια "ισχυρή πράξη διαπολιτισμικής χειρονομίας". Μαζί, κυκλοφορούν και οι πρώτες φωτογραφίες από τη σκηνική μεταφορά του έργου.

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
25/04/2025

Απαιτητικό σόλο του Βαγγέλη Στρατηγάκου στην Α΄ Ευαγγελική Εκκλησία Αθηνών

Τον "Λόγο" του Kaj Munk ανεβάζει ο Γρηγόρης Χατζάκης στην Α΄ Ευαγγελική Εκκλησία Αθηνών, ένα θαρραλέο υπαρξιακό κείμενο απέναντι σε έναν κόσμο που δυσπιστεί στα θαύματα. Στην παράσταση αυτή ο Βαγγέλης Στρατηγάκος έχει αναλάβει ένα απαιτητικό ερμηνευτικό εγχείρημα.

"Αμλετ" η Γουλιώτη σε σκηνοθεσία Δημήτρη Καραντζά

Ο αγαπημένος μας πρίγκιπας και πιο σιωπηλός ήρωας του θεάτρου επιστρέφει — αυτή τη φορά με γυναικεία φωνή, μέσα από την τολμηρή επιλογή του Δημήτρη Καραντζά να εμπιστευτεί τον σαιξπηρικό Άμλετ στη Στεφανία Γουλιώτη.

24 νέες παραστάσεις έρχονται αμέσως μετά το Πάσχα

Οι απριλιάτικες παραστάσεις φέρνουν μεγάλες παραγωγές, κλασικά έργα, σύγχρονο σχολιασμό, ψυχολογικό βάθος, θρησκεία, λογοτεχνία, σατιρική ματιά και τολμηρές σκηνικές αναζητήσεις.

Ηρώ Μπέζου: Για τη δημιουργό του "Τέρας" η τέχνη είναι ευκαιρία να κολυμπήσουμε μέσα στα παραμύθια

"Δεν υπάρχει πρόθεση ενός κοινωνικού σχολίου. Αλλά η αλήθεια είναι ότι η βία του ανθρώπου απέναντι στην φύση είναι προέκταση της βίας που ασκεί απέναντι στην ίδια την δική του φύση" μας είπε, μεταξύ άλλων, η Ηρώ Μπέζου για το έργο της "Το τέρας". Διαβάστε όσα μας είπε σε μια ειλικρινή και στοχαστική εξομολόγηση λίγο πριν την πρεμιέρα στο Θέατρο Τέχνης Καρόλου Κουν (από 25/4).

"Στην παλιά εθνική": Πρώτες φωτογραφίες από τη νέα παράσταση του Γιώργου Χριστοδούλου στο Θέατρο του Νέου Κόσμου

Δείτε φωτογραφίες από τη νέα παράσταση που κάνει πρεμιέρα στην Κεντρική Σκηνή του Θεάτρου του Νέου Κόσμου, που μας μεταφέρει σ’ ένα ψυχοσάββατο που ξυπνά ενοχές, πάθη και φαντάσματα του παρελθόντος στη ζωή μιας οικογένειας.

"Μνήμη θολή": Η Άννα Βαγενά με νέο έργο στο θέατρο Μεταξουργείο

Για την απώλεια της μνήμης και τη σημασία της αγάπης μιλά η νέα παράσταση της καταξιωμένης ηθοποιού, σκηνοθέτριας, συγγραφέα και συν-δημιουργού του θεάτρου Μεταξουργείο, που θα κάνει πρεμιέρα τον Μάιο.