Πώς θα είναι το το μέλλον της θεατρικής εμπειρίας;

Ένα καινοτόμο σύστημα επαυξημένης πραγματικότητας (augmentedreality - AR) για τη δημιουργία και παρουσίαση παραστάσεων, με βασικό στόχο την ενίσχυση της προσβασιμότητας και της εμπειρίας του θεατή, σηματοδοτεί την απαρχή της αλλαγής της θεατρικής μας εξόδου.

TheARtro

Αν έχεις φανταστεί την ώρα που βλέπεις ζωντανά μια παράσταση στο θέατρο να βάζεις υπότιτλους σε όποια γλώσσα επιθυμείς πάνω από κάθε ηθοποιό που μιλάει, να αλλάζεις τον φωτισμό σε μια σκηνή την ώρα που αυτή εκτυλίσσεται, να διαβάζεις πληροφορίες για το έργο χωρίς να χάνεις τη δράση του και να εμπλουτίζεις όσα βλέπεις με έξτρα ειδικά εφέ…τότε το μέλλον είναι ήδη εδώ!

H Highway Productions, μέλος του Πολιτιστικού Οργανισμού "Λυκόφως" του Γιώργου Λυκιαρδόπουλου, το Εθνικό Κέντρο Έρευνας & Τεχνολογικής Ανάπτυξης – Ινστιτούτο Τεχνολογιών Πληροφορικής & Επικοινωνιών, η Comitech Α.Ε., το ΔΗ.ΚΕ.ΠΕ.ΘΕ. Ιωαννίνων και η σκηνοθέτις και Επιστημονική Υπεύθυνη Έργου Ρουμπίνη Μοσχοχωρίτη παρουσιάζουν σε παγκόσμια πρώτη το "TheARto" ή αλλιώς το μέλλον της θεατρικής εμπειρίας με τη χρήση της πρωτοποριακής τεχνολογίας επαυξημένης πραγματικότητας. Η αρχή για το καινοτόμο ερευνητικό έργο "TheARtro" γίνεται με το έργο "Η Μικρή Ασία” του Ανδρέα Φλουράκη στις 30 Νοεμβρίου, 1 και 2 Δεκεμβρίου στο Αμφιθέατρο (30 Νοεμβρίου, 7 μ.μ-8 μ.μ), 1 Δεκεμβρίου, 6 μ.μ, 7 μ., 8 μ.μ, 9 μ.μ, 2 Δεκεμβρίου, 1 μ.μ, 2 μ.μ, 3 μ.μ, 4 μ.μ)

Το TheARtro είναι ένα καινοτόμο σύστημα επαυξημένης πραγματικότητας (augmentedreality - AR) για τη δημιουργία και παρουσίαση παραστάσεων, με βασικό στόχο την ενίσχυση της προσβασιμότητας και της εμπειρίας του θεατή. Μέσω της χρήσης ειδικών γυαλιών AR, καμερών βάθους και ενός πρωτοποριακού λογισμικού που αναπτύχθηκε μέσω ενδελεχούς έρευνας και δοκιμών, το σύστημα TheARtro επιτρέπει στους θεατρικούς δημιουργούς να παρουσιάσουν ένα νέο είδος παραστάσεων, "επαυξημένων" με ψηφιακές πληροφορίες (υπέρτιτλους, στατικά και κινούμενα εφέ, πληροφορίες κειμένου, επιπλέον ειδικούς φωτισμούς και πολλά άλλα). Οι πληροφορίες είναι εμφανείς μόνο στους θεατές που επιλέγουν να φορούν τα ειδικά γυαλιά και ενώ η ζωντανή παράσταση εκτυλίσσεται κανονικά για το σύνολο του κοινού. 

