Για σκηνοθέτες και ηθοποιούς είναι όνειρο ζωής η συνάντηση με έργα του Μολιέρου, καθώς ανήκει, μαζί με τον Κορνέιγ και τον Ρασίντ, στη χορεία των μεγάλων δραματουργών που έζησαν την άνθηση του γαλλικού αιώνα του κλασικισμού και, μετά τον δικό μας Αριστοφάνη, είναι ο μεγαλύτερος κωμικός δραματουργός του ευρωπαϊκού θεάτρου. Φέτος διανύουμε και γιορτάζουμε το έτος Μολιέρου με αφορμή τα 400 χρόνια από τη γέννησή του (1622- 1673). Συνδυάζοντας τη φάρσα με την ηθογραφική κωμωδία, το μπαλέτο και την κωμωδία, κάνει το θέατρο επίκαιρο, αντλώντας τα θέματά του από την εποχή του, μετά τη φιλοσοφική παρατήρησή του και τη βαθιά γνώση των ανθρώπων και της ζωής. Ο "Μισάνθρωπος" είναι ένα από τα πιο βαθυστόχαστα έργα του και καταγγέλλει τις ολέθριες συνέπειες της υποκρισίας και της σάπιας αστικής κοινωνίας. Είναι μια φιλοσοφική προσέγγιση του ανθρώπου και πολλοί βρίσκουν στοιχεία του ίδιου του δραματουργού στον ήρωά του, τον Αλσέστ.
Ο Γιάννης Κακλέας, αναζητητής έργων με νόημα, ανήσυχος, νεωτερικός και τελειοθήρας αναλυτής του περιεχομένου κάθε έργου που ανεβάζει, σκηνοθετεί τον "Μισάνθρωπο" στο θέατρο Εμπορικόν (από 19/11) και επιλέγει για τον πρωταγωνιστικό ρόλο του Αλσέστ τον Οδυσσέα Παπασπηλιόπουλο, έναν ηθοποιό που μπορεί να παίξει τα πάντα και που πιστεύουμε πως μπορεί να αναδείξει με άνεση την αμφισημία και το κωμικό στοιχείο του έργου. Ο Αλσέστ, όπως πολλοί άνθρωποι που επιμένουν να ζουν σύμφωνα με τις αρχές τους σ' έναν κόσμο εχθρικό, προδίδεται από αυτό που μας κάνει όλους ευάλωτους: τον έρωτα. Αγαπά την κοσμική νεαρή χήρα Σελιμέν (Ευγενία Σαμαρά), γυναίκα φιλάρεσκη που επιδίδεται στις τέχνες του σαλονιού με μαεστρία. Την αδυναμία του αυτή θα την εκμεταλλευτεί ο κοινωνικός του περίγυρος, για να απαλλαγεί από τον ενοχλητικό "μισάνθρωπο" και την κριτική του, να τον γελοιοποιήσει και να τον βάλει στο περιθώριο. Ο Αλσέστ μένει πιστός στον εαυτό του με τίμημα… τη μοναξιά. Μύθος και πραγματικότητα δένονται αδιάρρηκτα, τόσο που μένει απροσδιόριστο πού αρχίζει και πού σταματά η φαντασία και η πραγματικότητα. Πού το κωμικό και πού το δραματικό στοιχείο. Πού η ψευδαισθητική "μαγεία" του θεάτρου και πού η αλήθεια της ζωής. Παίζουν ακόμα οι ηθοποιοί Στέλιος Ιακωβίδης, Αθηνά Μουστάκα, Θάνος Μπίρκος, Φωτεινή Αθερίδου, Αυγουστίνος Κούμουλος, Αλέξης Φουσέκης, Κυριάκος Σαλής.
Περισσότερες πληροφορίες
Ο μισάνθρωπος
Η σκληρή σάτιρα του συγγραφέα για την υποκρισία, τη διαπλοκή, τον ναρκισσισμό, την αδικία, το σεξισμό, την επίδειξη του πλούτου, τον θρίαμβο της μετριότητας και την κυριαρχία της εικόνας ανεβαίνει σε μια σύγχρονη και εξαιρετικά επίκαιρη εκδοχή του εμβληματικού κλασικού έργου που διαβάζει με σκεπτικισμό τον κεντρικό ήρωα του Μολιέρου. Η παράσταση αναδεικνύει τα διαχρονικά στοιχεία της πικρής κωμωδίας, με την προσθήκη ενός σχολιαστή -σκηνοθετικό εύρημα- που δυναμιτίζει κάθε προσπάθεια σοβαροφάνειας των ηρώων. Η αισθητική της παράστασης είναι ένα από τα πιο γοητευτικά στοιχεία της, καθώς μεταφέρει την εικόνα και την ιδέα μιας απροβλημάτιστης νεολαίας, που τρέφεται από τη γοητεία των εύκολων και επιφανειακών σχέσεων, με κοστούμια που αναδύουν μια αίσθηση αριστοκρατικής παρακμής και αντιτίθενται επιτυχημένα στη μοντέρνα βιομηχανικής αισθητικής σκηνή του θεάτρου και στην κλαμπάτη σύγχρονη μουσική.