Με απλά λόγια, φανταστείτε ότι παρακολουθείτε μία παράσταση σε άλλη γλώσσα, όμως οι υπέρτιτλοι, αντί να παρουσιάζονται σε κεντρικό σημείο σκηνής για όλους τους θεατές, εμφανίζονται μέσω της χρήσης των ειδικών γυαλιών, μόνο πάνω από τον ηθοποιό που μιλάει κάθε φορά (κεφαλότιτλοι) και τον ακολουθούν κατά την κίνησή του στη σκηνή. Δίπλα σας, ένας θεατής από άλλη χώρα παρακολουθεί την ίδια παράσταση, την ίδια στιγμή, ενώ στα δικά του γυαλιά οι υπέρτιτλοι εμφανίζονται στη δική του γλώσσα. Ένας θεατής με προβλήματα ακοής παρακολουθεί επίσης απρόσκοπτα την παράσταση, λαμβάνοντας "ηχητικές" πληροφορίες μέσω πλαισίων κειμένου που εμφανίζονται σε καίρια σημεία της δράσης και μόνο στα δικά του γυαλιά. Ξαφνικά, η υπόθεση του έργου προϋποθέτει το ξέσπασμα μιας πυρκαγιάς ή μιας καταιγίδας. Οι θεατές που κάνουν χρήση του συστήματος TheARtro μπορούν να "δουν" μέσα από τα γυαλιά τους τα εφέ αυτά ψηφιακά.

Οι δυνατότητες του TheARtro, σε αυτή την πρώτη φάση την ανάπτυξής του, φαντάζουν ήδη εντυπωσιακές, παρότι πρόκειται για ένα που λογισμικό βρίσκεται ακόμα υπό έρευνα. Το πρόγραμμα αναπτύχθηκε με την υποστήριξη της Ενιαίας Δράσης Κρατικών Ενισχύσεων ΕΤΑΚ, μέσω του Προγράμματος Ερευνώ – Δημιουργώ – Καινοτομώ που βασικό στόχο έχει τη σύνδεση της έρευνας και της καινοτομίας με την επιχειρηματικότητα, την παραγωγικότητα και την εξωστρέφεια των ελληνικών, κυρίως μικρομεσαίων, επιχειρήσεων στις διεθνείς αγορές. Το πρόγραμμα συγχρηματοδοτείται από την Ελλάδα και την Ευρωπαϊκή Ένωση.

Η έμπνευση για τη δημιουργία και ανάπτυξη του TheARtro ήταν της θεατρολόγου και σκηνοθέτιδος Ρουμπίνης Μοσχοχωρίτη, η οποία και ανέλαβε την εποπτεία του εγχειρήματος ως Επιστημονική Υπεύθυνη Έργου. Η ίδια έχει αναλάβει την σκηνοθεσία της τελικής δοκιμής που θα πραγματοποιηθεί σε συνθήκες πραγματικής θεατρικής παράστασης στο Αμφιθέατρο του Σπύρου Ευαγγελάτου. Για το λόγο αυτό δημιουργήθηκε μία εκδοχή του καινούριου έργου του Ανδρέα Φλουράκη "Η Μικρή Ασία" σκηνοθετημένο ειδικά για τις δυνατότητες του TheARtro, σε μια ξεχωριστή παράσταση που λίγοι τυχεροί θεατές θα μπορέσουν να παρακολουθήσουν με τη χρήση των ειδικών γυαλιών. 

Ενώ τα συμμαχικά πλοία παρακολουθούσαν από απόσταση την καταστροφή της Σμύρνης και τους Έλληνες να πνίγονται στις ακτές της Ιωνίας, ο Ιάπωνας καπετάνιος του Τοκέι Μαρού διατάζει τους ναύτες του να ρίξουν στη θάλασσα τα εμπορεύματα για να χωρέσει στο πλοίο όσους περισσότερους ανθρώπους γίνεται, να τους μεταφέρει σώους στο λιμάνι του Πειραιά. Στη "Μικρή Ασία", το παράξενο ταξίδι του Τοκέι Μαρού μετατρέπεται σε μια ιστορία ιαπωνικής ομορφιάς, σε ένα συμβολικό ταξίδι το οποίο προσφέρει θεραπεία στις ψυχές των ανθρώπων που βιώνουν το ξεριζωμό και την απώλεια. Στην παράσταση που συγχρηματοδοτείται από Ελλάδα και Ευρωπαϊκή Ένωση, παίζουν οι Λάζαρος Βαρτάνης, Γιάννης Μαστρογιάννης και Ελένη Στεργίου

Η είσοδος είναι ελεύθερη για το κοινό κατόπιν αιτήματος στο theartro@highway.gr. Λόγω της περιορισμένης διαθεσιμότητας των ειδικών γυαλιών στην παρούσα αρχική φάση, η χρήση τους θα γίνει μόνο από όσους θεατές έχουν λάβει θετική απάντηση στο αίτημά τους. Όλοι οι υπόλοιποι θεατές που θα παρευρεθούν θα παρακολουθήσουν την παράσταση αδιαμεσολάβητα με τον παραδοσιακό τρόπο.


 

Περισσότερες πληροφορίες

Η Μικρή Ασία

  • Δράμα
  • Διάρκεια: 30 '

Μια εκδοχή του έργου που αντλεί από το ιστορικό γεγονός της διάσωσης Ελλήνων κατά την Καταστροφή της Σμύρνης από το ιαπωνικό πλοίο Τοκέι Μαρού, σκηνοθετημένη ειδικά για τις δυνατότητες του συστήματος επαυξημένης πραγματικότητας (AR) «TheARtro», με τη χρήση ειδικών γυαλιών.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

"Hecuba, not Hecuba": Στην Επίδαυρο η παράσταση του αντισυμβατικού Τιάγκο Ροντρίγκες που πλέκει το μύθο με μια αληθινή ιστορία

Ο μύθος της "Εκάβης" του Ευριπίδη συναντά την αληθινή ιστορία μιας οργισμένης μητέρας που παλεύει ενάντια στη συγκάλυψη της εξουσίας και την έλλειψη απόδοσης δικαιοσύνης.

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
15/07/2024

Το "Μπορντέλο της Μαντάμ Ρόζας" και ο "Μπογιατζής" βάζουν τα... καλοκαιρινά τους

Οι δύο παραστάσεις που παρουσιάστηκαν τον χειμώνα συνεχίζουν την πορεία τους και τη θερινή περίοδο στην αυλή του θεάτρου Από Κοινού.

Ορέστεια

Ο Θεόδωρος Τερζόπουλος δοκίμασε τα όρια της μεθόδου του σε ένα τιτάνιο έργο και, αν και σε σημεία προδόθηκε, παρέδωσε μια παράσταση με στοιχεία μυσταγωγίας και "ιερού μεγαλείου", που θα εγγραφεί στις σπουδαιότερες της σύγχρονης παραστασιογραφίας του αρχαίου δράματος.

Η "Ορέστεια" του Θεόδωρου Τερζόπουλου πηγαίνει περιοδεία

Μάθετε σε ποιους σταθμούς θα παρουσιαστεί η τριλογία του Αισχύλου μετά την παρουσίασή της στο κατάμεστο Αρχαίο Θέατρο της Επιδαύρου (από όπου μπορείτε να δείτε εντός φωτογραφίες).

Οι παραγωγές της Στέγης Ιδρύματος Ωνάση ταξιδεύουν σε όλον τον κόσμο

Η βρετανική εφημερίδα The Stage πλέκει το εγκώμιο της Στέγης που προωθεί και στηρίζει την εξακτίνωση της σύγχρονης ελληνικής δημιουργίας του θεάτρου και του χορού στην Ευρώπη - κι όχι μόνο.

Θεσσαλικό Θέατρο: Ο Ορέστης Τάτσης νέος καλλιτεχνικός διευθυντής

Το Θεσσαλικό Θέατρο εμπιστεύεται τα ηνία του θεσμού στο νέο αίμα του ελληνικού θεάτρου.

Το αφιέρωμα "60 Χρόνια Εουτζένιο Μπάρμπα – Odin Teatret" έρχεται σε Φάμπρικα και Ρεκτιφιέ

Η σημαντική φυσιογνωμία του παγκόσμιου θεάτρου Εουτζένιο Μπάρμπα έρχεται στην Αθήνα τον Σεπτέμβριο για μία σειρά καλλιτεχνικών και εκπαιδευτικών δράσεων οργανωμένων από την ομάδα τέχνης Fabrica Athens.